Vraag aan eigenaren van een Fries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Vraag aan eigenaren van een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-03 09:39

Klopt het dat Friezen automatisch moeite hebben met galop?
Wij hebben er 3 staan en geen van allen gaan gelijk in galop (of helemaal niet). En hoe zou je dat kunnen oplossen?

Karnat is er eindelijk!


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 10:35

De ene fries heeft duidelijk meer talent voor galop dan de andere...maar galopperen is een groot zwak van Friezen.
Komt omdat ze vroeger vooral als karrepaard werden gebruikt en gefokt, en tegenwoordig ineens ook galop moeten kunnen. daar gaan wat generaties overheen eer dat er in zit.
Je kan het ook wel zien aan eht exterieur van je paard. Als tussen de bips en de rug een stukje hol is, heeft je paard weke lendenen, en dat is bij Friezen heel vaak zo. Juist DIE spieren heeft het paard vooral nodig bij galop.
Je kan er rijtechnisch een heel stuk aan verbeteren, maar helemaal als wpn-ers wordt het nooit. Omdezelfde reden kan een Fries vaak ook niet zo goed springen.

de oplossing ligt in het sterker maken van de achterhand, meer verzameling dmv overgangen, balkjes werk, longeren. ik zou zeggen, aan de slag ermee, en bij twijfel, neem les.
Niet overdrijven trouwens, want dan loopt je Fries weer kans op 'losse kniebanden" ... (typisch zo'n Friezen kwaaltje)

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:45

De meeste Friezen wel ja,
met nadruk op de meeste aangezien wij een merrie hebben welke wel heel aardig kan galopperen.

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:58

Die van mij heeft er ook last van.
Alleen ze kan wel galloperen maar niet op de hoefslag.
Ja, alleen links om maar rechtsom niet.
Die van mij kon ook eerst neit galloperen.
Ze wist gewoon niet waar ze haar hoeven neer moest zetten.
Wij hebben haar eerst gelongeerd in gallop en daarna elke dag 1 rondje gallop, en als het beter wordt dan wat langer.
Als je in het begin veel gallopeerd worden ze gestrest en willen het helemaal niet meer doen.
Zorg er ook voor dat je fries het leuk vind, dan willen ze het ook vaker doen en beter.
Vergeet vooral niet strijklappen/ peesbeschermers om te doen want dat hadden wij eerst niet.
Daar kunnen ze zich anders lelijk verwonden!
Veel suc6!

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 12:47

oefenen, oefenen, oefenen, das het enige wat de galop een beetje kan verbeteren.
in het begin heb ik ook moeite gehad met de galop.
knoerhard, bijna plat door de bocht Scheve mond
maar dor veel oefenen is de galop veel beter geworden.

klop idd, dat friezen meer moeite hebben met de galop.
ben het ook helemaal eens met dees!
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 13:14

Vooral ook rechte stukken galloperen.
Zeg maar op een lang zandpad.
Dan hoeft je fries niet als ie net goed gaat dan weer af moet remmen voor de bocht.

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 16:38

Karel springt juist in galop aan ipv dat hij in draf gaat. Hij heeft dus een duidelijke voorkeur voor de galop.
Maar dat kan ook komen doordat hij in draf meer last heeft van zijn artrose, of dat hij galop gewoon makkelijker vindt, omdat je daar minder moe van wordt. Want hij is errug lui!!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 17:19

Amadeus gallopeerde echt heerlijk, maar had wel de neiging om omhoog, ipv naar voren te galoperen (hoop dat er iemand is die snapt wat ik bedoel en het beter uit kan leggen). Zo lang je hem maar goed naar voren reed in de galop kon hij echt heel netjes galoperen.
Ik weet niet hoe moeilijk hij ermee is geweest met het inrijden, hij was 11 toen ik hem begon te rijden (met 4 ingereden)

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 18:42

De meeste Friezen hebben daar idd moeite mee. Ik reed pas een 8-jarige Fries. Die altijd aangespannen loopt in het Z dressuur. Maar galoperen is wel een zwak van haar. Dat moet er echt ingereden worden. Terwijl de meeste paarden en pony's veel makkelijker galoperen.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 19:03

diegene waar ik mijn Fries van gekocht hebt, vertelde ook dat veel Friesen moeite hadden met de galop. dit zou die vanzelf doen als hij er sterk genoeg voor was. kon best pas rond z'n 5e jaar zijn.
Mijn Fries wordt nu bijna 5 en heeft ontzettend veel moeite met de galop. hij heeft ook weke lendenen. Waar Dees het over had. Een paar maanden geleden ben ik hem 2 x per week gaan longeren met pessoa. eerst moest ik hem echt opjagen om hem 2 sprongen overkruisde galop te laten doen. na een paar weken deed hij op commando een 1/2 rondje goede galop. dit heb ik langzaam opgebouwd naar meerdere rondjes. nu heb ik een paar weken niet gelongeerd en heeft hij er weer moeite mee. onder het rijden krijg ik het niet voor elkaar. alleen af en toe als ik buiten rij. een recht stuk en alleen vanuit een flinke draf wil hij nog wel eens aanspringen in de goede galop. maar dit lukt alleen als hij er zelf ook zin in heeft. heeft hij er geen zin in (of hij snapt het niet, daar twijfel ik nog tussen) dan moet je hem echt vooruit schoppen en doet hij 2 passen overkruisde galop, paar passen draf, paar passen overkruist. soms een stuk overkruist, maar dan neem ik hem terug.
als hij galoppeerd, doet hij het ook alleen maar op een recht stuk. wij hebben een ontzettend kleine bak, 15x15m. dus in de bak oefenen gaat niet.

wendy007

Berichten: 2128
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: *Lemmer*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 21:09

Bij mij gaat het rechtuit altijd oke, maar de bocht om gaat zeer moeilijk.

Unieke neusriemonderleggers!
Webwinkel:http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/ydnewcreations/
Facebook:http://www.facebook.com/neusriemonderleggers/
Jimte fan Fjildsicht. Maurits x Beart. M2+3

Majanga

Berichten: 311
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 21:16

Bij ons op stal staan een hele hoop friezen, de meeste hebben inderdaad moeite in de bochten maar op de recte stukken gaat het prima... het aanspringen gaat bij de meeste ook zonder problemen, het ligt er waarschijnlijk met aan wat voor een fries het is...

Gek op mijn grote vriendelijke reus Guiness B (Advance x Up to Date)
Mijn GVR in het voorjaarszonnetje

Lobke98
Berichten: 430
Geregistreerd: 13-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 16:46

Tussen mijn verzorgfriezen zitten idd slechte galopeerders. Behalve Lobke..... Als mensen die verstand hebben van friezen haar zien galoperen twijfelen of ze wel een normale fries is.Wil niet opscheppen ofzo hoor maar iedereen vind haar gaaf galoperen! Pling Ze maakt goede ruime passen en het zit heerlijk!!! Haha! Ben ik weer trots op natuurlijk!! Heb er alleen geen foto's van!

Riekie galopeerd altijd overkruist. Ze snijdt de boel af en kan amper een recht lijntje galoperen. Maar er wordt aan gewerkt!

Lyfke galopeerd bokkend en op het verkeerde been (zo noem je dat toch?):
Afbeelding
Hier Marike op Lyfke. Hier galopeerd ze al iets beter omdat ze een week veel was gereden.Wel weer op verkeerde been. Maar vaak galopeerd ze zonder haast vooruit te komen (snappie?). Maar goed met buitenritten lekker in verlichte zit en dan wil ze wel!!!!!

En Meike galopeerd niet zoveel en als ze dat doet galopeerd ze wel goed maar niet zo snel (komt door blessure)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 bezoekers