Worden die dingen niet meer aangeleerd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 12:14

Prima dat het op sommige maneges niet gebeurd (NOT)
Maar 7 jaar!!!!! Kom op zeg, dan mag je toch wel verwachten dat ze wat weten????

Bij ons op de manege waar ik gereden heb, had je ook poets en zadel lessen. Normaalste zaak van de wereld, lijkt me....
Het was trouwens 1 van de eerste dingen die ik juist wilde weten!!! Dan kon ik tijdens de lessen andere pony's opzadelen, dat vond ik juist geweldig om te doen....

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 12:19

Bij ons wordt er alleen nog opgezadeld voor de beginners (de meeste doen het na een tijd zelf). Meestal komen ze op tijd zodat ik ze kan uitleggen hoe het moet, maar er zijn zat mensen die 5 minuten voor de les komen en gelijk gaan rijden enzo. Het komt bij hun ook niet op om het paardje te poetsen of hoeven te krabben. Ik benadruk het wel elke keer hoe belangrijk het is. De meeste mensen hebben noggeneens poetspullen *dat was het eerste wat ik kocht toen ik wist dat ik weer ging rijden*. En ik heb niet genoeg spullen om ze aan iedereen uit te lenen!

Oh en bij ons heb je ook poetscursus en opzadelcursus.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 12:28

Wij hadden vroeger geen binnenbak. Dus als de bak nat was dan kregen we een theorieles of we gingen naar buiten.
Maximaal 1 theorieles per maand.
Maar zo leerden we wel wat!
Was het gewoon goed weer en nooit regenachtig dan hadden ze op een zaterdag in de maand 3 theorielessen gratis, kon je jezelf voor opgeven.

Maar goed, het kan nog veel triester hoor.
Mensen die al jaren een eigen paard hebben en nog niet weten hoe ze goed moeten bandageren, goed moeten borstelen, tuig goed moeten schoonmaken.
Ben het helaas te vaak tegengekomen. Wel bandages omdoen naar buiten (witte, dat is stoer) en halverwege de rit opnieuw moeten omdoen omdat ze afzakken!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 12:33

Annetje"]
(zo n ding dat aan de ringen van de teugels vastzit en aan de singel)
[/quote]
[quote="DaphneL schreef:
Dat is toch juist een martingaal?


Nee, ik bedoelde een thiedeman.
Bij ons op de manege hebben alle mensen die ietsjes beter rijden ook opeens de tik om een chambon of een goqeu te gaan gebruiken, de meesten weten dus ook een beetje hoe je die om moet doen.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 16:24

Kleintje schreef:
Maar goed, het kan nog veel triester hoor.
Mensen die al jaren een eigen paard hebben en nog niet weten hoe ze goed moeten bandageren, goed moeten borstelen, tuig goed moeten schoonmaken.
Ben het helaas te vaak tegengekomen. Wel bandages omdoen naar buiten (witte, dat is stoer) en halverwege de rit opnieuw moeten omdoen omdat ze afzakken!

Ik heb ook een eigen paard, weliswaar nog geen jaren (nog niet eens 1 jaar Knipoog ) maar ik kan ook niet bandageren hoor!
Ik gebruik die dingen ook nooit, dus ik heb ook niet zo'n behoefte om het te leren *LOL*

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 16:55

Kleintje schreef:
Maar goed, het kan nog veel triester hoor.
Mensen die al jaren een eigen paard hebben en nog niet weten hoe ze goed moeten bandageren, goed moeten borstelen, tuig goed moeten schoonmaken.


Ik kan ook niet bandageren, maar ik gebruik dan ook helemaal geen bandages. Dat heeft die knol van mij echt niet nodig hoor. Wat is daar triest aan? Verward

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 17:27

op de manege waar ik de eerste 4 jaar heb gereden leer je ook niks. en het is eigenlijk de enigst manege bij ons in de buurt dus iedereen gaat daar heen.
na vier jaar ging ik na een andere manege omdat ik toch wel meer wilde leren en toen kwam ik erachter dat ik echt nog niks kon.
-ik winst ongeveer (met de nadruk op ongeveer) hoe je een hoofdstel omdeed
-zadel opdoen kon ik niet, want de paarden werden op die manege smorgens opgezadeld en hielden dat zadel op tot de laatste les. als ze dan een uurtje nie mee hoefde te lopen stonden ze gewoon met zadel (en soms ook met hoofdstel) in hun stand.
-poetsen gebeurde ook nie voor het opzadelen, de kinderen van de manege poetste de paarden natuurlijk wel maar alleen over de kont en nek want ze hadden altijd hun zadel op.
-en van peesberschermers, martingaal enz enz had ik nog nooit gehoord.

je krijgt daar trouwens ook heel slecht les. iedereen die daar rijd kan net zitten. stampt z'n paard in draf ipv drijven, trek in de bek enz. als ze binnerijden dan rijd er 1 voorop en de rest sjokt erachter aan. in de bak rijden vond ik dus ook niks aan. ze gaan bijna altijd buiten rijden en dan rijden ze heel dicht achter elkaar (anders worden de paarden bang zeggen ze)
en meer figuren dan een grote volte en van hand veranderen en gebroken lijn kennen ze geloof ik niet. en ik kende die figuren trouwens ook maar half (na 4 jaar nog steeds nie) want die hoefde je niet te kennen want je paard liep toch maar achter de andere aan.
ik snap echt nie dat ik het daar 4 jaar heb volgehouden.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 17:58

Op mijn oude manege heb ik 2 keer de poetsles gegeven, altijd leuk om te doen. Verder leren de beginners eerst (meestal samen met de ouders) om af te zadelen, omdat de beginnerslessen meestal de laatste waren. Op een gegeven moment wist ik welke ouders konden afzadelen, dus die laat je dan de gang gaan, een stel kinderen kon het zelf, de rest had meestal iemand om te helpen of de pony's werden even opgezadeld op stal gezet, totdait ik de rest had geholpen.
Zowel het opzadelen als het afzadelen werden gewoon aan de kinderen geleerd door ze te laten meekijken en als je een keertje wat meer tijd had liet je het door het kind doen.
ALs de pony's bij ons hadden gelopen en dan even een uurtje niethoefden gingen ze ook vaak opgezadeld op stal, teugels draaien en door de keelriem en dan gewoon neerzetten. De singel werd meestal niet lossen gedaan Verdrietig

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 18:08

MariekeR"]
[quote="Kleintje schreef:
Maar goed, het kan nog veel triester hoor.
Mensen die al jaren een eigen paard hebben en nog niet weten hoe ze goed moeten bandageren, goed moeten borstelen, tuig goed moeten schoonmaken.


Ik kan ook niet bandageren, maar ik gebruik dan ook helemaal geen bandages. Dat heeft die knol van mij echt niet nodig hoor. Wat is daar triest aan? Verward
[/quote]
Beetje verder lezen!
Jij gebruikt ze ook niet.
Ik vind het pas triest als je het niet weet en het toch doet. Met alle gevolgen van dien!
En afzakken is dan nog het minst erge. Beter dan alles afknellen!

Als je niet weet hoe je het moet gebruiken en je hebt het ook niet nodig, dan is het geen probleem. Maar als je het gebruikt en het verkeerd doen dan vind ik het zwaar triest!

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 19:32

Ik vind het echt zielig dat paarden soms opgezadeld en al op stal staan. Het is zelfs gevaarlijk om een paard met een bit in op stal te zetten. Als hooi eten kan dat om het bit heen draaien of blijven haken, als het paard dan door eet kan er een prop achter in de mond komen.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 19:36

De eerste manège waar ik reed, heb ik ook niet leren opzadelen! De paarden die die avond in de lessen gebruikt zouden worden stonden al om 18.00 u opgezadeld!
Pas toen ik na een jaar van manège veranderd ben, heb ik eindelijk een paard leren opzadelen! De lesgeefster zei toen dat ze het 1 keer zou voordoen en dat ik het de volgende keer zelf moest proberen!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 19:43

Op de ponyclub waar ik heb leren rijden moest je alles zelf doen, van pony uit de wei halen, uitmesten, voeren, opzadelen.
Met vies weer putjes scheppen in de bak en theorieles met schetlander binnen (anatomie) of tuig in elkaar zetten en uit elkaar halen en benoemen.

Toen ik jaren later op een manege terecht kwam, stonden de paarden altijd al kant en klaar, ik heb toen gezegd dat ik dat liever zelf deed.
En daar hielden ze ook rekening mee, mocht het lekker zelf doen en hielp anderen ook. Ik vind dat zo'n te kort als je je paard alleen maar ziet als je hem/haar uit de stand/box haalt om er mee te gaan rijden.
Poetsen, frutten en optuigen hoort er gewoon bij.

Zij hadden dan weinig stalpersoneel ivt klanten en paarden.
Daarbij vonden de meeste mensen het wel makkelijk....
en het scheelde ze tijd als ze niet ieder paard moesten controleren om te kijken of alles wel goed zat.

Nadeel dat als ik eens te laat was.... (5 minuten voor de les) dat ik me ontzettend moest haasten om het paard klaar te hebben Haha!

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 21:02

Op de manege waar ik reed wilden we ze het best leren. Visten na de beginnersles zelfs regelmatig een paard van stal om te laten zien hoe alles moest.
Vertelden de mensen dat ze toch wel een half uur voor de les aanwezig dienden te zijn, zodat ze mee konden helpen met poetsen, opzadelen etc.
Helaas zie ik de laatste paar jaar dat het gewoonte schijnt te worden dat mensen 5 minuten voor hun les komen aanzetten (waardoor wij het paard al opgezadeld hadden) en 5 minuten na de les weer vertrokken zijn (waardoor je dus ook geen kans krijgt om het ze achteraf te leren). Ondanks dat je ze meerdere malen verteld dat dat niet de bedoeling is. En zo krijg je mensen die al jaren paardrijden, maar nog steeds niet fatsoenlijk kunnen poetsen en zadelen. Want paardrijden is immers toch net als tennis? Frusty

Wruppie
Berichten: 260
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-03 22:01

Lon schreef:
Helaas zie ik de laatste paar jaar dat het gewoonte schijnt te worden dat mensen 5 minuten voor hun les komen aanzetten (waardoor wij het paard al opgezadeld hadden) en 5 minuten na de les weer vertrokken zijn (waardoor je dus ook geen kans krijgt om het ze achteraf te leren). Ondanks dat je ze meerdere malen verteld dat dat niet de bedoeling is. En zo krijg je mensen die al jaren paardrijden, maar nog steeds niet fatsoenlijk kunnen poetsen en zadelen. Want paardrijden is immers toch net als tennis? Frusty


wij hebben ook weleens dat mensen midden in de winter met vrieskou, hun paard op stal dumpen, het dek niet omdoen en achter pa en ma hobbelen richting auto
als wij ze kunnen onderscheppen worden ze *aan hun haren* }> mee genomen naar de pony waar wij ze duidelijk laten zien hoe en waarom het moet. Al blijven we natuurlijk werl aardig Knipoog De weken daarna dan, zien we die mensen vaak zelf al de dekken omdoen (ja vooruitgang:P) en wordt het beter. Nu door dat veiligheids certificaat zijn er veel regels bij gekomen en aangescherpt en worden de klanten er strenger aan gehouden dat het welzijn van de dieren voorop staat.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 14:15

Ik heb heel vaak streng gepoogd te kijken. En t had totaal geen effect. "Jullie kunnen t toch veel beter" Ja, maar ik help vrijwillig een handje mee en ben geen stalslaafje voor luie mensen. *GROMT*

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 18:22

Op de manege waar ik heb leren rijden werd dat ook niet geleerd.
Maar na 7 (??) jaar zou je dat toch wel moeten weten? Verward

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 18:11

IK rij ook 9 jaar nu. Ik heb ook op een manege leren rijden waar de pony's en paarden gewoon al klaar stonden. Het was dat ik zelf wilde leren opzadelen en hoeven uitkrabben enz en ben heel wat uurtjs in m'n vrije tijd geweest om te kijken en mee te helpen opzadelen.
De rest zoals peesbeschermers, hulpteugels enz heb ik ook allemaal van de toenmalige pensionklanten geleerd. Ik moet volgens mij heel irritant geweest zijn als 9-jarig meisje Haha! "wat is dat??" "waarom moet dat om??"
Aan bandageren begin ik niet. dat vind ik echt een vak apart. Ze hebben het me wel eens voorgedaan en ik heb het ook wel eens mogen proberen, maar ik heb het gewoon nergens voor nodig Lachen Ik merk wel dat je dingen snel vergeet als je ze niet regelmatig moet doen. Ik heb abias nu 5 jaar en toen ik laatst voor een strandrit een paardje met thiedeman teugel moest opzadelen zat ik wel even te puzzelen Haha!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 20:37

Op de manege waar ik sta en 'werk' moeten de kinderen zelf poetsen en opzadelen. Voor de zekerheid worden alle ponies door ervaren ruiters van te voren gepoetst.(of door mij) Er lopen altijd genoeg begeleiders rond die helpen en uitleggen hoe je moet opzadelen. De meeste kinderen leren snel hoe ze het zelf moeten doen.

Hoeven uitkrabben mogen de kinderen niet zelf. Alleen de gevorderden. De hoeven worden door ons iedere dag gedaan. De beginners leren wel uitkrabben maar beginnen eerst alleen met het borsteltje op de hoevenkrabber. Beentjes optillen moeten ze tenslotte eerst leren voor ze de hoeven helemaal aan gort krabben.

Bij de vorige eigenaren hadden we een paar keer per jaar poetsles waar de kinderen ook hun diploma konden verdienen. Dat zal ik binnenkort eens aankaarten bij de nieuwe eigenaar.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 23:56

Bij ons kun je een poetsdag aanvragen, dan loop je gewoon een dagje mee. Bij de gewone lessen wordt je ook gewoon alles geleerd.

boemel

Berichten: 8416
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 13:57

Vroeger toen ik nog manegeruiter was (tot mijn 11e) kreeg ik ook meestal een opgezadelde pony voorgeschoteld. Dat je zelf moest/mocht opzadelen was echt sporadisch (helemaal bij maar 1x les per week). Ik had toen wel geleerd hoe ik moest opzadelen, maar omdat ik het weinig deed, kreeg ik er geen ervaring in. Ik vond het echt heel erg moeilijk! En van een martingaal of peesbeschermers had ik nog nooit gehoord.

toevallig waren er gisteren 2 meisjes van een jaar of 12 op stal. 'Hadden veel ervaring met paarden'. Als ik ze dan bezig zie, schiet ik stiekem toch wel in de lach. In de tijd dat ik mijn paard de hoeven heb uitgekrabt, gepoetst en opgezadeld, hebben zij met pijn en moeite 4 hoeven uitgekrabt. Ik zeg maar niets, ze moeten het tenslotte leren en ik was vroeger haast nog wel onhandiger.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 17:55

Lindy schreef:
Op de manege waar ik heb leren rijden werd dat ook niet geleerd.
Maar na 7 (??) jaar zou je dat toch wel moeten weten? Verward


Als er op de manege waar je rijdt totaal geen aandacht aan wordt geschonken, dan weet je dus na 7 jaar ook niet hoe je moet opzadelen. Triest, maar waar.
Ik kan me niet voorstellen dat ik zou blijven rijden bij een manege waar ook alleen gereden wordt. Voor mij houdt het paardengebeuren veel meer in. Ik vind het bijv. prettig als ik tijdens het poetsen en zadelen al een beetje kan kennismaken met het paard waar ik op ga rijden. Dat geeft mij een vertrouwder gevoel...
Ik vraag me ook weleens af hoe serieus mensen die op zo'n manege rijden, eigenlijk om paarden geven. Zij komen dus echt alleen maar om te rijden. Of begeef ik me nu op erg glad ijs?

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 18:18

Danijelle schreef:
Het komt bij hun ook niet op om het paardje te poetsen of hoeven te krabben. Ik benadruk het wel elke keer hoe belangrijk het is. De meeste mensen hebben noggeneens poetspullen *dat was het eerste wat ik kocht toen ik wist dat ik weer ging rijden*. En ik heb niet genoeg spullen om ze aan iedereen uit te lenen!


Ja inderdaad erg lastig dat je je spullen uit moet lenen, omdat de manege te lui is om voor dergelijk materiaal te zorgen. Je kunt toch ook niet verwachten dat mensen hun eigen zadels mee moeten gaan nemen?

Ik heb op dezelfde manege gereden waar Heike over verteld. Hier werd altijd vanalles georganiseerd waardoor je op een leuke manier van alles kon leren. Voor de prijs van 1 les kreeg je een georganiseerde theorie - en examendag waarbij je je diploma kon halen. Je leerde dan zorgvuldig poetsen, tuig onderhouden, en zelfs alle onderdelen van het changement (??) (het tuig dus, weet nie of ik het goed schrijf ) te benomen.