welke gang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

welke gang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-03 20:51

Ik was naar de les voor mij aant kijken en al de paarden waren aant draven en ineens zag ik daar een eigenaars paardje heel raar lopen Verward Deed gewoon de versnelde stap maar dan heel snel met de andere paarden mee op het draf thempo en dus vroeg ik mij toch af hoe die gang heet. want ik weet het echt niet en vindt het best wel lomp van mijn eigen dat ik de naam van die gang niet ken Scheve mond

A dreamer is one who can only find his way by moonlight, and his punishment is that he sees the dawn before the rest of the world


renegade
Berichten: 387
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: ursem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 20:55

ik denk dat t een ijslander is en dan is t tolt (tult zeg je kan de o met puntjes niet vinden) geloof ik schijnt ook onwijs lekker relaxt te zitten

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 21:00

dat zit zeker lekker!

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-03 21:02

ja dacht eerst dat het tolt was maar het paardje was geen ijslander, maar mss een kruizing ofzo he

A dreamer is one who can only find his way by moonlight, and his punishment is that he sees the dawn before the rest of the world

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 21:15

ook niet ijslanders kunnen tölten !! vroeger konden veel meer rassen het , maar is er in de loop der jaren uit gefokt.
denk meer aan telgang dan wat het paard deed. da´s eigelijk ook een soort snelle stap achtig iets ( ja ja lekker duidelijk hih-9

tja....

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 01:02

Bij een niet-ijslander heet de tölt volgens mij gewoon telgang. Het paard zet dan ipv de diagonale benen tegelijk neer, de benen aan iedere zijde tegelijk neer. Snappie? Ik weet even niet hoe ik het anders moet uitleggen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 01:06

Tölt en telgang zijn totaal verschillende gangen: tölt is een viertaktgang (je hoort vier hoefslagen) en telgang is een tweetaktgang (je hoort twee hoefslagen).

Tölt heeft dezelfde beenzetting als stap maar dan in een veel hoger tempo, terwijl bij telgang afwisselend de beide linker- en beide rechterbenen tegelijk naar voren worden geplaatst.

Telgang kan zowel in stap- als in draf/galoptempo worden uitgevoerd. In staptempo wordt het doorgaans gezien als taktfout, in draf/galoptempo wordt het in sommige gevallen (zoals bij IJslanders) gezien als een normale gang.
Laatst bijgewerkt door Karin op 09-03-03 01:09, in het totaal 1 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48327
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 01:09

en tölt zit lekkerder.... Lachen (als je zonder zadel per ongeluk in telgang overgaat ben je toch blij dat IJslanders een flinke bos manen hebben... Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 11:38

Niet alle paarden bewegen op dezelfde manier. Ik heb zelf dravers gezien die eenheel vreemde draf hadden, idd een soort van snelle stap. En ik heb ook eens andalusiers gezien die een heel vreemde galop hadden, galop met de voorbenen en draf met de achterbenen.
paarden die niet zo goed bereden worden zoeken voor zichzelf een beweging die comfortabel is en weinig moeite kost.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 12:10

ja er zijn een paar rassen die kunnen tolten, waaronder de IJslander dus...

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 12:54

In de nieuwe Bit of Hemel op Paarden staat een heel stuk over gangenpaarden. Ik wist niet dat er zoveel gangenpaarden waren. De IJslander is wel het bekendste gangenpaard maar dus zeker niet het enige.

Ook bekend als Kim20!

Adawi

Berichten: 2635
Geregistreerd: 13-04-02
Woonplaats: Eerste Exloërmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 18:18

je hebt heleboel verschillende toltende paardenrassen, ik heb het pas nog in een bokeje gelzen, maar dat boekje heeft mijn moeder mee dus ik zal van de week nog even zeggen welke rassen allemaal

:¨·.·¨:
`·.
Bjarki, Harry en Dorus

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48327
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 20:03

vandaag gaf Banjer me ook een paar pasjes tölt op de verharde weg... Haha!
we waren op de terugweg naar huis (stal)... zij wou sneller, ik niet... ik hield haar van voren tegen... en toen "overstapte" ze zich en hoorde (en voelde!) ik 2 - 3 pasjes tölt... niet helemaal zuiver.. maar toch.. Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hagelslag, lovelance, MarjanB en 106 bezoekers