Ervaring?

Moderators: Neonlight, Just_Sannee, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jacksel

Ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-03 16:32

Er wordt altijd met allerlei dingen (inrijden, veulens opvoeden enz. enz.) gezegd dat je het moet overlaten aan de mensen die ervaring hebben en je het dus beter niet kan doen.
Dan ga ik me toch afvragen, als je het aan die mensen met ervaring moet overlaten, hoe je ooit zelf die ervaring zou moeten krijgen. Eens moet toch de eerste keer zijn dat je het doen, dat is het voor die mensen met ervaring ook geweest.
Dat je goede begeleiding moet hebben erbij, oké, maar dat je dingen alleen mag doen als je ervaring hebt, lijkt mij wat onlogisch, aangezien de mensen die het kunnen toch ooit uit zullen gaan sterven...
Hoe denken jullie hierover?

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 16:35

Je niet zoveel aantrekken van wat anderen zeggen en met gezond verstand te werk gaan.
Dat is al 90% van het werk en die overige 10% kun je dan onder begeleiding doen Knipoog

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Gast4532

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 16:48

Ervaring doe je op door te luisteren en je te laten helpen door de mensen die dus wel al ervaring hebben.
En ervaring heb je bij mij niet als je 2 ponys op goed geluk zadelmak hebt gekregen.
Vaak is dat perongeluk goed gegaan, maar weten ze eigenlijk helemaal niet waar ze mee bezig zijn geweest.

Ik heb zelf op handelstalletjes gereden.
Waar ik met zadelmak maken hulp heb gekregen.
Ook met het verdere rijden was er altijd iemand aanwezig om ff wat te zeggen wanneer nodig.
Op die manier krijg je langzaam ervaring.
Maar ervaring heb je zeker niet in een jaar Lachen
En imo heb je heel wat verschillende paarden onder je kont gehad voor dat je pas een beetje leert wat paardrijden nu eigenlijk is.

En het heeft niet te maken met laat maar luIIen.
Als je veel verklote paarden hebt gezien, door ondeskundig (in)rijden.
Door mensen die dachten dat ze ook wel ervaring hadden.
Dan leer je dat je altijd les nodig hebt, hulp nodig hebt.
Zelfs als je al wet meer ervaring hebt (want ervaren noem ik mezelf ook niet)
Sla aub goede adviezen niet in de wind, want dat heeft iedereen nodig om verder te komen.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 17:17

Ervaring doe je inderdaad op door heel veel te doen, maar dat doen moet wel gebeuren met de juiste begeleiding van, jawel, een ervaren persoon.

En inderdaad door goed te kijken en te luisteren naar verschillende mensen met veel ervaring.

Ook is het denk ik belangrijk dat je open blijft staan voor andere benaderingen en niet denkt dat je het allemaal al weet, want met paarden raak je volgens mij nooit uitgeleerd.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-03 22:31

Ik zeg ook niet dat je het zonder begeleiding moet doen, maar ik heb hier oo reacties gelezen van dat moet je niet doen, dat moet je overlaten aan de mensen die er ervaring mee hebben. Die opmerking staat mij dus om bovenstaande redenatie tegen...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Hanneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 22:44

ik denk dat het het beste idd samen met iemand die er wel verstand van heeft te doen, zodat er 'nix' fout kan gaan! Het is toch sowieso een kick je eigen paard te mogen beleren e.d.!

Iedereen neemt me zoals ik ben, nou ik nog ~ Loesje

Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 22:52

Door eerst onder te begeleiding te door, en dan steeds meer zelf overnemen lijkt mij. Ik heb nu 2 ponys zadelmak gemaakt onder begeleiding, maar dit ging erg gemakkelijk, het waren erg lieve beestjes, maarom het nou alleen te doen, dat zie ik mezelf nog niet doen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie