Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
madamX schreef:Ik wilde je eigenlijk feliciteren met je aanwinst, maar als ik deze vraag lees vraag ik me af 'waar ben je aan begonnen...'
Wil je goed advies dan zal je een professional in moeten schakelen. Je kan ook eerst de boeren in de buurt om advies vragen, al is dat meestal niet zo betrouwbaar omdat men hier over een 'paardenweide' praat...
ninjahoen schreef:Waarom dat? Niet iedereen weet meteen alles van weide beheer af, en dat hoeft toch ook niet, als je op deze manier informatie inwint, en je boeren in je omgeving hebt kom je er ook wel...
Maargoed, ik feliciteer je dus wel, ik doe 2x per jaar kunstmest strooien(gewoon even in de winkel naar het goede spul vragen voor een paardenwei) dan kunnen je paarden er wel een aantal weken(rond de 3) niet meer in, daarnaast strooi ik 1x per jaar kalk, ook heel belangrijk is de mest uit de wei te halen, en dit ook goed bij te houden, die van mij poepen namelijk overal, en op een gegeven moment eten ze dan nergens meer...
Omploegen en inzaaien moet je gewoon door een loonwerker of boer laten doen, zelf is het te veel werk(believe me, i know!) en je krijgt ook echt niet een mooi resultaat als je het zelf doet, dit kun je het beste in april laten doen, maar houd er rekening mee dat als je het weiland echt goed gedaan wilt hebben, je het lang niet kan gebruiken(ze raden altijd aan om het 2x te maaien/hooien voordat je er weer paarden opzet) dus dit duurt dan zeker 6 maanden... qua graszaad kan je bv. engels raaigras pakken, of kijk hier eens http://www.tenhaveseeds.nl/Horse_Star_P ... rt_38.html
Dit is speciaal voor paardenweides, deze is ook goed:
http://www.barenbrug.nl/holland/NL/paar ... rse+Master
Succes!
Citaat:En dit is precies wat ik bedoel qua 'adviezen' of te weinig basiskennis....
Beter is het om in het NAjaar gras te zaaien, ploegen is vaak niet eens nodig. Tijdstip van bekalken is afhankelijk van grondsoort, net als de bemesting.
Engels raaigras alleen wordt afgeraden voor paardenweides; meest gangbare graszaadmengsel voor paardenweide in Nederland is BG11. Er bestaan speciale mengsels voor paardenweides in Nederland maar deze zijn niet aan te raden (geen lange levensduur, geen duploide rassen, etc. dus erg duur).
Citaat:Een bekende van mij vertelde, dat zij koeienstalmest op de weide laat verspreiden, omdat ze niet zo'n fan van kunstmest is. Ik kijk, wat ik in de buurt kan krijgen.
Alani schreef:@Wendy; doorzaaien heeft alleen zin wanneer er minder dan 10 grassprieten op een cm² staan. Staat er meer op dan heeft het nieuwe jonge gras geen kans om te groeien. Inzaaien kun je het hele jaar door doen mits je geen droge of heel natte periode krijgt, want dan komt het niet op of verrot het. Inzaaien doe je ook pas nadat er geploegd/gefreesd en geëgaliseerd is.
Alani schreef:Ik heb het zelf jaren terug aan de 'lijve' ondervonden. Het gras heeft geen kans om op te komen en verstikt omdat het andere gras en onkruid harder groeit. Het krijgt niet voldoende ruimte om te groeien.
Geen simpele boeren theorie wel mn boeren verstand!