Hoe weide bemesten en inzaaien?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Hoe weide bemesten en inzaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 08:31

Heb sinds 1 Februari een stal met stuk land kunnen pachten. We hebben er net gisteren er een open stal van gemaakt, zodat de 3 paarden zelf kunnen beslissen wanneer ze op stal willen staan of naar buiten willen. De paarden staan nu nog op paddock met hooi. Nu kunnen we in de zomer een stuk weide al gebruiken. Maar hoe zit het nu met het bemesten van de weide? Hoe kan ik zorgen, dat het gras goed groeit, welke bemesting moet ik gebruiken en wanneer moet ik dat doen. Ben dus een enorme leek op dit gebied, dus elk advies is welkom.

Tevens heb we een stuk land, dat nog een keer omgeploegd moet worden en daarna ingezaaid moet worden. Hoe moet ik daar te werk gaan? Ik kan hulp van boeren uit de omgeving krijgen, maar waar moet ik op letten. Met welk grassoort kan ik de weide het beste inzaaien? Wanneer en hoe lang moet ik wachten totdat de paarden erop mogen? Eeen jaar?

madamX

Re: Hoe weide bemesten en inzaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 08:57

Ik wilde je eigenlijk feliciteren met je aanwinst, maar als ik deze vraag lees vraag ik me af 'waar ben je aan begonnen...'
Wil je goed advies dan zal je een professional in moeten schakelen. Je kan ook eerst de boeren in de buurt om advies vragen, al is dat meestal niet zo betrouwbaar omdat men hier over een 'paardenweide' praat...

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:15

Ik behandel onze weide elk jaar met kalkcyanamide. Dit is een reeds lang bestaand product dat zowel kalk en mest in de grond brengt en ook slechte onkruiden bestrijd.
Onze vorige weide hebben wij enkele jaren geleden laten inzaaien door een loonwerker :
1. gras kapot frezen
2. kalk strooien omdat de grond te zuur was = veel boterbloemen
3. met breken in twee richtingen door de weide, volgens loonwerk is ploegen niet zo goed omdat de grond te los komt te liggen
4. zelf de grote onkruiden uit gegraven vooral paterstokken
5. terug frezen en gelijkleggen
6. zaaien met een megeling voor paarden weide en graszaad onder werken
7. dit is gedaan in september, in voorjaar weide twee keer afgereden en dan paard erop

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:19

toen ik mijn weide kocht wist ik er ook helemaal niets van :) ook had de vorige eigenaar het land een beetje verwaarloosd.

ik heb het geluk dat ik rap vrienden geworden ben met de boeren rondom. En wanneer het tijd is om iets te doen komen ze het me zeggen en staan ze de volgende dag met hun trekker klaar ! :) En dat voor een redelijke prijs.

wanneer het warmer begint te worden, rond maart, beginnen met kalk op het land te gooien. Later bemesten. Regelmatig afmaaien. Vorig jaar heb ik in april gesproeid tegen de boterbloemen en ander onkruid.

ninjahoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:53

madamX schreef:
Ik wilde je eigenlijk feliciteren met je aanwinst, maar als ik deze vraag lees vraag ik me af 'waar ben je aan begonnen...'
Wil je goed advies dan zal je een professional in moeten schakelen. Je kan ook eerst de boeren in de buurt om advies vragen, al is dat meestal niet zo betrouwbaar omdat men hier over een 'paardenweide' praat...

Waarom dat? Niet iedereen weet meteen alles van weide beheer af, en dat hoeft toch ook niet, als je op deze manier informatie inwint, en je boeren in je omgeving hebt kom je er ook wel...

Maargoed, ik feliciteer je dus wel, ik doe 2x per jaar kunstmest strooien(gewoon even in de winkel naar het goede spul vragen voor een paardenwei) dan kunnen je paarden er wel een aantal weken(rond de 3) niet meer in, daarnaast strooi ik 1x per jaar kalk, ook heel belangrijk is de mest uit de wei te halen, en dit ook goed bij te houden, die van mij poepen namelijk overal, en op een gegeven moment eten ze dan nergens meer...

Omploegen en inzaaien moet je gewoon door een loonwerker of boer laten doen, zelf is het te veel werk(believe me, i know!) en je krijgt ook echt niet een mooi resultaat als je het zelf doet, dit kun je het beste in april laten doen, maar houd er rekening mee dat als je het weiland echt goed gedaan wilt hebben, je het lang niet kan gebruiken(ze raden altijd aan om het 2x te maaien/hooien voordat je er weer paarden opzet) dus dit duurt dan zeker 6 maanden... qua graszaad kan je bv. engels raaigras pakken, of kijk hier eens http://www.tenhaveseeds.nl/Horse_Star_P ... rt_38.html
Dit is speciaal voor paardenweides, deze is ook goed:

http://www.barenbrug.nl/holland/NL/paar ... rse+Master

Succes!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 19:03

Ninjahoen: heel veel dank voor deze waardevolle tips. Ik probeer op deze manier inderdaad informatie in te winnen en vraag ook om advies bij de boeren bij mij in de buurt. Ik wil het gewoon goed doen en het land goed bijhouden.

Mijn paarden staan al langer op deze stal/stuk land, wat ik nu vanaf februari pacht en wij halen inderdaad elke dag de drollen weg. Het land is vorg jaar verwaarloosd en ik vond er al te weinig gras op groeien, daarom wil ik dit jaar op tijd met de bemesting beginnen. Wanneer strooi jij kalk op de weide. In Maart? Een bekende van mij vertelde, dat zij koeienstalmest op de weide laat verspreiden, omdat ze niet zo'n fan van kunstmest is. Ik kijk, wat ik in de buurt kan krijgen.

Het stuk land, wat ik er nog bij gepacht heb is vrij klein (1000m2) en dat wil ik inderdaad laten bewerken. Deze wei hoef ik dit jaar niet te gebruiken en kan dus zo het stuk rust geven om te groeien. April is dus blijkbaar een goede tijd, dan ga ik volgende week eens met mijn bevriende boeren praten om te kijken of ze dit voor mij zouden willen doen.

Echt bedankt voor de tips. Alle andere tips zijn ook welkom!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:31

ninjahoen schreef:
Waarom dat? Niet iedereen weet meteen alles van weide beheer af, en dat hoeft toch ook niet, als je op deze manier informatie inwint, en je boeren in je omgeving hebt kom je er ook wel...

Maargoed, ik feliciteer je dus wel, ik doe 2x per jaar kunstmest strooien(gewoon even in de winkel naar het goede spul vragen voor een paardenwei) dan kunnen je paarden er wel een aantal weken(rond de 3) niet meer in, daarnaast strooi ik 1x per jaar kalk, ook heel belangrijk is de mest uit de wei te halen, en dit ook goed bij te houden, die van mij poepen namelijk overal, en op een gegeven moment eten ze dan nergens meer...

Omploegen en inzaaien moet je gewoon door een loonwerker of boer laten doen, zelf is het te veel werk(believe me, i know!) en je krijgt ook echt niet een mooi resultaat als je het zelf doet, dit kun je het beste in april laten doen, maar houd er rekening mee dat als je het weiland echt goed gedaan wilt hebben, je het lang niet kan gebruiken(ze raden altijd aan om het 2x te maaien/hooien voordat je er weer paarden opzet) dus dit duurt dan zeker 6 maanden... qua graszaad kan je bv. engels raaigras pakken, of kijk hier eens http://www.tenhaveseeds.nl/Horse_Star_P ... rt_38.html
Dit is speciaal voor paardenweides, deze is ook goed:

http://www.barenbrug.nl/holland/NL/paar ... rse+Master

Succes!

En dit is precies wat ik bedoel qua 'adviezen' of te weinig basiskennis....
Beter is het om in het NAjaar gras te zaaien, ploegen is vaak niet eens nodig. Tijdstip van bekalken is afhankelijk van grondsoort, net als de bemesting.
Engels raaigras alleen wordt afgeraden voor paardenweides; meest gangbare graszaadmengsel voor paardenweide in Nederland is BG11. Er bestaan speciale mengsels voor paardenweides in Nederland maar deze zijn niet aan te raden (geen lange levensduur, geen duploide rassen, etc. dus erg duur).

ninjahoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:34

Citaat:
En dit is precies wat ik bedoel qua 'adviezen' of te weinig basiskennis....
Beter is het om in het NAjaar gras te zaaien, ploegen is vaak niet eens nodig. Tijdstip van bekalken is afhankelijk van grondsoort, net als de bemesting.
Engels raaigras alleen wordt afgeraden voor paardenweides; meest gangbare graszaadmengsel voor paardenweide in Nederland is BG11. Er bestaan speciale mengsels voor paardenweides in Nederland maar deze zijn niet aan te raden (geen lange levensduur, geen duploide rassen, etc. dus erg duur).

tja... ieder z;n eigen mening he, ik weet ook dat het najaar nog iets beter is, maar het voorjaar kan net zo goed!! en gezien het feit dat we nu in februari zitten, lijkt me het voorjaar wel zo fijn! En ploegen kan misschien niet nodig zijn, maar dat ligt aan de grond, bij mijn wei was en is het zeer zeker nodig!!

Citaat:
Een bekende van mij vertelde, dat zij koeienstalmest op de weide laat verspreiden, omdat ze niet zo'n fan van kunstmest is. Ik kijk, wat ik in de buurt kan krijgen.

Dat kan ook zeer zeker, alleen heb ik daar geen ervaring mee, omdat ik daar niet zo makkelijk aan kon komen! Kalk kan je het beste in het najaar strooien.

Let er op dat als je kunstmest gaat gebruiken, je dit niet in een droge periode doet, maar probeer het voor een regenbui te doen, anders verbrand je hele weiland

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 12:39

Zelf ben ik in mijn omgeving ook aan het rondvragen en je kan zeker ook goed in Maart inzaaien.

Nu heb ik ook gelezen, dat je varkensmest als mest zou kunnen gebruiken voor een paardenwei. Wat is jullie meening daarover? Ik heb namelijk tegenover mij een varkenshouderij, die zeker wat mest kunnen afgeven.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:23

Mijn wei wordt ong.in maart altijd geinjecteerd.
Ik weet niet of dat met koeiemest of met varkensmest is(dat regelt de boer altijd met een bevriende boer).
1 weitje is een beetje klein om met de trekker door te gaan, daar strooi ik altijd kunstmest op.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:15

jwoltmanelp schreef:
Zelf ben ik in mijn omgeving ook aan het rondvragen en je kan zeker ook goed in Maart inzaaien.

Er is een verschil tussen inzaaien en doorzaaien...

Inzaaien doe je in het najaar, een bestaande grasmat doorzaaien in maart...

hhultink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:21

Wendy schreef:
jwoltmanelp schreef:

Er is een verschil tussen inzaaien en doorzaaien...

Inzaaien doe je in het najaar, een bestaande grasmat doorzaaien in maart...

weer wat geleerd!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:25

zie mijn antwoord in je andere topic.

@Wendy; doorzaaien heeft alleen zin wanneer er minder dan 10 grassprieten op een cm² staan. Staat er meer op dan heeft het nieuwe jonge gras geen kans om te groeien. Inzaaien kun je het hele jaar door doen mits je geen droge of heel natte periode krijgt, want dan komt het niet op of verrot het. Inzaaien doe je ook pas nadat er geploegd/gefreesd en geëgaliseerd is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:30

Alani schreef:
@Wendy; doorzaaien heeft alleen zin wanneer er minder dan 10 grassprieten op een cm² staan. Staat er meer op dan heeft het nieuwe jonge gras geen kans om te groeien. Inzaaien kun je het hele jaar door doen mits je geen droge of heel natte periode krijgt, want dan komt het niet op of verrot het. Inzaaien doe je ook pas nadat er geploegd/gefreesd en geëgaliseerd is.

Wat betreft dat doorzaaien... ze hebben mij toch echt wat anders verteld en laten lezen. Waarom zou het geen zin hebben? Wat is het idee daar achter? En belangrijker: wie heeft dat bedacht en/of getest? :)
Want volgens mij is wat jij verteld de huidige makkelijke theorie die de boeren toepassen... weiland even wat minder? Hup, omploegen... En dus een hele tijd niet meer geschikt voor paarden, want je helpt de stevigheid van de grasmat helemaal naar de filistijnen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:34

Ik heb het zelf jaren terug aan de 'lijve' ondervonden. Het gras heeft geen kans om op te komen en verstikt omdat het andere gras en onkruid harder groeit. Het krijgt niet voldoende ruimte om te groeien.

Geen simpele boeren theorie wel mn boeren verstand!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:41

Alani schreef:
Ik heb het zelf jaren terug aan de 'lijve' ondervonden. Het gras heeft geen kans om op te komen en verstikt omdat het andere gras en onkruid harder groeit. Het krijgt niet voldoende ruimte om te groeien.

Geen simpele boeren theorie wel mn boeren verstand!

Mijn eigen ervaring is dus anders. Als je op het juiste moment doorzaait heeft het zeker wel zin. Maar dan moet je wel op het juiste moment doorzaaien. Anders schiet het idd niet op.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:56

En wat is dat juiste moment dan? Daarbij is het ook belangrijk hoe kaal je weide is.
Ik zorg ervoor dat ik de paarden op tijd verweid. Ik heb dus nooit geen last van kaalgevreten stukken land. Bij mij kan het gras direct weer gaan groeien en heeft geen moment van eerst bijkomen. Doorzaaien zal daardoor veel minder effect hebben dan wanneer het tot de grond af is afgevreten je er bij wijze van spreken kun knikkeren.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:04

Het weiland waar ik zelf toen mee bezig was, was helaas behoorlijk verwaarloosd en overbegraasd. Als het niet zo kapot was, had je er idd kunnen knikkeren :')
Het uitgangspunt is dan idd anders.
Het juiste moment is helemaal aan het begin van het groeiseizoen.

Voor mij was het ook doorzaaien of niks doen. Want ik had ook niks aan een weiland waar ik geen paarden op kwijt kon. En als je het opnieuw inzaait heb je dat probleem dus weer.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:19

Wendy dat is zo.
Ik heb vorig jaar alles laten inzaaien (het jaar daarvoor had er mais opgestaan, dus ik moest wat). We hebben het in februari laten inzaaien en pas in eind juli zijn de paarden erop gekomen. Eerst heb je dan te weinig gras en later veel te veel om ze op te doen.
Het kost dus behoorlijk veel tijd voordat je er dan echt iets aan hebt.