Waar of niet? Gevlochten manen groeien sneller

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 18:38

dat de manen dan dikker worden is dus niet zo ze lijken alleen dikker want vlacht je eigen haar maar dan als je de vlecht eruit haalt lijkt je haar ook dikker dit komt omdater krullen inkomen
en over dat langer worden daar geloof ik niet echt in want de haren worden ook verstikt waardoor het juist af kan gaan breken dus als je vlecht moet het zoiezo heel losjes. want denk ik wel helpt is tijdens "het werken" de manen in een hele losse vlecht te doen (iig bij het zadel) dan breekt het niet echt af.
en voor iedereen die zijn paard lange manen wil geven kijk wel of je paard het niet erg vind om de hele dag in de vlechten te staan want dat is denk ik belangrijker dan de lengte van de manen. ik spreek namelijk uit ervaring als ik zeg dat het niet prettig is om altijd maar in de vlechten te lopen het gaat hangen enz
en als het werkelijk zou helpen om haar intevlechten om het zp dikker en langer te maken waarom doen mensen met dun en kort haar dat dan niet??
en kijk eens bij je zelf als je een week met vlechten in je haar loopt die er niet uit mogen waneer je dat wil. ik bedoel hier niet mee te zeggen dat je altijd precies moet doen wat je paard prettig vind en wat niet maar je kan er wel rekening mee houden door zoals ik al zei alleen met het werken te vlechten

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 18:47

Volgens mij is het einge waar manen echt van gaan groeien, is dat het paard zich lekker voelt, niks onder de leden heeft enzo. Toen ik mijn pony kocht had ze voor een haflinger kort manen. Ik vlecht het nooit in, en ze komen nu gewoon al onder de hals uit. 1 keer heb ik ze een beetje bij gepunt omdat het er een beetje lelijk uitzag door het harde groeien.
Ook had ze achter de oren een vrij kort stuk wat er nu al weer helemaa bij is.

Dus wat echt helpt is een goed welzijn voor je paard.

Cowgirl

Berichten: 23744
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 18:53

De lengte van de manen wordt vanuit het lichaam bepaald.
Van buiten af kun je misschien wat invloed hebben op het behoud van de manen door ze in te vlechten met rijden, af en toe eens wassen en uitpluizen.

Ik heb felix zijn manen ook een tijdje ingevlochten gehad maar was daar van genezen toen een van de plukken uit de velcht eruit gerukt was.
Ik kon wel janken.
Nu loopt ie gewoon normaal buiten en van de zomer was ik ze af en toe.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 18:58

Overigens raden ze voor mensenhaar af om dag en nacht een elastiek erin te hebben, wegens verstikken, dus het lijkt me sterk dat dat voor paardenhaar wel goed is.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 19:18

Miran schreef:
Bovendien zijn ze, als ze met een vlecht ergens achter blijven hangen, in 1 keer alle manen kwijt.

Ik heb ngo nooit meegemaakt dat een paard in een keer zn hele vlecht eraf heeft getrokken. terwijl de tinkers bij ons al een jaar of 6 het grootste deel van de tijd in vlechten staan.

buena
Berichten: 23
Geregistreerd: 17-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 19:40

volgens mij breken gevlochten manen juist eerder af. mijn paard heeft hele lange maar niet al te dikke manen die ik altijd los liet, toen hij in training was geweest hebben ze daar zijn manen altijd ingevlochten gehouden(wel elke dag opnieuw gevlochten) Verdrietig maar een laag was helemaal afgebroken en was nog maar +_ 7 cm lang. Nu bijna een jaar later is het ongeveer 40 cm en ze hangen weer lekker los. iets meer werk maar volgens mij wel een stuk beter

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 15:39

Ik denk ook dat ze echt beter los kunnen hangen hoor, kijk dat je ze tijden het werk invlecht is wel logisch, want het zit dan de hele tijd in de weg. Maar verder denk ik dat je ze het beste los kan laten hangen

Lobke98
Berichten: 430
Geregistreerd: 13-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 16:19

LYFKE had tot voor kort manen van 1.35m. Harstikke leuk maar een jaarling die een keer met haar in de bak stonds heeft de helft er af gegeten.
Lobke begint ook aardige lange manen te krijgen. Met rijden maak ik een hengstenvlecht en die laat ik er nu lekker inzitten. Ze staat tussen de veulens en het zou fijn zijn als die niet de kans krijgen haar mooie manen eraf te vreten.
De manen groeien echt niet sneller door een vlecht want het haar groeit van binnenuit. Wel kan je veel haren 'sparen' als je vlecht dus dan kan het op de duur wat dikker zijn ja. Maar ook dat zal nog wel meevallen denk ik.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 19:35

Marjolein"]
[quote="Miran schreef:
Bovendien zijn ze, als ze met een vlecht ergens achter blijven hangen, in 1 keer alle manen kwijt.

Ik heb ngo nooit meegemaakt dat een paard in een keer zn hele vlecht eraf heeft getrokken. terwijl de tinkers bij ons al een jaar of 6 het grootste deel van de tijd in vlechten staan.
[/quote]

Ik zie het buurpaard van Sheril er toch echt voor aan om een vlecht beet te pakken als hij daar de kans voor krijgt (geen dichte boxen), in zo'n geval ben je een groot deel je vlecht kwijt.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 20:38

Ja dat is wel waar. Maar ik denk dat dat bij een hengstenvlehct wel wat mee valt hoor, waarom zullen ze de gewone manen niet pakken en manen waar vlechten inzitten wel. Ik zou er ook niet voor kiezen om er gewone vlechten in te doen, maar wel een hengstenvlecht.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 22:24

zouden ze ook niet wat langer groeien doordat er, door het gewicht van de vlecht, wat meer aan de wortels wordt getrokken???

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 23:20

Nee ze worden echt niet langer van invlechten hoor.
Lijkt me namelijk erg sterk.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 08:27

Vroeger leerde ik dat vlechten er niet langer als een dag in moesten blijven zitten,omdat het dan ging jeuken,en het paard zou gaan schuren.
Maar ik ga over een paar weken op een westernstal stagelopen,en daar hebben alle paarden vlechten in,zodat ze eerder groeien.
Dan gaan ze niet klitten,en groeit het sneller zeggen ze.
Wat er nou waar is,weet ik ook niet. Verward

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 10:14

Een hengstenvlecht blijft bij Sheril niet zitten, ze schudt 2 keer en hij is er weer uit.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 10:28

Haar groeit van binnen uit, dus volgens mij helpt het echt niet hoor als je er vlechten in doet, het kan idd wel klitten voorkomen.

Ethelate

Berichten: 21121
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 11:43

Ik heb een tijdje terug ene paar weken lang met vlechten gewerkt... kon iedere dag opnieuw beginnen en zijn manen werden er niet beter op.
Tos heeft een hele dikke bos, stijl bijna nooit klitten. Met die vlechten kreeg hij een vreselijk permanent, dreads en klitten...
Merk wel dat op zijn schouder ze lang groeien, hebben minder te lijden... maar opzich vind ik zijn manen zo prima, heb er geen onderhoud extra aan en het zit altijd goed...