leren laarzen schoonmaken???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-01 13:18

ik heb sinds kort leren laarzen, maar ik weet niet echt hoe ik ze schoon moet houden. Hoe doen jullie dat en maken jullie ze elke dag schoon??? Alvast bedankt

Groetjes Ymke

xandra
Berichten: 114
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 15:18

Hoi

Ik maak mijn laarzen een keer per week schoon. Eerst met zadelzeep en dat uit laten drogen. Dan met schoensmeer, ik koop het bij van haren. Het is een lang potje met een sponsje erop. Dit ook in laten trekken en oppoetsen met een oude panty.

Ze glimmen dan echt ontzettend. Dit werkt bij alle merken.
Ik hoop dat je veel plezier van je laarzen hebt, enne succes met het uitlopen.

Groetjes Sandra


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: xandra op 2001-07-04 15:19 ]</font>

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 17:17

op de stal waar ik werkte deed ik dat 1 maal in de week met glyserine spray soap en wat water.......sponsje in het water,goed uitknijpen,wat spraysoap erop en wrijven tot het schuim weg is.

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 17:21

Wij hebben zo'n tube ledervet van Stubben.
Die is ongelooflijk fijn en je laarzen gaan er weer onwijs van glimmen!!! Lachen Lachen

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 17:32

gewoon ledervet of lederolie
1 keer per week ja
en voor wedstrijden als je wilt dat ze gaan glimmen kun je er cockpitspray opspuiten, dat doet me vriendin ook top he boogie*girl? Party!!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 18:56

Ledervet of lederolie zou ik je niet aanraden. Het is niet voor leren laarzen bedoelt. Ik gebruikt als een vochtige doek om het zweet eraf te poetsen en dan een laagje laarzenwas erop. (kun je kopen bij de ruitersportzaakt) Schoensmeer is ook goed. Ik maak ze 1x per week helemaal grondig schoon en elke keer na het rijden haal ik het zweet eraf en op de binnenkant doe ik dan een beetje laarzenwas.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 13:43

LEDERZEEP.

Alleen met zeep krijg je al het vuil/vet eraf.
Als je alleen maar vet erop smeert krijg je laag over laag vet. Op het laatst krijg je dan een hele vieze laars. Misselijk

Met zadelzeep ontvet je de hele laars weer. Als hem dan napoetst met een wollen lap gaan ze heel mooi glanzen.
Ik heb de zadelzeep van Carr & Day Martin (zo'n staaf in een oranje Party!! doosje. Dit bevalt echt heel goed. Ik gebruik het al 4 jaar.

Groetjes,

Ellen & Lurano Party!!

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 13:45

Ik doe het met het spul van petrie. Eerst het schoonmaakspul en daarna de wax. Die wax stoot het vuil af ofzo. En ik heb ook schoensmeer voor als de laarzen een beetje wit worden. Oja, ik maak ze trouwens elke dag schoon. Dat raadden ze me aan bij de ruitersportzaak. Ik ben over dit spul heel tevreden, alleen is het nogal duur!! F20,00 per flesje!! Frusty

_________________
Denk altijd positief, ook in slechte perioden!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Brando-S op 2001-07-05 13:46 ]</font>

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 13:54

Ik veeg mijn laarzen na gebruik ff af met een vochtig "wonderdoekje" en als het nodig is, wrijf ik ze in met Kiwi schoensmeer (dun) en poets ze uit met een oude panty over een borstel heen. Werkt prima!
(mij is ook afgeraden om zadelzeep en/of zadelvet op de laarzen te smeren)

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 14:36

Ik heb toen ik bij Anky op stal was gevraagd hoe zij haar laarzen zo laat glimmen en dat doet ze dus zo:
Eerst (de harde) schoensmeer van Kiwi heet laten worden en erop smeren. Een half uurtje laten intrekken. Het daarna uitpoetsen met een borstel en vervolgens met een panty opwrijven. Werkt super!

Dit is eigenlijk de beste manier om je laarzen te onderhouden. De man waar ik mijn rijlaarzen vandaan heb (Van Huet) vertelde mij dat bijna alle andere middelen (zoals spul dat eigenlijk voor je zadel is, slaolie, groene zeep, maar ook de onderhoudsmiddelen van Petrie die zelfs speciaal voor je laarzen zijn) je laarzen eigenlijk kapot maken. Het ene spulletje maakt je laarzen veel te zacht, het andere droogt het juist weer uit.

Hij had ook gezegd dat je beter kunt elke keer een dun laagje schoensmeer erop smeert, dan gelijk in een keer een dikke laag.

Ik hoop dat je wat aan hebt!
Groetjes van Patricia Clown Clown

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 14:38

volgens mij doet anky dat helemaal niet zelf,ik denk dat haar groom dr laarzen poetst Knipoog

maar goed ik vind dus gewone zadelzeep(ook in spray vorm)het best.gebruik het ook altijd voor mijn tuig