Paard>> alleen opgegroeid>> wennen in kudde??

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Concorde

Paard>> alleen opgegroeid>> wennen in kudde??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-03 22:33

Eldientje heeft vanaf haar 1,5de tot nu (haast 5) constant alleen gestaan. Ze heeft altijd bij mensen thuis gestaan, apart in een stalletje, alleen in de wei, uit de buurt van andere paarden.
Ze is dus nix gewend.
Ik heb haar gisteren een half uurtje in de wei gehad met ons shet-ruintje Henkie. Henk is altijd de l*l als er een paard apart de wei in gaat, je kan hem overal bij ingooien. Ideaal zo'n shet Haha!
Vandaag heeft ze een paar uur buiten gelopen met Milenka, een welsh-b merrietje. Millie is alweer een stukkie pittiger dan Henk, en liep soms een beetje te miepen. Waarop Eldientje zoiets had van 'snuf-snuf, ik vind jou liehieeevvv'. Ik heb haar nog geen enkele x aanstalten zien maken om van zich af te meppen. Op zich prima zou je zeggen...
We hebben op stal dus een merriekudde, met ongeveer 15 merries in de leeftijd 0 tot 20. Vanalles dus. Het zou heel fijn zijn als Eldientje er bij in kon, zowel voor haar als voor mij. Dan kan ze punt 1 de hele dag naar buiten, en punt 2 is t gezellie voor dr. Anders blijft t bij 2 uurtjes buiten lopen. We hebben eigenlijk al weitjes tekort, en er is al een club ruintjes die niet bij elkaar kunnen, plus een merrie die apart moet (very bitch, mept ontzettend van zich af), plus een paar hengstveulens, nou noem maar op. Eigenlijk is er geen wei over om haar apart te zetten, en ook geen klein paardje om erbij in te gooien (Henk en Millie zijn overdag 'bezet' Haha! )
Hoe kan ik Eldientje nou wennen aan het 'leven in een kudde'? Zal de rest haar wel accepteren? En zal ze niet flippen als ze ineens in zo'n grote groep komt?

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 22:53

tja... de enige optie die je hebt is het proberen... zet haar erbij en blijf kijken hoe het gaat. ik zou persoonlijk zeker een uur of 2 in de buurt blijven om te kijken of het goed gaat.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-03 22:57

pff, ik vind het wel ontzettend eng hoor.
ik zat te denken dat ik dr morgenochtend wel eerst in de wei naast de merrie-wei kan gooien... smiddags is die bezet, maar sochtends niet. dan kan ze eerst even met een draadje ertussen wennen, en dan gooi ik dr na een paar uur bij de groep in. zou dat een idee zijn?

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:01

dat is idd ook een goed idee... pas wel op dat ze niet door het draad heen gaan

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:02

Of haar eerst een paar dagen apart laten staan met een merrie uit de groep die ergens in de middenmoot van de hierarchie staat? Zo kunnen zij 2 aan elkaar wennen en heeft jouw paardje straks alvast een maatje in de groep (als het tenminste klikt). Als ze echt niet van zich aftrapt of confrontaties uit de weg gaat (Fayette trapt ook bijna nooit van zich af maar gaat de confrontatie uit de weg. Ze loopt gewoon weg als de baas van de wei er aan komt en haar plukje hooi wilt hebben) en dus onder de schrammen steeds de wei uit kom dan zit er helaas niks anders op dan haar weer alleen te zetten of met een gelijkwaardig maatje. Ik ken ook een merrie die nooit maar dan ook nooit van zich aftrapte. Die hebben ze op een gegeven moment ook uit de kudde gehaald en apart gezet want het ging gewoon echt niet meer.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+3

Charell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:15

het is het beste ja dat je eerst je pony de wei dernaast neerzet! als dat goed gaat kan je proberen je pony erbij te zetten... blijf er het 1e uur wel blij of zorg in ieder geval dat er toezicht op haar is!! Scheve mond als dat uur goed gaat kunnen ze opzich wel omgaan met elkaar Lovers maar zorg ervoor dat er de 1e week toezicht is! als er veel is moet je echt je pony eruit halen. maar dat is wel logisch Veel suc6 he!!! Party!! *LOL*

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:41

Een tijd geleden had ik een 9 maanden oud veulen die alleen met haar moeder had gestaan. De eerste keer tussen een paar paarden raakte ze zo in paniek dat ze dwars door alle draden en sloten heenvloog.
We hebben haar met een Shet gewend aan andere paarden en langzaam de groep rondom haar groter gemaakt.
Dat ging heel goed.

Langzaam opbouwen is, denk ik, de beste manier.

Ik heb ook een paard gehad die zo blij was dat er andere paarden bestonden dat het de grootste klever werd die ik ooit heb meegemaakt maar die was door het alleen staan blijkbaar zo getraumatiseerd geraakt dat ze onherstelbare psychische schade had opgelopen. Maar daar hoef je niet bang voor te zijn want dit was een heel extreem geval.

Sinterklaas kapoentje, gooi wat in mijn schoentje
http://www.concertplus.nl https://www.facebook.com/#!/concertmeteenplus

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:27

Als hij de eerste 1.5 jaar wel met andere paarden heeft gelopen heeft zijwaarschijnlijk wel voldoende basiskennis van sociaal gedrag meegekregen. Waarschijnlijk gaat het wel goed als haar in de kudde zet. Is het niet mogelijk om haar eerst appart te zetten met een aantal van de rustigere paarden zodat ze daar alvast kennis mee kan maken, en dan later appart zetten met de leidende merrie? Kan ze eerst haar sociale gedrag weer aanleren en als ze daarna eenmaal geacepteerd is door de leider is de rest van de kudde waarschijnlijk ook geen probleem meer.
succes er mee. Laat je nog weten hoe het afloopt want ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe dit gaat.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:32

Op de stal waar ik met Ret op vakantie was, deden ze het als volgt:

Ze hadden twee weilanden naast elkaar, die om de week gewisseld werden. De ene week stond de kudde links, de andere week rechts om het maar zo te zeggen. Een nieuw paard (in dit geval Ret die er voor 2 weken was) werd in de wei apart van de kudde gezet samen met een van de bravere merries. Dan konden ze over het draad aan elkaar wennen. Op het moment dat de leidersmerrie van de kudde de nieuweling over het draad had geaccepteerd, kon het nieuwe paard bij de kudde. Ze deden dat altijd zo en hebben daar nooit problemen mee gehad. Ret heeft overigens niet bij de kudde gelopen, omdat hij er maar voor twee weken was. Maar na een week leek hij wel over het draad geaccepteerd te zijn door die leidersmerrie.

In jouw geval (als het praktisch mogelijk is) lijkt me dit ook een oplossing die het uitproberen waard is.

[Edit] Zie nu dat Flettie dit ook al had voorgesteld... Knipoog [/edit]

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

loveyaliefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 18:00

ik ben het er ook mee ens dat het het beste is als je je paard samen met een brave merrie uit de kudde in het weiland ernaast zet voor een tijdje (tot je ziet dat ze vriendjes beginnen te worden en dat je paard geaccepteerd word) als het goed gaat kan je haar bij de kudde doen maar zorg er wel voor dat er de eerste tijd toezicht is want als het dan echt mis gaat kan iemand haar eruit halen. je weet denk ik zelf wel waneer het egt niet goed gaat

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 01:52

als de weide groot genoeg is, maken ze zelf wel uit waar haar plaats in de kudde is... Mijn haf had ook niet vaak bij andere paarden gestaan, en in augustus ging hij in de wei bij drie merries voor 1 maand. Daar heb ik hem gewoon bijgezet, en die merries hebben zelf bepaald hoe ver hij kon gaan, hij begreep de signalen wel die zij hem gaven en de wei was groot genoeg om uit de buurt te blijven van 'boze' merries. De eerste halve dag was hij erg onrustig en draafde hij heen en weer, maar 1 dagje later was hij al aan het schofkrabben bij een merrietje en was alles oké.
Voor de zekerheid inderdaad misschien geleidelijk wennen...
Een paard dat in een bestaande kudde erbij komt begint sowieso onderaan de sociale ladder.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie