Jullie mening: 3 jarige pony voor 8 jarig meisje ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 15:08

Misschien je dochter dan laten lessen op een goede manege en zelf met het karretje op pad?
Dat lijkt mij dan een betere optie eigenlijk.

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 18:33

maar waarom willen jullie een nieuwe pony? of gaat je laatste berichtje over die nieuwe 3jarige pony?
Als het goed gaat met die oude pony dan zie ik geen rede om een jonge onervaren pony te kopen sorry!!!!

ragna

Berichten: 1216
Geregistreerd: 05-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 18:59

sorry maar een pony van 3 jaar zit niet meer in zijn pubertijd dat is al gepasseerd.
en ik zelf heb een pony merrie van nu 3.5 jaar onlangs verkocht aan een kindje van 7. en de pony was alleen maar door mij zadelmak gemaakt en hoogsten 5 keer gereden. en het was ook een beginnend rijdertje maar ik wist wel wat ik verkocht ik kende de pony dooor een door en wist dat ze met een kind op haar ruh niets mis zo doen en ik heb gelijk want de pony deed ook niets mis.
zo zie je maar hé.
ragna

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 19:38

Knap van jou dat je dat op een enkele pony kunt baseren. Een pony van 3 zit nog niet in de puberteit, dat begint meestal met een jaar of 4. En hoe lang heeft dat kind die pony al? Durf jij te zeggen dat dat zeker goed blijft gaan? Ik zou dat in elk geval niet durven.

Maar misschien is die pony wel zo braaf, een enkeling is dat. Alleen over het algemeen genomen is dat niet zo en daar gaat het hier om. Iedereen kent een kettingrokende man die 80 geworden is maar dat wil niet zeggen dat je moet gaan kettingroken en dan ook de 80 gaat halen.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:35

Aan de ene kant hebben jullie allemaal gelijk vind ik, maar ik heb weleens gehoord dat juist een oudere pony soms misbruikt maakt van zijn wijsheid zeg maar... Hij weet hoe hij de baas over iemand kan worden of onder het werk uit kan komen zoeits was het... (ik weet niet of het ergens op slaat Verward) Je zult er vast pony's tussen hebben die dat niet doen, maar wij hebben toen voor een jonger beestje gekozen (maar nu ben ik natuurlijk iets groter, ouder, en heb ik langer rij ervaring dus dat ligt ook weer anders).
Ik ben blij dat ik die keuze niet hoeft te maken, het is niet makkelijk he...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:44

Percy schreef:
Ik weet het ook niet meer maar black and blue is dan in de zin van een bont en blauwe ruiter? Haha!


Groen + groen geeft kamikazepiloten?

germie

Berichten: 25993
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:58

Meestal is een 3-jarige echt te jong en nog te speels voor kleine kinderen. ER zijn uitzonderingen, heb er zelf nu 3 gezien. 3 jaar, eerlijk en mak enz.
Kan het in principe dus niet aanraden, maar het wel per pony gaan beoordelen

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:06

Ik zou t echt niet doen. T voorbeeld van zo'n situatie staat bij mij op de manege.
Een hele lieve pony van 3,5 jaar komt op de manege. Leuk ding, iedereen is super enthousiast. Hij is voor de handel, dus veel mensen komen kijken. 1 meisje op de manege wilde altijd al een eigen pony, en mocht ook een eigen pony van dr ouders. Dus toen deze op de manege kwam, was dat natuurlijk helemaal geweldig. Nou, ok, meisje er op rijden, beetje mee spelen... ging allemaal super. Ok, ze wilden de pony kopen. Nou, laten keuren --> goedgekeurd. Helemaal geweldig. Kind helemaal blij, wat wil je nog meer?
Dan heb je dus een combi. Een meisje van acht en een pony van 3,5 wat net is ingereden en nu nog hartstikke braaf. T meisje geniet met volle teugen van dr pony. Maar dan begint die pony zich ook te onwtikkelen en te ontdekken wat ie "allemaal kan".
Oei, daar hadden ze niet op gerekend. T meisje viel er een paar keer af, en toen kwamen dr ouders al op de manege vragen of de pony misschien in een paar gevorderde manege lessen mee kon lopen, zodat ie wat frissigheid eruit kon lopen, zonder dat t meisje bang zou worden. Nou en daar gaan ze al... Die pony loopt nu 6 dagen per week mee in de manege lessen. Op zondag zou dat meisje erop moeten rijden, maar die durft gewoon niet meer, en dan gooit ze m maar los. Met de smoes: hij heeft al 6 dagen hard gewerkt.
T beestje heeft er ook helemaal geen lol in op die manier. En de ouders van t meisje staan al weer op t punt om die pony te verkopen, want zo hebben ze er natuurlijk ook niks aan.

Dus om een lang verhaal kort te maken: doe t alsjeblieft niet. Tis voor je dochter en uiteindelijk voor de pony ook niet leuk.

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:07

Persoonlijk zou ik het niet doen. Ik weet niet precies hoe oud je kinderen zijn, daar heb ik waarschijnlijk zo snel even overheen gelezen. Je geeft zelf al aan dat je zelf ook wat angstig bent. Wel leuk dat jullie je koetsiersbewijs hebben! Positief bedoeld hoor!! Haha!
Waarom niet? Maar dat is mijn persoonlijke mening die gebaseerd is op een ervaring.

Mijn buurmeisje van 9 jaar kreeg ook haar eerste pony. Drie jaar op een manege gereden, ze had wel wat talet in huis. Moeders reed ook paard, dus op zoek naar een betrouwbare pony. Ze kwamen uit bij een hele vierjarige merrie. Superlief, betrouwbaar, zadel/verkeersmak, you name it. Kon aardig lopen al, gezien haar leeftijd. Meisje reed op de pony, dat ging in eerste instantie prima. De eerste tijd was er niks aan de hand, moeders ging af en toe ook rijden, maar was ook wat minder held. Logisch, ben ik ook niet. Daar is niks mis mee.
Kind had les en goede begeleiding... maar op een gegeven moment sloegen de stoppen door bij de pony. Van het ene op andere moment. Er is niks gebeurd wat daar aanleiding toe gaf. Meisje ging in de les een sprongetje maken, pony heeft de kolder in zijn kop, vliegt ervandoor, meisje is eraf gevlogen en kon gelijk door naar het ziekenhuis.

Pony verder een prima en braaf beest. Moeders durfde er niet meer op, meisje heeft op de IC gelegen, etc. Ze hebben het na herstel nog een paar keer geprobeerd. Kind huilen, paard nog steeds gek. Pony is in training geweest. Daar ging het prima, maar weer thuisgekomen ging het niet. Ondanks de goede begeleiding is het niks geworden. Pony heeft nu een prima ander onderkomen gevonden bij een meisje van 15 jaar. Loopt nu M, gaat prima.
Meisje van de pony, inmiddels 10 jaar, heeft nog steeds klachten. Natuurlijk is het waarschijnlijk een uniek geval waarover ik het heb. Maar ik zou er mede door deze ervaring, niet voor kiezen om een jong paard te kiezen als er geen wedstrijdambities, etc. zijn op dit moment. Ga voor een iets oudere pony die over zijn puberteit heen is. Ik weet niet of dat iets uitmaakt. Je moet het maar net treffen. Het kan vriezen of dooien. Succes!

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:51

ragna schreef:
sorry maar een pony van 3 jaar zit niet meer in zijn pubertijd dat is al gepasseerd

De pubertijd bij een pony begint pas als hij een jaar of vier is!!

Een jonge pony moet nog een heleboel leren. Een achtjarig meisje is daar (over het algemeen) niet toe in staat. Als je als ouder zelf bang bent geworden dan is dit absoluut geen goede combinatie!!!

Je schrijft ook dat je nu al een oudere pony hebt, die ook aangespannen loopt? Kan je dochter daar niet op gaan rijden?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 00:08

Saar"]
[quote="ragna schreef:
sorry maar een pony van 3 jaar zit niet meer in zijn pubertijd dat is al gepasseerd

De pubertijd bij een pony begint pas als hij een jaar of vier is!!
[/quote]

Mijn paard is nog geen 3 en die zit echt al in de puberteit hoor!
Maar ook van mijn kant een negatief advies. De ene pony is de andere niet, ik zou het risico gewoon niet nemen. Er zijn meer pony's op deze aardkloot, niet alleen die 3 jarige Lachen

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 00:29

XoNo"]
[quote="Saar"][quote="ragna schreef:
sorry maar een pony van 3 jaar zit niet meer in zijn pubertijd dat is al gepasseerd

De pubertijd bij een pony begint pas als hij een jaar of vier is!!
[/quote]

Lachen
[/quote]

Maar ik denk dat dat ook een stukje met kracht in zijn lichama te maken heeft-> jij rijd hem al aan, en dus wordt hij steeds bewuster van zijn krachten.. Een paard dat ouder wordt in gereden is dat nog minder en wordt dat dus ook later..

Herby

Berichten: 90
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 18:08

heeej
Ik denk niet dat het verstandig is om zo`n jong paard aan een meisje van 8 jaar te geven.Het paard is nu heel braaf maar het wordt pas een half jaar bereden??! .En het is misschien voor het paard ook niet zo`n goed idee.Als een paard zo jong is moet ie goed bereden worden.En ik neem aan dat een meisje van 8 het paard niet helemaal onder controle kan houden als het paard vervelend gaat lopen doet en dat ze hem of verkeerd straft of niet straft.En dat het paard het door heb dat ie dat allemaal makkelijk kan doen.En dan heb je een probleem.Maar dat hoeft niet zo te zijn.Misschien kan ze dat wel maar als je denkt dat dat meisje van 8 jaar een 3 jarig paard kan berijden, dan moet je het toch zelf beslissen .Conclusie: ik zou het niet doen ik zou een wat oudere pony nemen die ook al wat langer onder het zadel is
doeiii Party!! Party!! Party!!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 19:02

Blom, daar heb je een punt! Lachen

Cemlys

Berichten: 14959
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 20:42

ik zou onmiddelijk zeggen nee. want een pony van drie jaar heeft zn karakter nog nie gevormd en nu kan hij nog braaf zijn maar dat kan heel gauw veranderen. en daar is niet veel voor nodig. ik spreek ook uit ervaring want op de manege staan ook jonge pony's (ook van 3 ,4 jaar) en die doen heel naar tegen de kinderen. en in het begin waren ze doodbraaf. een kind is gewoon vlugger bang en dat merken die ponys heel goed. ze gaan daarom niet slaan of bijten onmiddelijk maar opdenduur proberen ze het toch eens. en dan word je kind toch maar bang en is er ook niets meer aan. dus niet doen. zoek leiver een leuke oudere pony van 10 jaar ofzo of ouder. ponys van 18 ofzo kunnen nog heel goed enkele jaren mee.

boemel

Berichten: 8435
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 23:11

Ik had een luxe welsh K merrie in de C-maat. Ze was te klein voor mij om zelf te rijden. Mijn zusje was er eigenlijk ook al te groot voor, maar heeft haar wel zadelmak gemaakt. Ze was vanaf het begin af aan gewoon heel erg makkelijk. Goed in het verkeer, makkelijk te sturen en lekker voorwaarts.

Een meisje van 8 heeft haar 1x gereden (ze was toen 4 weken onder het zadel) en haar daarna in een onderlinge wedstrijd gereden. Ze werden toen 2e, dus dat ging erg leuk. Omdat ze erg braaf was is ze op proef gegaan op de manege. Ze was toen 2 maand zadelmak. Het ging in het begin echt super. Zelfs met kinderen van 5 liep ze heel vrolijk en braaf rond. Ik had de afspraak met de manege dat ze vanwege haar leeftijd niet langer als een uur in de beginnersles ingezet zou worden.

helaas hielden ze zich daar niet aan en nadat ze een paar keer 2 uur achter elkaar moest lopen begon ze toch te etteren (en daar had ze eigenlijk groot gelijk in). De magege heeft haar uiteindelijk niet genomen, vonden haar toch wat te groen. Ze is toen verkocht aan een jongetje van 7. Hij kon er altijd mee op de weg en het bos in zonder enig probleem. Ging er later ook mee springen en dat ging echt super.

Mijn zusje reed op haar 8e trouwens ook op een 3-jarige pony (die ik zadelmak gemaakt had). Ging ook echt super. Ook op de weg, in het bos en op concour. Als een kind van 8 een beetje leuk kan rijden, niet te bang is uitgevallen en goede begeleiding heeft moet het prima kunnen.

Door
Berichten: 98
Geregistreerd: 15-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 23:56

Hoi Boemel,

Leuk om ook een positief bericht op dit topic te krijgen! *LOL*

Alle negatieve adviezen kwamen namelijk tot nu toe via deze weg ........en alle positieve adviezen werden via een PB rechtstreeks naar mij gestuurd.

Groetjes Door Pling

Door
Berichten: 98
Geregistreerd: 15-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 23:57

Hoi Boemel,

Leuk om ook een positief bericht op dit topic te krijgen! *LOL*

Alle negatieve adviezen kwamen namelijk tot nu toe via deze weg ........en alle positieve adviezen werden via een PB rechtstreeks naar mij gestuurd.

Groetjes Door Pling

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 00:30

Door schreef:
Hoi Boemel,

Leuk om ook een positief bericht op dit topic te krijgen! *LOL*

Alle negatieve adviezen kwamen namelijk tot nu toe via deze weg ........en alle positieve adviezen werden via een PB rechtstreeks naar mij gestuurd.

Groetjes Door Pling


Dat is apart Verward
Ik vraag me af waarom?

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 09:17

Volgens mij hebben veel mensen hier hun mening gegeven! Ik noem dat geen negatieve adviezen Verward

Er is ook een aantal keren gezegd dat het best goed kan gaan, een achtjarige op een jonge pony. Maar het wordt afgeraden door de meesten hier, omdat de kans heel groot is dat het niet goed gaat. Zeker omdat je er zelf ook geen vertouwen in hebt.

Ik ben overigens ook op een jonge pony begonnen. Ik was elf en mijn pony drie, ik had amper een jaar rijervaring. We hebben deze pony (Hester) nog steeds, en ik vraag me weleens af hoe ze zou zijn geworden als ik haar nu als jonge pony zou hebben gekregen. Ik ben ervan overtuigd dat ze dan veel makkelijker zou zijn met rijden. Simpelweg omdat ik vroeger door mijn "onkunde" weleens fouten heb gemaakt. Verder is ze echt een toppony, ik kan er bij wijze van spreken mee lezen en schrijven, dus mijn verhaal zou je ook als een positieve ervaring kunnen zien.

Door
Berichten: 98
Geregistreerd: 15-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 09:38

Hallo Saar,

Het was niet als een aanval bedoeld hoor!

Het valt me gewoon steeds weer op dat als bij een bepaald topic een bepaalde mening of advies sterk naar voren komt dat het lijkt dat mensen die een andere mening zijn toebedeeld dat hier niet zo snel "durven" te uiten maar dat ze dat dan liever rechtstreeks via een PB doen.

Groetjes Door Pling

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 09:45

Mijn eerste pony kwam zo van de drafrenbaan af, héél jong diertje nog, maar een schat en hart en nieren!!!!! Ja, we hebben samen wat stormpjes doorlopen, maar is dat niet de essentie van een eigen pony hebben??? SAMEN je ergens doorslaan? Een kind van acht valt nog makkelijk rond te duwen (ik heb er zelf één van die leeftijd), dus om ze nu te vertrouwen met een pony/paard alleen ... néé! Maar da's eerder gezond verstand dan een weetje!!! Zolang dat de pony een fysiek overwicht met gemak haalt op de ruiter (ook al probeert ie het niet) moet je ze NOOIT alleen laten!!!!!! M'n dochter van nu 6 heeft een jaar terug op onze NIET MAKKELIJKE pony gereden, en dat ging goed! Gezien ze eigenlijk niets vroeg van het beestje maar wat rondstappen. Er is gelukkig nooit niets fout gegaan, maar toen ik (ben zelf zeer licht) op de pony ging en dingen ging vragen ging het ineens niet zo vlotjes meer, de pony ging dribbelen, steigeren ... de aard van het paard is doorslaggevend, wil je het proberen, kom dan een ruime testperiode overéén en vraag ook een meer ervaren klein ruitertje 's te zien wat de pony doet als er écht iets van hem/haar gevraagd is ... en dat ze jullie zal uittesten .... Doen ze dat niet allemaal?????? Ze proberen allemaal uit waar de grenzen zitten, en leeftijd heeft daar iets of wat van invloed op, maar is heus niet de enige factor!

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 09:53

Door schreef:
Het was niet als een aanval bedoeld hoor!

Ik vond het ook niet aanvallend hoor Knipoog

Alleen jammer dat je het "negatieve" reacties noemt, terwijl mensen je alleen advies willen geven.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 13:25

sonjabelgium schreef:
Mijn eerste pony kwam zo van de drafrenbaan af, héél jong diertje nog, maar een schat en hart en nieren!!!!! Ja, we hebben samen wat stormpjes doorlopen, maar is dat niet de essentie van een eigen pony hebben??? SAMEN je ergens doorslaan? Een kind van acht valt nog makkelijk rond te duwen (ik heb er zelf één van die leeftijd), dus om ze nu te vertrouwen met een pony/paard alleen ... néé! Maar da's eerder gezond verstand dan een weetje!!! Zolang dat de pony een fysiek overwicht met gemak haalt op de ruiter (ook al probeert ie het niet) moet je ze NOOIT alleen laten!!!!!! M'n dochter van nu 6 heeft een jaar terug op onze NIET MAKKELIJKE pony gereden, en dat ging goed! Gezien ze eigenlijk niets vroeg van het beestje maar wat rondstappen. Er is gelukkig nooit niets fout gegaan, maar toen ik (ben zelf zeer licht) op de pony ging en dingen ging vragen ging het ineens niet zo vlotjes meer, de pony ging dribbelen, steigeren ... de aard van het paard is doorslaggevend, wil je het proberen, kom dan een ruime testperiode overéén en vraag ook een meer ervaren klein ruitertje 's te zien wat de pony doet als er écht iets van hem/haar gevraagd is ... en dat ze jullie zal uittesten .... Doen ze dat niet allemaal?????? Ze proberen allemaal uit waar de grenzen zitten, en leeftijd heeft daar iets of wat van invloed op, maar is heus niet de enige factor!



Is meteen mijn punt: is het niet van belang dat een kind van 8 LOL kan maken met een pony?? er eens zonder zadel op kan gaan zitten, rond kan gaan scheuren enz. Laat kinderen eerst eens lol maken, daarna pas zo serieus. En dat kan niet op zo'n jonge pony: er moet begeleiding bij zijn en altijd consequent zijn.. Lijkt mij niet de essentie van een kind dat rijd..

WendyBZ

Berichten: 13136
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 13:40

Hier nog maar eens een positieve reactie!! Haha! Ik was acht toen ik mijn eerste pony kreeg, van drie jaar oud (he dat klinkt bekend ) Ik heb hem zes jaar gehad, toen werd ik er echt te groot voor (welsh a). Toen ik hem kreeg was hij net ingereden.
Ik heb die zes jaar ontzettende lol gehad! Ik heb ook problemen gehad, maar die heb ik altijd met hulp van anderen op kunnen lossen. Wou het niet met het rijden? Dan kwam de broer van een vriendin even langs, reed hem even goed door, hielp nog even, en het was weer goed. Ik zat een jaar op les toen ik hem kreeg, maar heb daarvoor al mn hele leven tussen de paarden en ponies gelopen, dat heeft waarschijnlijk ook wel geholpen... Lachen Ik ben zelf ontzettend blij dat ik hem toen gekregen heb, ik heb heel veel plezier van hem gehad. Het is mij ook nooit om wedstrijden gegaan, maar puur om het rijden zelf. Ik heb nooit echt geprobeerd om dressuur te rijden, meer buiten en voor de lol in het weiland. Ik ben er vaak afgevallen, maar heb er niets ergs aan over gehouden, behalve leuke herrinneringen.
Misschien zou het beter zijn om een oudere pony te nemen, maar met hulp van anderen kom je ook heel ver hoor!! Lovers