Wat zouden jullie doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-03 21:36

Ik heb nu een jaarling hengstje en loop te twijfelen wat ik van de zomer met hem zal doen.

Optie 1:
In de hengstenopfok, dan wil ik dat alleen voor deze zomer en hem volgend najaar naar huis halen en dan castereren.
Die hengstenopfok zit ongeveer 3/4 fietsen en dan kan ik geloof ik niks met hem doen, zij willen daar dat je hem niet uit het weiland haalt.

OPtie 2:
Hem over een maand als ie naar buiten kan castereren en bij mij op stal op het land zetten, dan staan ie met een kudde van klein tot groot van jong tot oud. En kan ik hem nog regelmatig bezoeken en wat met hem doen.

Wat zouden jullie doen?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 22:27

'k Zou voor de tweede optie gaan.
Zolang je geen aspiraties hebt om je hengst de dekdienst in te doen (gemakshalve ga ik hier maar even vanuit Knipoog ), zie ik in het houden van een hengst eigenlijk voornamelijk nadelen.
Als je hem laat castreren bespaar je jezelf mogelijk een hoop ellende, niet alle hengsten zijn/worden prettige persoonlijkheden die gemakkelijk te hanteren zijn (uitzonderingen daargelaten).
De tweede optie heeft ook nog als voordeel dat je zelf wat meer plezier aan je paardje kunt beleven omdat je er meer contact mee kunt houden.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 22:59

Ik zou ook de tweede optie nemen. Je kunt je paard dan wat makker maken, bij een opfok worden ze vaak zo verwilderd. Zeker als je hem niet als hengst wil houden zou ik hem zo snel mogelijk castreren.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:57

ik ga voor optie 1
lekker laten spelen op de opfok en hem lekker nog hengst laten, zolang je paard nu weet wat meelopen, voetjes geven , vaststaan en overal gepoetst en aangeraakt worden is kun je dat supermakkelijk weer oppakken als ie uit de opfok komt
als je hem wat langer hengst laat is de bouw meestal mooier dan bij een ruin
ook vind ik dat veel ruinen die op jonge leeftijd geruind zijn vaak wat sullig zijn qua bouw of uitstraling

en bang voor een "verwilderd" paard zou ik ook niet snel zijn, je bent van plan om hem 1 weideseizoen op het land te zetten , das kort genoeg om hem straks gewoon op te pakken waar je gebleven bent
en degene die een paard de beste sociale opvoeding kan geven is helaas nog steeds niet de mens maar een kudde paarden,
ik zou zeggen laat hem maar eens echt paard zijn daar kan ie een hoop van leren, daar worden ze "volwassen" van

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 10:05

draumpje schreef:

en degene die een paard de beste sociale opvoeding kan geven is helaas nog steeds niet de mens maar een kudde paarden,
ik zou zeggen laat hem maar eens echt paard zijn daar kan ie een hoop van leren, daar worden ze "volwassen" van


Daar ben ik het mee eens! Alleen als ik hem thuis hou dan komtie in een kudde met van alles van groot tot klein en van jong tot oud ( ik denk wel dat hij de jongste zal zijn) en daar leert ie ook van dan is ie echt paard!
Ik de natuur staan ze vaak ook in een groep met oudere!

En hij moet tog leren met mensen om te gaan, en dan kan ik hem nu wel "paard" laten zijn, maar de rest van zijn leven moet ie het met mij doen dus dat kan net zo goed ook deze zomer gewoon Lachen

Alleen het enige nadeel aan hem thuis houden vind ik idd hem zo vroeg te laten castereren. Maar zoiezo wordt ie volgend najaar gecastereerd, dus die paar maanden maken dan nie zo veel uit denk ik dus ik denk dat ik hemlekker bij mij thuis hou.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 16:04

Ik zou ook zeker voor de eerste optie gaan!

Laat 'm lekker paard zijn, zoals je zelf al aangeeft: de rest van z'n leven moet 'ie het al met jou doen Knipoog Haha!.

Denk dat het ook beter voor 'm is om met leeftijdsgenootjes te spelen en z'n sterkte te bepalen, dan dat jij 'm onder/lager in rang plaatst door 'm bij verschillende leeftijden te zetten.

Succes met je beslissing!

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 17:03

Ja ik weet het niet zo goed. Ik zou denk ik voor optie 1 gaan.

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 18:10

Ik zou vooro ptie 2 gaan.
Ik een kudde word ik ook opgevoed door de "oudere" paardejs.
Dan is hij misschien wat makkelijker als "oudere" pony.
En je kan hem lekker in de gaten houden Haha!