Goedkope oplossing voor droge paddock

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Goedkope oplossing voor droge paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 10:47

Vorig jaar is onze paddock opgeknapt, er is worteldoek neergelegd en een klap zand opgegooid. Dit werkte het eerste jaar prima de paddock was droog en als het geregend had was hij kort daarna wel weer droog.

Begin deze winter was het seer een grote bagger zooi. Uiteindelijk is er een deel afgeschraapt en een lading nieuwe zand overheen gekomen.
Tot nu toe gaat het redelijk en hopen we zo de winter door te komen en zal komende voorjaar/zomer de paddock worden verbreed.
Echter houden wij ons hart nu al vast voor volgende winter, de kans dat het weer een bende wordt is enorm groot.
Als het zo'n bende is is het ook lastig om stront te ruimen.
De stalhouder wil niet elk jaar zand opgooien en mijn idee om de helft betonplaten neer te leggen was te duur in verhouding met wat wij aan stalgeld betalen.

Om dat er best nog wel te praten valt op stal ben ik op zoek naar oplossingen die niet te kostbaar zijn zodat we dat eens bespreekbaar kunnen maken.

Meer stalgeld betalen is voor mij op dit moment geen optie, reden is persoonlijk die ik hier niet ga neerzetten.

Rayatje

Re: Goedkope oplossing voor droge paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:59

Zit er drainage onder ?
Misschien dat houtsnippers wat zijn ? Al zal dat wss ook wel ieder jaar terugkomen. Kan er ook niet een stuk bestraat worden met tegels? Deze zijn vaak gratis af te halen.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:15

Idd zoals Rayatje zegt: met een aantal mensen een stuk bestraten,is in een middagje klaar en hoeft niet duur te zijn.
Of zelf een bekisting maken en daar beton in storten.

Drainage zou ook nog een oplossing zijn maar is vrij prijzig als je het aan laat leggen,wij hebben het zelf gedaan(handige paps) maar je moet wel weten hoe zoiets moet,anders slibt de boel zo weer dicht.

Hebben jullie overigens wel het goede zand in de paddock, wij hebben ooit eens een mazzeltje(nou ja niet echt) gehad via onze buurman(vrachtwagen zand wat verkeerd besteld was) maar later bleek dat dit zand te fijn was waardoor de hele boven laag was dicht geslibt,de onderlaag was wel droog maar bovenop werd één vieze drek dat groen uitsloeg.

Ook wij hebben toen de bovenlaag weg laten schrapen en er grof zand op laten storten(speciaal voor een paardenbak),het kost wat meer maar onze paddock is nu na zelfs 1 week regen nog kurk droog.
Het is even een investering maar uiteindelijk goedkoper ten opzichte van elk jaar je bak laten schrapen en nieuw zand storten.

Rayatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:21

wendyashley Hoe hebben jullie je drainage ? Wij willen er van de zomer 1 gaan maken. Maar ben er nog niet uit wat handig is. Hebben namelijk kleigrond daar + er liggen 2 dranaige buizen in de wei maar nog heel erg nat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:28

Ik heb 15 cm drainage zand recht op de klei grond. Hij is droog, zelfs met de vorst nog begaanbaar, niet bevroren. Wel elke dag stront eruit.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 11:36

Er ligt geen drainage in.

Er is gewoon op de klei worteldoek gelegd en daaroverheen zand(vraag me niet welk zand). Dat is het enige.
Het liefst zou ik er ook drainage in zien liggen maar goed....het is niet mijn stal. Anders had ik dit ook niet hoeven plaatsen namelijk ;)

Verder ben ik bang dat tegels gaan 'zwerven' op den duur.

Paarden kunnen gelukkig binnen wel droog staan, het is een in-uitloop stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:48

Als het goedkoop straatzand is, dan denk ik dat je het probleem blijft houden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:48

Ik heb een deel bestraat. Het deel waar ik de hooibak heb staan.
Met vies weer komen m'n pony's niet eens van de tegels af ;). Omdat ze met vies weer alleen op de tegels mesten blijft het zand ook beter en mest het ook lekker makkelijk uit.

Ik heb het wel netjes bestraat, dus niet er een paar tegels in gedonderd, maar netjes met ander zand er onder en een bandje er omheen zodat het op z'n plek blijft.

Rayatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:52

russel schreef:
Ik heb 15 cm drainage zand recht op de klei grond. Hij is droog, zelfs met de vorst nog begaanbaar, niet bevroren. Wel elke dag stront eruit.

Werkt dat ook als er van te voren de klei altijd 1 grote modderzooi is ? De plassen blijven er nu namelijk wel gewoon staan. Maar dacht er zelf aan om nog eerst drainage te leggen.

Tegels blijven wel liggen hoor. Als je het netjes doet met een rand eromheen. Als je ze los legt wordt het idd een drama denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:54

Bij mij werkt het wel, ik heb ook klei waar nu nog water op staat, als je er op loopt dan hoor je het soppen.

Rayatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:05

Dat klinkt iig al goed :) Heb je ook enig idee hoe duur het zand is ? Weet niet hoe groot stuk dat jij hebt?
Is het in de zomer niet heel zwaar dat zand ?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:05

Ik heb recent ook een vraag gesteld op bokt over het droog houden van een soort paddock. Ieder jaar laat ik een oude laag zand eraf gescheppen en een nieuwe laag goed zand aanbrengen. Dat werkt dus een jaartje. Daarna heb je weer modder. Het is echt een tijdelijke oplossing!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:09

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:13

Ik denk dat kokos, net als houtsnippers, op termijn gaat rotten. Wie heeft daar ervaring mee? Er loopt een kokostopic maar daar wordt alleen gesproken over ervaringen met net aangebrachte kokos.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:39

Kokos schijnt niet te gaan rotten in tegenstelling tot houtsnippers. Heb een bak gezien welke nu ruim een jaar in gebruik is met kokos en die ziet er super uit en is goed in te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:13

Rayatje schreef:
Dat klinkt iig al goed :) Heb je ook enig idee hoe duur het zand is ? Weet niet hoe groot stuk dat jij hebt?
Is het in de zomer niet heel zwaar dat zand ?

Ik heb nog geen droge zomer meegemaakt, maar ik verwacht wel dat hij gesproeid moet worden, maar ik gebruik mijn longeercirkel als paddock. Zwaar vind ik niet erg, het is om buiten te zijn en te spelen. Om in te rijden is toch weer anders. Longeren doe ik ook niet langer dan 20 minuten en dan slepen we hem wel.

Een vrachtwagen vol kostte mij rond de 400 euro. Ik heb het via zandbestellen.nl

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:42

Ook onze paarden hebben de beschikking over een uitloop. Wij gaan gelukkig betegelen, want het is een regelrechte ramp. Het is lastig uit te mesten en het zand is snel verzadigd. Tevens last gehad van bevriezing en enorme drek. Zand voor ons nooit meer!

Rayatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:30

Bedankt russel. Ik heb ze een mailtje gestuurd.
Op de site stond wel dat het drainage zand niet vast gaat zitten maar altijd los blijft.

Heb gevraagd naar een combi van drainage zand en paardenbak zand eerst een laag drainage zand en dan het andere maar weet niet of dit werkt.

Hoe groot is de oppervlakte die je met 1 vrachtwagen vol kon doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:41

Ik heb een doorsnede van 16 meter. Als ze oppervlakkig graven zitten ze nog niet op de klei. Maar de graafgaten gooi ik wel dicht. Elke dag de mest er uit, anders slibt hij toch nog dicht, overigens in elke zandbak moet de mest eruit. Ik voer wel in de paddock, maar ik gebruik plastic kisten en speciekuipen. Wat ze er uit gooien, hark ik er uit met het mest scheppen.

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:39

Door de klei blijft het water zweven...vandaar dat het modderig word en zand dient omgeruld te worden zodat het luchtig en waterdoorlatend blijft.

Ik had in Friesland toen de tijd een rijbak laten aanleggen......geulen van een meter diep, een meter schelpen, drainage en een dik zandbed.....zelfs toen geen droge bak. De klei slipte de dranaige dicht...door watervloeing langs het klei neemt het kleine deeltje mee (slip) en blijft kleven aan alles, dus ook de drainage.

Het beste is de zandlaag hoger te leggen dan de kleigrond.....dus als het ware maak je een terp idee. Verder vele berkenbomen en elsen planten als dit mag.....die slurpen al het water weg.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 10:31

Dat terp idee hebben we al...de paddock ligt al hoger dan het weiland.

Maar goed jullie zeggen eigenlijk al waar ik zelf ook al een tijd voor pleit :betegelen en een deel zand om te liggen en rollen.
Misschien kunnen we het voor elkaar krijgen als we allemaal eenmalig wat extra's geven. *zucht*

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:45

En mag ik vragen hoe jullie de tegels dan vast leggen? De rand bedoel ik dan.
Ik wi zelf dit voorjaar namelijk ook een paadje betegelen.
Doe jullie er bielzen omheen (want die worden neem ik aan spekglad)? of gewoon een tegel rechtop in het zand? Of met houten planken of zo?

Rayatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:52

Wij hebben het onder de stallen tussen stoepranden.En een ander stuk met recht op staande tegels. Maar met stoepranden is toch steviger. Met Tegels gaan toch wat verzakken nu

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:53

Rayatje schreef:
Wij hebben het onder de stallen tussen stoepranden.En een ander stuk met recht op staande tegels. Maar met stoepranden is toch steviger. Met Tegels gaan toch wat verzakken nu

Oke, bedankt!!
Ik zal eens kijken of ik wat stoepranden op mp op de kop kan tikken :D .

Rayatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:55

Wij hadden ze gratis van de gemeente. Ze waren hier aan de weg.stoep bezig en hebben we gevraagd wat ze met die oude deden. Hebben die mannen die er aan bezig waren er wat voor gegeven en ze hebben ze zo bezorgd :D