Ervaringen met verzorg/bijrijd pony's/paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 10:46

Ik heb tot nu toe alleen maar een goeie ervaring. Ik verzorg de paarden van Tamara(Max) nu al meer dan 2 jaar en het gaat eigenlijk altijd perfect. Eigenlijk nog nooit een probleem met elkaar gehad. Ik heb Dennis ook eerst een jaar verzorgt bij haar voordat ik hem kocht. En hij staat nog steeds bij haar op stal. Ik mag alles met haar paarden. Maar moet sommige dingen natuurlijk wel even overleggen. Maar voor de dagelijkse dingen zo als poetsen, rijden, uitmesten enz is dat niet nodig. Ik heb wel heel veel geluk gehad met haar en zij (volgens mij) ook met mij omdat we elkaar gewoon zo goed passen.

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:05

Ik ben op verschillende manieren aan bijrijdpaarden gekomen. De eerste keer via het werk van mijn vader, die werkte bij iemand die een wat ouder paard had staan die gereden moest worden en vroeg aan mijn vader of ik hier iets voor voelde. Bij de volgende heb ik of een advertentie opgehangen bij de supermarkt of zag ik daar een advertentie waar ik op reageerde. De laatste 2 heb ik via internet. Ik had zelf een advertentie geplaatst en hier werd op gereageerd. Ik rij nu, ook via internet, op een handelsstal. Dit bevalt mij erg goed, mede ook omdat je meerdere en verschillende paarden rijdt. De eigenaar rijd zelf niet meer maar is wel aanwezig. Hij laat mij vrij in mijn tijden en ik mag ook zelf weten wat ik rij, dressuur of springen. Als ik bv. ziek ben bel ik altijd even om dit door te geven zodat hij weet dat ik een tijdje niet kom. Ik mag de spullen van hem gewoon gebruiken zolang ik er goed mee omga. De eigenaar zelf is ook een aardige man en duidelijk over hoe hij vindt dat zijn paarden verzorgd en gereden moeten worden. (het blijven natuurlijk handelspaarden) Ik mag zelfs iemand van buitenaf laten komen om mij les te geven op zijn paarden. Eventueel in de toekomst wedstrijden rijden als ik dit leuk vindt, en als mijn rijstijl weer wat verbeterd is omdat ik herstellende ben van een angstig avontuur met mijn vorige bijrijdpaard. (bijna aanrijding met auto)
Verder ben ik iemand die veel dingen in overleg doet en als ik dingen niet vertrouw dan meld ik dit bij de eigenaar. Het is wel makkelijk als je duidelijke afspraken maakt en dat het van elkaar duidelijk is wat je van plan bent met je bijrijdpaard, bv. wedstrijden of gewoon recreatief rijden.
Een proeftijd is misschien ook wel makkelijk, dan kan je ervaren of het klikt met de eigenaar en het paard.
Zorg dus voor duidelijkheid, dat voorkomt onnodige irritaties, van beide kanten.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:49

Vooral duidelijke afspraken maken. (Welke dagen je erheen gaat/wanneer je gaat rijden enz) om onduidelijkheden te voorkomen.
Iedereen heeft volgens mij alles al gezegd. Wat ik wel moeilijk vind met vzponys is dat als de eigenaars dingen met die pony doen waar jij het absoluut mee eens bent, je dat maar moet accepteren. (Ik had dan iig binnen de kortste keren ruzie Lips are sealed ). Ook kunnen ze helaas altijd verkocht worden...
Maar ik vond verzorgponys wel altijd 10x beter dan op de manege rijden, je leert er veel meer van. Cool

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:59

Ik ben altijd bijrijder geweest van de paarden. De eerste fulltime en de rest parttime. GEWELDIG.... ik heb hele fijne eigenaren gehad en we deden het ook echt altijd samen. Wij respecteerden elkanders meningen en zorgden er altijd voor dat het paard het naar zijn/haar zin had. Ik ben nu eenmaal niet iemand die alles op nonactief wil zetten voor een paard