langer op stal, wat doen jullie tegen de verveling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

langer op stal, wat doen jullie tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 21:08

nu het sneller donker word staan veel paarden langer op stal.

wat doen jullie om je paard bezig te houden in zijnbox?

in de stal van karev hangt een jollybal(waar ze niet naar om kijkt), en ik gooi na het mesten, en voor het strooien een stuk of 5 winterpenen in kleine stukjes onder het stro, kan ze lekker zoeken.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: langer op stal, wat doen jullie tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:11

Zorgen dat ze veel te eten hebben, fourageren is belangrijk en zeker goed tegen verveling.
Je kan een hooinet ophangen zodat ze minder snel kunnen eten, een voerbal met brokjes zodat ze langer bezig zijn enz enz.

Gelukkig staat mijn pony lekker buiten Haha!

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: langer op stal, wat doen jullie tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:14

wij proberen die van ons zo laat mogelijk buiten te houden . op moment haal ze meestal rond 6 uur/half 7 binnen.

op stal krijgen ze flinke portie hooi en ze hebben stro waar ze aan kunnen knabbelen.
veder hebben ze allemaal een zout steen en 1 met een smaakje en uhm ze hebben allemaal een speeltje ala speelappel , borodom breaker , pion , lik-it ofzo.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: langer op stal, wat doen jullie tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 11:16

BrittKitt schreef:
Zorgen dat ze veel te eten hebben, fourageren is belangrijk en zeker goed tegen verveling.
Je kan een hooinet ophangen zodat ze minder snel kunnen eten, een voerbal met brokjes zodat ze langer bezig zijn enz enz.

Gelukkig staat mijn pony lekker buiten Haha!


dat hooi net gaat voor de mijneniet op, haha die vreet gewoon de mazen en al mee Haha!

scoopje
Berichten: 171
Geregistreerd: 23-10-08

Re: langer op stal, wat doen jullie tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:18

De mijne staat op stro en knabbelt eigenlijk de hele dag. Voor het overige houdt ze zich nuttig en aangenaam bezig met kibbelen met de buurvrouwen, en met slapen. Ze krijgt 2 keer per dag voordroog, 2 keer krachtvoer en nog een keer wortelen.

Dus eigenlijk eet ze gewoon continu Bloos

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: langer op stal, wat doen jullie tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:21

Verplaatst van BEH naar VSW.

Uppojono

Berichten: 3630
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Re: langer op stal, wat doen jullie tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:21

Ik had een tijdje een zelfgemaakte biks rolding ( weet even geen goed woord ervoor). Maar in elk geval een zuurkoolvaatje met een gat erin, zodat wanneer ze ermee rollen er biks uitkomt. Zijn overigens ook gewoon te koop, maar best prijzig.

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Re: langer op stal, wat doen jullie tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:43

Bij ons kunnen ze door de wand heen aan elkaar snuffelen, naar buiten kijken en ze krijgen voor de hele nacht hooi (dus zoveel dat er 's ochtends nog wat over is). Ze staan met dit weer 's nachts ongeveer 10-11 uur binnen. Overdag gaan ze gewoon op de wei. Als het weer droger is, blijven ze 's nachts ook buiten.

GVR_Obelix

Berichten: 47
Geregistreerd: 02-08-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: langer op stal, wat doen jullie tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:47

Ik vind de worteltip wel leuk. Ga ik ook eens proberen. VErder krijgt mijn paard hooi en kan lekker in het stro rommelen. Hij heeft een bal in zijn stal hangen, maar die vind hij niet zo boeiend (wel leuk om mee te spelen in de bak).

JustLisa

Berichten: 145
Geregistreerd: 06-05-06

Re: langer op stal, wat doen jullie tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:48

Bij ons blijven ze overdag gewoon op de wei, en als het heel vies of nat weer is staan ze een paar uurtjes op de wei, en krijgen ze op stal zoveel hooi als ze op kunnen, voor de rest kijken ze naar buiten en daar valt veel te zien en dat vinden ze zeer interesant Tong uitsteken

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: langer op stal, wat doen jullie tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:49

Die van mij gaan om 18.30u op stal en komen er 's ochtends om 7u terug uit. Ze krijgen een overvolle kruiwagen voordroog, een schep krachtvoer (de grootste merrie 2), twee scheppen zemelen. een grote biet en wat wortelen. De oudste uit haar verveling in de stal door aan het hout te gaan knabbelen!!! Dus die heeft een hooinet extra in de stal en een lick it. Nu is het dus weer even gedaan met hout eten.

Mijn paarden staan momenteel op houtkrullen, dus daar kunnen we niets onder verstoppen Haha!

Butsmuts
Berichten: 523
Geregistreerd: 11-07-03

Re: langer op stal, wat doen jullie tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:53

Hang een biet of knolselderij op aan een touw (soort van boksbal) zijn ze ook wel even zoet mee. Grote winterpeen wil ook wel eens werken.

Plastic pot of tonnetje met paar kleine gaten erin en daar biks in doen, moeten ze eindeloos rondrollen voor ze alle biks eruit hebben.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: langer op stal, wat doen jullie tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 13:16

GVR_Obelix schreef:
Ik vind de worteltip wel leuk.


ik kan je geen nette stal garanderen Tong uitsteken de mijne duikt d'r stal ik en smijt alle stro aan de kant met d'r neus, alles tegen de ahterwand aan, leuk gezicht. Alleen is het voor de verveling geen goede tip meer, ze weet nu binnen no time de wortels te vinden, en zelfs de biksbak moet maar even wachten tot de wortels gevonden zijn, haha

GVR_Obelix

Berichten: 47
Geregistreerd: 02-08-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: langer op stal, wat doen jullie tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:23

karev schreef:
GVR_Obelix schreef:
Ik vind de worteltip wel leuk.


ik kan je geen nette stal garanderen Tong uitsteken de mijne duikt d'r stal ik en smijt alle stro aan de kant met d'r neus, alles tegen de ahterwand aan, leuk gezicht. Alleen is het voor de verveling geen goede tip meer, ze weet nu binnen no time de wortels te vinden, en zelfs de biksbak moet maar even wachten tot de wortels gevonden zijn, haha


Hij maakt er nu ook al een puinhoop van, dus dat maakt niet uit. Als hij er maar lol in heeft, vind ik het goed Pling

sumpielover

Berichten: 117
Geregistreerd: 18-01-08

Re: langer op stal, wat doen jullie tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:28

ik zet mij paardje als ik er ben altijd in de bak meestal staat ze zo´n 3 uurtjes in de bak en dan ga ik lekker met andere stalgenoten thee drinken , ze heeft wel een stal met uitloop dus is ze heel de dag overal aan aan het snuffelen , als ik peen geef leg ik ook altijd overal wat neer zosdat ze altijd wat te doen heeft. ze heeft ook altijd hooi

Zaina

Berichten: 3448
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Huizen

Re: langer op stal, wat doen jullie tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:32

met die worteltip moet je dat wel elke dag doen, anders is het wel sneu als ze er een keer niet liggen Knipoog

innetrik
Berichten: 37
Geregistreerd: 15-11-08

Re: langer op stal, wat doen jullie tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:59

Is er geen oplossing om het paard langer buiten te houden?

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Re: langer op stal, wat doen jullie tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:05

je kunt een paar knopen in een lekker dik touw (geen nylon, dat kauwt niet lekker) leggen, en dit ophangen aan 1 of 2 kanten. Bij ons pakken ze graag zo'n knoop beet om die vervolgens tegen het schot aan te laten vallen. Vinden ze blijkbaar erg grappig.
Voor een paard dat als jaarling geopereerd was aan OCD (en dus heel lang boxrust had), hebben we een paar oude, lekke stootwillen gekocht via MP (waren alleen 6,20 euro kwijt aan verzendkosten voor in totaal 3 stootwillen) en deze opgehangen of neergelegd. Hij liet de stootwil graag over zijn rug rollen, de volgende gebruikte hij als bijtobject (net als een hond).

haflinger4me
Berichten: 113
Geregistreerd: 31-07-05

Re: langer op stal, wat doen jullie tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 17:57

onbeperkt hooi voeren en bij mijn stallen is de helft van het tussenschot laag zodat ze contact kunnen maken. Ze staan graag op stal. Als ze in de paddock staan, waar ze ook gewoon hooi hebben, staan ze al snel weer voor het hek te dringen omdat ze graag naar binnen willen . Of heb ik gewoon een paar watjes ?

Anoniem

Re: langer op stal, wat doen jullie tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:03

Bij mij kunnen ze lekker met de koppies bij elkaar om met elkaar te klooien en te krabbelen. Verder hebben ze onbeperkt ruwvoer, een speelappel, liksteen en een pionnetje om muziek mee te kunnen maken in de voerbak of langs de tralies Haha!

joycev

Berichten: 256
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Deventer (worp)

Re: langer op stal, wat doen jullie tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:06

Nee hoor je hebt geen watjes. Die van mij staat met zijn 4ren in de wei. En willen zo graag morgelijk uit de stal sochtends en na een paar uur er zo snel mogelijk weer uit. Staan ze ook voor het draad te dringen. Terwijl er achterin het weiland nog aardig wat gras staat. Verder heeft mijn paard een likit in de stal. En vermaakt zich ook prima door gekke bekken te trekken Knipoog

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Re: langer op stal, wat doen jullie tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:08

Die van mij heeft een jollybal, een himalayasteen-speel creatie (is favoriet) en een lick-it (doet ie niks mee) Maar als ie op stal komt heeft ie 2 kruiwagenporties hooi liggen, en daar is hij wel een tijdje mee bezig Lachen

roos1980
Berichten: 49
Geregistreerd: 26-11-08

Re: langer op stal, wat doen jullie tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:42

Ze zijn dol op wilgentakken. Gewoon afknippen en in de box gooien!

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: langer op stal, wat doen jullie tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:44

die van mij gaat om half 5 naar binnen, met een berg hoot, 19 uur krachtvoer met lucerne en 's avonds nog een berg hooi, verder stro in de box en ik heb niet het idee dat ze zich vervelen, heb nog geen klachten gehad

Rian_Luna

Berichten: 388
Geregistreerd: 04-05-07
Woonplaats: Spanbroek

Re: langer op stal, wat doen jullie tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:09

mijn pony krijg altijd wat boks in een emmer.
dat doe ik pas als ik weg ga,
kwam ik later uit school moest natuurlijkff lans ligt de emmer achterin de box helemaal in stukken:O
wat ze dr mee gedaan heeft is een hele goede vraaag.
ik had een touw door een lekker bal gehaal den die opgehangen, maar madame heeft m gesloopt dus gaat nu over op emmers:'(
ik lees dus even mee