waar longeren jullie mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

waar longeren jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-03 18:55

waar longeren jullie mee?
- bijzetteugel
- slof Verward
- stootteugel
- niks , en waarom met niks?

als jullie ergens anders mee longeren wil je dat dan ook neer zetten?
en waarvoor gebruiken jullie deze hulpteugel?
en wat kan je doen aan een paard die rechtsom stijf is en link niet
fjordson`s rechter kant is stijf zegt de eigenaar nou vroeg ze zich af hoe ze het beste dit kan verhelpen of zo dat het minder word
we longeren nu met bijzetteugels

groetjes jennifer


Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 19:16

Ik Longeer heel vaak gewoon zonder iets ..
Als ik er gewoon een beetje aan het werk wil zetten dan longeer ik haar met elastiek Lachen ... Zodat ze gewoon een beetje meer spieren enzo gebruikt
In het begin dat ik haar dat heb ik haar ook een tijdje met bijzetteugel gelongeerd maar elastiek vind ik zelf fijner Lachen

Owja en als ik met niks longeer is het gewoon om haar wat beweging te geven of om lekker te spelen aan de lijn Lachen

Your my world, my heart, my soul
If you ever leave..
Baby you would take away everything good in my life

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 19:17

Ik longeer zonder iets, gewoon om ff der een beetje conditie en beweging te geven

22 Januari verwachten we ons kleintje

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 19:51

als je een paard écht aan het werk wil zetten aan de longe kun je hulpteugels of een tweede longe gebruiken, wil je haar alleen longeren om d'r energie kwijt te raken of beweging te geven is zonder genoeg Haha!

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 19:55

Als ik een paard op mn werk longeer doe ik dat meestal aan de "beugel", een of ander duur ding ( Haha! ) waarbij er een soort ijzeren ding (klinkt naar, is t niet Knipoog ) met bont erom om de neus zit en verder alleen vastzit met een kopstuk achter de oren dus langs. Dit is bij ons puur en alleen bedoeld om paarden even uit te laten razen en ze te laten ontspannen. Je kunt ze namelijk met die beugel wat naar beneden "vragen" als het ware, waarmee je toch nog een klein beetje traint.
Het echte trainen aan de longe gebeurt meestal met bijzets of met een gogue

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 19:59

Ik longeer alleen met halster en longeerlijn Lachen
Longeren doe ik alleen om haar beweging te geven, ik doe het ook niet zo vaak. Zelf heb ik ook niet zoveel ervaring met longeren, dus ik heb geen zin om met hulpdingen te gaan klooien terwijl het eigenlijk niet nodig is.

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-03 20:05

ik bedoel dus met longeren om een paard te laten werken te trainen en dus ook voor de spieren.
vele longeren een paard alleen aan de longeerlijn die geven het paard dus eigenlijk alleen wat beweging maar bij fjordson moet de rechter hand minder stijf worden en daarbij mag fjordson ook wel wat meer conditie als we bvgaan rijden is het ook meer stappen dan draven want zelfs bij cameleon bonfire is de moeilijkste gang de stap klinkt raar he maar het is wel zo en de makkelijkste gang is de draf

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 20:06

gogue

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 20:09

Ik longeer met slof, daar loopt ze gewoon het beste op Lachen
Zonder iets longeren vind ik nutteloos.

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-03 20:11

als je denk ik met niets longeerd heeft het wel nut maar alleen voor de conditie denk ik.

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 20:20

Zelf longeer ik vaak aan de dubbele longe (zie foto in profiel). Ik ben dit gaan doen naar aanleiding van het boek van Lammert Haanstra, de longeergoeroe.

In hoofdstuk 1 zegt hij:"Bijna iedereen laat zijn paard wel eens aan een longeerlijn in de rondte lopen, bijvoorbeeld uit tijdgebrek of om het paard wat energie kwijt te laten raken voordat je opstijgt. Dit kan op zijn tijd best handig zijn, maar het heeft niets te maken met het echte longeren waar dit boek over gaat."

Het boek heet Longeren met Lammert Haanstra en is van Tirion uitgevers. Lammert H. geeft ook vaak clinics over longeren.

mijn topper Cesair van 't Eemland (Vasthi van 't Eemland X Glen King Hill van de Bonte Parels) 26 mei 2005
Cesair X Jack: 12 juni 2018 Cesair's Eloy*
*Fenore van Gipsy Spirit*Fenore's Erynn*
Dag lieve Nicole♥, Dag lieve Vasthi♥

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-03 20:22

ik denk dat ik dit boek ook maar is ga kopen tenzij het te duur is dan huur ik hemwel bij de bieb

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 20:24

ik longeer met touwtjes, zelfde als slof zeg maar, alleen kost een touwtje maar 4 gulden bij de gamma....

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 20:28

Prijs van het boek is volgens mij zo rond de 17 euro Verward
Inderdaad, Lammert H. raadt ook een touwtje aan, dat werkt bij hem het beste. Nylon of katoen, doorsnee van 5 mmen 6,5 meter lengte.

mijn topper Cesair van 't Eemland (Vasthi van 't Eemland X Glen King Hill van de Bonte Parels) 26 mei 2005
Cesair X Jack: 12 juni 2018 Cesair's Eloy*
*Fenore van Gipsy Spirit*Fenore's Erynn*
Dag lieve Nicole♥, Dag lieve Vasthi♥

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-03 20:29

maar hoeb evestigen jullie dan de touwtjes? enne heeft het het zelfde efect als de bijzetjes? want die hebben we nu maar als het het zelfde werkt kunne we net zo goed de bijzetjes hiouden

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 20:31

ik longeer weleens met dubbele longe of met touwtjes, ik longeer heel erg veel, zo kan mijn paard zelf de ontspanning zoeken waar hij nog al moeite mee heeft en veel zijn rug moet gebruiken.

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 20:33

Ik quote maar weer uit het boek:"het nadeel van bijzetteugels is dat er geen constant contact is met de mond van het paard en dat de rubberen ringen door hun gewicht kunnen gaan slingeren."
Hoe je het touwtje moet bevestigingen kun je het beste bekijken op de foto's in het boek. In ieder geval moet het lopen van de longeersingel/singel van het zadel, door het bit terug naar de longeersingel/het zadel.

mijn topper Cesair van 't Eemland (Vasthi van 't Eemland X Glen King Hill van de Bonte Parels) 26 mei 2005
Cesair X Jack: 12 juni 2018 Cesair's Eloy*
*Fenore van Gipsy Spirit*Fenore's Erynn*
Dag lieve Nicole♥, Dag lieve Vasthi♥

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-03 20:46

oke dan weet ik genoeg eigenlijk dus als een slof maar dan eentje die vast zit.
hoe lang moeten ze zijn voro een fjord met een korte hals? zo`n 60 cm lange hals denk ik ongeveer
echt geen lanfge hals

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 21:02

Ik longeer met een dubbele longe die ik met d.m.v musketonhaken vast kan maken aan de longeersingel/zadel, aan deze musketonhaken zitten katrollen zodat de longeerlijn er soepel door heen blijft lopen.
Ik kan hem op verschillende maniern vast maken, o.a als slof of gewoon recht en dan hoger of lager instellen.
Groot voordeel is dat ik beide lijnen in mijn handen heb en zo beter kan voelen hoe het paard reageerd en daar fijner op in kan spelen.
In m'n profiel staat wel een foto.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 21:03

Ik longeer m'n pony nog niet maar als ik daarmee ga beginnen gebruik ik de slof. Omdat ze daar niet op kunnen gaan hangen en je het op verschillende hoogtes kunt instellen.

Jennifer87, een slof kun je zover op maat maken als je wilt, als je er gewoon een heleboel gaatjes bijprikt.
Als je Full of Cob koopt past die zeker wel.

CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 21:07

Soms met bijzetteugels, longeerlijn, zweep, een paard en mezelf.

(we moesten een keer bij een theorieles de dingen opnoemen die je nodig had om te longeren, veel waren het paard en zichzelf vergeten)

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 21:08

flair schreef:
Ik longeer met slof, daar loopt ze gewoon het beste op Lachen
Zonder iets longeren vind ik nutteloos.


Idd. zonder iets longeren is ook nutteloos (is laatst weer een stuk over geschreven.

Ik longeer meestal met de Pessoa, maar de laatste keer dat ik longeerde (= 2 weken geleden) was dat met de bijzet.
Een tijdje heb ik afgelopen zomer de gogue gebruikt, maar Pessoa vind ik toch beter werken.

Toos paardloos

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 21:22

Meestal een slof of touwjtes Lachen

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 21:34

Soms ff uitrazen onder niets, anders bijna altijd met dubbele longe. Soms ook met een touwtje of bijzets.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 21:46

Met een pessoa tuigje.

Het paard krijgt een longeersingel om met ringen. Het pessoa tuigje houdt het hele paard onder controle. Als je een divoza boek hebt kijk dan even op blz 82 (catalogus 2002/2003) daar zie je ook voorbeelden hoe je het kunt gebruiken. ( mocht het je interesseren) In onze stal werken we met verschillende methodes, maar de pessoa teugel (tuigje) krijgt van ons een 10 De achterhand werkt mee, je kunt het paard laag inwerken, hoog instellen etc etc.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 bezoekers