Manen trekken??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dehtje

Berichten: 395
Geregistreerd: 13-02-03

Manen trekken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-03 11:15

Hoi, vraagje:
Mijn merrie heeft vrij lange manen (niet zo lang als van een fries of andalusiƫr, maar voor de net te lang) en die wil ik graag inkorten. Nu kan ik de manen wel trekken, maar daar zijn ze volgens mij te lang voor, dus dat wordt een helse en vervelende klus. Hoe doen jullie dit? Gewoon recht af knippen is niet mooi.
Als jullie tips hebben, ze zijn welkom!!

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 11:25

Volgens mij kun je ze gewoon trekken hoor.. de plukken die eraf gaan zijn wat langer.. maar dat maakt toch niet zoveel uit Verward

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 11:30

manen trekken bij iets langere manen kan prima hoor. doe ik ook altijd. je bent er misschien iets meer kracht en tijd aan kwijt Haha! maar het resultaat is mooier dan als je het knipt

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 11:36

ja, kan best hoor, hoezo zou het meer kracht kosten? korte of lange manen maakt niks uit, je kunt alles trekken... het is wat lastiger, maar niet zwaarder.. gewoon trekken dus Haha!

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 11:38

ilsejee schreef:
ja, kan best hoor, hoezo zou het meer kracht kosten?

die van mij heeft een aardige bos manen. als ik ze dan trek kost het me echt meer kracht dan wanneer ze wat korter zijn (ik heb geen handen meer over na een middagje manen trekken Haha! )

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 11:45

Dan knip je eerst een stukje en trek je ze daarna verder Lachen
Tis sneu om zoveel te trekken, lijkt me voor een paard geen pretje Haha!

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 11:52

mijn paard vind het echt een ramp als hij mij aan ziet komen met een manenkam en een krukje (kan ik er beter bij).
Hij gaat werkelijk waar alles doen zodat ik er met goed fatsoen niet bij kan, voornamelijk schudden met zijn hoofd en hals. hij blijft wel netjes en hangen kent hij dan ook niet, gelukkig.
Ik ben overstag gegaan en bij hem pak ik gewoon de schaar! Ontzetten makkelijk, voor allebei!
en voor de dikke manen, gebruik ik een uitdunschaar waarmee ik boven in zijn manenkam knip.
En voila! zonder stress, toch keurige manen.

Snijden kan trouwens ook, maar pas dan wel op dat je niet in je eigen hand snijdt!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 11:56

Als je niet wilt trekken, kun je ze het beste snijden, ziet er niet zo afgeknipt uit. Of knippen met een efileerschaar, dat is een schaar met van die tandjes, bijna hetzelfde effect als snijden. De manen blijven wel bij beide manieren gewoon dik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 12:03

Manen nat maken en dan knippen, onderaan kruislings inknippen met kleine hapjes. Als je dat netjes doet, zie je geen verschil met trekken omdat het niet zo griezelig recht wordt.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 12:06

Ik snij de manen van Mabel uit gemakucht het gaat echt super snel en het is net of je ze getrokken hebt.

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 12:36

Supertje, bedoel je met een efileerschaar een uitdunschaar? ik heb even gespiekt in de dikke van dalen, en ja, dat is een uitdunschaar.....
die kun je namelijk ook gewoon boven in de manenkam gebruiken, waar de manen beginnen, kun je ze meteen uitdunnen op deze manier.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 13:17

als je paard hele dunne manen heeft dan kan je eerst een deel afknippen, niet te kort en dan nog een stuk trekken. dan zie je niet dat ze geknipt zijn eerst en zijn je manen ook dikker, omdat ze minder uitgedund zijn. maar bij paarden met dikke manen blijven die dan dik.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 13:53

Nikita heeft superdunne manen, waardoor het niet handig is om te trekken Haha! . Ik knip dus altijd, maar met de schaar verticaal. Duurt ff, maar dan ziet het er wel netjes (dus niet geknipt) uit.