help mij! hoeveel kost je paard per maand? Help !!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 17:33

ik heb het toevallig gisteren nog uitgerekend (slik....) wat m'n paard me nou eigenlijk kost elke maand. Ik sta op een dure stal, maar heb wel alle faciliteiten. Kosten per maand zo'n 500 euro, incl. 1 x per week priveles, verzekering, hoefsmid, ontwormen, enten etc etc....EXCLUSIEF nog bijkomende kosten als bv. vervoer naar vee-arts, voedingssupllementen, spullen voor het paard, wedstrijdgelden, lidmaatschap rijvereniging............tel maar uit

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 17:36

Cassidy"]
[quote="Anna-Jelly schreef:
500-600 euro Lips are sealed
Dan hebben jullie een duur paard zeg.
Zelfs met mijn pony die nogal wat startprobleempjes heeft gehad ben ik nog niet eens zoveel kwijt geweest. Ik ben met hoogstens 160 euro per maand klaar.


Het ligt er helemaal aan waar je de pony stalt en in welke regio van het land je woont.

Voor de rest denk ik inderdaad dat je het met 500 a 600 Euro wel redt. Dan is daar alles bij inbegrepen, ook je lessen. Een trailer en een auto om de trailer te trekken kun je daar niet van betalen. En mocht je goedkoper uitkomen is dat alleen maar meegenomen. Wat ik wel in de berekening mee zou nemen is een ziektekostenverzekering. Want een koliekoperatie is erg kostbaar....
[/quote]

Inderdaad Cassidy... ik heb de 'pech' dat ik in de Randstad woon.. ik betaal voor volpension van mijn paard 265 Euro in de maand en dat is in principe nog goedkoop voor wat ik daarvoor terug krijg: binnenbak (20x60), buitenbak (20x60), stapmolen, longeerkraal, losgooibak, 3x daags bix en 2x daags hooi, kantine, weidegang in zomer etc.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 17:37

MirageGidran schreef:
ik heb het toevallig gisteren nog uitgerekend (slik....) wat m'n paard me nou eigenlijk kost elke maand. Ik sta op een dure stal, maar heb wel alle faciliteiten. Kosten per maand zo'n 500 euro, incl. 1 x per week priveles, verzekering, hoefsmid, ontwormen, enten etc etc....EXCLUSIEF nog bijkomende kosten als bv. vervoer naar vee-arts, voedingssupllementen, spullen voor het paard, wedstrijdgelden, lidmaatschap rijvereniging............tel maar uit


Ik wil het niet eens uitrekenen Denk niet dat ik er vrolijk van word Haha! maar ik heb het voor mijn ventje over Lovers

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 17:48

Grofweg per maand:
stalling: € 250
smid: € 50
DA preventief (wormenspuit, entingen, supplementen *LOL*): € 10
les: € 150 (1 keer per week 1/2 uur dressuurles, 1 keer per week 1 uur springles)

Is totaal € 460, met onderhoud en vervanging van tuig ed zal ik niet ver van de € 500 per maand afzitten. En dan heb ik de onverwachte veeartskosten nog niet geteld (vorig jaar hadden we voor drie paarden: artrosebehandeling, primeval bijvoeren, 2* losse wand waarvan 1 keer foto's antibiotica aangepast beslag, rugblessure incl 'kraken', schiefel, kniebanden behandeling, hechtingen van grote scheurwond, en een drachtige merrie incl veeartsbegeleiding) en dat bedrag ga ik dus ook niet optellen!

7 € Frusty Frusty Frusty

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 17:51

Als ik het echt per maand uitreken kom ik op:
Stalling 100 euro (incl. houtvezel, brok, hooi, wortels, melange)
hoefsmid 11,50 euro (ong. 6 keer per jaar, per keer 23 euro)
privéles 40 euro (4 keer 10 euro)
lidmaatschap club 11,25 euro (per jaar 135 euro)
inenting 2,50 (jaarlijks à 30 euro)

Dan kom ik op het totaal van 165,25 euro. Hierbij zit de maandelijkse premie van de verzekering nog niet bij (heb namelijk geen idee wat ik per jaar betaal), benzine-kosten ook niet en ik ben vast nog wel wat dingen vergeten mee te rekenen.
Ik denk dat ik in totaal zo rond de 200 euro uitkom.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 17:57

ik heb wedstrijden en benzine ook nog niet geteld, evenmin als mijn eigen rijkleding e.d.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 18:17

Even kijken.
Ik denk dat ik aan stalling (150), extra voer (muesli) en inentingen, wormspuiten, tuig- en dekenonderhoud/aanschaf enz. aan wel zo'n 250 euro per maand kom.

Dat is exclusief de verzekering en eventueel het wedstrijdrijden dat er deze zomer aankomt (PING!).

Ook zal ik maar niet vertellen (doe het lekker toch) dat ik deze herfst in drie maanden tijd rond de 500 euro aan de DA mocht betalen.

Ja, 500 euro!
Vanwege dat ze op de tocht had gestaan (lekker hoestje dat lang duurde) en vanwege wat simpele koliekjes waarvan de laatste een supergrote beenwond tot gevolg had... (madam ging rollen en op haar rug liggend schoot ze met haar kogel en al door de tralies heen, leuk he zo'n trakhener met mooie smalle pootjes? Frusty )
Godzijdank kwam alles goed.
Nu zit er dus een andere verzekering aan te komen inclusief ziektekosten, want ja... koliekoperatie... alles kan gebeuren he. Bloos

Wat mij veel opvalt:
mensen zetten hier neer wat hun paard per maand kost.
Maar denken zij hierbij ook aan kosten die niet 'verplicht zijn' maar wat niet duidelijk is of ze die erbij hebben gerekend?:

-Benzinekosten per maand (reken maar uit als je met de auto moet)
-Benzinekosten als je met de trailer naar de les/wedstrijd/enz. gaat
-1x in de zoveel tijd de trailer die nagekeken en gerepareerd moet worden
-Kosten van de vereniging zijn niet zoveel, lessen zijn daar meestal goedkoper dan manegelessen, maar mocht je ook een startkaart aanvragen en wedstrijden gaan rijden... *PING!*
-Kosten van smid worden duurder als je wedstrijden gaat rijden, en je had eerst nooit ijzers maar nu dus wel.

Het is dus nog best ingewikkeld om uit te rekenen hoeveel een paard kost.
Die van mij veel meer dan ik dacht.
En zeg niet te snel van tevoren: ik heb het ervoor over, want ik had het er al 20 jaar voor over, maar ik kon echt geen paard betalen!
Pas toen het echt zeker was dat we dat konden, zijn we ervoor gegaan. Haha!
Trouwens dit is niet persoonlijk of denigrerend naar iemand toe bedoeld hoor, mocht iemand er helemaal voor gaan, veel geluk!

Ach ja die centjes he. }>
En steeds weer krijg je van die onverwachte uitgaven, zoals in maart: aanschaf nieuwe winterdeken voor Cerise en paardenbh.
Daar moet je blijvend rekening mee houden!

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 21:08

Ja, zorg inderdaad dat je een potje hebt voor ongelukken. Ik was afgelopen herfst 4000 (! ja, inderdaad vierduizend) euro kwijt aan de dierenarts. Mijn ene paard had koliek en moest geopereerd worden en daarbij 16 dagen in de kliniek. Omdat het een luchtzuiger is wilde de verzekering hem niet accepteren voor koliek (terwijl dat echt niet de oorzaak was, hij had zandkoliek) dus ik moest alles zelf betalen.
Dus zorg dat je een reservepotje hebt voor onverwachte uitgaven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 21:40

Ik denk dat dit toch wel een heel vertekend beeld geeft van de gemiddelde kosten hoor:
Boogiegirl"]
1x in de 2 maanden een wormenkuur, dus 4 euro per maand.
[/quote]
Mijn wormenkuren zijn tussen de E15, - en E20,- per spuit
[quote="Boogiegirl"]
en dan 1x in de 5 maanden ofzo naar de hoefsmid(geen ijzer) 15 euro, 3 euro per maand Lachen bijelkaar dus 7 euro.
[/quote]
Mijn paard gaat iedere 6-7 weken naar de smid en staat rondom op de ijzers, ik reken E85, - per keer af.
[quote="Boogiegirl"]
verder wel 1x per jaar een enting dus dat hij ik er eigenlijk ook bij moeten tellen.dan komt er dus nog 2 euro per maand bij. 9 euro dan Knipoog
[/quote] Ik laat 2 keer per jaar enten en neem dan een uitgebreide enting. Dat kost me iets an E30,- per half jaar.
[quote="Boogiegirl schreef:
en in de winter krijgt hij dan hooi(25 euro per maand ongeveer) en brokken(6,50 per maand) maar dat betalen m'n ouders.
in de zomer hoeven we hem niks bij te voeren.

Mijn paard eet in de winter en in de zomer dagelijks 10-12 kilo paardenkuil. Omdat hij gewoon gereden wordt krijgt hij altijd een flinke portie krachtvoer.

Verder vind ik het ook wel leuk als mijn paard wat bodemstrooisel in zijn stalletje heeft. Ik voer zelf ook nog muesli en kan het nooit laten een zak met worteltjes mee te nemen van de fouragehandel Vingers aflikken Verder gaat hij nog 1 keer per jaar naar de tandarts. Wordt hij minstens 1 keer p. jaar geschoren [huur scheerapparaat]. Dan zijn er nog de kosten voor de lessen, je vervoer, wedstrijden, verzekering. En vergeet niet een bedrag te reserveren voor dekens, tuig, grooming-producten en een goede stalapotheek.
Ik weet niet wat het me kost maar ik ben bang dat ik heel snel op die E600,00 zit Bloos

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 21:50

Ik heb dan wel geen eigen paard, maar heb het laatst een beetje berekend wat dat hier zou gaan kosten.
Kwam als ik op een stal zou willen staan met binnenbak en vol pension op zo'n 450 € per maand, excl. verzekering (geen idee van de kosten) maar wel incl. lessen (dacht dat ik er 2× per week van had gemaakt)
Of op stalling met alleen een buitenbak, zo'n 300 € per maand.
Dit is gewoon heel simpel uitgerekend, en zal best nog wel zo'n 100 € bovenuit komen als je spullen moet vervangen e.d. en ik best wel een groot deel van de kosten vergeten zal zijn.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 23:29

AnneOmie schreef:
Er zijn hier al veel toppics over geweest Knipoog Je kunt het beste even met de zoekfunctie zoeken.

Ik denk dat je het met ongeveer 500 a 600 Euro in de maand zou moeten kunnen redden. De stalling is natuurlijk het meeste geld en een vast maandelijks terugkomend bedrag.

Veel succes


zoveel??????
Ik ben toch echt niet meer dan 150 euro kwijt!
Waar geef jij dat geld allemaal aan uit dan?

Okee:
stalling: 80 euro. (met bak)
Hoefsmid: 8 euro. (1 x per 3 maand) (24 eruo)
Hooi: 25 balen a 50 euro. Per maand ongeveer 30 euro (alleen in de winter)
Brokken: 8.40 per 25 kilo. 2 zakken per maand: 16.80 euro (in de zomer minder)
Enting: 22.50 per jaar = 1.89 per maand.
wormspuit: 10 euro. 8 per jaar = 80 euro = 6.67 per maand.

Totaal:143.36 euro.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 23:41

Machie, als je hier een beetje leuke stalling met buitenbak wilt hebben ben je al 175 € kwijt, stalling met binnenbak (die ik ken dan) ben je 300 € kwijt. Ik denk dat AnneOmie ongeveer hetzelfde kwijt is, niet iedereen woont in zo'n goedkoop gebied als jij Knipoog (Was het maar zo, dan had ik allang een paard gehad Tong uitsteken)

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 23:44

nou.... groningen is nog veeeeeel goedkoper Haha!
ik was trouwens nog de kosten voor de manege vergeten: 150 euro per jaar. Maar dat betalen mijn ouders. Dat is binnenbak met altijd toegang en 1 keer per week les....

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 12:29

En Machie, jouw hoefsmid is vrij goedkoop.
Stel je had je paard aan huis staan en je moest ook nog 'voorrijkosten' o.i.d. betalen, werd het dus snel duurder.

Ook moet je denken aan 't onderhoud of de aanschaf van je spullen, soms dekens reinigen, soms nieuwe dingen aanschaffen (rijbroek, singel, longeerzweep, enz.)
Het is echter wel zo dat ik veel dingen tweedehands heb, zoals enkele shabrakjes, mijn eerste zweetdeken, enz.
Als ik wat nieuws koop hoef ik dat ook niet in de kleur volgens de laatste mode. Dat lichtblauw had Cerise heel mooi gestaan, maar ik heb het nooit gekocht. Geen geld!

En Machie, ik weet niet hoe jij naar de les gaat? Onder het zadel of met de trailer?
Bij dat laatste: jouw ouders betalen dan zeker de benzine, de trailer, enz.?
Die van mij echt niet hoor. *LOL*

Dat is dus het verschil met: heb je meebetalende ouders, of ouders die op zijn minst met paarden kunnen omgaan en kunnen helpen indien nodig, chaufeur zijn, of sta je er 'alleen voor', eventueel met partner, en moet je het dus van je eigen salaris betalen? }>

Kijk, ik had dus wel een man die mij een paard wilde geven maar...
We hadden een tweepaardstrailer nodig, want ikzelf heb geen rijbewijs en mijn man kan zelden op de tijden dat ik mijn paard in de trailer zet.... Frusty

Wilde ik, met behulp van een vriendin die voor mij reed, naar de les of de wedstrijd, dan zouden er dus 2 paarden (die van haar en die van mij) in de trailer moeten....
Want ik had toch een chauffeur nodig.
Dus tweepaardstrailer kopen. Aardig wat euro's! Bloos

Mijn man kan op sommige momenten echter wel zelf met de auto rijden dus...
Hij haalde ook meteen zijn trailerrijbewijs. Weer 500 euro! Bloos
Verder schaften we een auto aan die de trailer goed kon trekken, want veiligheid gaat voor alles.
Maar mijn man is bijna twee meter lang, het werd dus een opel omega 2,5 l... ik zal de rekening hier maar niet neerzetten... Clown

Nou hebben wij die laatste dingen gedaan omdat ik gewoon niet op een hondsdure stalling wilde staan alleen maar om naar de les te kunnen.
Ik wilde een goedkopere stal, en dan met de trailer naar de les.
En die trailer hadden we toch wel nodig voor de wedstrijden in de toekomst! Lachen

Niet iedereen wil les nemen bij een vereniging en/of wedstrijden rijden.
Ik ken een meisje die dus haar paard op een stal 'achteraf' heeft staan, met slechte bak, 150 euro per maand, maar wel mooie uitrijmogelijkheden.
Tja die rijdt dus alleen recreatief, buitenritten. Lachen

Het is maar net hoe je het wilt, en waar je geld voor hebt.
Je kunt het duur maken, maar ook nog veel duurder! *LOL*

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 12:38

Dorine schreef:
En Machie, jouw hoefsmid is vrij goedkoop.
Stel je had je paard aan huis staan en je moest ook nog 'voorrijkosten' o.i.d. betalen, werd het dus snel duurder.

Nope, wij hebben dezelfde hoefsmid. Die 24 euro (dacht trouwens dat het 23 was maar hij zal we ietsje duurder zijn geworden per 1 januari) is voor het rondom bekappen van een paard incl. voorrijkosten. Laat je hem komen voor 2 of meer paarden dan zul je nu zo'n 20 euro betalen. A.s. woensdagavond kan ik je vertellen wat hij dan precies per paard vraagt want dan is hij bij ons geweest voor alle 3 de paarden.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 12:48

nee, klopt is 23 euro... ik rekende 1 euro meer, is makkelijker.
voor 2 paarden betaal je 19 euro...
baloe is in januari geweest...

Benzine betaal ik zelf. Mijn buurvrouw en stalgenoot heeft een trailer. En ik rij altijd met haar mee. Kosten 2.50 per keer. Maar baloe is nog niet onder het zadel. En in de zomer rijden we er te paard heen!

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 14:28

nou volgends mij sta ik echt heel goedkoop met mijn shetje!!
ik betaal het hele jaar behalve de winter van 3 maanden 25 euro per maand en de winter 125 dus omgerekend 50 euro per maand het hele jaar door.in de winter is het incl. alles ,stal , stro ,hooi ,biks enzo.alleen vind ik de hoefsmit erg duur geworden kost nu 25 of 27 euro voor een shetje.is het bij jullie ook zo duur?
maar voor onvoorziene kosten van de da of iets leg ik wel elke maand nog 50 euro appart.je weet maar nooit!

groetjes marlies

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 14:51

machie"]
[quote="AnneOmie schreef:
Er zijn hier al veel toppics over geweest Knipoog Je kunt het beste even met de zoekfunctie zoeken.

Ik denk dat je het met ongeveer 500 a 600 Euro in de maand zou moeten kunnen redden. De stalling is natuurlijk het meeste geld en een vast maandelijks terugkomend bedrag.

Veel succes


zoveel??????
Ik ben toch echt niet meer dan 150 euro kwijt!
Waar geef jij dat geld allemaal aan uit dan?

Okee:
stalling: 80 euro. (met bak)
Hoefsmid: 8 euro. (1 x per 3 maand) (24 eruo)
Hooi: 25 balen a 50 euro. Per maand ongeveer 30 euro (alleen in de winter)
Brokken: 8.40 per 25 kilo. 2 zakken per maand: 16.80 euro (in de zomer minder)
Enting: 22.50 per jaar = 1.89 per maand.
wormspuit: 10 euro. 8 per jaar = 80 euro = 6.67 per maand.

Totaal:143.36 euro.
[/quote]

Als je verder had doorgelezen Machie had je gezien dat ik al 265 Euro stalling betaal Knipoog

Hoefsmid 25 Euro per maand (50 Euro in de 8 wkn),
Lesgeld 50 Euro in de maand,
extra houtmot in de maand 35 Euro voor 6 balen
Privewei 230 Euro per jaar
Extra kast 50 Euro per jaar
Entingen 2x per jaar ong. 40 Euro
Wormenkuur 4x per jaar (2x goedkope van 10 Euro en 2x dure van ong. 20 Euro)

Uhhh kan nog wel even doorgaan hoor Haha! Ik ga morgen verhuizen naar een nieuwe stal met hetzelfde stallinggeld maar hoef dan geen 230 Euro te betalen voor de wei en ook geen extra kast van 50 Euro dus dat scheelt weer Maar een paard is een zeer dure maar wel hele leuke hobby.

Ik moet veel dingen laten voor mijn paard maar dat heb ik er dubbel en dwars voor over. Ik heb het geluk dat ik een lease auto van de zaak heb Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 20:16

Als je eenmaal een paard hebt dan weet je pas wat het allemaal kost. En heus, het kost snel meer dan dat je kunt voorzien.
Neem alleen al het feit dat ik graag minder wilde werken om meer tijd bij mijn paard, hond en katten door te brengen Haha! Dat zijn allemaal van die indirecte dingen die toch meetellen. Je hele leven gaat er anders uit zien met een paard.
pfffffff, af en toe lijkt het wel of ik het over de geboorte van een kind heb Haha!

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 21:14

Eén baal stro per week??? Lijkt me wel erg weinig, sorry. Ik ben dus ook eens ana het rekenen geslagen en eigenlijk wil ik het helemaal niet weten Haha! .

Paard(en) hebben overdag weidegang en staan sá vonds en 's nachts binnen. Ook in de zomer. In de winter zijn ze wat meer binnen dat ligt aan het weer en de bodemgesteldheid.
Per maand heb ik voor 1 paard:
12 pakken stro a 1,75 E = 21,-- E
3 á 4 zakken biks = 35E
9 tot 10 pakken hooi a 2,30E = 23,00 E
In de winter per week 2 zakken wortels = 24,00 E
1x per week een zal slobber
alle 6 weken de hoefsmid, rondom bekappen = 18,00E en met voorijzers, schrik niet 90,00E
alle 6 weken wormkuur = 11,35E
2 x per jaar alle inentingen (moet ik nakijken dus opstaan) maar dat is ca. 120,00E
Lidmaatschappen van de stamboekverenigingen en tijdschriften. reken ik dus maar niet.
Dan krijgen ze elke avond 2 eetlepels lijnzaadolie en een scheut vitamine E en een schepje biotone.
Dierenartskosten kun je zo niet zonder meer omrekenen. De en keer is er niks en de andere keer staat ie twee keer per week op de stoep. Ook castraties en scannen van de merrie en de veulenprikjes bereken ik hier even niet.
Tussendoor wat weidekruidenmengels, zeker in de winter.
Ik heb ze aan huis, maar vergis je niet, dat kost ook geld. De stallen moeten gemaakt en onderhouden, het weiland moet worden onderhouden (kunstmest, graszaad, loonwerker voor de doorzaai, trekkerkosten) de buitenbak moet onderhouden. Daarbij willen de paarden af en toe ook een slok drinken, dus waterkosten en ook stroomkosten. Wij zijn door de gemeente verplicht de mest in een container te laten afvoeren wat een enorm dure grap is. Dus ik denk als ik dat zo lees dat de meesten van jullie zeker niet te veel aan een paard uit (hoeven) te geven.
Dan komen dus de spullen er nog bij, zadel, hoofdstel, dekens etc, etc, etc. Af en toe een wedstrijd, startgelden, reiskosten.
Ik wou ik was miljonair Haha! Haha! Haha! Haha! . Schijnheilig Schijnheilig
Maar met die 500 à 600 E moet je dus kunnen uitkomen.

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 21:45

ik betaal 450 per mand voor twee pony,s van 1.45. allin.
daar kom bij om de 8weken naar de hoefsmid. 50 euro
om de 8weken ontwormen. 28 euro
en 1x per jar enten 100 euro
Dit is voor twee pony,s.

max_4ever
Berichten: 377
Geregistreerd: 16-07-02
Woonplaats: steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 23:53

ging wat fout Bloos
Laatst bijgewerkt door max_4ever op 28-02-03 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

max_4ever
Berichten: 377
Geregistreerd: 16-07-02
Woonplaats: steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 23:55

Heb het net ook eventjes uitgerekend
Maar wist niet dat we zoveel kwijt waren Bloos

661,25 per maand excl extra´s en entingen
en alle andere kosten


zaagsel 2 pakken per week per paard (4)= 240 euro per maand
brokken 40 euro per week = 160 euro per maand
hooi 42 euro per week = 168 per maand
kuil 32 euro per maand
wormen kuren 20 euro per maand
smid 82,50 per maand = 3 kappen en 1 voor op ijzers

dus in totaal 661,25 per maand
voor 2 d-e pony merries en 2 jaarling hengstjes

ik heb mijn paardjes thuis staan, de wei betaald mijn pa dus dat zit er ook niet bij.

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 00:48

Hellup, ik had de verzekering ook nog vergeten en ik zie dat ik niet de enige ben die veel onkosten heeft Schijnheilig

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 14:31

Ik heb noodzakelijke vaste lasten, waaronder:
stalling: E 145,- vol pension
Sportbrok: 8,- per maand (anders is hij niet vooruit te branden als we veel doen met hem)
wormenkuur: gemiddeld E 7,- per maand
entingen 2x per jaar: gemiddeld E 5,- per maand
hoefsmid bekappen: 12,50 per maand of beslaan voor: 35 euro per maand

De minimale kosten voor mij zijn dus ongeveer: 180 euro per maand... als ik geen ijzers neem.

Maar ik ben ook lid van de rijvereniging geworden, en met les het hele jaar zit je tegen de E 300,- is ongeveer 25,- euro per maand
Priveles afhankelijk van instructrice minimaal 7,50 tot 30 euro per uur (hoe vaak ik ga lessen weet ik nog niet, hangt ook af van het weer en vervoer)
Extra verzorgingsartikelen, kruidenmixen tegen hoesten en eczeem, waterdichte dekens en eczeemdeken(worden gesloopt door weidegenoot)
Een nieuwe trailer gekocht, af en toe een nieuw dekje of halster of touw etc. Laatst een nieuwe zadelkast gebouwd...
Dan nog je eigen rijkleding...

Je kan het ontzettend duur maken.
Ik boek per maand 250 euro over naar mijn "paardenrekening" Daar betaal ik de echt noodzakelijke kosten van, zoals veearts, stalling, wormenkuren, hoefsmid, veearts, en eventuele noodzakelijke reapraties en ik spaar voor grotere onverwachte veeartskosten. Dat gaat prima, ik kom er mee rond. Maar de rest van alle kosten en dingen die ik graag wil hebben of doen, die betaal ik toch echt van mijn "zakgeld"rekening.
Ik woon samen, dus bijna mijn hele salaris gaat naar onze gezamenlijke rekening waar alles van betaald wordt, en waar we sparen voor gezamenlijke dingen. We hebben allebij een bedrag aan "zak- en kleedgeld" per maand op onze eigen rekeningen, en dat kan ik als ik wil allemaal uitgeven aan kleding, leuke dingen en de paarden.
Ik wil eigenlijk niet eens uitrekenen hoeveel geld ik dit jaar aan paardgerelateerde dingen heb uitgegeven... En dan had ik nog niet eens les, en reed geen wedstrijden (wat ik waarschijnlijk volgend jaar wel wil gaan doen)