voer aanpassing,maar welke?

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

holly

voer aanpassing,maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-03 01:57

Hallokes

Ik ben even aan het snuffelen naar wat het beste zou kunnen passen qua voer.

Het gaat om mijn hengstje die ik nu langzaamaan train aan de longe.
Dus niet al te hard werken,maar wel al aan de spieren en ontspanning werken dus.
Nu kreeg hij tot een maand terug pavo veulenbrok wat nu dus pavo stibro is.
Hij is van 1,5 schep veulenbrok naar 2 scheppen stibro gegaan om hem maar op gewicht te houden.Eigenlijk zou hij toch nog een half schepje extra mogen hebben,maar ik vind hem op dit moment te opletterig en actief. Verward
Ik had dus deze week mijn voer veranderd in 1,5 schep stibro en 3/4 schep slobber.Maar ik ben er niet helemaal tevre mee en wil dus mij eens verdiepen in de keuzes die er nog meer zijn.

Welk resultaat ik zoek?het pittige er iets meer af(voor zover het er is) en tevens dat het gewicht niet minder wordt. Het pittige is er pas sinds ik stibro voer

Alle voersoorten zijn welkom en wat ze precies doen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 09:44

Ik ga er maar vanuit dat je de 2,5 jarige bedoeld....

Ik vind 2 scheppen krachtvoer voor zo'n jong dier veel te weinig. Waar moet dat arme beest dan van groeien?
Vervanging van krachtvoer met slobber is kwa voedingswaarde lood om oud ijzer, in slober zit praktisch hetzelfde, alleen serveer je het anders.

Voor het beleren is het prettig dat het parad niet zo pittig in zijn vel steekt, vervang dan de krachtvoer met ruwvoer. Een wat dikkig buikje is gewoon minder snel en minder heet, dan heb je het makkelijker. Maar je paard kan van nature al redelik pittig zijn, je mag hem niet helemaal uitkleden kwa voer omdat jij zelf niet zo handig bent misschien. Een heet paard beleren vraagt extra geduld en takt.

ik vind persoonlijk voer van Havens of Equiral een stuk beter dan die Pavo-soorten. ik zou idd niet hogere waarden geven dan onderhoudsbrok, aan sportbrok is jou paard nog lang niet toe.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 09:51

Mijn hengst krijgt per dag maar 1 kilo krachtvoer.
Daarbij wel wat aanzetters als wat ongebroken mais, luzerne en slobeer van lijnmeel.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 14:13

Ik zou kiezen voor Lucerne en granenmix. Zit alles in wat hij nodig heeft, je moet alleen even kijken hoeveel granen je wil geven en hoeveel lucerne.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 14:20

Ik zou een goede musli uitzoeken en daar 1/2 a 1 schep per dag van voeren.
Verder zou ik over gaan naar een basis brok en daar 1,5 kilo voeren per dag.
Hoe groot is je paard??
Hoe oud precies??
Je zou eventueel wat lecerne bij kunnen voeren maar beslist niet te veel vanwege een hoog eiwit gehalte.

Groetjes: Corina

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 15:39

meusli = sportbrok, maar dan duurder

Lucerne = hooi-vervanger, volledig ongeschikt voor jonge paarden, lucerne voert men gauw aan prestatiepaarden, die absoluut geen buikje mogen vormen. Lucerne als lekkertje tussendoor is acceptabel...maar zie het niet als volwardig voer voor jonge paarden.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 15:44

Pas op met lucerne. Sommige paarden kunnen juist erg heet worden van lucerne. Probeer anders de meusli van havens zonder haver. Voldoende hooi of kuil.
Juist jonge opgroeiende paarden mogen wat meer eiwit krijgen dan oudere paarden ivm spieropbouw (eiwit = bouwsteen van spieren).

Bel anders een voederleverancier voor advies.

Oscar
Forumcoordinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 21:11

Begin bij de basis, dus bij ruwvoer !
De dosering ruwvoer (waarschijnlijk hooi) moet goed afgestemd zijn, daarbij kun je krachtvoer voeren, niet andersom.
Ruwvoer is absoluut noodzakelijk voor een goede spijsvertering.
Mijn advies is dus om eerst uit te vinden wat de goede basisbehoefte is aan ruwvoer, en daarna pas het rantsoen krachtvoer bijstellen.

Nanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 22:22

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-03 23:06

Ik merk wel dat ik niet volledig genoeg ben geweest?

Het beestje is 2,5 en maar 1,35 hoog.
Hij loopt dag en nacht op de wei(hier woont ie)
Aan hooi ontbreekt hem ook zeker niks.

Wat het punt is is dat hij met de verandering van zijn brok ook meteen meer energie heeft.Dit wil ik kijken of ik dat weer terug kan brengen.
Het is niet dat ik hem nu ineens niet meer aan zou kunnen,want daar diens ik niet van terug.Het gaat mij erover dat er ineens die energie is.
Ik zit zelf te denken om eens een ander merk brok te nemen.
Nu heb ik thuis allerlei verschillende folders van verschillende merken liggen en daar staat natuurlijk bij wat het voer zou moeten doen,maar ervaren jullie dat ook zo daar ben ik geintereseerd naar.

Mijn paardje werkt niet elke dag en alleen nog maar aan de longe(verder werkt ie zelf aan kros buien met zijn vriendjes)
Daarnaast mag ie natuurlijk nog lekker groeien.
Ik wil hem genoeg kunnen voeren maar wel met wat minder pit.
Ik heb het idee dat ik met de keuze die ik nu heb(stibro met slobber) dat ik daar meer en meer van moet geven wil ik het juiste resultaat bereiken.
Ik wil hem wat meer spek aan zijn lijf bezorgen maar met deze keuze is meer voer meer energie in plaats van vel.
Snap je een beetje wat ik bedoel(sorry ben af en toe wat moeilijk in uitleggen)
Ik ben dus op zoek naar misschien andere keuzes en jullie bevindingen.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 12:51

Hallo,

Ik vind dat je de brok kan houden maar dan moet je er minder van gaan voeren.
Ik vind persoonlijk dat het diertje 1 a 1,5 kilo per dag genoeg heeft.
Waarschijnlijk is deze brok samenstelling heel anders dan je vorige brok en zitten er meer eiwitten in.
Je zou het gewoon even moeten blijven uitproberen wat het beste is aan hoeveelheid brok.
Is 1,5 kilo nog te veel en is hij nog heel pittig ga dan gewoon eens over naar 1 kilo per dag.
Je hebt geen groot paard en er is hooi genoeg.
Gewoon op minder brok gaan en iets meer hooi.

Als je je paard op gewicht wilt houden is gebroken mais heel erg goed!!
(duivenvoer of kippenvoer)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie