waar longeren jullie mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lissyjd

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 20:27

Een uur longeren is erg lang gezien wat ik aan de longe vraag van mijn paard komt een half uur overeen met een uur rijden maar laat je hem gewoon lopen zonder bijzet of touwtjes dan kan het wel.

ach is moeilijkt te begrijpen voor mensen die hun paard graag in stelling hebben


Het gaat mij niet in eerste instantie om stelling en ieder heeft weer een ander doel ermee.
Maar ik longeer mijn paard om beter de rug te gebruiken en de achterhand er onder te brengen en ze zit aan 1 kant vast ook daar werk ik aan de longe aan.
Met de dubbele longe leer ik haar te wijken.
Dus het ligt gewoon eraan wat voor doel je voor ogen hebt.[/quote]


Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 20:36

Woogy schreef:
en daarom is het juist bij hun nutteloos, omdat ze de dag erna toch weer met hun neus gestrekt lopen en de rug niet zullen gebruiken, daarom is het bij hun nutteloos om ze bij te zetten verspilde energie aangezien de meesten daarzo maar 1 keer peer 2 maanden worden gelongeerd, verder gestapt gereden en buiten gereden


Juist wel als je verder vwnw rijd gebruiken ze die rug onzettend goed juist als hoogste punt Lachen Verder logeer ik nu bijna elka dag, ze is in training dus heel erg zinvol, als je het maar 1 keer per maand doet idd heeft het weinig zin ja. Maar buitenrijden heeft er ook niets mee te maken en paard kan buiten ook aan het werk worden gezet, en alleen gestap gereden hoe kom je daar nou bij????

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 20:36

Wij zien longeren als een soort van vrij, Onder het zadel moeten ze werken en aan de longe krijgen ze beweging. De meeste gaan twee keer per week aan de longe en mogen daarna los. Wij longeren dus met hoofdstel en longeerlijn en verder niets

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 20:39

Avanti schreef:
Hoezo niet langer van ongeveer een half uur hoe zou je het niet langer doen ik snap dat niet echt je rijd toch ook langer? Mischien wel erg saai voor het paard, maar slecht is het niet hoor op een uurtje te logeren. Juist goed!


Een uur longeren goed??
Longeren is constant op een volte lopen...erg belastend voor de gewrichten en de pezen. Dat moet je dus IMO NIET een uur lang achter elkaar doen!

Tuurlijk rijd je langer dan een half uur (mits je paard niet te jong is!) maar met rijden ben je niet constant op een volte bezig.

ontopic: Ik heb niet zo veel verstand van hulpteugels, is er niet iemand bij jouw op stal of omgeving die je eerste keren kan helpen met het longeren van je paard en je tips kan geven over hoe je paard bij te zetten?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 20:42

lissyjd schreef:
Zonder enig hulpmiddel bouw je gewoon niks op,tuurlijk kan je het paard gewoon zo wat beweging geven.


Weer totaal niet mee eens, zonder hulpmiddelen kan je wel degelijk wat opbouwen. En dat is zeker niet alleen beweging geven, maar ook het trainen van de rugspieren en van de achterhand!
Laatst bijgewerkt door Appie op 26-02-03 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Je kunt niet alle honden van de wereld redden, maar wel de wereld van één hond...

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 20:43

ze worden gestapt(aan de hand longeerlijn aan het halster en rondstappen) dag na zware arbeit(voluit op de baan).
gereden worden ze gewoon in de paddock en op de baan, en dan bid je gewoon dat je paard rustig blijft, en heb je de meeste moeite je paardje rustig te houden, en buiten zetten ze de dieren niet aan werk, buiten rijden is voor ontspanning(behalve jean-marc die laat ze voluit werken in de duinen).
vaak gaan ze tweede dag na arbeit naar buiten en dan gaan ze echt niet werken alsin in de krul rug gebruiken
dit is een aardig andere manier van rijden dan dressuur, springen of wat ook, dit is een stuk vrijer en simpeler, de dieren worden gewoon getraind om hard te gaan meer niet

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 20:45

Een uur longeren is niet goed! Een uur bijgezet of met andere hulpteugels is helemaal niet goed. Ik ben niet tegen het bijzetten van een paard aan de longeerlijn mits het goed gebeurt. je begint los en stapt/ draaft een paar rondjes links en rechtsom dan doe je de bijzet eraan en nog niet strak en je stapt en draaft weer een paar rondjes links en rechtsom. Dan gaat de teugel aan de maat en werk je een kwartier met het paard en dan bouw je het weer af. Soms zie ik het wel eens. Een paard die koud van stal komt, met zijn kop in de plooi gevouwen zit en die dan gelijk op de circel aan het werk kan. Ik denk dat de eigenaren ook beginnen met sprinten als ze een keer gaan hardlopen

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 20:50

op school liepen de paarden wel twee keer 50 minuten lang op de volte, touwtjes eraan enzo, en dan telkens wisselen van persoon, paarden zijn super tegen longeren geworden, zodra de lijnen de kast uit kwamen, stonden ze gruwelijk gek te doen, bokken trappen steigeren op stal enzo, vonden het helemaal niks meer, gewoon door zo vaak dat rondje al te hebben gezien

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 20:59

Woogy schreef:
op school liepen de paarden wel twee keer 50 minuten lang op de volte, touwtjes eraan enzo, en dan telkens wisselen van persoon, paarden zijn super tegen longeren geworden, zodra de lijnen de kast uit kwamen, stonden ze gruwelijk gek te doen, bokken trappen steigeren op stal enzo, vonden het helemaal niks meer, gewoon door zo vaak dat rondje al te hebben gezien


Hoe denk je dat de lijven van die paarden reageren. Een manegepaard kan bij een hoop ruiters zichzelf ontzien, maar als je vastgebonden zit gaat het net even iets minder makkelijk..... Tja paardenopleiding.... Sorrie niet persoonlijk of negatief naar jou toe hoor Lips are sealed

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 21:03

nee ik weet het, maar drie paarden was ook veel te weinig, nu hebben we er 4, nou die zwoegen ook wat af hoor, de bak is loeizwaar ongever 40 cm aarde met hout strookjes(heel dun helpt niks) heb af en toe echt medelijden met die beestjes

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

lissyjd

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 21:05

Hoe train je de rugspieren en krijg je de achterhand eronder tijdens het longeren als je paard alleen aan de longe loopt zonder hulpteugel?
Als ik mijn paard zo laat lopen gaat de kop in de lucht en drukt die de rug weg.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 21:08

met sommige paarden die ik momenteel kaal longeer, die vraag ik zachtjes door zachte 'rukjes' aan de lijn te geven en de zweep erachter te houden, sommigen gaan na een tijdje helemaal ontspannen alleen niet lang

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 21:15

Goed longeren is heel moeilijk. Je moet altijd zorgen voor een driehoek. De driehoek bestaat tussen de rechterhand (lijn) mond van het paard, kont van het paard en de zweep linkerhand. Het lijf van het mens staat precies in het midden, dus ter hoogte van de buik van het paard. Dit om het evenwicht te bewaren tussen het voorwaards drijven met de zweep en het terughouden met het bit. Als je dit onder de knie heb zal je paard ook zonder hulpteugels "nagevelijk" zijn. Hij zal niet het mooie plaatje laten zien als onder het zadel maar hij gaat wel de achterhand eronder plaatsen en over zijn rug lopen.

Oja niet teveel spanning op de lijn, het liefst een klein pisboogje erin
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 26-02-03 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 21:19

September vorig jaar was ik met mijn fjord (Hester) op de Utrechtse Paardendagen om allerlei demonstraties te geven.

Lammert Haanstra was daar ook en zou een longeerclinic geven. Hij kwam aan ons vragen of we nog een paar leuke paardjes hadden voor zijn clinic. Hij heeft in die drie dagen Hester een paar keer gelongeerd. Ik heb Hester daardoor rijtechnisch zo zien veranderen, echt geweldig

Ik heb ter plekke een boek en een touwtje gekocht. Bij Hester werkt het echt super Haha!

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 21:27

Saar schreef:
September vorig jaar was ik met mijn fjord (Hester) op de Utrechtse Paardendagen om allerlei demonstraties te geven.

Lammert Haanstra was daar ook en zou een longeerclinic geven. Hij kwam aan ons vragen of we nog een paar leuke paardjes hadden voor zijn clinic. Hij heeft in die drie dagen Hester een paar keer gelongeerd. Ik heb Hester daardoor rijtechnisch zo zien veranderen, echt geweldig

Ik heb ter plekke een boek en een touwtje gekocht. Bij Hester werkt het echt super Haha!


Ben ook absoluut niet tegen hulp met longeren als het maar goed gebruikt word. En als het goed gebruikt word dan heb je er alleen maar profijt van

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-03 21:42

Woogy schreef:
en daarom is het juist bij hun nutteloos, omdat ze de dag erna toch weer met hun neus gestrekt lopen en de rug niet zullen gebruiken, daarom is het bij hun nutteloos om ze bij te zetten verspilde energie aangezien de meesten daarzo maar 1 keer peer 2 maanden worden gelongeerd, verder gestapt gereden en buiten gereden


wij trainen nu in de vakantie elke dag.
na de vakantie gaan we weer afbouwen omdat ik dan minder tijd heb.
maar ik train door de weeks ( ja het is nu echt trainen) *LOL* op dinsdag,woensdag,zaterdag en zondag dus de vrijdag en de donderdag krijgt een van de twee rust want als de een rust heeft loopt de ander die dag voor de kar

maar dan heeft het toch wel nut?

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 21:49

ik gebruik bij mijn werk verschillende hulpteugels om mee te longeren.
*touwtje a la haanstra
*pessoatuig
*dubbele longe
*slofteugel
met ieder paard gebruik ik iets anders, en ieder paard reageert weer anders op de hulpteugel.
regelmatig wissel ik de ene hulpteugel af met een andere.

mijn eigen paard, een fries, longeer ik bijna altijd met pessoatuig.
ik probeer hem eigenlijk om minimaal 1x per week te longeren.
met pessoa loopt ie lekker over de rug, wat voor friezen vaak moeilijk is.
ik kan em instellen zoals ik zelf wil, laag of hoog, meestal doe ik em laag.
af en toe zet ik hem bij met een slofteugel, om hem er iets meer "doorheen" te werken.
enige nadeel is dat ie de dag erna ontzettend taai is met rijden Haha!
en ik longeer hem ook weleens met dubbele longe.
zo kan ik hem mooi begrensd houden op de buitenkant, maar toch ff doorvragen naar binnen.
moet ik niet te vaak doen, want dan wordt ie net als bij de slof nogal taai, omdat ikzelf de neiging heb om sterk te worden als ie naar mijn gevoel niet genoeg buigt Schijnheilig

toevallig heb ik hem gisteren gelongeerd met pessoa en dubbele longe.
beetje dubbelop zul je zeggen, maar met de pessoa loopt ie lekker rond over de rug en daarbij kon ik hem toch nog extra doorvragen en begrenzen met de dubbele longe.
met alleen de pessoa loopt ie nog wel eens weg over de buitenkant, met alleen de dl zet ie nogal eens gauw de nek erop met als gevolg dat ie niet meer over de rug loopt wat hij echt nodig heeft.
ik heb dit trouwens nooit eerder gedaan, maar het beviel me wel goed (hem niet want hij kon lekker niet onder het werk uitkomen Haha! ).
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 21:55

ik snapte even niet wat je me zei, maar longeren heeft altijd nut, ook al is het alleen maar even frisse neus halen en beweging geven

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 22:01

Ik longeer vaak met een gogue en een banage om z'n kont heen... het ligt er net aan welk paard ik aan de longe heb hoor! De een loopt veel lekkerder op een slof dan op een gogue of met bandage of zonder enz enz..

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 23:14

Woogy schreef:
ik snapte even niet wat je me zei, maar longeren heeft altijd nut, ook al is het alleen maar even frisse neus halen en beweging geven


Dan kun je hem toch ook losgooien? Desnoods met een ander paard erbij dan geven ze zichzelf wel beweging.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 23:16

Ineke2"]
[quote="Woogy schreef:
ik snapte even niet wat je me zei, maar longeren heeft altijd nut, ook al is het alleen maar even frisse neus halen en beweging geven


Dan kun je hem toch ook losgooien? Desnoods met een ander paard erbij dan geven ze zichzelf wel beweging.
[/quote]

Ja heb je gelijk in maar een beetje buiging is natuurlijk ook niet weg, Toch?

diegomarije

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 00:47

Ik longeer altijd met een pessoateugel, hiermee laat je je paard goed vanuit zijn achterhand werken en laat je hem voorwaarts neerwaarts lopen. Ik vind het fantastisch werken. De pessoateugel kost (in goedkope uitvoering) ong 55 euro, maar dan heb je ook wel wat. En anders zou ik bijzetteugels gebruiken!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 10:19

paard, longeersingel en dekje, touwtjes en een zweep

touwtjes onderaan vast, *ring onderaan de singel* naar de bitringen, en dan boven op de singel vast.
Ik knoop ze zo dat als hij nagefelijk loopt er bijna geen druk op het bit is.
Na een paar keer snapte hij prima de bedoeling, en dit gaat zo hardstikke goed.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 11:06

Ineke2"]
[quote="Woogy schreef:
ik snapte even niet wat je me zei, maar longeren heeft altijd nut, ook al is het alleen maar even frisse neus halen en beweging geven


Dan kun je hem toch ook losgooien? Desnoods met een ander paard erbij dan geven ze zichzelf wel beweging.
[/quote]

paarden als koersende volbloeds kun je niet zomaar losgooien, 1 of 2 gaan weleens los, maar daar blijft het bij, die beestjes gaan dan super uit hun dak, de kans dat je iets verdraaien of een been onder het hek door slaan is zo groot, dat we ze liever longeren

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 21:53

Ik zal ook wel niet goedlogeren ik kan zeg maar niet met de zweep achter haar achterhand. Dat word ze helemaal gek, volgens mij heeft ze ooit flink op haar flikker gehad met dei zweep Scheve mond Maargoed dat wil ik denk ik ook liever niet weten ook......


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Margarita_, Charaz en 75 bezoekers

cron