waar longeren jullie mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 22:58

Ik longeer ook altijd met de pessoa als ik hem echt aan het werk wil zetten en lekker zijn rug en achterhand wil laten gebruiken..
Soms ook wel eens aan alleen het halster maar dat is puur voor de beweging.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 23:06

Ik deed het altijd met bijzetteugels, maar daar blijft ze vaak mee bovenin. En ik wil Magic juist graag laag hebben.

Vroeger op mn werk longeerde ik veel met touwtjes en dit heb ik zaterdag ook weer gedaan.
Ze liep super. Dus ik ga het maar vaker doen. (zie profiel voor longeer foto's van zaterdag)

Een pessoa is geen slecht idee, maar Magic verzameld al heel makkelijk, en strekt juist weer moeilijk, dus laat ik het maar zo..denk ik.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 23:23

Ik gebruik altijd touwtjes, werkt bij Piropo het best en daar gaat hij heel fijn zijn rug bij gebruiken.

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 00:59

Met longeersingel en hoofdstel (zonder teugels) en een touwtje/elastiekje.

lissyjd

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 09:43

Ik heb hier boven niet alles gelezen maar zonder iets longeren heeft geen effect op conditie of spieren maar je kan het wel gebruiken bij een jong paard om er aan te wennen maar zelfs dat is van korte duur.
Ik longeer met een longeersingel,hoofdstel, en dan of met touwtjes,pessoa of dubbele longe en dan in verschillende houdingen met een doel wat ik ermee wil bereiken.
En met een slof daat rij ik mee.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 09:54

lissyjd schreef:
Ik heb hier boven niet alles gelezen maar zonder iets longeren heeft geen effect op conditie of spieren....


Dit is totaal niet waar. Zonder enig hulpmiddel bij het longeren kan je wel degelijk de conditie én de spieren van een paard trainen!
Maar goed, daar is al eerder een heel topic over geweest... Knipoog

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 10:39

ik heb nu drie keer met bijzet gelongeerd bij mijn 3-jarige en doe dat met een elastiek.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 11:03

Ik met bijzetteugels en gewoon zonder...

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 11:53

Ik longeer met touwtjes, en waarom... omdat het van de eigenaar moet en omdat ik zelf het nut er ook wel van inzie. Met touwtjes kun je minder fout doen (met nadruk op minder, het kan altijd op de verkeerde manier) dan met rijden. Dus daarom vind ik het wel een veilige manier van bezig zijn met mijn paard.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 11:59

Boogiegirl schreef:
Ik longeer m'n pony nog niet maar als ik daarmee ga beginnen gebruik ik de slof. Omdat ze daar niet op kunnen gaan hangen en je het op verschillende hoogtes kunt instellen.

Jennifer87, een slof kun je zover op maat maken als je wilt, als je er gewoon een heleboel gaatjes bijprikt.
Als je Full of Cob koopt past die zeker wel.


Verward waar moet je gaatjes bijprikken in een slof dan?
Ik maak hem gewoon met een knoop aan de ringen van de longeersingel vast dus zo los of vast als ik wil.

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 12:45

Ik longeer heel erg verschillend:
- alleen met enkele longeerlijn aan het hoofdstel
- met dubbele longeerlijnen met zadel erbij op.
- met pessoatuig en longeersingel
- met bijzetteugels en lnogeersingel (maar dat vind ik niet zo fijn)

Het is maar net waarom/waarvoor ik longeer. Vandaar dat ik verschillende dingen doe.

ChristelSla
Berichten: 113
Geregistreerd: 31-10-02
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 14:50

Hoi Jennifer.
Heb je een round-pen? Een ronde bak speciaal voor longeren? Zo ja: dan moet je gaan longeren zonder longeerlijn. Je hebt hem dus niet vast met de hand.
Deze manier is bedoeld om de machtsverhouding tussen jou en je paard te verduidelijken. Jij moet immers altijd de macht houden.
Je longeert je paard dus met je lichaamstaal.
Je kan wel dus longeren met extra teugels; juist goed voor de ontwikkeling van zijn spieren.
Als je op deze manier longeert, gaat het vaak met alles beter.;op stal, in de trailer gaan, rijden etc.
Je moet wel les krijgen om op deze manier te gaan longeren.
Monty Roberts idee is dit onder andere.
Groetjes

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 15:01

flair"]
[quote="Boogiegirl schreef:
Ik longeer m'n pony nog niet maar als ik daarmee ga beginnen gebruik ik de slof. Omdat ze daar niet op kunnen gaan hangen en je het op verschillende hoogtes kunt instellen.

Jennifer87, een slof kun je zover op maat maken als je wilt, als je er gewoon een heleboel gaatjes bijprikt.
Als je Full of Cob koopt past die zeker wel.


Verward waar moet je gaatjes bijprikken in een slof dan?
Ik maak hem gewoon met een knoop aan de ringen van de longeersingel vast dus zo los of vast als ik wil.
[/quote]

ik haal allebei de uiteinden door de ringen van de longeersingel en maak ze daarna aan elkaar vast. en dan kan je dus ook gaatjes erbij prikken.
snap je? Lachen

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 15:28

Ik longeerde voorheen altijd zonder hulpmiddelen en dus allean maar met longeerlijn aan het halster. Toen ik erachter kwam dat dit slechts 'rondslingeren' was en leuk voor zijn conditie e.d. maar niet voor zijn spieropbouw in hals en rug e.d. en voor ontspanning (Omar gooide met zijn hoofd tijdens het longeren) ben ik hem met bijzetteugels gaan longeren. Het gaat nu na 3 keer redelijk goed maar hij kan nog te hoog komen met zijn hoofd vind ik dus wie weet ga ik binnenkort met hulp van iemand toch de touwtjes eens proberen.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 15:35

Soms longeer ik zonder (als het alleen maar om beweging geven gaat, bijvoorbeeld als de bak bevroren is, dan om alleen een kartier te stappen, of even uitleven voor het rijden), maar meestal met touwtjes, die je op een slofmanier bevestigt. Dit doe ik eens eper 2 weken ongeveer voor de afwisseling of als ik zelf minder fit ben om te rijden

aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 16:27

Vanalles, Ik wissel het af. De ene keer touwtjes, slof, goque, pessoa, bijzets. Het ligt er maar net aan, waar we die dag aan moeten oefenen. Daarbij vind ik het zoiezo prettig om het af te wisselen.

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-03 18:53

ik heb niet zio`n round pen we longeren op een stuk land wat omgeploegd is en zand er over heen gedaan dus niet echt een bak maar we longeren op klei.
ik zal even bij itp de foto`s plaatsen van vandaag maar eerst moet ik ze nog uploaden

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 18:57

op de renbaan(duindigt) waar ik nu stage loop, longeren we kaal gewoon hoofstelletje zonder neusriem erom en dan bitstukje, longeerlijn en hobbelen die beestjes, daar is longeren ook gewoon echt vervangen voor het werk in de paddock, dus moeten ze gewoon flink hun best doen erbij en hard lopen
alleen in sommige gevallen, zoals neurotische paarden die gewoon zo hard door blijven rennen dat ze een hart aanval kunnen krijgen, doen we er ene longeersingel om en dan bijzetten met zo'n elastieken ding, gewoon dat ze een beetje rustiger blijven

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 19:19

Ik logeer met strotouwtje's goedkoper kan echt niet!!! Haha! En net zo effecttief als bijzet teugel.

lissyjd

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 19:42

Zonder enig hulpmiddel bouw je gewoon niks op,tuurlijk kan je het paard gewoon zo wat beweging geven.
Maar als je een aantal keren per week bezig bent met je paard en die heeft een redelijke conditie en met een kwartier á half uur (want veel langer moet je een paard niet longeren) gewoon aan de longeerlijn heeft dan geen effect op de conditie alleen maar even beweging geven.
Met touwtjes is idd erg handig doordat het goedkoop is en door de vele mogelijkheden.
Als je geen apart gedeelte hebt om te longeren kun je een paar palen of kant en klare verplaatsbare stokken kopen en dan een rond of 8 hoekig stuk afzetten met rood-wit lint.
Zo leren ze van het lint en heb je gelijk een afgezette round pen.
De grote moet je zelf bepalen maar ik zou min. 15 mtr doorsnee doen.

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-03 19:57


Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 20:00

lissyjd schreef:
Zonder enig hulpmiddel bouw je gewoon niks op,tuurlijk kan je het paard gewoon zo wat beweging geven.
Maar als je een aantal keren per week bezig bent met je paard en die heeft een redelijke conditie en met een kwartier á half uur (want veel langer moet je een paard niet longeren) gewoon aan de longeerlijn heeft dan geen effect op de conditie alleen maar even beweging geven.
Met touwtjes is idd erg handig doordat het goedkoop is en door de vele mogelijkheden.
Als je geen apart gedeelte hebt om te longeren kun je een paar palen of kant en klare verplaatsbare stokken kopen en dan een rond of 8 hoekig stuk afzetten met rood-wit lint.
Zo leren ze van het lint en heb je gelijk een afgezette round pen.
De grote moet je zelf bepalen maar ik zou min. 15 mtr doorsnee doen.


Hoezo niet langer van ongeveer een half uur hoe zou je het niet langer doen ik snap dat niet echt je rijd toch ook langer? Mischien wel erg saai voor het paard, maar slecht is het niet hoor op een uurtje te logeren. Juist goed!
Ik denk dat 15 meter wel precies goed is hoor! Zker voor die ukkie's van mij! Haha!

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 20:09

de dieren daar hoeven geen speciale dingen te kunnen hoor, rond lopen wordt ze meestal aangeleerd zodra ze rustiger zworden, dus bijzetten tijdens longeren heeft ook niet heel veel nut
ach is moeilijkt te begrijpen voor mensen die hun paard graag in stelling hebben

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 20:20

Hoezo heeft bijzetten volgens jou geen nut dan Verward

Volgens mij heeft het erg veel nut, bij mij bijv om de rug spieren te kweken. Lachen Het helpt zo super goed bij mij dus ik vind het onzin om nutteloos te noemen.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 20:24

en daarom is het juist bij hun nutteloos, omdat ze de dag erna toch weer met hun neus gestrekt lopen en de rug niet zullen gebruiken, daarom is het bij hun nutteloos om ze bij te zetten verspilde energie aangezien de meesten daarzo maar 1 keer peer 2 maanden worden gelongeerd, verder gestapt gereden en buiten gereden