geplette of gepunte haver

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lissyjd

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: groningen

geplette of gepunte haver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-03 12:36

Eigenlijk weet ik niet waar ik mijn vraag moet neer zetten maar ik heb een fries die niet echt pittig is en om toch wat meer actie erin te krijgen gaf ik geplette haver en toen ben ik over gestapt op gepunte haver op advies van iemand maar wat is het beste?
Kan iemand mij hier meer over vertellen of wat jullie geven en hoeveel en wat het resultaat is.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132053
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:03

Qua voedingswaarde maakt het niets uit, het verschil zit alleen in de manier van het voer bewerken.
Geplette haver wordt makkelijker opgenomen, vergelijk het maar met "voorgekauwd" voedsel.
Bij gepunte haver zie je ook vaker dat het onverteerd weer naar buiten komt, bij geplette haver zal dit minder snel gebeuren.
Doordat geplette haver beter verteerd worden, zou je kunnen stellen dat het voeren van geplette haver meer resultaat op zou moeten leveren.

lissyjd

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 00:16

ja daar zou je wel gelijk in kunnen hebben maar gepunte haver werd mij aangeraden zodat ze daar niet veel van aan zou komen maar wel actiever van werd.
Beetje dubbelzinnig.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 08:28

ik kreeg juist het advies geen geplette haver te voeren: doordat het geplet is, gaat de voedingswaarde eraf; ook is het minder lang houdbaar. Als het goed is, wordt de gepunte haver wel goed opgenomen en zijn de meeste hulsjes die je terugvindt in de mest leeg.
Een vriendin van mij gebruikt Pavo Volkoren en hier wordt haar paard wel pittig van.