voorrangsregels in de bak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

voorrangsregels in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-03 14:37

Wie kan me vertellen hoe het precies zit, op stal en in de les krijg ik soms tegenstrijdige antwoorden.
Bedankt Gamble


sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 15:06

ehm... volgens mij kun je dat allemaal wel in de meeste boekjes nalezen en ik weet ze ook niet allemaal precies uit mn hoofd, maar om er een aantal te noemen:

- linkerhand heeft voorrang op rechterhand
- hoefslag heeft voorrang op niet-hoefslag
- zijgangen hebben voorrang op niet-zijgangen
- stappen op de binnenhoefslag tenzij iedereen stapt, bij aanspringen vanuit stap naar galop gebeurt dit wel op de hoefslag
- snelle gangen hebben voorrang op langzamere gangen

dit is ff uit het hoofd, er zijn er nog meer maar die zou ik even moeten nalezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 16:34

Het is net zoals op de fiets *LOL*
- stappen doe je op de binnenhoefslag
- zijgangen hebben voorrang
Ik heb er ooit en heel mooi rijmpje over gekregen misschien dat ik dat nog ergens kan vinden.

Die regel van snelle en langzame gangen vind ik erg vaag. Galop hoeft toch niet per definitie sneller te zijn dan een draf. En iemand die draaft heeft dan voorrang op iemand die piafeerd? Lijkt me niet hoor.

Die regel van die zijgangen geeft ook altijd verwarring. Natuurlijk geef je iemand de ruimte bij een appuyement. Maar als ik op rechts rij en ik rij een travers of SB dan zorg ik wel dat ik van de hoefslag af ga als ik een tegenligger tegenkom.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 16:49

Denk dat ze hier boven allemaal genoemd zijn. Op je club kan je nog extra afspraken maken, zodat iedereen een beetje aan elkaar denkt. Erg makkelijk als je met meerdere niveaus in een bak rijdt of je pony/paard bang is en je hem erdoorheen wil zetten.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 17:06

ik bedoelde ermee dat galop bijvb voorrang heeft op arbeidsdraf... ik had me beperkt tot de basisgangen hehehe maar je hebt gelijk. en voor een piaffe ga ik ook wel ff opzij :p (alhoewel, als diegene niet dusdanig geconcentreerd (en/of arrogant? wat die heb je ook...) bezig is, diegene zelf ook wel zo beschaafd zou kunnen zijn om dat niet onaangekondigd midden op de hoefslag te gaan doen in een volle bak)

verder kun je altijd zelf nog een volte opdraaien als je je "stoort" aan (het tempo/gedrag van) degene voor je op de hoefslag.

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:59

Ik heb altijd geleert dat je elkaar de rechterhand moet kunnen geven als je langs elkaar rijd, dus dan heeft de rechterhand voorrang Verward Verward

Heb ik het nou al die jaren verkeerd geleerd op de manege?

Siƫsti van de Rythpluim

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:17

Op de hoefslag heeft links voorrang, maar als je van hand veranderd of over de middenlijn elkaar passeert moet je elkaar volgens mij de rechterhand kunnen geven.
De regels die hier staan zijn standaard volgens mij, maar op iedere stal wordt er een andere draai aan gegeven, zo heb ik weleens ergens gereden, dat degene die iets wilde gaan doen voorrang had, gewoon doorrijden, desnoods recht tegen iemand aan.. Dat is dus een bak zonder regels Tong uitsteken

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 21:18

als je allebei op de linkerhand zit en je gaat van hand veranderen, moet je elkaar de rechterhand kunnen geven! dat is dus als je op dezelfde hand zit!

dit is om te voorkomen dat je elkaar aanrijdt in de hoeken aan het begin/eind van de diagonaal. als er dan iemand al op de diagonaal zit moet degene die zometeen de diagonaal opgedraaid komt eerder afwenden om degene die van de diagonaal af komt de ruimte in de hoek te geven. teken het maar eens uit, dan begrijp je wat ik bedoel.

als je met een les rijdt zit je overigens op de meeste maneges meestal allemaal in ieder geval op dezelfde hand, omdat het anders wel een erg chaotisch zootje wordt (en zoals jippie al aangaf zijn de regels niet erg duidelijk over hoe het werkt als ze gecombineerd worden)...

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 22:40

hier boven zijn ze allemaal wel genoemd.
Wij hebben er trouwens nog 1tje. Maar die gebruikt alleen onze les (wij 6)
Dan zeggen we als we hoefslag vrij willen. Bijv. omdt we onze jas uit gaan doen en op de bakrand neerleggen.......... dan roepen we lekker hard: HOEFSLAG.........

If you can't amaze people with your intelligence.. confuse them with your bullshit Slim

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 00:31

sweetieponys schreef:
hier boven zijn ze allemaal wel genoemd.
Wij hebben er trouwens nog 1tje. Maar die gebruikt alleen onze les (wij 6)
Dan zeggen we als we hoefslag vrij willen. Bijv. omdt we onze jas uit gaan doen en op de bakrand neerleggen.......... dan roepen we lekker hard: HOEFSLAG.........


Hier heb ik dus zo' n verschrikkelijke pest hekel aan. Dit is namelijk ook nieuw bij ons op stal. Waardoor de hoefslag bijna niet meer begaanbaar is.

Als je snel even je deken of jas kwijt wil snap ik.
Maar deken afdoen en jas uit kan ook op het midden of binnenhoefslag. En dan hebben wij mensen die een half uur (ja echt) gaan staan praten op de hoefslag.

Oeh zo irritand, vandaar dat ik als het weer gebeurt gelijk 'hoefslag vrij' gil.
Maar nog even en ik heb daar geen last meer van...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 01:03

Grappig, ik moest even denken aan een meisje op onze vorige stal dat steeds zo klaagde dat ze niet fijn kon losrijden op wedstrijden, omdat iedereen haar in de weg reed. We zijn er eens op gaan letten als zij bij ons in de bak aan het rijden was, en toen bleek dat ze zelf de bakregels niet kende... Dacht o.a. dat je voorrang had als je op de rechterhand reed. Tja... Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 01:16

Jippie schreef:
En iemand die draaft heeft dan voorrang op iemand die piafeerd? Lijkt me niet hoor.


Hihi als je piaffeert sta je eigenlijk 'stil' qua vooruitgang in meters per seconde dus he........Haha!
Dus dan kan je alleen nog maar door de grond zakken als je iemand voorrang zou moeten geven Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jazzejam en 159 bezoekers