een niet sociale pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oudelinde
Berichten: 151
Geregistreerd: 20-02-03

een niet sociale pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-03 10:36

Een paar weken geleden hebben we een 9 jarige welshcob merrie gekocht voor onze dochter van 7 jaar.
Volgens de vorige eigenaresse is de pony zeer sociaal en 1 van de voorwaarden van verkoop was dat ze met andere paarden kwam te staan.
Momenteel staat ze op een boerderij in Drenthe in haar eigen box met 6 andere paarden. Overdag gaan ze samen los de binnenbak in (in de winter). tot op heden laat ze geen ander paard in de buurt, ze slaat er meteen op los. Ze ziet er niet ongelukkig uit, draaft zrolijk door de bak en eet goed. Het gevolg van dit gedrag is dat ze nu maar een korte tijd van de dag los in de bak mag en weer op stal gaat als de andere paarden de bak ingaan. Ook is ze met borstelen erg onrustig, ze staat niet stil, en blijft maar opzij stappen. Omdat ook mijn dochtertje van 4 jaar mee wil helpen met poetsen vind ik dit ook een probleem!
Heeft iemand bruikbare tips voor mij?
Groetjes,
Petra

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 10:46

het kan best zijn dat je pony heimwee heeft
daar heeft die van mij ook heel lang last van gehad
en als ze elke dag maar eventje in de bak staan, is dat eigenlijk te kort om de rangorde vast te stellen, de nieuwe pony wil er een plaatsje tussen hebben (deze wil graag de baas zijn omdat hij de anderen van zich af schopt) en dat heeft gewoon tijd nodig, als ze hele dagen in het weilang zouden staan zou dat veel sneller gaan
dus ik denk dat dit op den duur wel goed komt

en dat poetsen, was de pony wel lief en rustig bij de vorige eigenaar? want zo als ik er nu tegenaan kijk lijkt het mij dat die pony gewoon even vervelend aan het doen is, misschien niet goed opgevoed
dus gewoon goed consequent zijn, doet hij een stap naar voren, zet jij hem die stap weer naar achter, gaat hij naar rechts, zet jij hem weer naar links, je schrijf ook dat ie wat onrustig is, dus hij kan dit best heel vervelend vinden, maar hij moet gewoon even weten wat z'n plaats is, dat jij de baas bent en dat hij maar heeft te luisteren en moet blijven staan
als ie braaf blijft staan dan goed belonen, wat lekker en tegen hem praten, zo dat ie echt weet wat wel en niet goed is
als ie nog zo loperig is met poetsen zou ik nog even voorzichtig zijn voordat je je dochtertje laat poetsen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 11:18

Het kan een idee zijn als het mogelijk is je pony eerst een band te laten krijgen met slechts één van de andere paarden (in koppel laten lopen). Ze zal al snel een vast maatje hebben die 'r dan zullen meehelpen in de groep te komen.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 11:22

Zulke dingen hebben tijd nodig. Wat Sonja zegt is een goede. Eerst samen met 1 (sociale) pony laten lopen en later in de hele groep doen.
Succes!

oudelinde
Berichten: 151
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-03 12:00

Ook bij de vorige eigenaar was ze wat onrustig met het poetsen, wat minder dan nu maar toch echt stil stond ze niet.
Denken jullie dat ik dat er dus niet meer uit krijg?

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 12:03

Heb je zelf voldoende ervaring met paarden?

Ik vind een Welsh Cob voor een zevenjarige een hele kluif. De een is de ander niet natuurlijk maar ik krijg wel het idee dat dit een nogal dominant type is en zo'n paard heeft een hele consequente hand nodig.

Onrust tijdens het poetsen kan je er wel uitkrijgen maar als ze dat gedrag al jaren vertoond heeft lukt dat niet van de een op de andere dag en je moet zelf stevig in je schoenen staan.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 12:14

Mijn pony was ook heel erg onrustig bij het poetsen. Dat meisje die 'r nu heeft is er in geslaagd dit gedrag helemaal eruit te krijgen! ... het kan dus wel met doorgedreven "terugzetten" op de plaats waar ze hoort te staan. Ik zou wel voorlopig m'n kleintje ervan weg houden hoor!

oudelinde
Berichten: 151
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-03 12:17

De merrie is wat rijden betreft echt super geschikt voor mijn dochter. Ze is zowel binnen als buiten heel erg braaf, schrikt nergens van en is op stem zowel voor berijder als instructrice te rijden.
Vandaar dat ik zo graag wil dat ze wat socialer wordt en wat makkelijker voor mijn dochter te poetsen en te zadelen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 12:23

Mogelijk is de merrie niet 'asociaal' maar gewoon dominant. Ze komt als nieuwe in een groep, en gaat dus haar plaats bepalen. Vind ik helemaal niet vreemd. Zolang er niet serieus gevochten wordt, zou ik de groep juist gewoon zelf de rangorde laten bepalen. Je kunt het wel uitstellen, maar dan krijg je het in het weideseizoen toch alsnog voor je kiezen.
Juist als het paardje gewend was om hele dagen buiten te staan, en nu komt ze er maar even uit omdat ze jaagt, is ze nu onrustig met poetsen enzo. Ik denk dat e.e.a. met elkaar samenhangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 12:35

Zo kort bij de rest dan leert ze nooit wat haar rang is. En de rest leert haar ook niet kennen.
Wil je dat ze gewoon in de groep kan, moet ze daar toch langer bij staan.
Natuurlijk kan er hier en daar wel eens een krasje komen.
Is ze erg fel naar de anderen, dan weten die ook snel dat als zij haar oren in de nek heeft liggen dat ze moeten opzouten of dat ze anders een knal krijgen.

Wat poetsen betref consequent zijn.
Maar het kan idd ook nog wel ff wennen zijn.

Kawa staat sinds 1 nov. op een nieuwe stal en die was met poetsen de eerste 2/3 weken ook niet op zijn gemak.
En dat terwijl hij mij dus wel gewoon kent.

Nu staat hij weer rustig en stil met poetsen.

oudelinde
Berichten: 151
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-03 12:41

Hoi Sonja,
Dus jij denkt dat het het verstandigst is om ze alle 7 elke keer gewoon maar los te laten in de binnenbak?
Of is het beter het te doseren, dus 1 voor 1 aan elkaar laten wennen?
Van die andere 6 paarden is er 1 KWPN er zeeeer dominant, kun je dat ze dan zelf uit laten vechten?
En er is nog een KWPN merrie hoog drachtig, kan dat dan geen kwaad?
(ik zou het vreselijk vinden dat door toedoen van mijn pony er iets met het veulen zou gebeuren)
Er is trouwens ook een twenter haflinger hengst, en daar is onze pony wel geinteresseerd in, alleen dan op een manier die ik liever niet heb.......
(begrijpen jullie wel)

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:01

Jij kan 'r zien, wij niet. Is ze op 'r zelf als ze in de groep is (jaagt ieder ander paard weg en gaat alleen staan afgezonderd), dan zou ik 'r in een koppel zetten zodat ze alvast één "vaste" vriend(in) heeft. Doet ze dit niet, dan zou ik 'r in de groep houden en ga je volgens mij beter weg. Paarden kunnen nogal heftig zijn om de positie in de kudde te bepalen, en als je erop staat kijken ... alle kans dat je je schatje voor de rangorde gezet is haar er terug uitvist ... en is ze weer terug bij af.
De dominante merrie zal 'r rang verdedigen, dat is vrijwel zeker, en de drachtige merrie vast ook ... ze weet instinctief dat ze haar veulen moet beschermen. Je kan eigenlijk best zelf goed zien wie nu leider is en wie niet. Ga gewoon 's de groep gadeslaan van op afstand, en zie welk paard moet wijken voor een ander (de leider gaat nooit wijken voor een onderliggende in rang). De leidende merrie is vaak samen met de derde in rang. De "onderste" in rang zijn vaak héél attent op de andere paarden, want ze weten dat ze maar weinig kans op leiderschap maken ...
Laatst bijgewerkt door sonjabelgium op 20-02-03 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:04

Dat onrustige tijdens het borstelen hebben veel paarden de eerste tijd na een verhuizing bij vreemde mensen. Dus daar zou ik me niet te veel van aantrekken, dat zal wel goed komen. Wat betreft weidegang, niet een voor een laten wennen denk ik, gewoon in de wei laten bij de andere paarden, die anderen blijven wel uit haar buurt. Het vertrouwen naar andere paarden toe moet gewoon groeien en dat heeft tijd nodig.