Overwerken 2,5 jarige?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonjour

Berichten: 278
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Rotterdam

Overwerken 2,5 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-03 11:43

Een vriendin van mij verzorgt sinds een klein jaar een kwpner van juli 2000.Nu dus zo'n 2,5 jaar oud. Het paardje is van mensen die net een stal zijn begonnen. Het is de bedoeling dat mijn vriendin met het paardje gaat springen. Ze gaat haar van de zomer onedr begeleiding inrijden. Ze is echter al een halfjaar geleden begonnen met longeren en ze laat haar ook af en toe een sprongetje maken (soort vanvrijspringen). ze doet haar de laaste tijd maar een keer in de week. De rest van de week wordt ze losgegooit en af en toe gelongeerd. Ze wil d'r nu steeds hoger laten springen 80cm. Ik heb al een keer gezegd dat ze nog niet teveel en te intensief moet werken met het paardje. Springen lijkt mij niet echt goed voor een paardje in de groei. Ze kan volgens mij beter wachten totdat het paardje is ingereden.
Wat vinden jullie? en hoe moet ik het nu tegen haar zeggen dat het eigenlijk niet goed is, misschien hebben jullie goede argumenten die ik kan gebruiken. Ik wil trouwens niet mijn vriendin afvallen ze bedoelt het allemaal goed maar is gewoon wat te fanatiek met dat springen enz. en heeft niet veel ervaring met jonge paarden.

Wiesje

Berichten: 2913
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 12:12

In principe is wat je vriendin met het paardje doet goed. Ze is er veel mee bezig en geeft hem beweging. Heel goed dus.
Alleen je kunt het ook overdrijven en het is precies zoals je het aangeeft. 80 cm voor een 2,5 jarige lijkt mij belachelijk hoog. Het dier is nog in de groei en dit is niet goed voor hem Het belast de spieren en gewrichten te erg wat schadelijk kan zijn voor een paard van deze leeftijd. Het heeft simpelweg de spieren nog niet om deze belasting aan te kunnen en kan hierdoor in zijn verdere leven in de knoei komen met zijn lichameljike ontwikkeling. Als je dat ook verteld aan je vriendin zal ze wel iets gaan nadenken en beseffen dat ze ook om minder belastende wijze met het dier kan bezigzijn. Ik denk bv aan de hand wandelen om hem verkeersmak te maken. En gewoon overal aanraken om hem daaraan te lanten wennen.
Veel succes ermee.
Groetjes Wiesje.

Bonjour

Berichten: 278
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-03 12:30

Bedankt voor je reactie. Het paardje is al helemaal aan alles gewend. Je kan haar gewoon overal aanraken ze kan voetjes geven, ze staat stil als je d'r poetst. Mijn vriendin stapt ook langs de weg met d'r (rustig landweggetje) en ze is d'r ook aan het laten wennen aan "enge"dingen. Ze is dus wel goed bezig wat dat betreft, want het paardje kan echt al veel en is echt al aan veel gewend voor een 2,5 jarige.
Ik zal haar nog maar een keer aanspreken over dat springen en hoop dat ze dan wel in gaat zien dat het daar nu nog wat te vroeg voor is.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 12:47

Ik vind dat longeren waardeloos om alle redenen die je maar kunt bedenken. Deed ze dat nou maar niet he.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 15:11

hangt er helemaal vanaf hoevaak ze het diertje laat springen. 1 x per maand geen probleem. mits niet 10x achter elkaar. verder lijkt het me prima.

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 16:25

Longeren kan geen kwaad, laten wennen aan een sprongetje kan ook geen kwaad. Ik zou inderdaad hooguit 1x per maand los laten springen en dan ook niet aan de longe, dan loopt hij op een rondje en kan hij dus ook niet recht springen. Wat ze wel mag doen is een balkje op de grond leggen in de longeer volte. Hierdoor leert hij opletten, uitmeten en is het ook wat minder saai dan alleen rondjes lopen. Maar niet zoals je nu aangeeft meerdere keren per week en aan de longe laten springen, dat is niet goed.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 19:02

waarom nu al springen? Mag toch in de wedstrijden pas vanaf 4 jaar? (of zit ik er nu helemaal naast??)

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 19:54

En die regel is er niet voor niets Stef.
Ik kan begrijpen dat ze het moeilijk vindt om te wachten en het liefst zo veel mogelijk met zo'n paard wil doen, maar je kan er op die leeftijd meer kwaad dan goed mee doen.
Niet egoistisch zijn en het paard gewoon lekker wat tijd geven. En ik zou dan inderdaad ook eerst met balkjes beginnen, is goed voor de coordinatie en behendigheid van het paard.
Ik denk dat je vriendin zich eerst eens goed moet gaan verdiepen in de ontwikkeling van jonge paarden. Dan begrijpt ze wellicht beter wat voor schade je kan aanrichten als je te hard van stapel loopt met dat soort dingen en zal ze er wat minder haast mee hebben.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 21:39

Longeren vind ik op 2,5 jarige leeftijd geen probleem. Springen zou ik echter absoluut nog niet aan beginnen. Het lichaam is nog lang niet uitgegroeid en de gewrichten zijn daar nog niet op berekend. Het is het verstandigst om pas met z'n 4de te beginnen met springen en dat vind ik vroeg genoeg.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 22:00

Overal waar "te" voor staat is niet goed. Longeren met een 2,5 jarige is goed in beperkte mate. Niet dagelijks een uur bij wijze van spreke. Vrij springen (hoog en veel) zou ik persoonlijk niet doen met een jong paard. Hoe je dat tegen haar kan zeggen op een fatsoenlijke manier? Gewoon zeggen dat het misschien niet zo slim is om nu al met het paard te gaan springen. En dan de argumenten ervoor geven die hier al worden genoemd. Meer kan je denk ik niet doen, het is haar paard en zij beslist. Zij doet met het paard wat haar het beste lijkt voor het paard. Dat is soms frustrerend voor omstanders....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 10:34

Symmetje schreef:
Overal waar "te" voor staat is niet goed. Longeren met een 2,5 jarige is goed in beperkte mate. Niet dagelijks een uur bij wijze van spreke. ....

dagelijks een half uur is ook veel te veel. Je moet helemaal niet longeren met een jong paard, het is eenzijdige belasting en niet goed voor de onvolwassen pezen (heeft onderzoek paardenproefcentrum in Lelystad aangetoond). Longeren is een noodzakelijk kwaad, dat doe je zo min mogelijk en pas als je het nodig hebt om zadelmak te maken.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 11:30

stef schreef:
waarom nu al springen? Mag toch in de wedstrijden pas vanaf 4 jaar? (of zit ik er nu helemaal naast??)


officieel mag je B springen in oktober van het jaar dat ze drie worden. Dus een paard van 1 april 2000 mag vanaf 1 oktober dit jaar B springen (en trouwens ook L dressuur) starten.

Marjolein

Berichten: 11635
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 11:39

en al die kwpn hengsten die op 2,5 jarige leeftijd in ermelo en den bosch moeten springen? elke hengstenhouder laat de hengsten van te voren een paar keer springen om te kijken of hij t een beetje kan en om ervaring op te doen, er zijn zelfs bedrijven die hun paarden vanaf 3 maanden al een huppeltje laten maken om te kijken of het paard een beetje talent heeft.
en toch hoor je daar niemand over, iedereen vind het super om die jonge hengsten te zien springen op de hengstenkeuring. De jonge hengsten die door mgoen naar ermelo zijn nu ook al onder het zadel.

Bonjour

Berichten: 278
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-03 17:32

Bedankt voor jullie antwoorden Lachen .
Mijn conclusie is dus dat mijn vriendin eigenlijk niet zo heel erg slecht bezig is. Ze is alleen wat te fanatiek bezig.
Ik zal mijn vriendin allleen nog een keer erop aanspreken dat ze niet teveel met het paardje moet gaan springen. Ze laat haar echter niet aan de longe springen zoals een paar van jullie dachten. Ze laat haar gewoon vrij springen en dit zo'n twee keer per maand. Longeren doet ze eigenlijk alleen op zaterdag als ze bij het paardje is, maar dat doet ze best wel intensief. Verder wordt ze nog en keer in de week door de eigenaresse gelongeerd, verder loopt ze gewoon los in de bak of de wei. Ik denk ook dat twee keer per week longeren wel moet kunnen tenzij niet te intensief en zal dit dus ook aan haar voorleggen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 17:40

als ze nou perse wil longeren laat haar dat dan niet langer doen dan een kwartiertje! het heeft toch geen enkele toegevoegde waarde in dit stadium.

Bonjour

Berichten: 278
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-03 17:48

Zal het aan haar voorleggen. Ik dacht al dat longeren slecht is voor met name jonge paarden, maar wist niet zeker of dit wel waar was. Maar jouw reacties waren overduidelijk. Maar zoals ik al melde wordt het paardje niet veel gelongeerd, het kan echter wel wat minder fanatiek dus dat zal ik wel met haar bespreken.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 19:33

Desiree"]
[quote="Symmetje schreef:
Overal waar "te" voor staat is niet goed. Longeren met een 2,5 jarige is goed in beperkte mate. Niet dagelijks een uur bij wijze van spreke. ....

dagelijks een half uur is ook veel te veel. Je moet helemaal niet longeren met een jong paard, het is eenzijdige belasting en niet goed voor de onvolwassen pezen (heeft onderzoek paardenproefcentrum in Lelystad aangetoond). Longeren is een noodzakelijk kwaad, dat doe je zo min mogelijk en pas als je het nodig hebt om zadelmak te maken.
[/quote]

Ik heb het toch ook niet over dagelijks een half uur? Lachen Ik geef geen aanbeveling over hoe veel en hoe vaak je een jong paard moet longeren....