Paard in elkaargetrap door buurpaard??eerst beste maatjes..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sil_Bill

Berichten: 284
Geregistreerd: 18-12-07

Paard in elkaargetrap door buurpaard??eerst beste maatjes..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 20:29

hallo,
Mijn haflingermerrie loopt in het land met een aantal andere paarden. (nrps paard merrie en een ruin E pony) Dit gaat al 3 maanden prima!
Sinds een maandje begon ik te merken dat er iets was, maar wat?
De staleigenaar had het erover dat m'n merrie bijna geen eten kreeg... En ze werd idd erg mager.
nu krijgt ze eten op stal een gaat hetwel wat beter.
Maar ze begon steeds meer wondjes te krijgen. Goed opletten dus.

Maar vorige week zag ik dat de NRPS mijn merrie in de hoek dreef en begon te trappen. Drie dagen later stonden ze met z'n tweeën tegenpover mijn merrie. Ze dreven haar in de hoek en bogonnen haar heelemaal af te trappen. Ik ben er snel heen gerend maar toen kwam De NRPS op mij af gestormd.M'n pony sprong voor me als bescherming en kreeg flinke trappen in haar buik.Ik heb toen m'n halstertouw naar de NRPS gegooit om hem weg te jagen. m'n haf had geen enristig letsel maar ik zou haar voor de zekerheid rust geven.

Maar toen ik vanochtend in de stal kwam schrok ik me wild. De NRPS(haar stal "buurvrouw") stond stampend tegen de tralies te blazen. m'n merrie helemaal bang achterin de stal. Ik wilde haar het halster omdoen mar dat leek veel pijn te doen. Toen ik aan de andere kant stond zeg ik dat haar hele onderlip gescheurd was. Allemaal tanden erin(wel 1,5 cm diep!!! Ach gut ) Alles schoon gemaakt het hoefde gelukkig niet gehecht te worden. maar De NRPS had dus door de tralies heen gebeten! Ook met borstelen komt ik de ene naar de andere bijtwond tegen... Dit kan zo niet langer!

Nu de vraag:
Maar ik vraag me af hoe het kan dat De NRPS ineens zo doet? Ze waren altijd beste vriendinnen en zijn speciaal naast elkaar gestald.
En sinds een tijdje doet die zo?? Ik kan het niet bevatten.. Mijn merrie trapt overigens niet(ook niet als ze word getrapt) en is heel sociaal(zelfs eten staat ze af)
Wat kan ik nu doen? word dit weer beter of zal ik haar voor altijd in een ander weiland zetten (alleen maar wel soortegenoten naast haar)? hebben jullie zelf wel ens zo'n situatie meegemaakt?
Groetjes
Staat het hiet goed?? Clown

Fliro_

Berichten: 213
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Paard in elkaargetrap door buurpaard??eerst beste maatjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:31

Sorry evene ontopic maar ik zou haar niet meer bij elkaar in de stal laten staan!

anniee
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard in elkaargetrap door buurpaard??eerst beste maatjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:32

Ik zou haar eerst maar eens uit de groep halen, dit is voor je merrie niet leuk en ook nogeens gevaarlijk. Kan ze niet apart staan of met een ander paard? En in een andere stal?
Vervelend dat ze haar ineens niet meer aardig vind(en), maar het waarom kom je denk ik niet achter en maakt ook niet zoveel uit. Lijkt me niet dat als een paard ZO vals doet tegen een ander dat dit nog goedkomt?

Als het alleen dat ene paard is (die andere kan wel meedoen omdat die niet onder wil doen voor de 'valse', of dat die 'valse' de baas is en de rest daarom meedoet) dan kan zij misschien ook apart gezet worden?

anniee
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard in elkaargetrap door buurpaard??eerst beste maatjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:33

Fliro_ schreef:
Sorry evene ontopic maar ik zou haar niet meer bij elkaar in de stal laten staan!


Ze staat zoals ik het lees NAAST dat valse paard op stal, niet erbij in Knipoog

dipstaartje

Berichten: 3678
Geregistreerd: 27-08-08

Re: Paard in elkaargetrap door buurpaard??eerst beste maatjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:34

proberen zo snel mogelijk een andere stal te regelen
dit kan niet goed zijn voor je paardje

Sil_Bill

Berichten: 284
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Paard in elkaargetrap door buurpaard??eerst beste maatjes..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 20:37

@anniee: ze kan wel in het land ernaast, maar wel alleen dan. Er is nog een stal vrij maar dat is recht voor de deur.en met een kapot luik.. En aangezien m'n merrie geschoren is kan dat niet. dus ze zullen eerst toch naast elkaar in stal moetten blijven staan... ik weet het ook niet.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Paard in elkaargetrap door buurpaard??eerst beste maatjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:46

de paarden staan overdag bij elkaar begrijp ik?

staan ze in een paddock,weide .
waar staan ze?
is dit wel groot genoeg?

het allerbelangrijkste:
is er wel voldoende eten voor alle 3 de paarden?
als er hooi word gevoerd ,word dat op 1 plek aangeboden of op meerdere plekken?

anniee
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard in elkaargetrap door buurpaard??eerst beste maatjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:47

Kan je niet ruilen met het andere paard? En kan da kr#ng niet gewoon apart? Bloos

Sil_Bill

Berichten: 284
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Paard in elkaargetrap door buurpaard??eerst beste maatjes..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 20:57

@ellepel: overdag samen buiten, 's nachts in hun eigen box. Ze staan in een weide die zeker groot genoeg is!(eerder liepen er met gemak 7 WPN-ers. Als er hooi word gevoerd zijn er verspreid over het land 4 a 5 bulten(zodat ze heen en weer kunnen lopen) Er is eigenlijk eten voor vier paarden dus dat zal het probleem niet zijn.

Anoniem

Re: Paard in elkaargetrap door buurpaard??eerst beste maatjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:03

Ik zou toch zeker je paard van box verhuizen. Luik open hoeft met geschoren paarden helemaal geen probleem te zijn zolang het er maar niet in kan regenen.

Klinkt alsof je merrie erg onderdanig is en de andere erg dominant. Als het in de wei redelijk gaat en elkaar ontlopen zou je ze zo kunnen laten. Maar voor je pony is het toch fijn dat ze in ieder geval op stal dan rust heeft.

Maar kan de andere pony niet apart dan?

Anoniem

Re: Paard in elkaargetrap door buurpaard??eerst beste maatjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:05

Ik denk dat die merrie de ruin op eist en idd jouw merrie niets meer gunt. Haar uit die kudde halen en wel meteen. Beste is altijd even aantal, dan kunnen er koppels vormen. Ze is nu pispaaltje, komt niet meer goed. Ik herken dit van mijn ruin, ook vrij snel het haasje. Probeer haar bij een vriendelijke ruin te zetten of eventueel een andere merrie, maar een kudde met merries en ruinen door elkaar kan soms heel akelig worden.

Mijn paard stond in een gemengde kudde, de merries takelde hem dagelijks helemaal toe. Ook hij mocht alleen op de mestplekken grazen. Hij is nu uit de kudde, binnen een maand een totaal ander paard, ook zijn zijn ribben weer gevuld.

Anoniem

Re: Paard in elkaargetrap door buurpaard??eerst beste maatjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:07

Sil_Bill schreef:
@ellepel: overdag samen buiten, 's nachts in hun eigen box. Ze staan in een weide die zeker groot genoeg is!(eerder liepen er met gemak 7 WPN-ers. Als er hooi word gevoerd zijn er verspreid over het land 4 a 5 bulten(zodat ze heen en weer kunnen lopen) Er is eigenlijk eten voor vier paarden dus dat zal het probleem niet zijn.



Jawel als ze niet meer mag eten, dan mag ze niet eten en zal ze telkens als ze naar een bult hooi toe gaat, op haar plek gezet worden, vrij snel zal ze het niet meer ondernemen.

Kuddes zijn heilig hier op bokt, maar er gebeurd vaak zat zoveel ellende in een kudde, dat wil men niet altijd zien, omdat het zo natuurlijk is. Maar zo natuurlijk zijn onze paarden niet meer en wij mensen breken elke dag weer in in hun gewoontes, dat veranderd ze ook ten opzichte van elkaar.

Sil_Bill

Berichten: 284
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Paard in elkaargetrap door buurpaard??eerst beste maatjes..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 21:13

@russel:Ik denk eerlijkgezecht niet dat het aan de ruin licht. Als mijn merrie er niet bijstaat is de ruin de L*L. Maar die is ook erg dominant dus trapt terug. Dan gaan ze vanzelf uitelkaar.

M'n pony is idd de pineut, maar het is niet mogelijk om de boosdoener te verplaatsen.helaas.

Anoniem

Re: Paard in elkaargetrap door buurpaard??eerst beste maatjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:18

Het is ook niet de ruin zijn schuld, die andere merrie eist hem op waardoor jouw merrie geen kans meer krijgt om te zijn in de wei...

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Paard in elkaargetrap door buurpaard??eerst beste maatjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 00:37

Dit heeft mijn inziens al wat te lang geduurd. Tijd voor actie om je arme pony te beschermen, oftewel verplaatsen!
Succes, wat een vervelende situatie!

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Paard in elkaargetrap door buurpaard??eerst beste maatjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 00:43

Sil_Bill schreef:
@ellepel: overdag samen buiten, 's nachts in hun eigen box. Ze staan in een weide die zeker groot genoeg is!(eerder liepen er met gemak 7 WPN-ers. Als er hooi word gevoerd zijn er verspreid over het land 4 a 5 bulten(zodat ze heen en weer kunnen lopen) Er is eigenlijk eten voor vier paarden dus dat zal het probleem niet zijn.



als er echt voldoende is en ze dus geen moment zonder voer op de weide staan dan zal het probleem daar niet liggen denk ik.
meestal is tekort aan voer namelijk wel een reden om ongeregeldheden tussen paarden te veroorzaken.
de bulten in elk geval wel ver genoeg uit elkaar leggen en meer dan genoeg voeren voorkomt echt een hoop ellende..


maar goed in dit geval is de nrps het probleem en zal dat ook blijven zijn,dus denk toch het verstandigst om dan jouw dier te gaan verhuizen.desnoods op hetzelfde land met een draaje ertussen zodat ze wel contact blijven houden,maar ze jouw dier niks meer kan aandoen

SaBaRaDi
Berichten: 6
Geregistreerd: 05-06-08

Re: Paard in elkaargetrap door buurpaard??eerst beste maatjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 09:22

Misschien kun je als je haar niet van stal kan verzetten, de tralies met iets afschermen zodat die nrps haar niet kan bijten tussen de tralies door?

Het is maar een idee, dan wordt ze toch al niet meer gebeten op stal.

_Claire

Berichten: 1360
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Naast de buren

Re: Paard in elkaargetrap door buurpaard??eerst beste maatjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:37

Zo'n iets heb ik ook meegemaakt. Ik had net mijn pony gekocht, het was een e-pony, dus ze kon wel bij het paardenland. Bij de pony's was het namelijk een beetje vol Knipoog. Het ging goed, ze stond samen bij 4 ruinen en nog 1 merrie. De merrie was de baas van de kudde. Op een gegeven moment merkte ik dat ze een beetje bang werd voor de merrie. Stond de merrie voor de ingang van het land, nou, dan durfde ze echt het land niet in! Op een gegeven moment werd ik gebeld dat mijn pony in de sloot lag. Na een lange tijd was ze eruit, maar ik ontdekte dat ze allemaal bijtplekken en een grote bult op haar schouder had. Die was ook echt gevoelig als je er op drukte. Er staan paaltjes met stroom voor de stroom, dus het is bijna zeker dat ze erin gejaagd is. Nu weet ik het zeker, mijn merrie gaat volgend jaar bij de pony's.

Misschien moet je eens gaan praten met de eigenaar van het agressieve paard. Het is namelijk wel erg raar dat het paard opeens agressief wordt. Misschien kan de eigenaar van het agressieve paard iets over de tralies heen doen, zodat ze elkaar niet kunnen zien?

Anoniem

Re: Paard in elkaargetrap door buurpaard??eerst beste maatjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:51

Wat zegt de staleigenaar hiervan, hoe reageerde ze toen het zo uit de hand ging lopen? Zijn ze zelf ook gekomen met ten eerste je te waarschuwen toen je op het erf kwam en ten tweede om een oplossing aan te bieden?

Als ze er niet mee omgaan en niet reageren, is het tijd om te verkassen. Taal zoals het is paardentaal, jouw pony zal wel aanleiding hebben gegeven of ze moeten het zelf uitzoeken.Taal zoals het is paardentaal, jouw pony zal wel aanleiding hebben gegeven of ze moeten het zelf uitzoeken, die ken ik dus ook wel van mijn vorige stal, zat ik ondertussen dus wel een een beschadigd paard de hele zomer door. In de winter stond hij in zijn eentje op 3 benen in de modderpaddock, zielig in een hoekje totdat de club weer naar binnen ging.. Ach gut

Heel vaak gaat 2 merries met 1 ruin niet goed, als ze van verschillende eigenaren zijn. 1 eigenaar gaat vaak wel, dan is er een eenduidige verzorging en grijpt de eigenaar ook nog wel eens in als een van zijn paarden rot reageert naar de andere. Best kans dat de eigenaar van de jaloerse gemene merrie niet zal toegeven dat het dier vals is geweest en wellicht ook bij haar rotstreken uit haalt. Sommige merries zijn ontzettend vals op de wei en weten niet van opgeven, je kunt het een alpha merrie noemen. Maar sommige leiders van kuddes zijn ook zeer zeker geen lieve baas. Zo ken ik een zeer vriendelijke maar zeer zeer op en top baas van zijn kudde en eentje die oooozooo vals is, die bewijst zijn macht door op een afstandje te gaan wachten tot een paard met zijn snoet in de drinkenston zit, die natuurlijk bij de draad staat komt hij in volle galop en blijft trappen totdat ze tegen de stroomdraad staan en een hele reeks trappen te verduren krijgen. Dit beest is gewoon gefrustreerd en helaas komen gefrustreerde paarden voor....

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Paard in elkaargetrap door buurpaard??eerst beste maatjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:32

Citaat:
Heel vaak gaat 2 merries met 1 ruin niet goed, als ze van verschillende eigenaren zijn. 1 eigenaar gaat vaak wel, dan is er een eenduidige verzorging en grijpt de eigenaar ook nog wel eens in als een van zijn paarden rot reageert naar de andere.


ik denk dat dat een beetje aan de ruin ligt ook?
mijn ruin staat altijd bij 2 of meer merries,ook wisselende samenstelling en dat gaat altijd goed.

Anoniem

Re: Paard in elkaargetrap door buurpaard??eerst beste maatjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:57

Mijn ruin is een banketstaaf en er zijn merries geweest die elkaar dwars zaten, maar op een later moment gingen die 2 merries mijn ruin pesten, trappen, bijten en dan hard wegrennen.

Als de ruin mondig is, is het een ander verhaal, dan trekt hij vaak naar een merrie toe en jaagt de andere weg. Nu denk ik dat die merrie de baas is en die overheerst die andere merrie en die ruin die is een sul, die heeft geen hogere rang dan die merrie.

Veertjeveer

Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-08
Woonplaats: Te Maris

Re: Paard in elkaargetrap door buurpaard??eerst beste maatjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:54

ik zou haar even appart zetten ook niet naast elkaar in een stal, even helemaal appart. haar laten herstellen dat alles is genezen probeer dan in het weiland of ze niet trappen etc. gebeurd dit wel een ander weiland zoeken en stal. ja raar dat dit gebeurt misschien dat ze wat uitproberen maar dit is zeker geen normaal gedrag en zeker niet goed voor jou merrie. succes

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Paard in elkaargetrap door buurpaard??eerst beste maatjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:00

Ik zou juist die dominante er uitvissen. Laat die maar lekker alleen staan. Die sloopt de anderen!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Paard in elkaargetrap door buurpaard??eerst beste maatjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:04

de stalwand dichtmaken........... helpt al een boel....

Op het land kunnen ze meestal wel uit de voeten Lachen

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Paard in elkaargetrap door buurpaard??eerst beste maatjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:28

russel schreef:
Mijn ruin is een banketstaaf en er zijn merries geweest die elkaar dwars zaten, maar op een later moment gingen die 2 merries mijn ruin pesten, trappen, bijten en dan hard wegrennen.

Als de ruin mondig is, is het een ander verhaal, dan trekt hij vaak naar een merrie toe en jaagt de andere weg. Nu denk ik dat die merrie de baas is en die overheerst die andere merrie en die ruin die is een sul, die heeft geen hogere rang dan die merrie.



ja dat is het verschil dan..
de mijne denkt namelijk nog dat hij hengst is en vind het juist fijner als hij wat meer vrouwlijk schoon om zich heen heeft.
Tong uitsteken
hij heeft wel voorkeur,maar als er een merie hengstig is vind hij ze allemaal even lief