Waarom kies je voor een bepaald "ras"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 19:46

ik neem even mijn eigen rassen;

De fjord: stevig en robuust, goedkoop in onderhoud en vooral het zijn werkpaarden. Voor mijn doel, buiteritten door de duinen, heb ik gewoon een compact stevig paardje nodig. Zelf ben ik ook niet de slankste dus de combi past goed.

Om dezelfde reden heb ik eigenlijk een haflinger, afgelopen zondag kwam ik er maar weer eens achter dat het super krachtige paardjes zijn die echt voor je willen werken.

En om nog eens dezelfde reden zou ik een ijslander kopen maar dan met dat extraatje:de tolt.

Wel kunnen ze soms erg eigenwijs zijn en hardleers, maar ach elk ras heeft zo zijn gebreken.

Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 19:59

Ik denk dat ik toch kies voor de Arabier, omdat ze heel veel karakter hebben. Het zijn niet de makkelijkste paardjes, maar als ze je vertrouwen, gaan ze voor je door het vuur. Verder vind ik het hele mooie paarden.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30630
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 20:17

Ik heb niet bewust gekozen voor mijn rassen. De Haflinger kwam er omdat er toevallig een hele lieve merrie werd aangeboden. Een veulen zat erbij. Dus had ik een Haflinger, de merrie overleed. Toevallig ging ik met mijn kennis mee, die me overhaalde een WelshCob te kopen.
Als ik nu echt naar een pony op zoek ga, wordt het weer een WelshCob.
Ik verzorg er nu dus ook 4.
Ik vind ze fantastisch, ze zijn niet te groot voor mij. Hebben lekker kracht, zijn verder erg gezond. Ze zijn erg veelzijdig. En hebben temperament dat goed te gebruiken is. En natuurlijk de uitstraling van de Welsh!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 21:02

Ik heb een quarter gekozen omdat ik ze gewoon geweldig vind. Ze zijn lekker gespierd, niet zo groot (ik heb het niet zo op grote paarden ) schrikken niet zo snel maar hebben wel karakter. Bovendien zijn ze natuurlijk uitermate geschikt voor het western rijden Haha!
Ik wou eigenlijk een paint, maar Sher had alles wat ik zocht in mijn paard behalve die vlekken. Daar kan ik dan ook wel mee leven Knipoog

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 21:02

Ik heb voor een haflinger gekozen om z'n karakter en uiterlijk. Ik vind de soberheid van het ras ook ideaal.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 21:37

Ik heb bewust gekozen voor een gelders type paard. Ze zijn voor mij "elegant" genoeg om onder het zadel mee te rijden, maar hebben voldoende massa om een flinke wagen te trekken. Ik houd niet van spillebenen, ik heb altijd het gevoel dat er beentjes gaan breken als ik die door het mulle zand laat trekken Knipoog
Maar als ik nu weer een paard ging kopen, dan had het ook ieder ander ras mogen zijn met "massa". Een groninger of een of andere kruising wat in die richting gaat zou het voor mij ook prima doen!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 21:49

Er zijn er bij mij wel een aantal favoriet, vooral de iets stevigere paarden (dus ook de koudbloeden!) spreken mij aan.
Maar op de eerste plaats staat bij mij al jaren het Friese paard Lachen ! Ik vind hun karakter over het algemeen erg leuk en hun uiterlijk vind ik om te Kwijl !! Misschien binnenkort Knipoog ....
Ook vind ik de Russen leuk; ze zijn erg werkwillig, volhardend en hechten zich erg aan hun baasje! (de Kabardiners, Budjonnys, Achals enz.).
Ik ben dus de gelukkige bezitter van een Rus Lovers !!

vertigo

Berichten: 204
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Moerbeke, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 23:30

Veertien jaar geleden heb ik gekozen voor mijn Engelse volbloed : hij is zeer veelzijdig. Verder is hij zo gevoelig met rijden, soms lijkt het wel telepathie, en altijd meewerkend. Hij is totaal niet eigenwijs, maar verdraagt geen harde aanpak, dan zou hij in paniek geraken. Verder vind ik een volbloed zeer mooi, en zijn ze expert in het verlengen van de galoppassen tot een supersnelle rengalop : dat is een zalig gevoel!
Vorig jaar heb ik er een paard van een totaal ander ras bijgekocht : een stoere Criollo : hij blijft overal rustig onder, is niet vlug onder de indruk, dus supergeschikt om buitenritten te maken!
Ze verschillen enorm in omgang en qua rijden, en daar kan ik echt van genieten!

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 23:37

Ik 'val' ook op de kouodere rassen en met name tinkers heb ik altijd mooi gevonden. Maar de ene tink is de andere niet en ik ben voorla voor mijn mannetje gevallen omdat hij Blizz is. 'toevallig' een tinker. Altijd koel, superknuffelig en aanhankelijk, lekker voorwaarts en een beetje stoer met haar!

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 23:38

Ik ben met het ras opgegroeid, toen ik 11 was ging ik bij die boer verzorgen en dit wordt me 10e en waarschijnlijk laatste jaar.
Maar om eerlijk te zijn, denk ik wel dat ik na deze haf wel een wat groter type neem.

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 00:29

Tsja, ik ben de zoveelste die het weer opnoemt, een Arabische Volbloed.
Ik ben gewoon helemaal verliefd op dit ras. Ze zijn mooi, intelligent, temperamentvol (maar niet dat ze onhandelbaar zijn), veelzijdig, hele aanhankelijke paarden en ze zijn niet zo groot, net als ik Haha!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 01:00

De fjord heeft mij zo'n beetje uitgekozen Lachen en ik hou wel van dat soort karakters, daarnaast trekt het allroude in die paarden me aan.

Mijn KWPN'er heb ik uitgekozen om wat ik ermee kan doen (sport en ook recreatie).

de appaloosa heb ik als jaarling zien gaan op het veld en was op slag verkocht... *LOL* toen ik ook nog zijn moeder erbij kocht en de jaarling zelf, totaal groen, heel snel heel mak was... tja...
volgende week de hengstenkeuring... eerst maar afwachten...

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 01:24

Craignethan schreef:
Ik heb niet bewust voor een Clydesdale gekozen, hij heeft meer voor mij gekozen Haha! .


Zo ging het met mij en Parcival ook. De eerste Tinker die ik zag vond ik 10 keer niets, ik hou niet zo van zware paarden en al helemaal niet van bont.
Maar toen ik een Tinker had gereden die M2 met winstpunten liep kwam ik erachter dat ze toch wel heel prettig te rijden konden zijn. Daarnaast wilde ik een paard waarmee ik fijn buiten kon rijden en daar zijn Tinkers over het algemeen ook uitermate geschikt voor.
Ik ging dus eens kijken bij een heleboel tinkers in een wei en Parcival was niet meer bij me weg te slaan. En toen heb ik hem gekocht Lovers

Appaloosa's vind ik nog steeds geweldig, ik heb er 3 gehad maar de eerste was mijn grote liefde en dat kreeg ik niet meer terug.

Voor de Appaloosa's heb ik KWPN-ers gehad en daar zitten ook hele leuke tussen.

Welsh vind ik ook heel leuk, ik heb nu 2 Welsh K pony's en die zijn fantastisch.

Shetlanders vind ik ook meestal leuk.
Ach, eigenlijk vind ik vrijwel elk ras wat hebben.

Ik heb geen idee wat ik als volgend paard ooit zal kopen. Dat kan nog alle kanten opgaan maar als ik naar die Groningers kijk Kwijl

CSAArabians
Berichten: 984
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 08:16

Arabische Volbloeden!!
Bij mij is het niet zozeer een keuze, als wel een soort van aangeboren afwijking!
Altijd mijn droom geweest, en die ging 1997 in vervulling met de aanschaf van ons eerste paardje `Saffier` Kwijl
Inmiddels hebben we vijf van deze schitterende paarden op stal.
Ik ben dan ook volmaakt gelukkig!!

groetjes Marion.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 08:22

Wij hebben gekozen voor arabieren, omdat ze het meest geschikt zijn voor de endurance. Maar nu we er eenmaal 2 hebben wil ik niet meer anders! Ze zijn lekker pittig en toch luisteren ze ook heel goed.
Het zijn paarden met een karakter!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 12:45

Ik ben 3 jaar geleden Polly gaan verzorgen (Shetlander). ik was helemaal niet op zoek naar een eigen pony maar omdat ik gewoon verliefd was op hara heb ik haar mogen kopen van de eigenaar (na een hele winter in weer en wind heen en weer gefietst te hebben naar het land omdat ik het zo sneu vond dat ze daar stond). Op dat moment was dat ook het enige paard wat ik kon onderhouden.
En inmiddels verdien ik even wat meer en hebben we een tweede shet erbij gekocht en nummer 3 is op komst. Ik zou nooit meer wat anders willen, misschien ooit een fjord of een tinker omdat die rassen ook een speciaal plekje in mijn hart hebben maar mijn shetjes gaan nooit meer weg.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 13:36

Ik heb altijd dravers gehad en in de drafsport gezeten. Vind het nog steeds geweldige beesten! Door de dood van Bobo ben ik gestopt met dravers. Gevoelsmatig zal dat nooit meer klikken.

Isabeau (shet) hebben we in eerste instantie gekocht voor onze dochter. Zelf ben ik al jaren weg van shetties, en nu -onder het mom van leuk voor dochter- kocht moeders een shetlander Knipoog

Met de shet men ik en omdat ik het rijden miste ben ik op zoek gegaan naar een pony waar ik ook op kan rijden. Ik ben zowiezo meer een ponymens dan een paardenmens. Haflingers heb ik altijd mooi gevonden. Ik wild eook bewust een ras wat niet zo hoog in het bloed staat, simpelweg omdat ik door huishouden, kind, etc etc niet elke dag de tijd heb om mijn pony flink aan het werk te zetten. Het moest dus een ras zijn wat ook genoegen neemt met een dagje weiland zonder de volgende dag uit elkaar te knetteren.

Veelzijdigheid was ook een belangrijke keus. Ik heb geen ambities om hoog in welke tak van de paardensport dan ook te komen, maar rijden, mennen, springen etc door elkaar vind ik heel leuk.

Vandaar dat de 2e ook een Haflinger is geworden.

dell_1
Berichten: 1962
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 14:17

Ik heb helaas geen eigen paard Maar als ik rijk was.. Lachen dan zou ik graag een holsteiner willen die vind ik echt mooi en palomino's vind ik ook wel mooi maar ik zou een paard niet uitzoeken op z'n ras of kleur. Want er zijn ook holsteiners en palomino's die mij niet aanspreken.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 14:47

Tja waarom heb ik voor een Spaans paard gekozen.... ik ben altijd al gek geweest op Barokke paarden. Het karakter wat er in zit.. de werkwilligheid, de eerlijkheid.. de uitstraling.. En het past gewoon goed bij me Haha!

xdominiquex
Berichten: 272
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: soest!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 15:24

Tessebes schreef:
Mijn favoriete ras is de Welsh, te weten de Welsh Cob. Ze zijn sterk, intelligent, veelzijdig, werkwillend, maar wel koppig. Verder vind ik de bouw erg mooi.


Ben het helemaal met je eens !!!! Zeker geen pony voor een jonge ruiter, maar ze zijn zeer leergierig erg braaf, dat ze zo sterk zijn is af en toe nog wel een minpuntje, maar als die energie omgezet wordt in werkwilligheid is er niets aan de hand. Verder vind ik wel dat je veel verschillende sooen welsh cobs hebt. Groot klein breed veel behang weinig behang. maar de ideale pony voor mij !!!!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 15:52

Ik heb niet speciaal voor de Connemara gekozen want ik kon het ras niet echt. Maar we kwamenin contact met een fokker en ik was gelijk helemaal verliefd Lovers
Ze zien er leuk uit, zijn meestal goede sportpony's, lekker rustig karakter over het algemeen.
Tevens spreken de New-Forest en een Nrps-er mij ook erg aan, ik vind die over het algemeen onwijs leuke paardjes of ponys!

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 15:52

Mijn rassen..
Een Fjordje, Sterk, eigenwijs, onwijs knuffelig.. 100% betrouwbaar.
Kunnen eigenlijk van alles een beetje, een beetje springen, een beetje dressuur!
Het karakter dat past gewoon goed bij me, een paardje wat koel is in t hoofd, soms eigenwijs zodat je toch nog iets te doen hebt!
Een haflinger, ook eigenwijs, knuffelig, inteligent, onzettend mooie pony's om te zien en wederom koel in t hoofd, heerlijk om mee buiten te rijden en ontzetten veelzijdig... Dit zijn absoluut mijn favo rassen!
Daarbij hoort nog wel de Shetlander hoor..
verder heb ik nog een russische draver die ik niet bewust heb uitgekozen maar waar ik wel heel blij mee ben.
Een totaal ander paard als mijn andere twee, veel eleganter maar daarom niet minder als een fjord of haflinger

Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 18:57

Ik vind zoveel rassen leuk. Maar ik heb voor de Fries gekozen vanwege zijn rustige, stabiele karakter en zijn prachtige uiterlijk (en zijn mooie zwarte kleurtje). Hidde is precies wat ik altijd in mijn gedachten had, hij is niet alleen mooi maar heeft ook nog eens het karakter waar ik naar zocht. Kortom, ben zo blij met m'n paardje!! Lovers

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 11:19

Ik heb heel bewust voor de Lipizzaner gekozen. Vroegen als klein kind ben ik een paar keer naar een optreden van de Spaanse Rijschool geweest, toevallig was Oostenrijk het favo vakantie land van mijn ouders. En ik ging in de vakanties uiteraard altijd wel een keer ergens paardrijden in manege of buitenrit en 1 keer mocht ik ook op een Lipizzaner rijden. Toen was ik nog veelste jong om dat echt te beseffen, maar ik vond het prachtige paarden. Toen ik naar Nijmegen verhuisde en in een winkel werkte kwam een meisje daar stage lopen die op de Lipizzaner stal les kreeg waar ik nu uiteindelijk ook rij. Maar toen ze dat vertelde moest ik natuurlijk gaan kijken! Ik was echt helemaal dol, lipizzaners in de buurt!!! Ik nam een proefles en ben nooit meer weggegaan! Het eerste paard wat ik op die stal les mee kreeg was de bruine die ik uiteindelijk ook gekocht heb. Voor ik em kocht liep het al uit de hand en ging ik 3 keer in de week rijden. Ik heb op alle lipizzaners van die stal gereden en ben er echt helemaal verliefd op! Ze kunnen zo verschillend zijn van uiterlijk, maar als je gaat zitten is het bijna allemaal hetzelfde. Geduld en respect zijn sleutelwoorden! Het is een prachtig inteligent en heel slim ras wat graag voor je wil werken. Qua uitstraling zijn ze ook prachtig, ik hou heel erg van barokke paarden! Inmiddels is de Lipi gekte echt bij mij doorgeslagen en zit ik in het bestuur van de Lipizzaner vereniging. Ik vrees dat het er nooit meer uit gaat en ik altijd Lipi gek blijf! Haha! Lovers Haha!

Rivendell

Berichten: 6822
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 11:28

Ik had altijd Shetlanders (mini en grote maat), omdat ik ze gewoon ontzettend cool vind. Helaas is er vrij weinig in te verdienen, omdat er gewoon te veel van zijn. Daarnaast is het niet echt een gebruikspony. Daarom ben ik over gegaan op de Welsh A ponies. Deze zijn wat veelzijdiger en brengen net even meer op. En ik vind ze eigenlijk ook mooier dan Shetten.
Daarnaast heb ik nog een appaloosa merrie waar ik mee fok, omdat ik die stippels erg leuk vind.