Waarom kies je voor een bepaald "ras"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 11:41

waar je mee omgaat wordt je mee besmet enzo is het bij mij ook gegaan. ik reed vel op tinekrs promote ze. enja zo kwam het dat ik een tinker wilde en geen ander ras. de eerste tinekr was meteen raak.
of mijn volgende paard een tinker wordt, nog geen idee kans is op dit moment 50% (mits we natuurlijk verhuisd zijn) ik wil graag een maatje voor ailin erbij maar ik wil ook graag verder in de sport en sommige kwpn'ers liggen me ook wel merk ik de laatste tijd.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes


Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 12:49

Ik heb voor een fjord gekozen omdat:

*Ik recreatief wil rijden,vooral lekker buitenrijden.

*Fjorden heel veelzijdig zijn.

*Mijn zusjes er ook wel eens op willen rijden,en een fjord kan ook volwassenen dragen,dus ik zal er nooit te groot voor worden.
Daarom geen paard,dat is te hoog voor m'n zusjes,maar ook geen pony waar ikzelf te groot voor word.

*Fjorden lekker eigenwijs zijn,maar toch werkwillend,en gewoon trouwe maatjes.

*Ik fjorden mooi vind,mits wel het modernere type fjord.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 12:52

hum...ik heb voor mijn paard gekozen omdat zij het was.... Haha! Ik zag haar staan en had zoiets van: deze moet het worden. Ras maakt me niet zoveel uit. Achteraf denk ik wel dat ik daar misschien beter op had moeten letten. Dit omdat ik met Lanna dressuur en western rijdt. Terwijl ze voor dressuur (als KWPN-er) beter geschikt is. Maar ja, als ik een quarter had gekocht was het andersom moeilijker geweest in de dressuur. Dus...bottom line: ik heb het paard gekocht dat qua karakter bij me past, niet een bepaald ras.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 12:55

Ik ben tegen dit ras aangelopen.
Ik kreeg een paard te rijden en dat was een groninger.Op die stal fokten ze groningers en daar kocht ik een groningerveulentje.
Omdat ik het een geweldig mooi ras vind (het type spreekt mij heel erg aan) het karakter zo super is en ze fijn te rijden zijn en super veelzijdig en daarnaast ook nog eens zeldzaam.Volgde er nog een merrie en nu ook een dekhengst.
Helemaal verknocht aan dit ras gaan we ze dus ook fokken Haha!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 13:07

Ik ging december 2001 een paard zoeken. Mijn eerste paard.
Ik had al ervaring met verzorgpaarden, reed al jaren.

Wat ik zocht:
een allround paard waarmee ik zowel zou kunnen dressuren als springen (wilde dan ook met hem/haar gaan starten in de toekomst), en ook buitenritjes waren welkom.

Het eerste paard, kpwn, bleek niks, maar daarna kwamen we Cerise tegen.
Ze bleek trakhener te zijn, en haar vader rijdt op olympisch niveau millitary, ze is een compact leuk paard, niet te groot en best rank gebouwd met een lief hoofdje...
Dapper karakter dus al gauw was ze verkeersmak gemaakt door de vorige eigenaar. Nog niet helemaal de basis erin wat dressuur betreft, maar dat zou wel komen. Knipoog

Ze is wel wat eenkennig, heeft als je in de papieren kijkt veel bloed, arabier en volbloed.
Maar aan de andere kant, als ze zich aan je hecht is het ook volledig.
Kan vreselijk eigenwijs zijn (staken soms!) en totaal beledigd als je haar straft terwijl het haar fout niet was zeg maar.
Aan de andere kant: als ze goed loopt (tijdens rijden) geeft ze zich ook voor de volle 100%.
Je moet er echt mee 'leren' rijden, maar als je haar voor je gewonnen hebt... een geweldig paard.

Echter op het moment hebben we beiden een slechte conditie (ik zit aan de chemokuren) en daardoor gaat het rijden natuurlijk ook slecht.
Ik probeer haar veel te longeren en buitenritten te maken, zodat we toch samen veel doen, en gewoon genieten.
De officiele wedstrijden wil ik wel gaan beginnen, maar natuurlijk pas als ik beter ben en we beiden weer wat spieren hebben! Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:37

Ik heb voor Geldersen gekozen omdat ze maat en massa hebben.
Ze zijn ontzettend veelzijdig en ik doe er ook van alles mee zowel onder het zadel als in het tuig.
Wat ik erg leuk aan ze vind is dat het "blije" paarden zijn, staart en nek erop en gaaaaaaaaaan............
Daarnaast zijn ze ook eerlijk en hebben veel werklust.
Wat wil je nog meer in een paard Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:45

Ik heb gekozen voor een Paint/Quarter. Deze paarden staan bekend om hun bijzonder goede prestaties in de westernsport, hun coole kop en wil om te werken. Bovendien ben ik helemaal weg van het uiterlijk van die beestjes. Kort, redelijk klein (oude type), gespierd en dan met name de billen Lovers Ik ben een billenmens wanneer het op paarden aankomt Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:59

Ik ben altijd al helemaal gek geweest op Haflingers, val op ondeugende koppies met een bos lange blonde manen.
Ook vind ik Hackneys super, dit komt omdat ik 5 jaar een superleuke merrie gereden heb.

ieris

Berichten: 1757
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 20:41

Ik heb buwust voor een fjord gekozen,omdat ze bekend staan als makke paarden en geschikt voor beginners.
Ze zijn ook erg goedkoop in aanschaf en onderhoud.

Ik heb ook voor een Andalusier gekozen,omdat ze bekend staan als erg rustige en betrouwbare paarden.
en dat is wel fijn als je zelf nog niet zo ver gevorderd bent!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 00:18

Ik zie in meerdere rassen wel iets! Ik ben stapel gek op arabieren, lekker gehard, fris, koppie erbij en zo mooi elegant! Ik heb dan ook een NRPS merrie, die drachtig is van een arabier.

Maar ik ben ook gek op Paints/Quarters, net als Xono, hou ik dan van die billen! En een lekker gespierde borstkas. Ze zijn vrij koel, lekker maatje en ze zijn goed geschikt voor western. Dus ik heb Simply, die gedekt is door A Hint Of Te (Paint).

En dan wil ik toch ook graag weer dressuur rijden! Dus daar heb ik een KWPNer voor gekocht, Two Tone. Die heeft weer de gangen die ik zo mooi vind. En ik moet zeggen, kwa karakter is ie net zo Koel als de Paint, en wakker als de NRPS...

Ook blijf ik eeuwig een zwak voor Fjorden houden, als ik straks oud en bejaard ben, koop ik weer een Fjord. Om lekker mee buiten te rijden...

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 00:50

Ik heb voor een Tinker gekozen omdat ik verliefd was. Na mijn eerste Tinker was het zo erg dat ik toch weer een Tinker wilde. Kon een hele leuke e-pony kopen toen, maar ik wilde toch persé een Tinker..
Als ik er nu een paard bij zou kunnen kopen zou het misschien nog een tinker worden, maar ik denk dat ik toch voor een KWPN-er ga. Die vind ik ook helemaal geweldig. Net als fjordjes en haflingers, al heb ik daar wel wat minder mee.

Verdere rassen als arabieren, NRPS, andalusiërs, dravers e.d doen me dus helemaal niks, allemaal veel te iel.
Ik zou nog wel ooit een fries willen!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 07:28

ieris schreef:
Ik heb buwust voor een fjord gekozen,omdat ze bekend staan als makke paarden en geschikt voor beginners.


Fjorden zijn meestal veel te eigenwijs voor kinderen,die beesten kunnen echt koppig zijn!Er zijn wel een paar uitzonderingen die lekker in manegelessen meehobbelen,maar dat is geen typisch fjordeneigenschap!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 09:14

Keuze voor Welshes:

1) Meest edele ponyras. De besten doen in kwaliteit niet onder voor de beste KWPN-ers. Het is een plezier om ze te zien.

2) Sober. Je kan 5 Welsh ponies houden voor de kosten van 1 groot paard. We rijden er toch niet (meer) mee.

3) Veelzijdig. De meeste Welsh ponies hebben een geweldig karakter en bovenal hebben ze veel hersens. Als je ze met respect behandelt zijn ze geweldig in gebruik. Waarom denk je dat leading rein allemaal met Welshes gedaan wordt? Kinderen van 5 op een Welsh pony, dat zijn echt geen rotbeesten.

4) Goede competitie. De keuringen zijn iedere keer een belevenis, de kwaliteit in Nederland ligt hoog. Nederland doet in bepaalde opzichten mee met de wereldtop, hoewel we niet de breedte hebben van Wales.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 09:22

Tja, shetlanders zijn gewoon geweldig. Qua karakter passen die gewoon 100% bij me. En dan Dennis nog wat meer dan een 'doorsnee' shet. Gewoon een gouden karakter. Willen altijd voor je werken en zullen je echt nooit laten zitten. Zijn altijd in voor een geintje. Het enige hele kleine minpuntje is dat ze niet zo groot zijn. Maar als dat het enige minpuntje is valt daar nog prima mee te leven.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 13:21

joostvangestel schreef:
Keuze voor Welshes:

1) Meest edele ponyras. De besten doen in kwaliteit niet onder voor de beste KWPN-ers. Het is een plezier om ze te zien.

2) Sober. Je kan 5 Welsh ponies houden voor de kosten van 1 groot paard. We rijden er toch niet (meer) mee.

3) Veelzijdig. De meeste Welsh ponies hebben een geweldig karakter en bovenal hebben ze veel hersens. Als je ze met respect behandelt zijn ze geweldig in gebruik. Waarom denk je dat leading rein allemaal met Welshes gedaan wordt? Kinderen van 5 op een Welsh pony, dat zijn echt geen rotbeesten.

4) Goede competitie. De keuringen zijn iedere keer een belevenis, de kwaliteit in Nederland ligt hoog. Nederland doet in bepaalde opzichten mee met de wereldtop, hoewel we niet de breedte hebben van Wales.


Helemaal mee eens *LOL* en anders zou ik NRPS nemen...Met dat ras kan je alle kanten mee..! ze zijn goede rijpony's en showers..en ze zijn ook edel door het arabische bloed wat ze meestal hebben..

http://www.stalmaasdijk.nl
When freedom is just a ride over the hill

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 20:27

Ik ga voor de dravers Superpaarden en lief, niet normaal meer
ik heb trouwens niet bewust voor m'n knuffel gekozen, maar ik werd gelijk verliefd bij haar duurde het wat langer maar het is goedgekomen!!!
Ik was op zoek naar een fjord of haflinger ook van die super knollies maar toen kwam ik dus starlight tegen en het bleek agteraf een draver te zijn, vond ik ook niet erg hoor, maar ja ze zijn wel snel...

Charaz

Berichten: 24257
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 20:39

Bij onze pony Valentijn, hebben we niet bewust voor een New-Forest gekozen, we waren gewoon op zoek naar een leuk veelzijdig paardje en kwamen hem tegen.

Bij Azra, ik was wel bewust op zoek naar een Haflinger, vooral omdat ik veel recreatief wil gaan rijden en ik op zoek was naar een stevige pony die tegen een stootje kan. Meer dus een lekkere speelpony en ik vind ze ook mooi.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 14:42

ik zocht een vriendelijk paard met een goed karakter, uitstraling en eentje die goed was in dressuur en waar ik mee buiten kon én het liefst een schimmel => ik heb m'n droom gevonden.

ik zocht niet naar ras of afstamming, maar uiteindelijk kom ik toch steeds bij hetzelfde stamboek, nl. HET KWPN terecht!

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 17:16

Ik was op zoek naar een makke en ook makkelijke pony om mee te beginnen.
Dat is een fjord geworden, achteraf iets te eigenwijs *LOL*
Maar het zijn knuffeltjes en ze zijn lekker stevig gebouwd.
Verder ben ik niet echt rasgebonden, maar vooral fjordjes en haflingers het leukst vooral om hun bouw en uitstraling. Lovers

Brabantse Fries ;)

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 18:13

Toen ik ging rijden op de manege in Mierlo zag ik een prachtig paardje staan. Ik was helemaal verlieft. Dat was Julius. Een welsh Cob. Dat wist ik in eerste instantie nog geeneens.

Ik heb hem een jaar gereden/geleased en toen mocht ik hem kopen. Na twee jaar overleed hij helaas op 7-jarige leeftijd. Ik denk dat dat wel het verdrietigste was wat er in mijn leven kon gebeuren.

Daarna ben ik weer op zoek gegaan naar een welsh Cob. Dat werd Trefaes Barley Queen. Echt een super lief dier met heel veel pit. Iets te veel want tijdens het inrijden kwam ik ten val en brak mijn rug. Daarna bleef ik angst hebben. Mede door de verhalen die ze over haar vertelde. Ik heb haar met pijn in he hart verkocht.

Maar het lot was me gunstig gestemd. Ik kon Karan kopen. natuurlijk ook een Welsh Cob.

De Welsh Cob is een paard met veel uithoudingsvermogen. Grote uitstraling en natuurlijk een geweldig karakter.

Nee ben helemaal weg van de Welsh Cob. Bekijk mijn site maar eens!

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

kimkimmer

Berichten: 42
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 18:21

nou ik vind de welsh cob heel mooi en het is een lief karakter

-xxxxxxxxxxxxxxx- kim
I LoVe MeIkE
I LoVe MeIkE

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 18:21

mmm ik heb niet echt een ras maar ik zou gewoon naar het paard kijken en niet naar een ras, bv naar wat ie kan en wil.

biri
Berichten: 54
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:11

Flannan schreef:
Ik kies voor een tennessee walker. Kwijl
Waarom zou ik Opel gaan rijden als het ook Rolls Royce kan ?? Verward Verward ??

Haha! Haha! Haha! Haha!

tja, beter kan ik het niet zeggen.
you go girl.

I LOVE MY TENNESSE WALKING HORSE COLOR.

Camelanz
Berichten: 23
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 20:54

Ik heb een haflinger- welsh, waarbij ik de voorkeur aan een haflinger geef. Ze zijn mooi, maar het karakter ligt me erg. Ja ze zijn super veelzijdig, hoewel sommige erg goed dressuur kunnen!! Die van mij heeft hele sterke benen en goede sterke hoeven. Ik denk dat dat toch wel echt iets van haflingers is. Welsh is ook een geweldig ras hoor, maar dan geef ik vooral de voorkeur voor de wat kleinere maten (A, B en C)

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 21:13

Quarter.......omdat...... Kwijl Kwijl en....... Lovers....ik zou niet anders willen.... .....

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duality, maessie, VogeltjeM en 31 bezoekers