Enkel alleen ruwvoer beter dan krachtvoer?? Help

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
estherpitout

Berichten: 602
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haarlem

Enkel alleen ruwvoer beter dan krachtvoer?? Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 21:16

Hoi,

Ik kom binnekort op een andere stal te staan, waar ik zelf mag weten hoeveel ik voer en wat ik voer.
Nu kreeg ik te horen dat je je paard alleen op ruwvoer ( in dit geval kuil) kan zetten.

Mijn paard krijgt nu 3 kilo Subli Basisbrok en 3 keer per dag kuil.
( paard van ongeveer 1.76m)

Hij gaat vanaf vandaag terug naar 1 kilo per dag, want hij is geblesseerd en krijgt geen traning,
dus hij wordt nu erg druk en dik!

Kan ik straks op mijn nieuwe stal beter helemaal met mijn brok stoppen en helemaal enkel en alleen overgaan op ruwvoer?
Ik ga straks wel weer met hem trainen (dressuur)

Want brok schijnt helemaal niet zo super te zijn voor paarden toch? En als je je paard genoeg ruwvoer geeft is dat beter?
Hoeveel kuil moet hij dan per dag krijgen ( ze worden 4 x per dag gevoerd)

Groetjes Esther

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Enkel alleen ruwvoer beter dan krachtvoer?? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:24

een paard wat licht werk doet,(een uurtje recreatief ,rustig...)
kan best dit doen op ruwvoer....wel onbeperkt!
Ga je wat "vragen"van je paard kun je best wat brok geven.
Je heb nog een vrij groot paard ook.
Drie kilo brok voor z'on groot paard is niet te veel,wel als hij stilstaat...en als hij nog druk is met 1 kilo zou ik hem geen krachtvoer meer geven zolang hij op rust staat.
Dus....alleen ruwvoer kan...wel onbeperkt en bij lichte arbeid.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Enkel alleen ruwvoer beter dan krachtvoer?? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:26

Ik sluit me bij Geerke aan....... Ja
Ruwvoer is ook veel belangrijker dan krachtvoer.

Anoniem

Re: Enkel alleen ruwvoer beter dan krachtvoer?? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:27

Alleen ruwvoer heb ik slechte ervaring mee, zeker als je veel rijdt. Je zou wel een goede vitamine/mineralen prep. bij kunnen voeren, bv elke dag een schepje in wat slobber (dat mag toch wel?), dan krijgt hij iig wel zijn voeding binnen.

Zorg dat het goede kuil is, dus goede grof langstelig hooi dat verpakt is en geen koeienkuil dat zurig ruikt en van een extra bemeste grond komt, er zijn zat paarden die daar helemaal niet goed op reageren.

Thirsa_

Berichten: 5111
Geregistreerd: 06-07-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Enkel alleen ruwvoer beter dan krachtvoer?? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:27

Ruwvoer is idd vele malen belangrijker dan krachtvoer!
Daarnaast zou je er ook aan kunnen denken om hem granen te gaan voeren ipv brok.

Pinkey

Berichten: 1173
Geregistreerd: 25-03-08
Woonplaats: Home@Amsterdam & Horse@Amstelveen

Re: Enkel alleen ruwvoer beter dan krachtvoer?? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:29

ze hebben alleen brok nodig als ze niet genoeg hebben aan het ruwvoer., als ze bepaalde stoffen te kort komen.
Dus het verschilt per paard/pony. maar iig in een periode van rust hebben ze (naar mijn mening en ervaring) geen brok nodig.
Als je weer aan het werk gaat en je merkt dat hij eits mist kan je hem weer brok voeren, maar kuil is al heel voedingrijk van zichzelf.
Je kan beter maiskorrels ed (of muesli) voeren dan brok.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Enkel alleen ruwvoer beter dan krachtvoer?? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:31

als je een grote kans wil lopen op koliek/spierbevangenheid moet je granen gaan voeren...

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Enkel alleen ruwvoer beter dan krachtvoer?? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:33

Tja, ik heb me laatst eens beter verdiept in de granen en muesli's en mijn god, wat een suiker zat daar in. Is ook niet goed voor mijn paard. Krachtvoer geven blijft een dilemma en ik doe het dan ook zo min mogelijk.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Enkel alleen ruwvoer beter dan krachtvoer?? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 10:43

wij voeren Pavo-vital vitamine/mineralenbrokjes bij. speciaal voor paarden die weinig krachtvoer krijgen of in de wei lopen en alleen op gras/ruwvoer staan. Dat doen we het hele jaar door. Dus in de zomer naast het gras een handje (50 tot 100 gram afhankelijk van het dier) en in de winter naast het voordroogkuil/hooi. Als we rijden voeren we eventueel nog iets van granen of brok bij.
De basis is het ruwvoer en daar kunnen ze prima op leven.

Heb laatst net van iemand gehoord die grasbrok laat wellen en er mineralen/vitaminenpoeder uit 20kg zak door heen mengt en dat voert naast ruwvoer.
Zo weet je dat je paard niets te kort komt, zonder ruwvoermonsters.

estherpitout

Berichten: 602
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haarlem

Re: Enkel alleen ruwvoer beter dan krachtvoer?? Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 11:04

geerke schreef:
als je een grote kans wil lopen op koliek/spierbevangenheid moet je granen gaan voeren...


Zijn granen o.a. ook musli etc? Of valt dat weer onder iets anders?

estherpitout

Berichten: 602
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haarlem

Re: Enkel alleen ruwvoer beter dan krachtvoer?? Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 11:15

Dank je voor de reacties.

Dus als ik het zo lees moet ik toch wel krachtvoer gaan voeren als we straks weer gaan trainen.
Welk krachtvoer adviseren jullie en hoeveel.
Ik wil eigenlijk zo min mogelijk krachtvoer geven en met zo min mogelijk troep erin (lees suikers etc)
Voert er iemand ook Subli basisbrok?

ER wordt nu gevoert door de boer en die koopt dus Subli. ook het kuil wordt door de boer gegeven.
Dus ik mag niet zelf weten hoeveel kuil ik pak, wel krachtvoer.

Ik ga over 6 weken verhuizen naar de nieuwe stal. Daar mag ik alles zelf bepalen.
Ik moet zelf mijn krachtvoer inkopen. En mag zelf weten hoeveel kuil ik pak verdeeld over 4 x per dag (ik betaal naar wat ik pak)

Zal ik een ander merk krachtvoer kopen? Biks of musli ? En hoeveel ruwvoer zal ik hem geven per keer?
Ook krijgt hij nu van mij per dag 2 handjes dailymix met allerlei vitamines etc. en fruit en groenten natuurlijk.

En ben heel erg huiverig met ander krachtvoer geven, ik ben bang dat zijn lichaam erop gaat reageren.


Hij is 17 jaar trouwens...

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Enkel alleen ruwvoer beter dan krachtvoer?? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 11:23

probeer eens pavo liga? is igg voor sobere paarden, maar een kennisje had ook een hoog in bloed paardje staan en die had ze daar op staan vanwege een blessure. idiaal voer vind ik.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Enkel alleen ruwvoer beter dan krachtvoer?? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 11:26

In mijn ogen is kuil sowieso niet geschikt om onbeperkt te voeren maar daarnaast lijkt het me een enorme heisa om elke partij hooi die je krijgt steeds te laten testen of het idd geen tekorten geeft. Er zijn inmiddels genoeg merken voer te koop die niet allerlei onzinnige toevoegingen hebben dus ik zie echt niet in waarom je hardvoer nog zou moeten laten staan.
Een paard in training heeft imo echt wel iets extra's nodig, de paarden kunnen niet zoals in het wild (waar ze ook niet gereden worden) hun eigen kostje van verschillende kruiden die ze zelf uitzoeken bij elkaar scharrelen.

Qua voer lees ik hier op Bokt veel goede verhalen over Marstall en over Dodson&Horrell. Zelf heb ik daar geen ervaring mee. Subli heeft Subli Zonder, zonder genetisch gemodificeerde dingen, laag aan eiwit en suikers. Als je een paard hebt wat snel mat wordt vind ik dat niet zo'n fijn voer, ik heb paarden met nogal wat temperament dus voor mij hoeft het niet heter te maken. Knipoog

estherpitout

Berichten: 602
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haarlem

Re: Enkel alleen ruwvoer beter dan krachtvoer?? Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 11:36

dank je voor je uitleg Urielle. Ik zal eens even googelen op Marstall en Dodson&Horrell

Anoniem

Re: Enkel alleen ruwvoer beter dan krachtvoer?? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 11:40

D en H is zo moeilijk om aan te komen, vind ik erg fijn voer. Maar wel duur.

Even een anecdote. Mijn man was deze week in Friesland bij een grote aardappelteler, kwam daar de enige echte Will Hartog met zijn vrachtwagen aangereden. Hij kwam beschimmelde aardappelen halen. Tja is ook zetmeel, dus verwerkbaar in de voederfabriek.

Nou dacht ik altijd dat aardappelen giftig waren voor paarden, of alleen de schillen. Wellicht worden ze in de koeienbrokken verwerkt..., maar er gaat wel een hoop zooi in paardenvoer. Ook in muesli, daar zitten ook altijd die kleine brokjes in, dat is fijngeperste rommel die via de darmen weggewerkt worden, kan stof zijn van een of andere fabriek die dat via een afvoersysteem opvangt, of andere zaken. Ruwe as noemen ze dat..

estherpitout

Berichten: 602
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haarlem

Re: Enkel alleen ruwvoer beter dan krachtvoer?? Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 11:47

D en H is inderdaad moeilijk ja... Marstall zit een verkoper van hier bij mij om de hoek..

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Enkel alleen ruwvoer beter dan krachtvoer?? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:23

die rommel en allerlei toevoegingen is eigenlijk de voornaamste reden dat ik nu alleen pavo-vital voer. Daar voer je zo weinig van dat er ook weinig andere rommel in zit...

Er zijn genoeg paarden die het prima doen op alleen ruwvoer met evt. vitamine/mineralenaanvulling. Je moet gewoon kijken naar je paard.
Zit hij mooi in zijn vacht? Glad en glanzend? Kijkt hij opgewekt uit de ogen? Heeft hij voldoende energie en is hij vrolijk? ziet de mest er goed uit? Groeien de hoeven goed en zijn ze van goede kwaliteit? Is alles ok'e, dan is het toch prima?

StableEnable

Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Re: Enkel alleen ruwvoer beter dan krachtvoer?? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:27

Ik zou zeker krachtvoer bijgeven. Ruwvoer is heel belangrijk, maar dan bij voorkeur droog hooi. dat kun je onbeperkt voeren. kuil bevat erg veel eiwit om veel van te voeren. persoonlijk heb ik de voorkeur voor onberperkt droog hooi en dan (voor werkend paard) van dat formaat zo'n twee a drie scheppen krachtvoer per dag. Bij rust twee keer daags een halve schep.

Anoniem

Re: Enkel alleen ruwvoer beter dan krachtvoer?? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:20

VSW --> VS.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Enkel alleen ruwvoer beter dan krachtvoer?? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:17

Veel paarden kunnen zonder krachtvoer of met hele lage krachtvoer gift toe. Wel is bekend dat paarden die brok hebben gehad ( en zeker als je 3 kg per dag geeft ) 1 tot zelfs 2 jaar nodig hebben om idd goed rond te kunnen komen op alleen ruwvoer. Ze moeten afkicken zeg maar van alle koolhydraten en suikers. Dus je hebt grote kans dat ze het eerste jaar niet het goede gewicht etc hebben.
En je bent dat erg afhankelijk van de kwaliteit ruwvoer. Zit alles er wel in ?
Vaak wordt daarom toch een kleine hoeveelheid krachtvoer gegeven, als aanvulling op de vit en min. En als extra energie.