Wat moeten we doen met deze pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 12:23

Appie"]
[quote="T@nj@ schreef:

Mijn toenmalige instructeur had mijn paard dusdanig onder controle dat het paard bij hem niets deed, hij ging door zijn pijn heen!

Blijf nou niet ontkennen dat de pony pijn heeft, laat hem nakijken en blijkt dan dat hij toch geen pijn heeft, nou dan weet je dat in ieder geval zeker!
Alstjeblieft, luister naar je paard!!!


Geweldig Tanja, jij beschrijft precies wat ik hier ook bij voel!
Vaak hebben sommige mensen een zodanige rijstijl dat een pony/paard door zijn pijn heen gaat.
Liberty, laat echt je pony onderzoeken, ik weet zeker dat hij problemen heeft...
[/quote]

Ja, het doet mij gewoon pijn om steeds maar weer te lezen dat de pony geen pijn heeft, dat weet je niet zeker!
Ik heb het er nog steeds heel erg moeilijk mee dat ik het bij mijn vorige paard niet in de gaten heb gehad, hij was dan wel zo ver heen dat hij toch niet meer te redden was maar het idee dat ik toch nog met hem door ben gegaan daar heb ik erg veel problemen mee.
Gelukkig dat ik het bij Kevin wel meteen voelde en hem heb laten nakijken anders waren de gevolgen echt niet te overzien geweest......

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 13:47

tja, ik ga over een poosje, misschien volgende week al, ook aan de slag met zon soort pony.
persoonlijk denk ik dat het grootste probleem bij de eigenaar ligt. deze ken ik nog niet, maar als ik het zo hoor, zijn ze gewoon bang voor hem. alle kinderen die op hem hebben gereden zijn bang voor hem. ze zijn er dan wel voor afgevallen, maar komen dan niet meer trug, en geven deze pony weer een 'overwinning' om het zo maar even te zeggen. ik ben dus ongeveer de 7e persoon die gaat proberen erachter te komen of er nog iets met deze pony te doen is..

deze heeft ook wat trouma's van vroeger, wat ongelukjes gehad, een paardenfluisteraar die zijn werk maar half deed en toen spoorloos verdween... het zal allemaal wel een beetje mee spelen.

de eerste keer als ik daar kom, zal ik hem eens een klein beetje onderzoeken of ik pijnlijke plekken kan vinden op zijn rug of op andere belangrijke plekken. hij schijnt namelijk niet alleen zo te zijn tijdens het rijden, maar ook bij het opzadelen enz.

misschien moet hij wel gewoon opnieuw opgevoed worden, zou nog kunnen denk, hij is nu 5. is al 5, en er is nog nooit echt op gereden.

maar goed, ik zal zien wat deze pony brengt, misschien slecht nieuws voor de baas, misschien een kleine her-opvoeding.. (niet te letterlijk nemen)

maar vertrouwen zal de hoofdzaak zijn, of misschien pijn.. of een combi.

veel suc6 verder, en wees voorzichtig met wat je doet!!

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 16:10

Ik snap best waarom je zo volhoud op t feit dat je "zeker" weet dat je pony geen pijn heeft.
het kost onwijs veel geld om je pony helemaal na te laten kijken, en als je dan twijfeld of er wel of niet iets is wat zeer doet tja dan ga je wanneer je er t geld niet voor hebt toch twijfelen over of je hem wel moet na laten kijken.

Voor mij geld als er iets met 1 van mijn paardjes zou zijn zou ik ze direct na laten kijken, voor ik ze nog verder pijn zou doen....
Maar goed ieder hier zijn eigen mening over.

Mijn mening laat je pony toch even na kijken! Misschien valt t llemaal reuze mee en kun je over een paar maanden heerlijk rijden op je paardje!

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 17:31

Ik heb een tijdje op een manege gereden waar een paard van de één op de andere dag bij het op- en afstijgen niet meer te hanteren was. Het dier bleek namelijk een vergroeide rug te hebben.... Was niet meer te genezen... Huilen

Je weet pas écht zeker dat een dier geen pijn heeft, als het onderzocht is.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 17:43

Angelique18 schreef:
Ik snap best waarom je zo volhoud op t feit dat je "zeker" weet dat je pony geen pijn heeft.
het kost onwijs veel geld om je pony helemaal na te laten kijken, en als je dan twijfeld of er wel of niet iets is wat zeer doet tja dan ga je wanneer je er t geld niet voor hebt toch twijfelen over of je hem wel moet na laten kijken.


Nou, dat lijkt me wel een erg boute stelling hoor !
Ik heb nergens gelezen dat Liberty geen geld heeft om de pony na te laten kijken, dus lijkt het mij niet verstandig dat anderen proberen om in haar portemonnee te kijken Knipoog

Het gaat er imo. meer om dat Liberty er van overtuigd is dat de pony geen pijn heeft, en dus geen noodzaak ziet om de pony na te laten kijken.
Lijkt me heel begrijpelijk, omdat ze de pony al jaren kent en daardoor intuitief aanvoelt of er iets mis is.
En hier schuilt denk ik ook meteen het gevaar..... doordat je al zo lang bekend bent met de pony, kunnen "mankementen" er langzaamaan insluipen zonder dat je het merkt.
Zelf zou ik hem toch eens goed na laten kijken zodat je in elk geval zeker weet of er een medische achtergrond is waar je rekening mee moet houden.

Ik denk ook niet dat je van achter je pc kunt stellen dat de pony pijn heeft.
Het zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar het is natuurlijk niet zeker.
Hij kan ook "geestelijk" niet in orde zijn door bijv. angst of een voorval in het verleden.

Vaststellen of hij helemaal gezond is lijkt me een goede eerste stap, en een eerste voorwaarde om verder te gaan zoeken naar evt. andere oorzaken en oplossingen.

Veel succes, hopelijk komt het allemaal weer goed !

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 17:56

Oscar, Ik zeg ook niet dat dat t geval is, ik zeg alleen maar dat ik t wel zou begrijpen mocht dat een obstakel zijn...
Das t enigste...

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 18:15

Misschien ligt het aan het karakter van de pony en ik heb een vraagje hoe was zijn karakter vroeger als veulen en in de loop van de jaren? Misschien kun je daarvan iets afleiden. Pony bij ons op de manege is altijd heel nerveus en gooit zijn hoofd steeds omhoog als je bij d'r hoofd moet zijn en tijdens het rijden heeft het een heel nerveus karakter en daarom is deze pony ook totaal niet geschikt om mee te lopen in beginnerslessen. Maar deze pony heeft ook een bepaalde amazone die d'r rijdt op en rijdt ook springwedstrijden mee en dat gaat heel goed. Voor dressuurwedstrijden is deze pony niet zo geschikt; slaat op hol, hoofd in 'de lucht' gooien, vallen mensen vanaf etc. Deze pony staat ook bijna heel d'r leven op de manege en heeft altijd zo'n nerveus karakter gehad.
Ik geef hier alleen een voorbeeld.
Ik zou de pony ook laten onderzoeken, wie weet kom je er snel genoeg achter wat het is, in ieder geval succes! Lachen

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-03 18:25

Kijk Larissa snapt me Lachen Zo'n pony is dat ook nou, alleen kan ie alles, een echte SGW pony dus.

Ik ken de pony al heel zijn leven, 8 jaar dus. Er zijn halfboers en zussen van hem die hetzelfde deden, en die zijn ook onderzocht of ze wat hadden, maar hadden helemaal niks. Het is gewoon het karaketer van hem.

Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 20:38

Kijk, het is zijn karakter en dat kun je niet in een, twee, drie iets veranderen. De vraag alleen is hoe kun je het hem afleren?
Bij sommige pony's of paarden valt het niet af te leren, die blijven raar doen.

Wat je wel kunt doen of proberen is misschien met hem aan de hand lopen (met hoofdstel en zadel op en een licht persoon erop) of gewoon een uur longeren zodat hij al zijn frustaties kwijt raakt al heeft dat misschien niet zo veel nut maar wie weet helpt het! Lachen Ik wens je veel succes en hoop dat ie het afleert.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 153 bezoekers