Wat moeten we doen met deze pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Wat moeten we doen met deze pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-03 19:16

Hoi,

wij hebben hier een pony op stal met een raar karakter. Op moment is hij erg vervelend, behalve bij 1 (die rijd hem nu 3 jaar, maar hij probeerd die ruiter ook). Het is een New Forest ruin van 8 jaar, en zolang hebben wij hem ook. Opstappen gaat goed, hij kan alleen niet lang stil staan. Als je daarna bv wilt aansingelen oid dan wilt hij niet naar je toe komen, tenzij je een snoepje heb. Afstappen is een ramp. Gisteren had ik hem vast en ik wilde iemand laten afstappen, het meisje had net der been erover en hij trekt toch hard om los te komen! Ik denk dat hij zeker 20 rondjes gegalopeerd heeft Hij was niet te stoppen! Daar het meisje wou afstappen, had ze ook maar 1 voet in de beugel. Uiteindelijk is het meisje eraf gevallen, gelukkig viel het wel mee. Maar wat deze pony doet is dus niet leuk meer! Hij word gevaarlijk! Op een een of andere manier vind ie iedereen eng, ook mij en mijn familie, die hem al 8 jaar opvoed. Als 2jarige heeft hij wil flink op zijn donder gehad van de hoefsmid, hij kreeg toen een ijzeren ketting om zijn neus, vraag me niet waarom Verward Hij is ook een maand weggeweest om afgericht te worden, maar ik weet dus niet of daar wat gebeurd is. Verder heeft ie ook een hekel aan de DA, als ie geënt moet worden, dan word ie helemaal panisch, terwijl de DA een hele rustige man is.

Die jongen die er nu mee rijd kan hem gewoon aan, maar het is zo raar wat ie doet, als 8jarige kan je toch goed zijn? Het is een superpony, wij zeggen hier altijd das een goeie voor de SGW, maar ja, die er nu mee rijd is er te groot voor!

Aan voer krijgt ie niet zo veel, een 1/3 brok per dag, 1x weidehooi en 1x een beetje kuilgras.

Wie heeft er ervaringen met zulke pony's??

PS Excuses voor het lange verhaal Lachen Maar er moet een oplossing komen!


okke
Berichten: 16
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 20:09

Heel vervelend voor alle partijen! Maar laat ik gelijk een paar zaken scheiden. Iets dat 6 jaar geleden bij de smid is gebeurd, komt niet nu pas tot uiting. Zolang er geen gelijkwaardige gebeurtenissen zijn, herinnert een paard zich dat niet zo. Heeft er dus niets mee te maken. Angst voor een DA is best te verklaren. Die man 'ruikt' niet lekker, hoe aardig hij ook is. Hij komt vooral met zieke dieren in aanraking, vaak ook angstige dieren. Dat ruikt niet lekker. Exit dierenarts. Het gegeven eten lijkt me ook niet bij te dragen aan gedrag, hooguit leid ik er uit af dat het om een stalpaard gaat. Blijkbaar is er één persoon waar het paard voldoende vertrouwen in stelt, hetgeen niet helemaal het zelfde is als 'aan kunnen'...
Het ervan door stuiven lijkt idd op angst te duiden, zeker als hij daarna 20 rondjes loopt (op zoek naar een vluchtmogelijkheid!). Hulpanker ruiter hielp blijkbaar niet eerder tot stilstand te komen, hetgeen ook een verwijzing naar angst/ onzekerheid kan zijn. Voorts hebben we dan nog de leeftijd, 8 jaar oud is relatief jong, nog maar net volwassen. Ik houd het dan ook op onzekerheid, niet weten waar hij aan toe is. Als remedie zou ik hem -binnenkort- een tijdje met soortgenoten op de wei op rust zetten, zodat hij zijn sociale kennissen kring wat meer kan uitbreiden. Vervolgens ook gezamelijk met die anderen oefeningen gaan doen, waardoor hij inziet dat zij ook geen angsten hebben. Goed, het klinkt bijna als 'rebirthing', maar op die manier heb ik wel vaker paarden waar ogenschijnlijk niets meer mee te beginnen was, rustiger gekregen en weer vertrouwen teruggegeven. Op de huidige voet doorgaan heeft weinig zin...
Inzicht en sterkte gewenst,
Okke

Icelandics - easy to get on, hard to stay off

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 20:19

Op het gevaar af een open deur in te trappen..., past zijn zadel goed, is hij als eens goed nagekeken door de DA, met name zijn rug en lendenen?

Wat niet is kan nog komen...

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 20:25

Is er niet de mogelijkheid, dat hij verhuurt wordt aan iemand die hem goed aan kan, zodat hij gewoon iemand op z'n rug heeft waar hij op kan vertrouwen.
De pony die ik lease, kan ook ontzettend vervelend doen/schrikken, ook ik ben hem weleens niet meer de baas, maar wat ze op de manege daar ook zeggen, met 1 ruiter op z'n rug, wordt hij een stuk rustiger dan met veel verschillende.
Je kunt hem ook verkopen, maar ik denk niet dat je dat zelf graag wilt Knipoog
Op de wei zetten en hem er heel de zomer niet vanaf halen kan ook wel helpen, maar dat moet je gewoon proberen, valt niet van te voren te zeggen.
Veel succes, ik hoop dat jullie een goede oplossing vinden voor hem!

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 20:44

Hoe is hij in de omgang buiten dierenarts en rijden om? En inderdaad, past zijn zadel goed en is hij al eens helemaal nagekeken? Misschien een keer een fysio erbij of die Hoevers die al bij wat Bokkers is geweest?

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-03 20:59

Zijn zadel past perfect, daar ligt het niet aan.

Op huidige voet gaan we ook niet door, die jongen die er nou goed mee rijd, mag hem blijven rijden, en niemand anders voor de rest.

We hadden al het idee om hem samen met zijn broer buiten te zetten, maar dan moet het wel eerst wat beter weer worden.

En verkopen wil ik ook wel, maar ja, waar vind ik de ruiter die hem goed mee overweg kan?

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-03 22:18

okke schreef:
Het gegeven eten lijkt me ook niet bij te dragen aan gedrag, hooguit leid ik er uit af dat het om een stalpaard gaat.


hij komt heel vaak buiten! Alle paarden en pony's bij ons komen, mits onder goede weersomstandigheden, iedere dag buiten!

En als hij last zou hebben van bv zijn rug oid dan zou hij met een zwaarder iemand nog verveleder moeten zijn! Die er nu mee rijd weegt 75 kg.

En ook, hoe lichter de kinderen worden die er mee gereden hebben, hoe vervelender ie word!

okke
Berichten: 16
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 01:17

Juist het feit dat lichtere kinderen hem nog vervelender laten worden, zou er voor kunnen spreken dat hij daar ook minder vertrouwen van voelt. Het 'alleen maar buiten zijn' met diverse andere paarden versterkt daarom nog geen sociale banden. dat is een misverstand. Beter samen lopen met twee paarden die hij redelijk kent, dan met een hele groep min of meer bekenden. Het gaat er om om vertrouwen te herwinnen, in een grotere groep lukt dat niet, dan is iedereen bezig voor zijn eigen hachje...
Okke

Icelandics - easy to get on, hard to stay off

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 01:26

Zou het kunnen dat hij rugpijn heeft? Dit hoeft niks met het zadel te maken te hebben, een gekke bui en hij verschuift of verrekt zo iets. Als hij gewoon los staat, staat hij dan vaak scheef? Dus met 1 hoef op rust? Mijn vorige paard had een scheve heup, waardoor hij altijd scheef ging staan, dat stond lekkerder namelijk. Het kan dan dus zijn dat als iemand afstapt, hij geforceerd word in een bepaalde richting, en dat dat pijn doet.

Als hij weg rent, wat hij verteld hij dan? Is hij bang of is hij ondeugend? Als hij echt wegrend, dan is er waarschijnlijk meer aan de hand..

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 10:32

Het eerste wat bij jouw verhaal in mij op komt is pijn. Weet je zeker dat hij helemaal gezond is? Een paard wat pijn heeft kan vreemd gedrag vertonen en die pijn hoeft niks met het zadel te maken te hebben...

* To Belg, or not to Belg *

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 10:43

Linda250 schreef:
Het eerste wat bij jouw verhaal in mij op komt is pijn. Weet je zeker dat hij helemaal gezond is? Een paard wat pijn heeft kan vreemd gedrag vertonen en die pijn hoeft niks met het zadel te maken te hebben...


Ik denk precies hetzelfde. Deze pony geeft heel duidelijk aan dat hij pijn heeft...

Je kunt niet alle honden van de wereld redden, maar wel de wereld van één hond...

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 16:30

Ik denk het ook. Ik denk dat jouw pony voor zijn pijn wegloopt! Ik ken ook iemand met ongeveer dezelfde problemen als jouw pony. Die pony steigerde altijd en liep ook altijd heel hard weg. En was altijd shagerijnig.
Die pony heeft een behandeling van een man uit Arnhem gehad. Hij had zijn heup scheef zitten, in de nek had ie heel veel vast zitten en in de rug een aantal werfels scheef zitten Verward Je kon nooit bij die pony aan de oren komen, nou heeft die man geprobeert dat wat hij vroeger mee heeft gemaakt weg te nemen waardoor hij daar niet meer aan herinnert word. Met die pony is nu niks meer aan de hand. Hij is niet meer shagerijnig, je kunt hem aan de oren komen en met rijden gaat het heel goed!
Misschien moet je hem eens laten onderzoeken ofzo. Als je nog wat wilt weten dan hoor ik het wel!

janedoe

Berichten: 693
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 17:18

Ik denk dat het verstandig is om het paard grondig te laten onderzoeken in een dierenkliniek voordat één van jullie in het ziekenhuis beland.
Op het moment is het veel te gevaarlijk om hem te berijden, ook al lijkt hij soms braaf, er is toch iets met 'm aan de hand.
Een paard met dit gedrag verkopen lijkt me geen goed idee, dan ligt er straks iemand anders door hem in het ziekenhuis en dat zou je toch ook niet willen.
En misschien blijkt uit het onderzoek dat alles eenvoudig te verhelpen is en rijden jullie straks weer vrolijk op hem rond.
In elk geval veel succes gewens.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-03 20:22

Dan vraag ik me af, waarom heeft hij het bij die grote jongen niet, die er nu mee rijd. De pony wilt dan niet dat ik bv naar hem toe loop, dan springt ie weg. Dat doet ie altijd al wel, alleen bij die jongen minder.

Het lijkt me echt niet dat hij ergens pijn heeft! Want zoals ik je al zeg, bij die jongen doet ie niks, ook al word ie op verschillende tijden gereden.

quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 20:25

kan je geen cursus of oefeningen natural horsemanship doen. Er is al veel resultaat mee gebracht van mensen die hun paarden niet meer aankonden (of andersom) en die nu alles kunnen met het beest.

i love quincy 4-ever Lovers superpaardje...

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 20:26

Ik voel dat dit een pony is voor... Bluehunter. Oeps sorry, dat was grappig Haha!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 21:27

Misschien helpt het om deze pony niet vast te houden met afstijgen, het dier kan hier nare ervaringen mee hebben. De ruiter moet eerst zijn beugels uit doen en dan in een vloeiende beweging er af gaan. Juist vanwege het vlucht gedrag denk ik dat dit misschien helpt. Je kan ook meer vertrouwen op bouwen door een soort van NH met dit dier te gaan doen, zo leert de pony de mensen te vertrouwen. Wees consequent en als dit dier op stal stout is straf dit dan wel, als de pony braaf is belonen met je stem of een klopje.Laat geen angst zien anders neemt de pony straks een loopje met je.

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 21:42

Het lijkt me echt niet dat hij ergens pijn heeft! Want zoals ik je al zeg, bij die jongen doet ie niks, ook al word ie op verschillende tijden gereden.[/quote]

Dat dachten wij met die pony bij ons op stal ook! Hij gooide iedereen eraf behalve dat meisje wat erop reed. Daar deed die pony niks bij. Zelfs de beste ruiters konden er niet op blijven zitten. Dan vluchtte die pony gewoon. Dus volgens mij heeft het daar niks mee te maken hoor.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 22:02

Hoe is die jongen die hem nu rijdt, in de omgang met hem??
Het kan zijn dat de pony onzeker is. Als die jongen niet bang is, zelfverzekerd naar hem toe stapt en al die "geintjes" van hem gewoon niet pikt, kan het goed zijn dat hij "alleen maar" Knipoog duidelijkheid verlangt!
Het is natuurlijk zo, dat als je iedere keer dit soort dingen met hem meemaakt, je niet echt lekker ontspannen meer met hem om kan gaan. Volgens mij voelt hij dit gewoon feiloos! Ik zou iig veel grondwerk met hem doen! Naar mijn ervaring worden ze hier toch een stuk zelfverzekerder van! Ze leren ook om zich meer op de mens te richten en om vertrouwen in die zelfde mens te krijgen! Sterkte ermee!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-03 23:16

Het meisje wat er dus de laatste keer is afgevallen reed er eigenlijk al best lang mee, en dat ging ook goed.

Die jongen gaat gewoon normaal met de pony om, zoals het hoort zeg maar.

Het is net wat Sterre zegt, hij voelt gewoon alles supergoed aan.

En ik weet zeker dat ie niks heeft aan pijn, hij weet gewoon wat ie moet doen!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-03 23:43

blieb01 schreef:
Misschien helpt het om deze pony niet vast te houden met afstijgen, het dier kan hier nare ervaringen mee hebben. De ruiter moet eerst zijn beugels uit doen en dan in een vloeiende beweging er af gaan. Juist vanwege het vlucht gedrag denk ik dat dit misschien helpt. Je kan ook meer vertrouwen op bouwen door een soort van NH met dit dier te gaan doen, zo leert de pony de mensen te vertrouwen. Wees consequent en als dit dier op stal stout is straf dit dan wel, als de pony braaf is belonen met je stem of een klopje.Laat geen angst zien anders neemt de pony straks een loopje met je.


niet vasthouden met afstappen helpt ook niet, dan schiet hij even hard weg. En beugels uit doen en snel afstappen, tja, als ie dan wegschiet heeft de ruiter helemaal geen hou vast meer.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 00:24

Als je afstapt, zorg er ajb voor dat je beide voeten uit de beugels hebt!! Als er dan wat fout gaat, kan het idd zijn dat je eraf vliegt, maar dat is altijd nog beter dan met een voet in de beugel achter hem aangesleept worden!! (toen we voor het ruiterbewijs gingen, werd hier trouwens door de eximinatoren extra op gelet!!)

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 10:16

Sorry maar wat kan het kwaad om dat beestje toch ff te laten onderzoeken. Ik had het wel gedaan dan weet je tenminste zeker dat ie niet echt wat heeft.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 11:23

liberty schreef:
Dan vraag ik me af, waarom heeft hij het bij die grote jongen niet, die er nu mee rijd. De pony wilt dan niet dat ik bv naar hem toe loop, dan springt ie weg. Dat doet ie altijd al wel, alleen bij die jongen minder.

Het lijkt me echt niet dat hij ergens pijn heeft! Want zoals ik je al zeg, bij die jongen doet ie niks, ook al word ie op verschillende tijden gereden.


Daar heb ik dan nog wel een verhaal over.
Ik heb jaren geleden een dravertje gehad die exact het zelfde gedrag vertoonde alleen hij deed het niet alleen met afstappen maar ook met opstappen.
Volgens mijn instructeur (grote erg zware vent, veel groter en zwaarder dan ik ben) lag het aan het paard en moest hij eens met een hardere hand aangepakt worden....ik heb nooit goed kunnen zien wat die hardere hand nou was, hij stapte gewoon op en af zonder dat het paard er vandoor ging en ik begon sterk aan mijzelf te twijfelen. Ook tijdens het rijden van bepaalde figuren had mijn paard deze problemen, maar als mijn instructeur erop zat liep hij hij schijnbaar zonder problemen.
Nu weet ik wat er aan de hand was, mijn paard had hevige been problemen en met op-en afstijgen en het rijden van bepaalde figuren kwam er gewoon veel te veel druk op de benen en dat deed hem verschrikkelijk pijn, dan volgt een hele normale reactie en dat is vluchten! Mijn toenmalige instructeur had mijn paard dusdanig onder controle dat het paard bij hem niets deed, hij ging door zijn pijn heen!

Een ander voorbeeld, mijn huidige paard Kevin, heeft een periode geen voltes kunnen lopen (is dan weer een heel ander probleem maar toch even lezen) Hij brak uit de volte en zette de ruiter met zijn knie tegen de muur of vloog als de mogelijkheid daar was de bak uit. Zodra mijn instructeur (jawel, dezelfde als bij mijn vorige paard) er op zat probeerde hij het nog even maar gaf het dan op. Ik dacht weer dat het aan mij lag en volgens mijn instructeur was het gewoon een kwestie van beter en grichter rijden, benen er steviger aan enz.........Ik noem die man nu ook "ijzeren Pieter" want hij kon ieder paard rijden door hem met zijn ijzeren benen fijn te knijpen, dus ook mijn Kevin die toch 1,75m en behoorlijk fors is......naar aanleiding van wat er gebeurt was met mijn vorige paard ben ik eerst eens naar een kliniek gegaan met Kevin, hij had dus een mega grote scheur in zijn knie gewricht zitten! Stel nou toch dat ik gewoon door was gegaan dan was ik weer een paard kwijt geraakt aan het niet luisteren naar je paard! Je zal begrijpen dat we snel zijn gestopt met deze instructeur, eigenlijk veel te laat.

Ik zeg hiermee dus niet dat je moet stoppen met die jongen maar ik probeer alleen aan te geven dat niet meteen als gedrag stoornis gezien moet worden, die jongen rijdt hem misschien veel strakker en heeft de pony daar erg veel respect voor! Het is mij nu al 2x overkomen en daarom, alstjeblieft, laat de pony nakijken, het is duidelijk vlucht gedrag en het komt mij zooo ontzettend bekend voor!
Als ik het had geweten bij mijn eerste paard had hij nu misschien nog geleefd.
Blijf nou niet ontkennen dat de pony pijn heeft, laat hem nakijken en blijkt dan dat hij toch geen pijn heeft, nou dan weet je dat in ieder geval zeker!
Alstjeblieft, luister naar je paard!!!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 11:58

T@nj@ schreef:

Mijn toenmalige instructeur had mijn paard dusdanig onder controle dat het paard bij hem niets deed, hij ging door zijn pijn heen!

Blijf nou niet ontkennen dat de pony pijn heeft, laat hem nakijken en blijkt dan dat hij toch geen pijn heeft, nou dan weet je dat in ieder geval zeker!
Alstjeblieft, luister naar je paard!!!


Geweldig Tanja, jij beschrijft precies wat ik hier ook bij voel!
Vaak hebben sommige mensen een zodanige rijstijl dat een pony/paard door zijn pijn heen gaat.
Liberty, laat echt je pony onderzoeken, ik weet zeker dat hij problemen heeft...

Je kunt niet alle honden van de wereld redden, maar wel de wereld van één hond...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jazzejam en 94 bezoekers