hoe krijg je de kwaliteit van manegelessen beter??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoe krijg je de kwaliteit van de manegelessen beter??

Poll eindigt op

meer theorie
Geen stemmen
minder paarden in de bak
16 (50%)
betere instructie
15 (46%)
ik vind het goed zo
1 (3%)

Totaal aantal stemmen: 32


dell_1
Berichten: 1966
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 19:32

Ik denk dat op een manege voor mensen die dus op manege paarden/pony's rijden niet het probleem van kwaliteit is maar het ligt er gewoon aan hoe vaak je het doet. Hoe meer je rijd hoe beter je word. Je krijgt door een eigen paard of pony ook veel meer ervaring, dat is natuurlijk logisch en daardoor kunnen vaak mensen met een eigen paard of pony beter rijden

Sanny

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-09-01
Woonplaats: Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 23:33

Bij ons op de manege rijden ze met maximaal 8 in de les (heel af en toe uitzondering). Er is een wachtrij voor de lessen en de kleintjes gaan dus bijna allemaal eerst op voltige (dan zijn ze al wat aan de pony's en gangen gewent en vertrouwd). Ook iedereen leert direct zelf opzadelen en/of afzadelen (ook diegenen waar de pony al loopt helpt een ander mee). Verder beginnen de allerjongsten vaak in de kleine bak met 4 tot 6 pony's, hier gaan de pony's ook minder snel ervan door en er is altijd voor de beginnerslessen veel hulp geregeld. Ook kun je op onze manege je ruiterbewijs halen waarvoor dus theorie moet worden geleerd en het gebeurt ertussen door veel. Ik heb nu al een tijd bij de ponyclub en later rijvereniging gereden hier rijden we met max. 6 in de les en hebben we zeer goede instructie ook wedstrijd gericht, omdat dit allemaal eigen paardjes zijn worden er ook veel ervaringen uitgewisseld (wat heel handig is). Door minder paardjes in de les krijg je natuurlijk wel meer aandacht (wat ook wel eens irri kan zijn). Maar daar leer je meer van! Ook krijgen we nu huiswerk mee want met eigen paardjes rij je natuurlijk vaker dan 1 keer per week dus moet je dingen thuis oefenen. Nou ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik vind dat je al veel voor de kinderen doet! En waarschijnlijk ga je niet over het aantal paarden per les.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 23:56

ehm, palousha boy, het is mij niet precies duidelijk wat voor functie jij vervult op die manege, maar bij ons is de dienstdoende stalhulp verantwoordelijk voor het opzadelen van de paarden. als iemand het zelf wil en kan (eventueel met wat hulp) en goed op tijd is, is dat natuurlijk mooi meegenomen. (van gevorderden wordt wel verwacht dat zij het zelf kunnen, maar met name mensen die overdag moeten werken staan nog wel eens in de file. die zijn niet altijd zo vroeg dat ze daar tijd voor hebben. de meesten zijn allang blij dat ze uberhaupt tijd hebben om te komen rijden)

dan over de lessen.

superbeginners wordt aanbevolen om eerst 2 of 3x een half uurtje priveles aan de longe te nemen. na die 2 of 3x worden ze met 6 tot 8 in een groep gegooid. hun eerste groepsles bestaat uit 3 kwartier theorie, opstappen en afstappen, paard rondleiden en een paar rondjes stappen. hier lopen tienermeisjes naast die weliswaar niet veel maar toch iets groter zijn dan de meisjes die rijden (en zelf ook iets langer rijden, dus hier en daar het kindje nog iets bij kunnen brengen als de instructeur ff met iemand anders bezig is). ook worden voor deze lessen de braafste paarden uitgezocht en ik kan wel zeggen dat 3/4 van de wat lastigere paarden liever is met een beginner erop dan met een gevorderde... ook tijdens het rijden worden vragen gesteld over de theorie a la "zit ik op het goede been ja of nee". na ongeveer 1,5 a 2 jaar mogen zij hun eerste buitenritje rijden (de bossen/duinen beginnen zo'n beetje tegenover de stal dus je hoeft eigenlijk maar 1 straat over te steken die goed bewaakt is met stoplichten).

ook in de gevorderde groepen wordt er met 6 tot 8 ruiters in de bak gereden, afhankelijk van het niveau wordt er met handhaving van de rijbaanregels dwars door elkaar heen gereden. de instructeurs (allemaal ex-deurne en Z-dressuurniveau op 1 na) geven iedereen persoonlijke tips die meestal terug zijn af te leiden uit de theorie en nieuwe dingen of fouten die meerdere mensen maken worden "klassikaal" behandeld.

stal wittebrug is een FNRS manege waarbij het ruiterpaspoort en f-proeven systeem wordt gehandhaafd. er staan 13 manegepaarden, dus lessen met veel meer dan 8 kan niet eens. onze bak is momenteel nog 15m*33m en dus klein. met 8 paarden is het goed te doen (mits iedereen zich aan de rijbaanregels houdt!) maar veel meer moet het ook niet worden.