Hevig kauwen op K&k bit: goed of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Hevig kauwen op K&k bit: goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-03 21:23

Ik heb een tijdje terug van iemand een k&k bit overgenomen het is een dubbelgebroken trens met rond middenstukje.
Moet geschikt zijn voor gevoelige paarden.

Ik heb al een tijdje niet meer kunnen rijden vanwege de slechte ondergrond maar vandaag heb ik de gok gewaagd.
Zogauw ik het bit indeed begon mijn pony hevig te kauwen.

Omdat het al zolang geleden was dat ik erop heb gezeten heb ik hem eerst even aan de longeerlijn rondgeslingerd.
Nou reactie was goed: hij ging helemaal uit zichzelf mooi naar beneden lopen (een beetje erg ver af en toe maar goed).

Ook toen ik erop stapte leek hij fijn te reageren op de teugelhulpen maar toch bleef hij wel heel erg kauwen op het bit.

Is het een kwestie van wennen en is het juist goed of kan ik toch beter mijn oude simpele rvs bustrensje erin hangen?

Hij liep wel lekker op het bit maar of hij het nou fijn vond??
Hij kauwt altijd wel veel op het bit maar nu begon hij direct nadat ik het hoofdstel omhad....

Iemand die mij hiermee kan helpen?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 21:30

Hangt je bit wel hoog genoeg? Als hij te laag hangt of niet helemaal lekker zit gaan ze vaak ook overdreven kauwen. En kauwt hij op een plezierige manier?

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 21:36


kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-03 21:42

Steef dat was ook mijn eerste gedachte. Dus ik heb het bit meteen wat hoger gegespt.
Tijdens het longeren zag het er echter prima uit dus ik ben erop gestapt en hij liep lekker.
Nou ja lekker niet want ik heb er al zolang niet opgezeten maar hij reageerde goed op de teugel bedoel ik.
Misschien omdat het toch anders is dan rvs?
En thanks voor de link Antoinette maar ik bedoel niet echt hetzelfde.
Het ging mij er meer om dat hij al op stal hevig begon te kauwen.

Mmm, ik probeer het nog een keertje uit misschien dat het dan minder is, anders ga ik nog even verder kijken.
Het is by the way natuurlijk ook al een hele poos geleden dat hij een bit in heeft gehad en ik had ook niet echt het idee dat hij het vervelend vond of zo.
Zeker niet als ik zag hoe hij lekker het bit opzocht tijdens het longeren. (nou ja meer even rondslingeren hoor)

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 22:02

Als ie gewoon mooi ontspannen loopt geeft t nix denk ik, dan issie gewoon aant kauwen Haha!
Ik rijd Knilles tegenwoordig met een koperen dubbelgebroken bitje, omdat ie een dode mond had, nu kauwt ie ook heel erg, en hijs ontzettend ontspannen. Kauwen= goed, in mijn ogen