scheve staart tijdens rijden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

scheve staart tijdens rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-03 22:51

heej
het viel steffi en mij laatst op:
als luck loopt dan heeft ie zn staart altijd scheef!
rechts opzij...ik heb weleens gehoort dat dit kan duiden op een slechte rug ofzo!
als ie stilstaat is er niks aan de hand maar zodra hij begint te lopen gaat ie weer opzij en omhoog!
weet iemand wat dit is of wat het kan zijn?
alvast bedankt
xxx laura


Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 22:54

Ik zou inderdaad even naar zijn rug laten kijken, de staartwortel is het verlengde van zijn ruggenwervel. Misschien is zijn ruggewervel scheef ofzo? ik heb er verder geen verstand van, maar ik zou er wel even naar laten kijken.

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 22:55

Hey!
T kan idd zo zijn, dat luck last heeft van zn rug tijdens t rijden, en daardoor heel krampachtig zn staart (scheef) omhoog trekt.

Maar waarschijnlijk is dat bij luck niet zo, want hij springt wel gewoon goed, en met rijden heeft ie ook helemaal geen tekens van "last van rug". Dus waarschijnlijk vindt ie t gewoon prettig om zn staart op te tillen tijdens t rijden (dat doen eigenlijk bijna alle paarden) en bij hem gaat dat automatisch scheef naar rechts. Haha!

Tis waarschijnlijk dus nix ernstigs maar gewoon een automatisme!

*geen onderschrift*

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-03 22:57

ik hoop het!
het is mn bijrijdpony dus "even" de dierenarts erbij halen gaat niet echt!
wat LMsWinnetou zegt is waar: hij lijkt niet merken dat hij last heeft van zn rug, hij vind het juist leuk als ie bereden word en springen vind ie ook super!
iemand anders nog ideen?

bedankt trouwens alle2! Haha!

mikmak

Berichten: 83
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: merkelbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 18:20

wij hebben ook een paard bij ons op de manege gehad, en die droeg zijn staart ook scheef; het blijkt dat bij jonge paarden in een bepaalde sporttak (weet ff niet welke Verward ) er peper onder de staartwortel word gedaan zodat ze een staart mooi hoog dragen. En ja, als er dan aan de ene kant meer zit dan de andere kant door 1 of andere reden, dan gaat ie scheef!!

(ff tussen 2() ik weet niet in hoeverre dit klopt, dit heb ik een paar jaar geleden opgevangen)
greetz, Kim

Geniet van alle tijd dat je viervoeter er is......voordat je het weet kan het over zijn..

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 21:05

Waar mikmak op doelt is het zgn 'peperen' wat weleens bij tuigpaarden gedaan werd.
De scheve staart van het bijrijdpaard van lautjuh kan wel te maken hebben met een rugprobleem.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 21:21

Het kan idd, maar het hoeft niet !! Dikke heeft dit ook en ik heb er 2 keer een ostheopate bij gehad. Zij heeft hem helemaal doorgechecked en de eerste keer kon ze wel vaststellen dat´er twee halswervels verschoven waren, waarvoor ze hem ook succesvol heeft behandeld. De tweede keer had hij een "bobbel" op z´n rug, die ik al door de DA had laten röntgen. Hij kon niets ernstig vinden, wel adviseerde hij me om de ostheopate nog een keer te laten komen. Dit keer was er wel een rugwervel verschoven, die ze weer op z´n plaats gekregen heeft. Z´n staart echter, blijft scheef staan Scheve mond . Volgens de DA én de ostheopate, is het bij hem echt een kwesti van "gewoonte" ! Hij heeft nergens problemen, z´n zadel past goed, hij is werkwillig en heeft zover ik kan beoordelen, absoluut geen pijn!
Als jij zegt dat je pony verder nergens last van heeft, kan dit dus idd een gewoonte zijn! Voor de zekerheid zou ik wel een keer een ostheopaat ("kraker") er bij halen!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Barrie

Berichten: 243
Geregistreerd: 03-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 22:07

Bij mij op stal staat er ook een manegepaard die zijn staart erg scheef houdt. Bij dat paard valt het ook enorm op dat het dier scheef is naar één kant met het dressuurmatige rijden. Het paard loopt zowel op de linker als op de rechterhand in de rechterbuiging in zijn lijf. Aangezien de staartwortel inderdaad het verlengde van de ruggegraat is, buigt die net als de rug naar rechts. Nu merk ik dat de mensen dat paard recht willen richten d.m.v. trekken aan de linkerteugel. Daardoor krijg je uiteindelijk het hoofd en de hals wel naar links op de linkerhand, maar de wervelkolom is nog steeds naar rechts ingebogen. Ik denk dus dat men dat paard het beste rustig recht kunnen richten vanaf de rechterteugel (en uiteraard onderdsteund door de juiste been- en zithulpen), hoe onnatuurlijk dit ook voelt, omdat hij zoveel druk aan links geeft. De bedoeling is dat hij dus zowel op de linker- als op de rechterhand om het binnenbeen buigt op een volte of in de wending. En op de rechte lijn natuurlijk recht tussen twee teugels en twee benen loopt, natuurlijk.
Dit paard houdt de staart alleen niet echt omhoog (gewoon normaal gedragen, maar dan alleen naar rechts), dus dat is al iets anders dan bij jouw paard.
Ik heb dus geen idee of dit verhaal betrekking heeft op jouw paard, maar misschien herken jij iets uit dit verhaal.

Promovendus Ontwikkelingspsychologie sinds 1 februari Lachen

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-03 23:01

mikmak:
Luck is bij mij weten niet betuigt! hij heeft vroeger op een manege gelopen, er word nu ieg niks meer met hem voor de kar gedaan als ie dat vroeger mischien gedaan heeft!

sterre:
luck is mn verzorgpony dus ik kan niet echt een ostheopaat erbij halen!
de eigenaarese is nogal ongeintresseert dus die doet het ook zeker niet!
Steffi kent hem al langer dan mij en zij dat het eerst nooit was!
ik weer haast zeker dat ie geen pijn heeft, hij laat er ieg niks van merken!

barrie:
bedankt, maar ik herken er niet echt wat aan!

bedankt voor jullie hulp Haha!

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 23:07

Als hij het eerst niet deed, ben ik bang dat hij last heeft van zijn rug..
Sommige paarden laten het helemaal niet merken als ze pijn hebben op hun rug, en lopen stug door.

Misschien als je een gelpad onder je zadel doet dat het dan na een tijdje beter gaat, mmaar don't quote me on that!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 23:14

Ik weet niet of de eigenaresse het goed zou vinden als je op eigen initiatief iemand laat komen ?? Als het je dwars zit, dat hij z´n staart zo scheef houdt, zou ik er toch over denken...
Voor Dikke koste het ong. € 50,- (om je een idee van de kosten te geven!) Daarvoor is ze wel ruim 1,5 uur met hem bezig geweest! De tweede keer betaalde ik de helft ! (omdat ze de "basis" onderzoeking niet meer hoefde te doen, ze had hem al in haar kartei staan Knipoog !)

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 12:43

Ik ken Lucky idd. al langer dan Lautjuh, en het viel me eigenlijk pas een paar weken geleden op. Daarvoor heb ik het nooit gezien, maar kan niet uitsluiten dat hij het toen ook nooit gehad heeft, daarvoor was ik nooit lang genoeg met hem bezig (toen verzorgde en reed ik hem verder nog niet).
Maar als hij het toen al gehad heeft moet het me toch wel opgevallen zijn denk ik Scheve mond

Ik weet haast zeker dat Luck's eigenaresse het niet erg vind als je iemand op eigen initiatief laten komen, maar dat vind ik eigenlijk een zaak voor de eigeneresse. Ik doe die pony 1x per week (stal uitmesten, voeren, poetsen, en af en toe rijden), en om dan voor €50 iemand langs te laten komen (terwijl ik verder niet heel erg veel met die pony heb) vind ik een beetje té.. (snapje? Lachen )

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-03 18:24

mja, wat steffi zegt heb ik ook wel een beetje!
ik rij hem 2x in de week! en om nou allemaal mensen te komen laten kijken!
wat als er nou echt wat is!? dan doet de eigenaarese waarschijnlijk nog niks en kan ik zeker ook alles gaan betalen!
vind het gewoon een taak van de eigenaarese maar ik zal het er wel met dr over hebben!

Machie

Berichten: 15953
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 20:49

het kan Ik zeg KAN duiden op ataxie. Maar dan hoeft lang niet altijd!

nancyk
Berichten: 19
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: velsen-zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 21:09

je kan testen of zijn werfels scheef zitten door de staart zachtjes omhoog te brengen met je hand en als hij geen tegendruk geeft zit het fout wand dan komt het singnaal niet door naar zijn hersenen dit kan je altijd doen ook als je een paard gaat kopen doet hij dan geen reactie geven moet je dat paard niet kopen en als je een vinger in zijn oor doet en hij geeft geen reactie is hij gedrogeert

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 23:27

Lautjuh en Steffi, dat snap ik wel hoor! Ik vind €50,- niet duur, maar het zijn wél veel centjes Knipoog !
Misschien kunnen jullie er gewoon eens met de eigenaresse over praten, misschien vindt ze het toch niet eens zo´n heel gek idee ??! Succes ermee!!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 09:14

machie schreef:
het kan Ik zeg KAN duiden op ataxie. Maar dan hoeft lang niet altijd!


Precies dat wat ik al bij meerdere paarden heb gezien. Scheve staart bleek later ataxie te zijn.
Als je alleen recreatief rijdt en het gaat om een lichte vorm van ataxie dan hoeft dat zeer geen belemmering te zijn voor je rijden.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 09:45

Een scheve staart kan behalve het gevolg van rugproblemen ook het gevolg zijn van scheef rijden. Laat iemand eens kijken of je paard scheef loopt (wat 9 van de 10 paarden doet) door recht op die persoon af te rijden. De achterbenen horen in het spoor van de voorbenen te lopen. Als dit het geval is staan er volgens mij meer dan genoeg topics hier die advies geven over hoe je je paard het beste weer recht kunt laten lopen.
succes er mee

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-03 12:45

bedankt allemaal!
ik zal een kijken of ik tegendruk krijg als ik zn staart omhoog duw en zo niet dan bel ik de eigenaarese!

ik weet niet of het er wat mee te maken heeft, maar lucky heeft een vekeerde beenstand! een franse stand volgens mij,
kan het daar ook door komen?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 16:26

Pinky doet dit dus ook. Hij draagt zijn staart naar links tijdens het werken (volgensmij bij al het 'werk' ook simpelweg het racen door de bak). Ik kan echt totaal geen pijntje zien bij hem. Oortje lekker naar voren en heerlijk door huppelen. Ik ben wel van plan om het nog een keertje na te laten kijken maar tot nu toe niet gedaan omdat hij er imo geen last van heeft.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-03 18:10

ja dat doet luck ook! oortjes naar voren en niks wijst erop dat hij pijn heeft!
vandaag hebben stef en ik zn staart omhoog getilt en we kregen wel tegendruk maar niet echt veel!
hij stond er gewoon ontspannen bij..
om te vergelijken hebben we het ook bij nico gedaan en daar was niet meer tegendruk ofzo!
we hebben ook overal op zn rug gedrukt om te kijken of een bepaalde plaats pijn deed maar hij bleef gewoon met zn oren naar voren staan!

laurae: luck is volgens mij wel een beetje scheef! in het bos valt het niet zo op maar steffi zei het ook..
de vorige verzorgster heeft een keer meegedaan aan een dressuurwedstrijd en ipv gewoon de hoefslag zat ze meer te slaommen Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: N_B_N, pjer, YandexBot en 50 bezoekers