dravers en vooroordelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 23:53

komt het regelmaig voor dat dravers die nooit in de draverij hebben gelopen in de Z rijden?

Groetjes Tessa

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 00:17

De enige Z-draver die ik ken heeft juist heel goed in de draverijen gelopen!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 00:39

Hoezo geen rijpaarden? Ik ben van mening dat mensen die veel problemen hebben met het gedrag van hun draver niet voor het juiste paard hebben gekozen. Dravers zijn prima paarden !!! Oke, ze komen misschien niet allemaal even goed mee in de dressuur- en springsport als warmbloedpaarden, maar ze blinken zeker uit in andere takken van de paardensport! (vooral de drafsport natuurlijk Knipoog )

Nog even over de term (ex-)draver. Hier heb ik ooit een topic over gestart. Ik noem Salty gewoon een draver. Dat ge-ex, daar heb ik niet zoveel mee. Het wordt weer een andere discussie als we het gaan hebben over rassen, KWPN is in mijn ogen namelijk ook geen ras.

Mirjam

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 00:48

hey jongens, nou dit onderwerp toch omgevormd is, wil ik graag dat jullie me wat meer vertellen over ervaringen met dravers, ik ben gek op deze paarden, heb er verschillende gereden, het liefst neem ik later zelf een draver, maar dan moet er wel kans zijn dat ik het paardje vrij hoog de dressuur in krijg. (misschien ook wel endurance of de cross (als ik dat goed zeg, ik bedoel lange afstanden en dan springen, rennen, enz) Ik rij zelf allerij berschillende paarden en tot nog toe heeft geen enkel paardenras het kunnen halen bij dravers........

Zo vertel me over jullie ervaring en wat jullie met dravers hebben bereikt!!!!!

Groetjes Tessa

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 00:56

Westernfreak schreef:
Nog even over de term (ex-)draver. Hier heb ik ooit een topic over gestart. Ik noem Salty gewoon een draver. Dat ge-ex, daar heb ik niet zoveel mee. Het wordt weer een andere discussie als we het gaan hebben over rassen, KWPN is in mijn ogen namelijk ook geen ras.


*Grinnik* ik denk dat dravers veel raszuiverder zijn dan KWPN'ers, die eigenlijk maar een bij elkaar geraapt zootje zijn qua ras. Dravers worden al zo'n 200 jaar gefokt, en de stamboeken zijn compleet gesloten voor andere rassen. Alleen Engels Volbloed zou mogen, maar dat is aan zulke strenge voorwaarden verbonden dat niemand daar maar aan begint.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 01:49

germie"]
Ik heb er 2 gereden, en inderdaad het waren ex-dravers en mankeerden wat: de 1 had een gescheurde pees gehad, de andere een longbloeding.
[/quote]
Een longbloeding gehad en dan nog leven???? Verward
Ik wou dat Bobo dat geluk had gehad! Schijnheilig

[quote="germie"]
Dravers zijn recreatiepaardne, maar niet geschikt voor de dressuur en het springen.
[/quote]
Ahum, niet geschikt voor het springen????????
Heb je wel eens geprobeerd om met een draver te springen?
Zoals al gezegd, de meeste dravers willen vreselijk graag voor je werken en omdat hun achterhand zo grandioos ontwikkeld is, zijn het meestal super springers hoor! Ik heb meerdere dravers gereden en ook mee gesprongen, er heeft er niet 1 tussen gezeten die NIET wilde springen.....

[quote="germie"]
Maar voor mij geen draver als ik de sport in wil.
[/quote]
Ik sluit me hierin geheel bij Karin aan, in de endurance worden steeds meer en meer dravers ingezet en ze blijken daar perfect in te kunnen meedraaien. En idd endurance is geen hobby sportje, maar heeft een groot wedstrijdkarakter hoor!

[quote="germie"]
Ik vond bij die dravers die ik gereden heb de galop een drama, met heel veel moeite kwam er iets anders in dan rengalop.
[/quote]
Euh, Germie, enig idee waarom ze dravers heten? Haha!

[quote="germie schreef:
De dravers die ik gereden had hadden 1 voordeel: ze deden alles voor je, werkten keihard als je dat vroeg. Het karakter vond
ik super.

Dit is de enige uitspraak van je waar ik me in kan vinden! Haha! Haha! Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 09:27

Buitenzorg,
tuurlijk kan een draver goed over een hindernis komen.
Maar ik denk dat een parcours toch wel een ander verhaal is, dan dient het dier toch goed te kunnen galopperen zodat je kan schakelen.
Ook zullen ze met voldoende ruggebruik moeten springen.
Dat zie ik een draver nog niet doen hoor.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 09:32

Alles valt te trainen. Zelf rij ik 1 x in de week springles en dan hebben we meestal een lijntje van een hindernis of 5 achter elkaar, nog geen problemen mee gehad. Moet ik wel zeggen dat dit idd niet hoog is. Het schakelen gaat ook wel, aan passen in de lengte maar niet aan snelheid, die is nog een beetje snel.

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 09:35

Kruisingen met dravers leveren hele goede springpaarden op: de legendarische Halla en de Franse Jappeloup hadden beiden een draver als moeder. In Frankrijk worden zo vrij veel springpaarden gefokt.

Maar een "hele" draver is niet gefokt om mee te springen. Hoewel ze allemaal vrij makkelijk over een flinke hindernis komen (ik heb ook een tijd springles met mijn dravermerrie gehad, nooit een weigering meegemaakt) lijkt me een flink parcours toch wel erg moeilijk.

Als ik heel hoog in de springsport zou willen komen zal ik geen draver kopen, net zo min als ik een KWPN'er zal kopen als ik prijzen wil winnen in de draverijen Haha!

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 09:42

Uiteraard lijkt me dat. Je moet toch een beetje rekening houden met dat gene waarvoor je paard gefokt is. Al houd dat niet in dat het dan dus nergens anders voor geschikt is. En dat is wat er zo moeilijk bij de mens in wil jammer genoeg.

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 09:46

KingMarco schreef:
Uiteraard lijkt me dat. Je moet toch een beetje rekening houden met dat gene waarvoor je paard gefokt is. Al houd dat niet in dat het dan dus nergens anders voor geschikt is. En dat is wat er zo moeilijk bij de mens in wil jammer genoeg.


Dravers zijn voor heel veel geschikt, en ik zag op de ponywedstrijden altijd veel kinderen op E-pony's rijden waarvan ze niet eens wisten dat het dravers waren Haha!

Maar je zal met een draver nooit olympisch kampioen dressuur of springen worden, we moeten wel een beetje reƫel blijven. Endurancekampioen is weer wel mogelijk *LOL*

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 10:56

Sjuimpje schreef:
Maar ik denk dat een parcours toch wel een ander verhaal is, dan dient het dier toch goed te kunnen galopperen zodat je kan schakelen.
Ook zullen ze met voldoende ruggebruik moeten springen.
Dat zie ik een draver nog niet doen hoor.


Daar heb je ook wel gelijk in. Maar zoals Prompertje al zegt idd, als je naar het Z springen wil moet je idd geen draver aanschaffen net zo min dat als je de derby wil winnen met een KWPN-er. Haha!

Alles valt te trainen idd, maar van de 1000 paarden zijn er slechts een handjevol wat echt uitblinkt in zijn/haar tak van de sport, ongeacht het ras. Niet elke draver wint de derby, niet elke KWPN-er haalt het Z.....

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 11:29

Citaat:
Alleen Engels Volbloed zou mogen

Rond de tijd van de tweede wereldoorlog is dit nog gedaan, toen werd een draver nog wel eens met Engels Volbloed gekruist. Een van de paardjes die ik naar Engeland heb verkocht ging ook terug op een Engels Volbloed. Vlak daarna is het afgeschaft en mag er niet meer gekruist worden.

En idd: een draver wil voor je werken, en wil ook altijd voorwaarts!

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 11:40

wkoekoek schreef:
Rond de tijd van de tweede wereldoorlog is dit nog gedaan, toen werd een draver nog wel eens met Engels Volbloed gekruist. Een van de paardjes die ik naar Engeland heb verkocht ging ook terug op een Engels Volbloed. Vlak daarna is het afgeschaft en mag er niet meer gekruist worden.


Biij mijn weten mag het nog steeds, maar:

- alleen als het veulen een merrie is mag het in het Draversstamboek worden ingeschreven;

- het veulen mag niet meedoen aan klassieke draverijen, een kind van het veulen weer wel.

Je zou dus wel gek zijn om er aan te beginnen Haha!

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 12:09

Tsja, als je geld wil verdienen... En dat willen ze in de drafsport

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 12:18

Je kunt het met zulke kruisingen altijd nog proberen in de eventing en endurance. Knipoog

Maar idd, wat mij ook stoort is dat er zo makkelijk wordt gezegd 'dravers zijn dit of dat' en 'met dravers kun je niets', of iets genuanceerder: 'dravers zijn recreatiepaarden waar je in de sport niets mee kunt'. Generaliseren ligt mij niet zo, en je hebt tenslotte in ieder ras uitzonderingen die het ver schoppen.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 12:45

En hoe zit het dan met de Fries, als we toch gaan overgeneraliseren: wat moet die in de dressuur, of het tuigpaard, de haflinger en ga zo maar door. Je kan gewoon niet zeggen dat een bepaalde tak van de sport alleen voor een bepaald ras bestemd is. Goed, de drafsport dan weer wel een beetje, maar daarin worden dan ook weer de ponydraverijen (errug cool om te zien Haha! ) en de draverijen voor Friezen georganiseerd.

En over de drafsport zelf, zijn daar nog van dat soort ideeen over, zoals het overmatige zweepgebruik, vreemde werktuigen om een paard aan het draven te krijgen, e.d.? Ik ben het niet eens met alle dingen die grbuikt worden, maar hoe zit het met de hulpmiddelen in de dressuur? De slof is nou ook niet echt paardvriendelijk, zou ik zeggen Verward

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 12:50

wkoekoek schreef:
En over de drafsport zelf, zijn daar nog van dat soort ideeen over, zoals het overmatige zweepgebruik, vreemde werktuigen om een paard aan het draven te krijgen, e.d.? Ik ben het niet eens met alle dingen die grbuikt worden, maar hoe zit het met de hulpmiddelen in de dressuur? De slof is nou ook niet echt paardvriendelijk, zou ik zeggen Verward


Ach ja, ik krijg zo vaak te horen dat het "zielig" voor mijn paarden is, dat ze zo geslagen worden, dat ze allemaal doping krijgen, dat het galopperen er hardhandig uitgeslagen wordt (hoe Verward ), dat ze allemaal op jonge leeftijd stuk gereden worden, dat ze allemaal knettergek zijn....
En dit wordt altijd gezegd door mensen die nog nooit een draver uitgereden hebben, en nog nooit naar de koers zijn geweest. Maar ze "weten" het allemaal heel zeker! Ach ja Slapen

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 12:57

Een vriendin van mijn verzorgde een draver, die ook op de baan had gelopen. Een heel lief dier, wel met een koppie erop. Op een gegeven moment kreeg hij rugklachten en moest hij om de dag gelongeerd worden ipv onder het zadel. Wat de dierenarts toen wel zei is dat het een uitzondering was dat een draver op 20-jarige leeftijd uberhaupt nog bereden werd, die leeftijd redden ze normaal niet.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 12:59

Die leeftijd redden ze normaal niet??? Nounou, Manza Buitenzorg is 34 en is net gestopt met dekken, Yankee Tornado was nou niet echt jong meer, Brilliant H heeft nog gedekt tot een jaar voor hij dood ging, en in de endurance loopt Zachary Baker nog mee: die is 21, Zozo Nevele, zelfde jaar geboren, is nog rijpaard. En zo kan ik nog wel even door gaan. Wees zuinig op je paard en hij gaat lang mee. Een merrie die jong start en veel koersen loopt, zie je misschien niet lang in de sport, maar die gaan nog wel mee in de fokkerij (bv. Ineke P Boko). Hengsten kunnen als ze het goed hebben gedaan nog een kans krijgen in de fokkerij, en veel ruinen kunnen nog prima mee als rijpaard. Zo


En dan over teugelgebruik: ze zouden het paard zo africhten dat als je de teugels strak hebt, het paard harder wil, en als je de teugels los hebt, langzamer gaat. Ik heb vier dravers gereden die ook voor de sulky hebben gelopen en bij geen van deze heb ik dit gemerkt.
Het zijn idd vaak mensen die nog nooit een koers hebben gezien. Hoe kan het ook, er wordt gewoon ontzettend weinig aan gedaan, op tv. Ik ben RTL5 daarom ook eeuwig dankbaar Lovers , eindelijk weer drafsport op tv!!
Misschien dat de vooroordelen nu wat minder worden, als ze zien hoe het eraan toe gaat.
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 12-02-03 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 13:01

Mijn vriendinnen hebben dravers van 23 en 24 jaar oud, werken nog. Pas zijn er 2 dravers van kennissen overleden: 32 en 35 jaar oud, die tot ver in de 20 nog gewerkt hebben. Mijn eigen merrie is 17 en wordt nog dagelijks intensief gereden. En dit zijn dan voorbeelden uit mijn eigen kleine kringetje. Ik denk dat je dierenarts niet zo heel veel dravers kent Knipoog

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 13:16

Tja, dat zei de dierenarts. Kan ik ook niets aan doen. Er zullen dus wel veel dravers uitvallen voor die leeftijd, anders had hij dat niet gezegd.
Ik heb geen flauw idee hoeveel dravers er in die kliniek komen, het is wel een drukke kliniek waar veel mensen een eind voor willen rijden omdat ze erg goed bekend zijn.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 13:18

wkoekoek schreef:
Wees zuinig op je paard en hij gaat lang mee.


En dat geldt IMO voor iedere tak van paardensport. Lachen

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 13:23

Het is wel zo dat veel dravers de baan niet halen. Maar ik weet, ook van trainers en fokkers zelf, dat er genoeg dravers die geen aanleg voor het draven hebben, als rijpaard verkocht worden. Ja, er gaat wel eens wat naar de slacht, daar kan ik ook wel over vertellen, jammer genoeg Verdrietig
Het kan zijn dat hij bedoelde: dravers die op die leeftijd nog actief zijn in de drafsport.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 13:35

Ik kan altijd zo genieten van die discussies over dravers! Hoe vaak ik niet naar mijn hoofd gegooid kreeg waarom ik in hemelsnaam aan een draver begon, want die zijn met hun 6-e kapot. Ha ha! Zie idd enkel de voorbeelden hierboven al Knipoog

Bobo is tijdens de koers aan een longbloeding gestorven.
Bobo was 13 toen hij stierf en volgens 'de kenners' veeeeeeeels te oud om nog te koersen en daarom heeft hij een longbloeding gehad.

Bobo was kerngezond. Een longbloeding kan elk paard overkomen, van elk ras in elke tak van de sport. Gezond of niet gezond, jong of oud....

Maar 'de kenners' vinden zoiets dan heerlijk om hun vooroordeel te bevestigen! Lips are sealed