dravers en vooroordelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 13:47

Ofir heeft een peesblessure, en tsja "dat komt vaker voor bij dravers"... Rugproblemen, peesblessures, die hebben vaak als enige reden: het is een draver. Alsof het een ander paard niet kan overkomen. Tong over het bit gooien, hoofd in de lucht, dat zijn dingen die ik ken Haha!

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 14:05

Buitenzorg schreef:
Maar 'de kenners' vinden zoiets dan heerlijk om hun vooroordeel te bevestigen! Lips are sealed


Voor mij vallen dierenartsen, en zeker van een van de best bekend staande klinieken in Nederland, wel onder de kenners. Voor jou niet, gezien de aanhalingstekens?

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 14:11

Met 'de kenners' bedoeld ze de mensen die veel van de drafsport denken te weten, niet perse een DA, maar mensen die meer verstand hebben van dresuur o.i.d. als de drafsport.
Toch? Haha!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 14:14

Yep, jij snapt het Wendy.

Miran, ik schrijf nergens dat ik daar de DA mee bedoel. De DA die destijds bij Bobo was heeft hetgeen gezegd wat ik opschreef, dus dat een longbloeding bij elk willekeurig paard kan voorkomen.

Ik bedoel idd de mensen die nog nooit een entrainement van binnen hebben gezien, laat staan dat ze naar een koers zijn geweest, maar er wel alles over denken te weten!

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 15:42

Dus bij deze: kom gerust een keer kijken hoe het er echt aan toe gaat.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:16

germie"]
Ik heb er 2 gereden, en inderdaad het waren ex-dravers en mankeerden wat: de 1 had een gescheurde pees gehad, de andere een longbloeding. Niet dat je er met rijden ook maar iets van merkte.
Dus dat ze vaak wat hebben is geen vooroordeel maar waarheid.
[/quote]

Longbloedingen en peesproblemen komen misschien wat vaker voor bij dravers dan bij andere paarden, maar ja....geen paard is perfect. KWPN'ers hebben ook rugproblemen enz.Hoe dat komt? Door ons eigen fokbeleid van het perfecte paard willen fokken. De oorspronkelijke oerpaarden hebben geen stokmaat van 1.70 m en springen niet weekelijks over 1.50 m.

[quote="germie"]
Dravers zijn recreatiepaardne, maar niet geschikt voor de dressuur en het springen. Misschien een paard dat nooit op de baan gelopen heeft is het makkelijker. Maar voor mij geen draver als ik de sport in wil.
[/quote]

Nou voor mij wel hoor!!! Endurance is nou HET voorbeeld van een sport waar dravers zeer geschikt voor zijn. Ik ben het helemaal met Karin eens!

[quote="germie schreef:
De dravers die ik gereden had hadden 1 voordeel: ze deden alles voor je, werkten keihard als je dat vroeg. Het karakter vond ik super.


En dat karakter en doorzettingsvermogen is nou precies wat ik voor val bij dravers.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:29

Af en toe vraag ik me af hoe al die vooroordelen ter wereld komen.... Onwetendheid? Er zijn toch wel meer rassen waar men weinig van weet? Waarom juist dravers.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:46

Ach, je kent de andere vooroordelen toch ook wel? Arabieren zijn altijd nerveus, Tinkers zijn de ideale beginnerspaarden en Fjorden zijn lomp. Haha!

Laten we eens beginnen om sowieso niet te veel te generaliseren, ook als het om mensen gaat. Maar de behoefte aan 'indelen in hokjes' is iets typisch menselijks (bij de een meer aanwezig dan bij de ander) en daar komt dit IMO voor een groot deel vandaan.

Kareila
Berichten: 69
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Grou City tha place to be!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 18:47

Ik heb op 29 maart heb ik mijn ex draver al weer een jaar.
Sinds het zomer is ze echt onder het zadel. dressuur gericht
En jah ze kan heel druk zijn en ook zwaar vervelend maar het ligt ook aan het karakter toch.
Ze is een dottie maar soms echt een kreng.
Maar zonder kareila kan ik echt niet hoor.
Ook al is ze niet super chique en dressuur gericht.
En ook is ze volgens iedereen niet de mooiste maar voor mij precies perfect.
En jah soms zijn er van die trainers die met veel geweld geld willen verdienen.
En ik vind het zielig want heb een deel van die gevolgen mee gemaakt.
Groetjes yvonne

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-03 20:15

Ik heb het een paar dagen gemist, maar het is precies de discussie geworden die ik had gehoopt dat het zou worden. Er zijn hier gelukkig meer draverliefhebbers!!
Trouwens dat je je lijnen losgooit als je zachter wil en lijnen strak houdt als je harder wil, is een beetje kort door de bocht. Als je wil harddraven, zal je je paard een beetje aan het bit moeten houden. Een beetje hetzelfde als een dressuurpaard, je moet de goede aanleuning hebben, want ze willen op je handen steunen, omdat harddraven een ongelofelijk goede balans vereist. Om deze goede aanleuning te bereiken "speel" je zeg maar een beetje met lijnen; lost-vast-los-vast. Dan gaat je paard je hand opzoeken. Dus je hebt je lijnen gewoon vast. Als je zachter wil, geven wij gewoon druk op onze lijnen en "Ho", als hij dan weer in het tempo loopt, wat wij willen kan je weer ontspannen en je lijnen loslaten (in lager tempo, geen aanleuning nodig)

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-03 20:18

Tuurlijk zijn er over elk ras vooroordelen. Ik heb ze zelf ook!! Ik zou zelf nooit bijvoorbeeld een KWPN-er willen hebben. Mijn vooroordeel over hen is dat ze lomp, dom en sloom zijn. Dit is eigenlijk een beetje lomp en dom van mij, want natuurlijk zijn ze zo niet allemaal, de meeste niet waarschijnlijk, net zoals de meeste dravers niet gek zijn!! Toch heb je nou eenmaal een voorkeur voor een bepaald paard en mijn keuze is nou eenmaal op de draver gevallen

prompter

Berichten: 11119
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:23

Kareila schreef:
En jah soms zijn er van die trainers die met veel geweld geld willen verdienen.
En ik vind het zielig want heb een deel van die gevolgen mee gemaakt.
Groetjes yvonne


Bij welke trainer heeft je paard dan gestaan Yvonne?

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-03 20:31

Nou ik ken er ook in ieder geval wel 1 (onze aller vriend T. S.). Plus diegenen die bij hem in leer zijn geweest. Dit zijn echte tweejarigen mensen. Nou vind ik het niet heel verkeerd als een paard op 2-jarige leeftijd al koerst als hij eraan toe is. En dat is er dus bijna geen 1!! Eigenlijk vind ik dat ze de 2-jarigen koersen minder interessant moeten maken voor trainers en eigenaren door het prijzengeld in deze keorsen te verlagen. Dan de Derby houden voor 4-jarigen, net als in Zweden; op deze manier hou je meer paarden over in je koersbestand. Nou weet ik wel dat dit niet mogelijk is doordat er la te weinig eigenaren zijn en als dan ook nog de 2-jarigenkoersen wegvallen, zal weer een deel eigenaren afhaken wat niet de bedoeling kan zijn.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-03 20:34

Ik lees nog even wat ik had geschreven en ik ben geloof ik een beetje afgedwaald. Mijn excuses!!
In ieder geval zijn er echt wel minder vriedelijke trainers. Ik zal maar niet vertellen wat ik gehoord heb over dingen die bij S. gebeurd zijn en gebeuren, maar het is om je ogen uit je kop te schamen. Als ik dan daartegenover zie hoe wij met onze paardjes omgaan, dat is een wereld van verschil.
Dit verscil in trainers zit niet alleen in de dravers, maar ook in dressuur of springen of wat dan ook

prompter

Berichten: 11119
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:36

Mijn eerste draver heeft bij Tjitse Smeding in training gestaan, het was een vijfjarige. Ik was er erg tevreden over, ging er ook vaak heen om hem zelf uit te rijden. Paard is daar altijd netjes behandeld, ik had ook inspraak hoe vaak hij mocht lopen e.d. Paard was uitstekend koerspaard, en toen het niet meer ging is hij nog heel gezond oud geworden als rijpaard - ik heb dus echt een positieve ervaring bij die man!

Maar ik ben geen voorstander van 2-jarigen koersen, gelukkig starten er hier nooit zo veel in dat soort koersen.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-03 20:42

Ik weet niet of dat al een beetje langer geleden is, want het schijnt dat hij vroeger veel minder extreem was. Ik hoor nu dingen (o.a. van mensen die daar gewerkt hebben) waar je oren van tuteren. Het moet echt heel verschrikkelijk zijn. Het lijkt me dat hij in jouw paard zijn tijd niet zo was, want jij lijkt me niet iemand die hier voor in is

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 21:51

Over Tjitse Smeding heb ik idd ook wel wat gehoord. Maar hoe zit het dan met Hugo Langeweg? Volgens mij is die ook niet helemaal 'clean' *LOL*
En dan kan ik nog wel een paar opnoemen waarvan de paarden gewoon niet regelmatig presteren, iets te maken met de zgn. milkshakes??

De tweejarigen.. tsja. Ik ben er geen liefhebber van. Wel gaan bijna al onze paarden als tweejarige in training, maar dan om te kijken hoe ver ze zijn. We hebben nu een tweejarige in training staan, maar of die er blijft weten we niet. Ofir is geloof ik als driejarige gegaan, en Rival is al twee- en driejarige in training geweest. Ofir's moeder Ilana is heeft wel als tweejarige gelopen, ze is zelfs (samen met Iris van Leeuwen geloof ik, stond ook bij Bas Crebas, net als Ilana toen) als eerste van haar jaar gekwalificeert. Volgens mij was dat een van onze weinige fokprodukten.
We hebben het nu zo geregeld: ze gaan als tweejarige in training, zo'n drie maanden, en dan zegt de trainer wat hij er van vind. Is het een goede en is ie er klaar voor, dan blijft ie in training. Zo niet, dan komen ze weer naar huis en proberen we het een jaar of een half jaar later weer eens.

prompter

Berichten: 11119
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 21:59

Mackie schreef:
Ik weet niet of dat al een beetje langer geleden is, want het schijnt dat hij vroeger veel minder extreem was. Ik hoor nu dingen (o.a. van mensen die daar gewerkt hebben) waar je oren van tuteren. Het moet echt heel verschrikkelijk zijn. Het lijkt me dat hij in jouw paard zijn tijd niet zo was, want jij lijkt me niet iemand die hier voor in is


*Grinnik* dat was in 1984...

Maar echt, ik heb er dagen rond gelopen (ging in de vakanties altijd hele dagen uitrijden en mee naar de koersen) en ik kan niet anders zeggen dat het er voor de paarden prima aan toe ging. Wie er toen werkten : Appie Bosscha, Bas Crebas, Mariska Huel, Hinke Paulusma, Cees Kamminga en Arnold Posthumus. Heb je met één van deze mensen gesproken?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 22:03

Hoo... kunnen we het ff iets minder toespitsen op de trainers? Ze worden hier met naam en toenaam genoemd, en ze kunnen zich niet verdedigen. Dus liever iets minder alsjeblieft. Lachen

prompter

Berichten: 11119
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 22:09

Daar heb je groot gelijk in Karin. Ik heb ook een beetje moeite met "van horen zeggen van mensen die ergens gewerkt hebben", wie weet zijn ze rancuneus omdat ze op een minder prettige manier ergens weg zijn gegaan en proberen ze zo hun gram te halen.
Bedankt dat je ons weer op het rechte spoor zet Knipoog

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 06:56

Ik wilde alleen nog even zeggen dat hij na zijn ongeluk toen (waardoor hij niet meer in de koers kon rijden) zo is geworden en de meeste dingen heb ik gehorrd van iemand uit jouw rijtje en die zou nooit zoiets vertellen om iemand zwart te maken, maar gewoon omdat de feiten op tafel liggen. Maar is inderdaad niet heel netjes. Ik wilde alleen duidelijk maken dat in de andere disciplines ook dit soort praktijken voorkomen en dat de trainers uit de drafsport niet de enige zijn. Nog een pluspunt voor S., hij is ook hard voor zichzelf, daar heb ik wel respect voor.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 07:00

Het gebruik van milkshakes keur ik zeker af (door welke trainer dan ook). Ze gaan nu eindelijk controleren!! Dat werd tijd. Voor de kleinschalige trainer wordt het misschien nu makkelijker om ook mee te dingen naar het grote geld. Die van ons moet zaterdag weer lopen!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 08:19

Ik zie nog best wel eens wanpraktijken met dravers...
Maar om nou te zeggen dat ik bevooroordeeld ben?
Valt wel mee, ik woon al weer een tijdje in deze buurt, en toen H'sum er nog was was het hier redelijk druk met trainers en stallen.
Allemaal redelijk goede kennissen.
Verder ben ik nog een tijd bevriend geweest met de dochter van een bekende trainer.

We hebben hier nog steeds hele leuke stallen zitten, beestjes zien er goed verzorgd uit...
Maar van de week kwam ik er weer 1 tegen met zo'n puppy voor de kar... Daar reageren mensen nogal heftig op en zo krijg je dus vooroordelen. Maar ik merk al dat jullie er ook een beetje last van hebben *LOL*
KWPNers sloom en dom, waren die van mij maar eens sloom Dromen

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 08:54

Sjuimpje schreef:
Maar van de week kwam ik er weer 1 tegen met zo'n puppy voor de kar... Daar reageren mensen nogal heftig op en zo krijg je dus vooroordelen. Maar ik merk al dat jullie er ook een beetje last van hebben *LOL*


Jazeker, wat mij betreft mogen ze idd de startleeftijd ook wat opkrikken hoor! Laat die beesten eerst lekker vrij en jong zijn. En bekijk het serieus per paard, het ene is pas 2 en sommige al 2. Knipoog

Wat Mackie schreef kan ik me dan ook helemaal in vinden! Haha!
Citaat:
Nou vind ik het niet heel verkeerd als een paard op 2-jarige leeftijd al koerst als hij eraan toe is. En dat is er dus bijna geen 1!! Eigenlijk vind ik dat ze de 2-jarigen koersen minder interessant moeten maken voor trainers en eigenaren door het prijzengeld in deze keorsen te verlagen.

prompter

Berichten: 11119
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 09:25

Sjuimpje schreef:
We hebben hier nog steeds hele leuke stallen zitten, beestjes zien er goed verzorgd uit...
Maar van de week kwam ik er weer 1 tegen met zo'n puppy voor de kar... Daar reageren mensen nogal heftig op en zo krijg je dus vooroordelen.


Hoi Sjuim, tsja, ik zet ze ook met 15 maanden al voor de kar.... Ze hoeven dan nog niet echt te werken, om de paar dagen een paar baantjes draven, maar als je met een driejarig paard wil koersen moet hij al minstens zo'n 1000 trainingskilometertjes in de benen hebben willen zijn pezen en banden voldoende uitgehard zijn om uberhaupt te kunnen gaan snelrijden, en dat moet je ook een paar maanden doen voordat je daadwerkelijk kunt gaan koersen. Je moet dus wel jong beginnen. En als het ten koste zou gaan van het paard zou ik het absoluut niet doen, ik rij ze ook onder het zadel maar daar wacht ik mee tot ze een jaar of 4 zijn, harde benen betekent niet dat de rug ook al geschikt is om te dragen.
Maar ik begrijp wat je bedoelt, het ziet er absurd uit zo'n jong ding voor de kar als je het niet gewend bent. Ik heb hetzelfde bij westernfiguren die op een Quarter van anderhalf jaar oud gaan zitten, daar krijg ik weer de kriebels van Knipoog Gelukkig is mijn merrie het levende bewijs dat je gezond oud kunt worden, ook al stond je al zo jong voor de kar.

Citaat:
Maar ik merk al dat jullie er ook een beetje last van hebben *LOL*
KWPNers sloom en dom, waren die van mij maar eens sloom Dromen


Niets menselijks is mij vreemd: er staan een hele zooi KWPN'ers bij ons op stal, maar daar zijn maar een paar goede bij, het merendeel kan nog geen B-proef lopen, er zijn er zelfs bij waarvan de eigenaren ze nog niet eens binnen de hekjes van de bak kunnen houden, paard stapt er zo uit als hij daar zin in heeft... Ligt uiteraard aan de onkundige eigenaren, maar je bent dan al gauw geneigd om te denken "die beesten kunnen ook niks.." Daarom begeef ik me ook op Bokt, om ook eens met "andere" paardensportbeoefenaren in contact te komen!