nieuw zadel, paard opmeten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

nieuw zadel, paard opmeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-03 14:32

de maten die aangegeven staan bij zadels zijn zittingmaten, en die zijn dus afhankelijk van de zitomvang van de ruiter.

verder moet het zadel natuurlijk goed op je paard passen. het ene zadel ligt nou eenmaal beter op het ene paard dan het andere, maar zijn hier ook echt duidelijke maten in? of is het zo dat een beetje fatsoenlijk merkzadel een soort "one size fits all" standaardmaat heeft en dat het per merk/model verschilt hoe het zadel op je paard ligt.

kortom, valt daar eigenhandig een pijl op te trekken of is een zadelpasservice echt absoluut noodzakelijk bij de aanschaf. of is het meer een kwestie van kopen, kijken of het past en zo niet terugbrengen? (ik weet wel hoe je ziet of een zadel goed ligt, dat is dus de vraag niet!) en een tweede hands zadel dan? dat kan je niet echt terugbrengen lijkt me, zeker niet als je het van een particulier overkoopt.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 14:38

Ik heb gekocht, toen de zadelmaker laten komen en die heeft aangepast.
Dus eerst voor mij het juiste zadel gezocht en toen laten anapassen aan het paard.
Met een standaardboom kan heel veel.
De kussens kunnen dan aangepast worden. Een goede zadelmaker doet dit en komt je paard opmeten. Ik zou niet zomaar een zadel bij Divoza kope ne nmaar zien of het past.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 17:08

Ik zou je ook willen adviseren iemand te laten passen die er echt verstand van heeft. Een goed passend zadel is de basis van veel rijplezier, voor zowel ruiter als paard.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-03 17:08

nee dat leek mij ook niet zo'n slim plan. maar hoe kun je zelf een beetje inschatten wat voor maten je paard heeft zodat er niet al te veel aan verbouwd hoeft te worden? (uiteraard moet je geen haflingerzadel met extra brede kamer op een ielig dartmoortje oid proberen te leggen omdat jij het nou zo lekker vindt zitten) in hoeverre voldoen standaardmaten?

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 17:21

Ik heb een standaard breedte voor m'n stubben. MIj is verteld dat dit in principe passend gemaakt kan wordne op alle normale paarden. Ik moet niet ineens een fjord ofzo kopen, maar een grotere of smallere of breder paard met schoft kan wel aangepast worden.
De kussens worden dan dikker of dunner gemaakt.
Dus als jij een zeg maar redelijk normale pony hebt kun je gewoon een zadel uitzoeken. Zadelmaker gaat dan mee naar de pony en als het echt niet aan te passen valt, dan zegt hij het ook wel hoor.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-03 17:31

oki tx Lachen