Hooibak om zelf te maken, met foto's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Hooibak om zelf te maken, met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 18:15

Ik ben hier op bokt al vaker van die handige hooibakken tegengekomen, oa van watervaten, maar dat is allemaal te groot voor onze kleine paddock.
Dus ben ik een paar weken geleden zelf eens gaan knutselen. Het resultaat was zeker positief!
Ik heb de bak gemaakt van triplex platen. Alles aan elkaar gemaakt met ijzeren haken, vastgemaakt met bouten en moeren met de moertjes aan de buitenkant, zodat ze niet in de bak kunnen vallen als er eens iets los zou laten.
Toen een houten frame gemaakt, met daarin eerst een ijzeren net, maar dat werkte niet omdat dat het hooi te ver naar beneden duwde en hij er niet meer aan kwam. Toen een hooinet erin gemonteerd, en dat gaat een stuk beter.
Onder in de bak heb ik vier kettingen vastgemaakt, met haakjes eraan, die ik aan het net vast klik. Zo kan het frame makkelijk omlaag zakken naarmate het hooi minder wordt, maar hij kan het frame niet eruit tillen.
De bak is een meter lang, 60 cm breed en 60 cm hoog. Perfect voor een hele baal hooi in te leggen. En hij is ook redelijk makkelijk te verplaatsen, ik heb hem nu in de stal gezet zodat hij droog kan staan, maar als het weer wat minder nat is buiten dan gaat ie weer naar buiten Lachen
Aan de achterkant heb ik twee boutjes met oogjes vastgemaakt om de bak aan het hek te kunnen vastmaken, zodat mn paard er niet mee kan rollen.

Ik had er niet zo heel veel vertrouwen in omdat mijn paard altijd alles stuk krijgt.
De eerste dag had hij al met allebei de hoeven erin gestaan ROFL
En hij heeft het een paar keer voor elkaar gekregen om een van de kettinkjes kapot te trekken, en ook twee haakjes hebben het al begeven, maar nadat ik die heb vervangen voor steviger materiaal gaat het super!
De bak ziet er nu na bijna 2 weken nog prima uit! Er hangt overal wat zand van het trappen ertegen, hij probeert duidelijk af en toe nog te mollen Huilen van het lachen Maar verder valt het me mee. Hij is echt stevig!
Hij knoeit niet meer met zijn hooi, het is echt hooguit een koffiemok wat ie knoeit per dag. Geen hooi meer door de stal heen. Geen mest meer door t hooi.. Ideaal. En door het net doet ie er wat langer mee. (een net met kleinere mazen zou nog wat fijner zijn trouwens)

Afbeelding

Afbeelding

http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... 085616.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... 085729.jpg

Ik wil het geheim dus graag met jullie delen Haha!
Bij de gamma kun je de triplex platen kopen en direct op maat laten zagen. (12 mm dik, 122x244cm, 30 euro)
Deze tekening kun je daar afgeven, en dan hoef je em daarna alleen nog in elkaar te zetten Haha!
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... ooibak.jpg
Voor de onderkant aan elkaar te zetten heb ik kant-en-klare ijzeren hoekjes gekocht, die kun je aan twee kanten van opzij vastmaken en ook van onderen nog eens. Dan moet je alleen het laatste flapje nog om timmeren.
Het frame heb ik gemaakt van wat afvalhout dat nog thuis lag, maar kan ook prima met wat gamma plankjes. Let er alleen op dat het geschuurd is, anders krijg je splinters.

Ik hoop dat ik mensen geïnspireerd heb Haha!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 13-10-08 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Ter illustratie zijn max. 2 foto's toegestaan.

Pellie

Re: Hooibak om zelf te maken, met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 22:25

wat een leuk project en het ziet er goed uit idd.... inventief moet je zijn he, met die vreetmonsters Haha! hier is gam ook zo erg, die molt alles als het even kan. die is het er niet mee eens als hij moeite moet doen voor zijn eten!

voor kleine maas netten kun je bij de paardendrogist kijken, 5x5cm.

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 22:34

wel handig!!
leuk en slim bedacht ook!
ik maak altijd hooi ruiven van kub kisten (je weet wel van die dingen voor wortels enzo.) dat is het enigste wat ze bij mij niet slopen.
maar dit is zeker een goeie!!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 22:49

Bedankt allebei Haha!
Inderdaad moeilijk om iets te vinden dat echt niet gesloopt kan worden Nagelbijten / Gniffelen Hier wordt ook alles binnenstebuiten gedraaid en ontleedt! Speciekuipen, tonnen, zelfs deuren leven niet erg lang Nagelbijten / Gniffelen
Die kuub kisten heb ik ook wel eens zien staan, maar ik ben dan altijd bang dat ze toch na een tijdje kapot gaan en ze dan in een plank met spijkers gaan trappen (of zitten daar geen spijkers in Bloos )

Trouwens bedankt voor de tip van de hooinetten, ik heb toch binnenkort weer wat spulletjes nodig, dan bestel ik meteen zo'n netje met extra kleine mazen Lachen

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 22:54

ziet er goed uit! daar ga ik over na denken!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 23:16

je kunt ook opslagbakken voor aardappels of bieten gebruiken
hier rechts wel te zien:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FRGGW6TE.jpg

en ken je die bevoorradingsbakken in de supermarkt?

Afbeelding
platleggen en die zijn ook heel makkelijk
hier zie je de wieltjes er nog aan zitten:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-R6FMTENX.jpg

gaat altijd goed hoor, alle paarden zijn allemaal heel gebleven.

en verder gebruiken wij deze bakken:
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CTKLTLQJ.jpg
even marktplaats goed in de gaten houden,en fabrieken e.d die gebruik maken van dit soort bakken.
ik vind ze superhandig

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 23:19

Die zien er inderdaad ook heel fijn uit! Goed idee. Ook handig dat ze het opzij eruit kunnen plukken.
Alleen jammer dat ze alles eruit gooien he Tong uitsteken Ben dan altijd bang dat ze zandkoliek krijgen als ze zoveel van de grond eten.
En zo'n bak is wat moeilijk te verplaatsen Vork

Hoe kom je daar eigenlijk aan, die supermarkt-bakken? Neem aan dat ze niet bij Super de Boer in het rek liggen Vork
Ow, wacht ik zie het al Tong uitsteken Marktplaats enzo
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 10-10-08 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 23:23

ze hebben bij ons een avant, heel handig ding
een soort minitracktor en die zet alles zo ergens neer Haha!
zandkoliek krijgen ze niet want ze eten bij ons onbeperkt dus eten ze praktisch niks van de grond.
ach risico houd je toch want ze staan gewoon in de wei en dan moeten en zullen ze ook nog de kleinste grasprietjes uit de grond plukken Tong uitsteken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 23:30

Handig hoor, zo'n tractor! Wij moeten alles met de hand doen Scheve mond

De paarden staan bij ons 's winters bijna de hele dag in de paddock, daar ligt zand, dus ik moet wel een beetje oppassen met voer op de grond. Die van mij is dan ook nog zo stom dat ie de hele baal optilt en op de grond gooit, en dan ermee gaat rollen Rolleyes Zoiets gaat ie doen als ie zich verveelt.. kattekwaad uithalen.. en zijn ballen en pylonnen zijn dan niet leuk genoeg. Nee, veel leuker om andere dingen te slopen Rolleyes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 23:36

bij mijn stalling offeren ze elke winter 2 weides op,daar mogen een aantal paarden dan op rondlopen.
dat ziet er zo uit:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QNOB384E.jpg

paddocks hebben wij ook en daar hebben we dit staan:
Afbeelding
alleen die gooien ze dus om en moet je inderdaad wel elke dag doorheen om alle hooi van de grond af te plukken

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 23:43

Mooi gemaakt! Handig mechanisme ook Ja

Uh... geen mest meer in het hooi? Breng je paard nou niet op ideeen Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 07:59

Hahaha, hé dat zou nog eens handig zijn, een mestbak aan de achterkant en een hooibak aan de voorkant Clown