Weide afrastering: wat is stevig en niet te duur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

Weide afrastering: wat is stevig en niet te duur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 13:34

Hallo,

We kunnen eindelijk beschikken over een extra stuk grond. Daarvoor moeten we 500 meter weide afrastering voorzien. We willen een stevige omheining, maar ook niet te duur. De weide loopt voor een stuk langs een landweggetje waar soms ruiters passeren en aan een stuk straat waar best veel auto's langsrijden. Onze paardjes en schapen mogen niet ontsnappen natuurlijk.

Mijn man wil graag azobé houten palen van 1.8 m in de grond steken met schapendraad van 80 cm ertussen en dan nog twee linten met stroom.

Wat denken jullie? Zou dit een goede oplossing zijn? Of zijn er betere oplossingen die schapen en paarden goed binnenhouden en niet te duur zijn?

Annesneisje

Re: Weide afrastering: wat is stevig en niet te duur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 13:49

Misschien nog even vermelden dat we voor de oplossing van mijn man om en bij de 2000 euro moeten neertellen voor het materiaal alleen.
We willen de afrastering wel zelf zetten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:25

Schapengaas en paarden is niet echt een fijne combinatie. Helaas al een paar keer meegemaakt dat een paard zijn been daar vast in had gedraaid omdat hij met zijn hoef er door wat geschoten en het been niet zomaar terug kon trekken.
Ik snap dat het lastig wordt als je schapen houdt in dezelfde wei, maar ik zou dan voor een wat fijner gaas gaan. Misschien wel duurder, maar ook veiliger voor je paarden.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:38

Waarom azobe palen, de gewone (geteerde) weidepalen voldoen prima. Bovendien kun je hier ook gemakkelijker schroeven indraaien.
De palen gaan bovendien heeel erg lang mee en zijn stukken goedkoper. Hebben 2 maand terug de wei helemaal opnieuw afgerasterd (420 m lengte) en waren totaal 900,00 kwijt. Die geteerde palen, plus 10 hele dikke voor op de hoeken en bij de ingangen, 2 banen 40mm schriklint, 2 doorgangen met van die elastieken setjes/poortgrepen, om de 10 palen en op de hoeken speciale isolatoren om vast te trekken/zetten, dure maar wel goede schroeven voor de isolatoren. Tja, dat gaas en paardenhoeven vind ik ook wat minder, denk dat je dan idd voor een fijnmazig gaas moet gaan.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:35

Wendy schreef:
Schapengaas en paarden is niet echt een fijne combinatie.

Wij hadden ook dat probleem. Schapengaas om het weiland is gewoon nodig voor schapen.
Zowel voor het uitbreken van de schapen als voor het in het weiland komen van honden.

Ik heb het opgelost door binnen de schapenafrastering een schriklint te zetten,
zodat de paarden niet in het schapengaas terechtkomen als ze remmen en iets doorschieten.
Mochten ze toch een keer door dat lintje heen gaan, dan heb je daarachter toch nog een goede afrastering zodat ze niet op de weg komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:36

Zoek 2e hands materialen, die zijn vaak nog van hele goede kwaliteit, maar het scheelt wel aanzienlijk in de prijs.

Bij sommige gemeentes kun je meedoen in een gratis beplantingsplan. Je kunt dan voor heel weinig struiken kopen of gratis krijgen. Qua omheining kun je dan af met een 3-dubbele rij stroomdraad.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 00:06

Ik denk ook aan geteerde palen..
Ik heb 2 x 40mm lint en koord erboven (door de isolatoren op de kop van paal)
deel van erf naar weide heb ik er gaas omheen gezet tegen de hond. Is van dat groen geplastificeerd gaas van 80 cm hoog. Kan je zo tegen de palen vastslaan. Is ook gemakkelijk te openen.
Of misschien laag een koord en dan 2 breed linte erboven en geen gaas?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 00:15

ik heb ook buiten om de palen schapengaas en ervoor 2 draadjes met stroom