Help mij paard is misschien gedekt !!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jSophiaF

Berichten: 6001
Geregistreerd: 26-09-02

Help mij paard is misschien gedekt !!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 22:39

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag, hoe weet je dat je paard gedekt is ?
Ik heb een haflinger merrie van 6,5 jaar oud en er staat een een Quater hengst van 9 mnd naast d'r ( geloof dat het een Quater is )
Nu waren de staldeuren niet goed dicht gedaan en die twee troffen we samen in een box aan , afgelopen zaterdag.

Nu was mijn merrie wel de laatste tijd erg geintreseerd in de mannelijke collega's op stal.
En sinds vandaag ( viel me vandaag eigenlijk pas op ) is ze super chago.

Ik heb hier absoluut geen ervaring mee, wie kan mij raad geven, mocht zo zijn wil ik het veulen wel laten komen.

Maar vanaf wanneer weet je zeker dat ze gedekt is, zonder een veearts erbij te halen, ze doet ook nu ineens chago tegen het veulenhengstje. ( is bijna net zo groot als mijn haflinger.

Wie o Wie heeft hier ervaring mee en kan mij met zijn of haar wijze raad bijstaan ????

Groetjes en alvast hartelijk bedankt.

Jolanda en Donna


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 22:48

Je kunt de dierenarts erbij halen en haar hengstig laten spuiten. Dan slaat deze vrucht niet aan...Het is wel hormonen dat je laat toedienen, maar dan weet je zeker dat ze geen veulen krijgt. Alleen moet je er niet te lang mee wachten.

Maar voor de rest: wat is er mis met een 6,5 jarig merrie die een veulen krijgt? Was ze hengstig dat het gebeurde of weet je het niet?
Het enige dat je kunt doen is haar over 16 dagen laten scannen of er een vruchtje zit. Of een paar maanden wachten en laten opvoelen.
Mocht het veulen wel geboren worden, realiseer je je dan dat hij in Januari geboren wordt? Midden in de winter?

Je suis Charlie.

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 22:51

Als je zeker wilt weten of je pony gedekt is kun je met 3 weken laten scannen op drachtigheid. Je weet dan in ieder geval waar je aantoe bent. Overigens geef ik je nog wel een kans dat het niet gelukt is. Meestal gaan hengsten toch later hun kunsten vertonen als met 9 maanden. Het is echter wel mogelijk dat ze het toch voor elkaar hebben gekregen. Zou wel nieuwsgierig zijn wat zo'n combinatie opgeleverd heeft trouwens. Normaal gesproken zou je merrie over drie weken weer hengstig moeten zijn. Als je dan met haar gaat schouwen en ze reageert wel erg hengstig zou ik die centen voor het scannen in de zak houden. Mocht je twijfelen of ze wel of niet hengstig is dan zou ik toch even laten scannen.

jSophiaF

Berichten: 6001
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 22:53

Dat weet ik dus niet, of ze hengstig is, ik weet wel dat ze de ruinen erg intressandt vond de laatste tijd, waar ze normaal niks om geeft.
En het veulen mag wel komen, daar gaat het niet om.
Wat ik graag wil weten is, per wanneer weet je zeker dat ze drachtig is en per wanneer mag je niet meer, of moet je minder gaan rijden ?

Donna is mijn eerste eigen paardje, dus vandaar dat ik zoveel vragen op bokt, over ditonderwerp afvuur en er zullen er vast en zeker nog wel meer volgen.

Zolas per wanneer moet ik haar meer gaan voeren enzo ?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 22:55

Ik zou pas de laatste maand meer gaan voeren, want dan groet het veulen ook het hardst.
Je kunt in principe tot vlak voor de geboorte blijven rijden...mits je het rustig aan doet. Maar in beweging houden is alleen maar goed voor ze, komen ze ook makkelijker door de bevalling.

Voordat je je zorgen maakt over de verzorging bij een zwangerschap zou ik even wachten wat de scan zegt.

Je suis Charlie.

jSophiaF

Berichten: 6001
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 22:59

Ik wil graag zeg maar beslagen te ijs komen en niet voor verrassingen komen te staan, hoe meer ik weet, hoe meer ik voorbereid ben.

En weet iemand wat zo'n scan ongeveer kost ????

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 23:03

Het eert je dat je beslagen ten ijs wilt komen, maar een dracht duurt 11 maanden, dus je hebt genoeg tijd om je te informeren. En eigenlijk doet de merrie alles zelf. Het enige waar je mee moet uitkijken zijn de eventuele medicijnen die ze tijdens haar zwangerschap krijgt. Voor de rest gewoon behandelen als een gewoon paard, niet extra tuttig gaan doen. Je kunt blijven rijden, paarden geven zelf aan als ze het niet leuk meer vinden. Ik zou op het eind niet meer hoge hindernissen springen.

Aan de kosten van de scan kan ik je niet helpen...dat ging met mij op de grote hoop met de dekking en de nazorg ervan.

En als je geinteresseerd bent in een bevalling, er zijn op het internet een heleboel webcams te vinden die live veulenbevallingen laten zien. Zo kun je je ook een beetje op de hoogte houden hoe dat in zijn werk gaat.

Je suis Charlie.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 01:49

Als ze niet meer hengstig wordt, kun je er haast vanuit gaan dat ze gedekt is. Maar wil je het zeker weten zul je inderdaad na 18 dagen de veearts moeten laten scannen. Dan weet je het zeker en kun je een eventuele tweelingdracht nog laten verhelpen.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 02:52

Het is niet erg waarschijnlijk dat ze drachtig is. Ten eerste is een "nog bijna veulen van 9 maand" waarschijnlijk nog vruchtbaar en bovendien is in deze tijd van het jaar je merrie waarschijnlijk niet (goed) hengstig. Bijna alles kan natuurlijk, maar het zou allemaal wel heel erg toevallig zijn.
Ik zou me pas achter de oren gaan krabben wanneer de merrie het komend voorjaar niet hengstig wordt. Om nu al veeartsen te gaan sponsoren lijkt me wel erg voorbarig, temeer daar je het geen probleem vindt dat er eventueel een veulen van zou komen. En zoals al gezegd, mocht het zo zijn, dan heb je nog tijd zat.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 09:21

lageveld schreef:
Het is niet erg waarschijnlijk dat ze drachtig is. Ten eerste is een "nog bijna veulen van 9 maand" waarschijnlijk nog vruchtbaar en bovendien is in deze tijd van het jaar je merrie waarschijnlijk niet (goed) hengstig. Bijna alles kan natuurlijk, maar het zou allemaal wel heel erg toevallig zijn.


je bedoel zeker ONvruchtbaar?

Je suis Charlie.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 09:47

Wij hebben op die manier ook een veulentje bij onze merrie gekregen, die werd ook per ongeluk in feruari gedekt en we kregen het veulentje op 3 januari. Rond die tijd zou dan ook jouw merrie uitgerekend zijn.
Wij hadden ehcter het vermoeden dat het niet was aangeslagen ( Frusty ) Toen ze in de zomer niet meer hengstig werd begonnen we wat te vermoeden, toen was het echter te laat om nog in te grijpen anders hadden we dat zeker gedaan. Want een veulentje is erg leuk, maar niet midden in de winter... Scheve mond

germie

Berichten: 25918
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 10:45

1 voordeel van ee n vroeg veulen: in januari zijn ze ook echt 3 Haha!

Even serieus, ik verwacht niet dat een 9 maanden oude hengst al wat ka ndoen. Ik ken genoeg die dan nog met merries in een opfokstal samen staan.
Maar je weet het nooit natuurlijk. Als je het veulentje wilt houden, dan kun je gewoon een maand of 2 aanzien of ze werkelijk niet meer hengstig wordt. Wel of niet drachtig maakt dan niet uit.
Wil je het veulen absoluut niet, dna zou ik hormonen gaan spuiten.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 11:25

Ik geef niet echt veel kans dat het is aangeslagen hoor. Maar niets is onmogelijk.
Ik zou haar wel laten scannen hoor. Kan dacht ik op de 16 of 18e dag al. Dan kan je zien of er wat in zit en of het er 1 is(en dus niet per ongeluk 2).
Ik dacht dat opvoelen(bij ong hier) ong 30 euro kost. Scannen heb ik eigenlijk geen idee(dat heb je met een hengt he Haha! ).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 11:33

Citaat:
Even serieus, ik verwacht niet dat een 9 maanden oude hengst al wat kan doen.


Die "fout" hebben al meer mensen gemaakt. Niet alle 9 maanden oude hengsten zijn al vruchtbaar, maar het komt wel voor! Ik heb er al meerdere voorbeelden van gezien.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, greendragon, herous en 93 bezoekers