Wat kun je allemaal nog met een drachtige merrie..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Wat kun je allemaal nog met een drachtige merrie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-03 21:40

Een van mijn beste vriendinnen heeft sinds 2 maanden een stel verzorg friezen. Een van die merrie's is al een aantal maanden zwanger. Om precies te zijn, heeft ze nog twee maanden te gaan voordat de merrie is uitgerekend. Nu vraagt ze zich af, wat kun je kwa beweging allemaal nog doen met een drachtige merrie? ZE dacht dat logeren nog wel zou kunnen. tot nu toe heeft ze alleen nog maar met manege paarden vanalles gedaan. Ze heeft dus weinig ervaring met drachtige merries. Ik dacht laat ik het hier eens vragen wat er allemaal nog kan....

De merrie is niet echt veel beweging gewend, ze staat nu al een half jaar overdag op de wei en savonds op stal. Pas sinds twee maanden, gaat Merel er dus regelmatig mee wandelen, en heeft nu ook al een paar keer gelongeerd. Rijden mocht ze eerst wel, en ze gaat in de toekomst ook wedstrijden met de merrie rijden. Maar nu dus voorlopig even niet....

Wat vinden jullie???

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 03:07

Met een drachtige merrie kun je eigenlijk bijna alles nog wel doen, zeker gedurende de eerste 8 maanden. Zware inspanning tijdens de laatste paar maanden van de drachtigheid is natuurlijk iets anders.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-03 08:22

ja het gaat dus echt om de laatste 2 maanden. Rijden doet ze dus nu niet meer. Maar ze wilde weten, of je ze de merrie nog kan longeren en zo....

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 08:51

Raimaer (nog 7 weken) wordt nog steeds gereden en gelongeerd, alleen de galop onder de man is wat te veel van het goede. Maar in stap en draf kan ze nog echt aan het werk. Nu is zij wel al die tijd gewoon getraind, dus dat scheelt ook. Zie voor haar foto's met dikke buik: [ITP] Op bezoek bij Raimaer, Lielle en de buik!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 10:35

[naam verwijderd] kon vanaf de 8ste maand eigenlijk alleen nog maar rechtdoor en heel hard. Daarvoor kon ze dat ook al, maar elke buiging werd gewoon toch te veel, en ze was snel in een soort hijgende ademnood.
[naam verwijderd] staat dus vanaf eind december gewoon op rust, komt er 2x daags een uurtje uit en vermaakt zich dan heen en weer rennend voor het hek....
[naam verwijderd] moet ook nog maar een week of 7, 8.

Ik zou met de merrie uit het topic hierboven niets meer gaan aanvangen. Om nog te beginnen met conditie opbouwen als ze al 9 maanden drachtig is, lijkt me zinloos en onbegonnen werk. Laat ze maar lekker, en begin als het veulen er eenmaal is.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 10:47

Met alle vorige merrie's van mij die drachtig waren hebben we tot de laatste week, rustig afbouwend,gewerkt.De merrie die nu drachtig is (nog 10 weken)doe ik al een tijdje niks meer.Ze is zelf niet zo groot en wat kort en had eigenlijk met 6 maanden al dat ze erg kortademig was.Toen het weer zo slecht werd(2 maanden geleden )ben ik gestopt met werken omdat regelmaat voor een drachtige merrie nog noodzakelijker is dan voor een paard dat niet drachtig is,en als je dan een paar dagen niet en een paar dagen wel kunt werken vanwege het weer is het volgens mij beter de merrie lekker zelf haar beweging te laten nemen.De merrie waar jij het over hebt zou ik lekker laten staan en pas na de geboorte aan het werk gaan zetten!