het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Samir

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 09:48

Staat de omheining op de erfgrens of op jullie erf? En heeft hij aan zijn kant wel stroomdraad?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 09:56

@solleke: wat samir zegt.
Staat de omheining op jullie grond dan heeft hij een probleem; hij wil een hengst houden.
Imo zal hij dus een nieuwe omheining moeten zetten met voldoende afstand van die van jullie (minimaal een halve mtr, maar liever een mtr) en met voldoende stroom.
Op het moment dat je weet dat één van de merries hengstig is kun je hem tegemoet komen door die merrie even bij de omheining weg te houden.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 15-03-24 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 09:58

Wij hebben elk een omheining staan. Hij aan zijn kant stroomdraad, ik aan mijn kant een houten omheining. Er tussenin (de erfgrens) staan wat lage struikjes (meidoorn etc), er is ongeveer een halve meter ruimte tussen zijn en mijn omheining.

Om die reden wil ik mijn omheining dus eigenlijk niet aanpassen... Hij hoopt denk ik met stroom aan ook mijn kant, de afstand tussen de paarden nog te vergroten..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:02

Lijkt me meer dan voldoende voor 'normale' paarden, als hij veilig een hengst wil houden is het aan hem om verbeteringen aan te brengen.
Zodra je merkt dat je merries met de hoofden over het houten hek gaan staan zou je er nog een draadje bovenop kunnen zetten, maar ervóór zou ik ook niet doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:05

Overigens is de hoogte van de omheining wel van belang; en beetje hormonale springhengst trekt zich niet veel aan van een leuk aangeklede 'oxer'... van 1.20 :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:10

DubbelFun schreef:
Overigens is de hoogte van de omheining wel van belang; en beetje hormonale springhengst trekt zich niet veel aan van een leuk aangeklede 'oxer'... van 1.20 :D

Haha ja, dat is normaal wel in orde, staat op 1m50 omwille van mijn eigen uitbreker :+

Ze gaan inderdaad weleens met hun hoofd over de houten omheining ja... dus dan toch maar stroomdraad zetten?

Vind het zo vervelend, met de paarden van de zij-buren (allemaal merries) geen enkel probleem en tot voor kort met de merrie van achterbuurman (die dus de hengst gekregen heeft) ook niet. Al die aanpassingen omdat hij een hengst wil houden pfff.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:26

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 11:00

Als ze met hun hoofd over de houten omheining gaan zou ik voor mijn eigen gemoedsrust daar een draadje over spannen.
Dan is dat ook voorbij.
Maar goed de buurman moet natuurlijk zorgen dat zijn paard niet bij jullie in de wei kan komen, niet andersom.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 11:13

Lastig Solleke Noah, maar ik denk dat jij het prima zelf in orde hebt en dat de buurman zelf verantwoordelijk is dat zijn hengst veilig in de wei is.
Zo te lezen is de omheining hoog genoeg en hoef je niet te verwachten dat er ineens een hengst tussen je merries staat.
Ps misschien is ie inmiddels wel geruind :D

Inmiddels weer ietsje fitter en vandaag voor het eerst sinds weken weer echt getraind met Mirtje.
Voor het eerst een kaptoom om. Die kende ze niet, dus dat was genoeg reden om daar even heel boos over te zijn.

Maar goed , dat heb ik voor het gemak maar even genegeerd en ben lekker aan de slag gegaan met grondwerk en longeren. Ze mag iets voorwaartser, maar was hartstikke braaf.
Ik heb dan ook besloten dat Mirtje niet meer naar een trainingsstal gaat. Ze maakt zulke grote stappen en is zulke dikke maatjes met Diekke dat ze fijn hier mag blijven :o

Binnenkort ga ik lessen met haar. Die lesgeefster kan ook zadelmak maken , dus we kijken wel even hoe het allemaal gaat lopen. :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 11:18

@boemel: mooi dat het beter gaat met je en dat Mirtje ook 'grote stappen' maakt. Zelf beleren voelt bij mij altijd wel zo prettig, maar dat komt mede door de misstanden van western. Geen idee hoe het nu is, maar 'in mijn tijd' voelde dat vaak niet goed.

Ik heb maar even wat paasfleurigheden gemaakt :) Of het de paas haalt is een 2e, maar er staat nog zat
in de tuin :)
Afbeelding

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 11:49

Bedankt voor de input dames! Ik ga denk ik toch maar voor een stroomdraadje erbij, niet fijn dat extra werk, maar heb ook geen zin in gezeik met de buurman.

En inderdaad duimen dat hij inmiddels ruin is :D het is wel een mooie, cremello geloof ik.

@DF: mooi fleurig {:}

@boemel: fijn dat Mirtje vooruit gaat, zal voor jullie ook een hele opluchting zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 12:35

@solleke: qua kleur heb je dan juist kans dat ie hengst blijft, want altijd een enkele verdunning bij dekking op welke kleur dan ook!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:00

Soleke, draadje bovenlangs idd met afstandshouders. Je kunt voor dat enkele draadje ook een losse stroomklok plaatsen die op zonne energie werkt. Ik heb er 2 op zonne energie en alleen in de winter vallen ze uit als er te weinig zon/licht is. 1 van de 2 heeft een losse accu en die kan ik zelf opladen. Is een gallgher S20.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:24

Niet handig een buurman met een hengst.
Ik zou ook voor mij eigen idee een extra draadje plaatsen zodat ze in ieder geval niet met het hoofd eroverheen kunnen en als dat niet werk voor de onrust is het zijn probleem.

Ik zou rijles hebben, hele dag prachtig weer en nu weer storm en heel veel regen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:48

Ja, je krijgt het daar in het zuiden weer voor de kiezen. Balen!
Hier zon, al zegt BR dat het zou moeten regenen.

Ze lopen hier al de hele dag met de regenjassen aan... voor zo goed als niets.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:08

Ik moet nodig wat zeggen... ga de paarden voeren en het begint te storten...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 16:12

en toen had je zelf geen regenjas aan? :D

Ik dacht ach het zal wel mee vallen, zie dat het begint en dat oudje al binnen staat dus dacht ga snel de deuren dan maar dicht doen. Guus had andere plannen die begon te rennen, maar gelukkig toen ze de plaats op gerend kwam was het met een hup naar binnen ook goed en toen begon het te rammelen en wat hagel.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 17:25

Hier jantje lacht, jantje huilt weer. De jassen zijn weer aan.

Ik heb vanmorgen niet lekker gereden, Fiesta was sterk en stug en dan word ik ook sterk. Op het laatst wel heel netjes gereden, maar het gevoel was niet fijn. Nouja, komende week maar weer even werken aan loslaten en op eigen benen lopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 17:59

joyce83 schreef:
en toen had je zelf geen regenjas aan? :D.
Niet de goeie iig :)
Hagel zelfs :oo .

@belker: kan gebeuren. Volgende keer gaat het vast beter :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 20:23

Hier weinig regen gelukkig.

Vervelend zeg dat je nu dingen moet aanpassen door het een hengst bij de buren. Snap goed dat je er niet blij van wordt.

Ik had vanmiddag de tandarts voor de paarden. 2 alleen een check en 1 echt voor behandeling. Mn oudje had voor het eerst een losse kies. Die is er nu dus uit gehaald. Kon ze zo pakken. Best netjes je eerste kies op je 33e.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 09:05

33 is ook wel een hele mooie leeftijd.
Bij Missy durfde de TA de laatste jaren niet veel meer te doen want 'alles rammelde'.

Hier nu bewolkt maar droog, ik doe de dekens zo wel af als ik ga uitmesten.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 20:38

Voor morgen staat op de planning dat Roos naar de trainer gaat. Dus van alles geregeld, staat ze vandaag op drie benen. Niks aan haar been te zien, maar ze voelt zich wel zielig en zoekt echt steun. Dus ik neem haar mee naar stal (lopen en draaien gaat prima), geef apart eten en water en houd haar goed in de gaten. Ze eet goed, drinkt goed, been blijft niks aan te zien, is ontzettend knuffelig... En dan opeens onder haar manen een enorme warme dikke plaat. Heeft het arme meisje dus een enorme reactie op de booster enting van gisteren. ;( Hopelijk is het morgen voldoende weg getrokken en voelt ze zich beter. Altijd wat met dieren.

Al heb ik deze in 25 jaar paarden houden zelf nog niet eerder meegemaakt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 10:19

Het kan een reactie op bijv. de vulstof zijn of een vuiltje meegekomen met de injectie. Het eerste kun je volgend jaar een ander merk vragen. Via internet is wel te achterhalen wat de vulstof is. Het 2e komt zelden voor en kun je niets aan doen behalve de plek vooraf kaal scheren en beter ontsmetten dan de DA met een l*llig watje :)
Als Suger hier weer eens een reactie had kon dat best wel een week aanhouden in aflopende mate.

Ik heb net de dekenkast eens doorgespit en een paar wollen dekens die ik nooit gebruik er uit gehaald, nu heb ik weer ruimte voor de vliegendekens :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 12:26

Ze is vandaag nog erg zielig. Niet verplaatsen dus en maar een beetje vertroetelen. Jammer van de huur van de vrachtwagen. Maar ze moet zich veilig voelen en goede ervaringen opdoen. Eind van de week, als ze is opgeknapt maar weer een poging.

Met wollen dekens zijn ze bij veel stichtingen wel blij trouwens voor het geval je nog niet weet wat er mee te doen. Hier bij stichting Aap bijvoorbeeld. Maar veel asiels ook.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 13:57

Wat vervelend Malenka.
Hopelijk is ze snel weer de oude.

Mijn vriend heeft vandaag z’n eerste wedstrijd.
Diekke is er in ieder geval helemaal klaar voor en staat al ongeduldig te wezen. :D
Afbeelding