Ik verzorg mijn pony wel, maar de dierenarts.. / Welke spull

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Tine

Re: Ik verzorg mijn pony wel, maar de dierenarts.. / Welke spull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 21:26

Ik heb geen schuilhok ibj mijn opa, en daarom mag hij in de stal.
Hij doet het zelf ook super graag omdat daar zijn eten staat voor 's nachts en omdat dat super lekker is Knipoog;)
Ik rij niet bitloos dus ben het zeker niet vanplan Knipoog;) en stalloos doe ik ook liever niet.. weet niet waarom maar waarom zijn er anders stallen Knipoog;)
Ik ga leren ee halster omdoen, ik ga dit leren in de stal en hem op tijd een snoepje even zodat hij blijft silstaan..
Een touwhalster doe ik ook liever niet omdat ik geen idee heb hoe het werkt maar een gewoon halster zit goed bij hem Knipoog;)
Van die ontwormingsmiddel snap ik niets van, kan je het mij allemaal eens super rustig uitleggen in een pm?? (ben een klein ebetje blond..)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 22:22

de stal is niet uitgevonden omdat het zoveel beter is voor een paard. van nature gaat een paard ook niet een grot binnen om te schuilen, en een shet heeft zéker geen stal nodig. een schuilstal kan uiteraard wel, sommige ponies vinden dat erg fijn. mijn eigen dieren (drie stuks) lopen 24/7 buiten zonder schuilstal, wel langs een bosrandje maar daar doen ze het mee. de twee kleinsten hebben wel een schuilstal gehad maar daar gingen ze niet in.

2 á 3 keer per jaar naar de smid 'omdat het een shet is' is onzin. mijn merrie moest als veulen eens in de twee weken gecontroleerd en bijgewerkt worden omdat haar benen scheef stonden. ook nu staan ze onder regelmatige controle en onderhoud. een shet moet net zo vaak naar de smid als elk ander paard.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 22:29

merrieveulen schreef:
de stal is niet uitgevonden omdat het zoveel beter is voor een paard. van nature gaat een paard ook niet een grot binnen om te schuilen, en een shet heeft zéker geen stal nodig. een schuilstal kan uiteraard wel, sommige ponies vinden dat erg fijn. mijn eigen dieren (drie stuks) lopen 24/7 buiten zonder schuilstal, wel langs een bosrandje maar daar doen ze het mee. de twee kleinsten hebben wel een schuilstal gehad maar daar gingen ze niet in.

2 á 3 keer per jaar naar de smid 'omdat het een shet is' is onzin. mijn merrie moest als veulen eens in de twee weken gecontroleerd en bijgewerkt worden omdat haar benen scheef stonden. ook nu staan ze onder regelmatige controle en onderhoud. een shet moet net zo vaak naar de smid als elk ander paard.

Maar ik blijf hem liever in de stal zetten, hij vindt het zelf ook leuker enzo.. Want als hij weet wanneer dat hij zijn stal binnen mag, dan kom je binnen en begint hij a te hinniken van bovenop de wei (halverwege ongeveer Knipoog altijd voerdrijve)
Dus als hij graga wil, ik doe dit alleen in de winter, in de zomer is er eten genoeg Knipoog
De smid komt morgen niet maar de week erachter zaterdag Knipoog

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:15

Maar als je altijd op dezelfde tijd zijn eten op de wei zou komen brengen zou hij er net zo hard hinnikend aan komen rennen hoor!
Die van ons staan normaal ook altijd buiten, helaas nu tijdelijk niet wegens te nat land. Voor je paard en ZEKER een shet is dat gewoon veel fijner.
Is er een bibliotheek in je buurt waar je paardenboeken kunt lenen en je zo een beetje kunt inlezen? Staan lang niet altijd de juiste dingen in maar is wel een mooie houvast voor je om vandaaruit meer bij te gaan leren! Ook op internet kun je heel veel vinden. Stel voor jezelf eens een rijtje op waarover je vragen hebt en ga dat eens opzoeken op internet.
Dus:
* Hoevaak moet een pony naar de hoefsmid
* Hoevaak en hoe moet je ontwormen
* Hoe doe je een halster om
* Wat voor spullen heb je allemaal nodig voor een eigen pony
* Heeft een shetlander een stal nodig
* Hoe zorg ik ervoor dat mijn pony niet wegloopt als ik hem uit de wei wil halen
* Wat kun je naast het rijden allemaal doen met een pony
* enz enz!

Maak er voor jezelf anders maar een 'verslagje' van, zodat je het later nogeens na kunt lezen als je ergens over twijfelt en je kunt het aan je ouders vertellen zodat zij snappen waarom ze bepaalde kosten zullen moeten maken.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 18:24

anniee schreef:
Maar als je altijd op dezelfde tijd zijn eten op de wei zou komen brengen zou hij er net zo hard hinnikend aan komen rennen hoor!
Die van ons staan normaal ook altijd buiten, helaas nu tijdelijk niet wegens te nat land. Voor je paard en ZEKER een shet is dat gewoon veel fijner.
Is er een bibliotheek in je buurt waar je paardenboeken kunt lenen en je zo een beetje kunt inlezen? Staan lang niet altijd de juiste dingen in maar is wel een mooie houvast voor je om vandaaruit meer bij te gaan leren! Ook op internet kun je heel veel vinden. Stel voor jezelf eens een rijtje op waarover je vragen hebt en ga dat eens opzoeken op internet.
Dus:
* Hoevaak moet een pony naar de hoefsmid
* Hoevaak en hoe moet je ontwormen
* Hoe doe je een halster om
* Wat voor spullen heb je allemaal nodig voor een eigen pony
* Heeft een shetlander een stal nodig
* Hoe zorg ik ervoor dat mijn pony niet wegloopt als ik hem uit de wei wil halen
* Wat kun je naast het rijden allemaal doen met een pony
* enz enz!

Maak er voor jezelf anders maar een 'verslagje' van, zodat je het later nogeens na kunt lezen als je ergens over twijfelt en je kunt het aan je ouders vertellen zodat zij snappen waarom ze bepaalde kosten zullen moeten maken.

Slim idee,, hieruit ga ik zeker veel halen!
Dit topic mag gesloten worden, nu weet ik ongeveer genoeg!

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:29

TS doet een aantal dingen op een bepaalde manier. Deze hoeft zij niet te veranderen! Als de pony gewillig meeloopt naar de stal is er toch niets aan de hand? Sommige pony's gaan maar al te graag mee naar de stal, als het bijvoorbeeld heel nat is, waarom zou een shet dat niet mogen.

Daarbuiten als je de pony binnen eten geeft wordt het buiten niet zo'n rotzooi als hij/zij het vermot!

Misschien kunnen jullie haar beter bruikbare tips geven i.p.v. haar manier van verzorgen af te kraken. Ze doet het prima naar mijn idee.. Die pony gaat echt niet dood van een nacht op stal staan hoor!! Al is het niet helemaal natuurlijk dat deze binnen staat een pony die vrijheid heeft zoekt ook een beschut plekkie op momenten dat het regent of gewoon rotweer is. Misschien heeft hij wel geen beschutting. Als ze een boswal hebben, is er toch enigsinds beschutting.

Geef haar gewoon haar tips, maar kraak mensen niet af om hun manier van verzorgen. Dat jullie jullie eigen manier beter vinden is iets anders.

Wat TS doet is in ieder geval niet zielig. Ze wil haar pony graag goed verzorgen en dat is toch het belangrijkste? Dat de pony gelukkig is??

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 18:30

dankje, hier mag wel een slotje op.. voordat ze terug beginnen met fiscussieren

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:43

Snoop_fan schreef:
Wat snap je niet dan?

Wzt je zei van dat eiditten enzo.. Laat ook maar Knipoog

WIl je m'n vriendin worde, je lijkt me wel supper lief..

EN de hoefsmid is voor voglende week zaterdag, 1 uur ebsteld Knipoog;)
De dierenarts zal ik zeggen..
Rond welke prijs is dat dan? (alles samen van de dierenarts, hoeveel betaal jij ongeveer als je dat wilt zeggen)

Zo lief ben ik niet hoor! Pas op daar gaat mijn reputatie. Haha! Clown
Je mag altijd een PBtje sturen als je wat wil weten. Ben ik een vriendin op afstand voor je, Oke?

Je weet natuurlijk niet wat de dierenarts tegen komt als Snoop zijn bekkie open doet. Knipoog Maar meestal is het alleen even vijlen. Het ligt heel erg aan de arts wat daar voor gerekend wordt. Meestal doen mensen op grotere stallen dit soort dingen samen. Dan hoeven ze maar 1 keer voorrijkosten te betalen. Maar jij hebt in je eentje helaas die kosten alleen te dragen. Er zijn ook artsen die helemaal geen voorrijkosten rekenen. dan heb je geluk.

- voorrijkosten (30,- of zo)
- de prik meestal zo'n 25,-
- wormenkuur (20,-)
- kiezen vijlen, ik schat zo'n 30,- als de arts er toch al is
- bekappen door de smid zo'n 20,-
--------------------------------------
wordt het toch zo'n € 125,- maar het kan best zijn dat het in Belgie goedkoper is hoor. In Nederland is het meestal iets duurder dan bij jullie als ik het goed heb.

nog een tip; probeer contant af te rekenen. Meestal scheelt dat wat in de rekening. Knipoog

Die tip om zelf met een internet zoekmachine zoals Google dingen op te zoeken is heel goed.
Lekker veel opzoeken en dan kom je al lezende steeds meer te weten over paarden. En dat is veel hoor!
Je raakt nooit uitgeleerd. Haha!

Fijn dat de hoefsmid komt, staat hij straks weer picobello op zijn voeten.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 22:59

ben ook blijd at de hoefsmid komt,
Iemand zei me dat lichtrijden ook beter is tijdens het rijden dus ik ga vanalles uitproberen om zolang mogenlijk te rijden..
(hierover hoef ik geen commentaar..)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 23:57

Snoop_fan schreef:
ben ook blijd at de hoefsmid komt,
Iemand zei me dat lichtrijden ook beter is tijdens het rijden dus ik ga vanalles uitproberen om zolang mogenlijk te rijden..
(hierover hoef ik geen commentaar..)

maar je krijgt het wel. waarom MOET je toch zo lang mogelijk rijden? waarom? voor je eigen lol, dat is de enige reden. het spijt me dat ik het zeg, maar ik vind je een enorme egoïst.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 10:09

Ik vind het feit dat de pony snachts op stal gaat nog niet eens zo erg, ieder mens handelt naar wat hij/zij goed vind.
Daar kun je een andere mening over hebben maar uiteindelijk beslist iemand dat zelf.
Maar mijn vraag is waarom laat je de stal niet open dan kan je pony zelf in en uit en je kunt hem savonds evengoed daar zijn voer geven maar kan dan ook weer naar buiten als hij dat wil.
Laat een smid, een dierenarts komen en haal een wormkuur.
Dat is nu heel belangrijk.
1/2 keer per jaar moet je voor lintwormen ontwormen (staat op de verpakking) ook de smid moet vaker komen.
Bij mij heb ik geen aantal weken, bij mij komt de smid als dat nodig is en in de zomer is dat ongeveer 1x in de 8 weken en in de winter soms pas weer na 3maanden.
Ligt ook aan de hoeven van je paard.
Als die gaan scheuren of helemaal gaan brokkelen moet die toch even komen.
Smid is meestal niet zo duur voor alleen kappen en de enting voor een paard zo'n 50 euro.
Nu moet je pony eerst de basisenting krijgen en dan hoeft hij nog maar 1x per jaar.
verder moet je hulp vragen op een manege of stal bij je in de buurt daar kun je ook in de praktijk veel leren.
Succes.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 10:26

je hebt je paard al 3 jaar en nog geen idee wat nodig is aan inentingen, wormenkuren hoefsmid etc.
Schandalig. Ik weet niet hoe oud je bent maar naar mijn idee zeker gaan paard waard.
jaarlijks inenten influenza / tetanus, nu eerst de basisentingen en dan jaarlijks herhalen
hoefsmid om de 6 tot 8 weken
wormenkuur afhankelijk van de gegeven wormenkuur na 8 weken of 3 maanden een andere wormenkuur, je dierenarts kan je hier over informeren.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:13

Snoop_fan schreef:
Slim idee,, hieruit ga ik zeker veel halen!
Dit topic mag gesloten worden, nu weet ik ongeveer genoeg!

dit begrijp ik niet. het is duidelijk dat je nog héél veel te leren hebt, en vier pagina's op Bokt zijn écht niet de leermeerster voor ook maar de minste basiskennis. gezien de gestelde vragen, denk ik niet dat je op dit punt al genoeg weet om geen hulp meer nodig te hebben.
ik heb paarden ingeslapen zien worden nav onkunde en gebrek aan kennis van de eigenaren, laat het niet zover komen!

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 10:44

maar hier mag toch een slotje op omdat ik niet wijzer wordt als iedereen commetnaar geeft waarover dit topic niet moet gaan, ik heb bij privé bericht en op msn sommige mensen gevonden en die willen me maar al te graag hebben zonder ruzie

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:40

je kunt erg slecht tegen kritiek en dat is erg onsportief.
Als je een vraag steld krijg je veel verschillende meningen en die komen er soms misschien wat bot uit maar uiteindelijk willen ze je wel helpen.
Lees sommige reacties eens met een andere gedachten.
Heel veel sucses.

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 01:32

Laat dat kind nou maar met rust, ze weet alles en doet er nu alles aan om de tips op te volgen. Doorzeiken slaat nergens op, ze was 11 en wist niets van ponies. Nu heeft ze de klok horen luiden en gaat op zoek naar de klepel. Dat is toch aalleen maar aan te moedigen? Jullie snappen toch wel dat een kind van 11 geen nee zegt als ze een pony krijgt? We zitten niet allemaal op een ponyclub en we hebben ook niet allemaal perfecte ouders die je begeleiden in zoiets. Stoppen met zeuren; je hebt het tegen een kind. Ik was zelf een bijdehand kreng op die leeftijd die over alles en nog wat mee kon kletsen maar we zijn niet allemaal hetzelfde, toch? Nors opkijken

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 02:42

ladolcevita schreef:
Laat dat kind nou maar met rust, ze weet alles en doet er nu alles aan om de tips op te volgen. Doorzeiken slaat nergens op, ze was 11 en wist niets van ponies. Nu heeft ze de klok horen luiden en gaat op zoek naar de klepel. Dat is toch aalleen maar aan te moedigen? Jullie snappen toch wel dat een kind van 11 geen nee zegt als ze een pony krijgt? We zitten niet allemaal op een ponyclub en we hebben ook niet allemaal perfecte ouders die je begeleiden in zoiets. Stoppen met zeuren; je hebt het tegen een kind. Ik was zelf een bijdehand kreng op die leeftijd die over alles en nog wat mee kon kletsen maar we zijn niet allemaal hetzelfde, toch? Nors opkijken

Mee eens dolce vita, dat eeuwige gezeur hier op bokt altijd over deze onderwerpen.
Wees blij dat zo'n wicht om raad komt vragen en help haar gewoon op een vriendelijke manier.
Hetzelfde punt als met die hoefsmid, een shetlander heeft in principe(uitzonderingen daargelaten mbt ijzers en of beenstanden)echt niet om de 2 maand een hoefsmid nodig.
Andere paarden in principe ook niet, wij bekappen en beslaan wanneer dat nodig is, bij het ene dier 2 maand bij het andere 4.
Waarom zou je in godsnaam extra kosten gaan maken door die HS om de 8 week te laten komen?
Dat een paard maar 20% van zijn gewicht kan dragen is ook bullshit, dit is per paard zo ontzettend afhankelijk dat je dit nooit via een regeltje kunt toepassen.
Nee ik ga ook niet op een shetlander zitten maar dankzij deze regel zou ik ook te zwaar zijn voor IJslanders,fjorden en haflingers....komop zeg!
Dit meisje geeft aan geholpen te willen worden en staat open voor ons, zelfs als we het niet zo vriendelijk brengen, daar kan menig bokker nog wat van leren!

Snoopy voor de duidelijkheid:

Inenting 1x per jaar tegen tetanus en influenza
Ontwormen zo'n 4 keer per jaar gewoon te koop in dieren/veewinkel zoals welkoop,boerenbond
hoefsmid zo'n 4 keer per jaar

verdere dingen als haken op zijn kiezen of weet ik wat, dat merk je vanzelf als hij slechter gaat eten, dan de veearts bellen evenals je natuurlijk doet als hij ziek is.
succes ermee

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 08:30

20% van het eigen gewicht is een maximum dat gesteld is nav onderzoeken mbt drukverdeling en reacties van het lichaam op belasting door de ruiter. het is een erg goede 'regel' om aan te houden als het gaat om zwaarder gebouwde paarden, bijv. shetten, fjorden en IJslanders. voor de gemiddelde KWPN-er houdt men hierbij zelfs 15% tot 17% aan. het is dus absoluut geen stierenpoep.

de reden dat ik aangeef dat een shet net zo vaak naar de smid moet als elk ander paard is omdat ik drie tot vier keer adviseren nogal gevaarlijk vind. wij hebben de hoeven van de pony niet gezien, en de kans is groot dat het wél vaker moet. daarom ben ik hier voorzichtig mee, ik heb genoeg kapotte hoeven gezien wat puur veroorzaakt werd door onwetendheid.

voor de rest ga ik in je advies mee, ik hoop dat de TS het er ook mee eens is.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 18:12

oké, ik wordt hier helemaal gek maar snap nu wel dat de dierenarts groot nodig is,, het rijden vindt ik nog steeds spijtig.. Maar ik heb al wel een ander peisje (zelfs 2) die evenuteel, als het mag van mama, dan komen rijden..
Ik zal vragen aan de hoefsmid wanneer hij ongeveer nog een keer moet komen, hij zal het waarschijnlijk wel inzien of hij het groot nodig eheft om regelamtig of niet, kapotte hoeven heeft hij niet, geen scheurtjes of andere dingen.. Alleen staan ze niet mooi.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:47

Let je er dan wel op dat ook die meisjes niet te groot en te zwaar voor hem zijn? Anders maakt het nog geen verschil. Zoals al gezegd... een paard hoeft echt niet perse bereden te worden, ligt niet in zijn natuur, maar wel voldoende beweging krijgen en dat kan op heel veel andere manieren (zoals op de wei, dat doe je al goed). Je doet jezelf en je pony daar een veel groter plezier mee. Je hoefsmid zal goed kunnen bekijken wat je pony aan hoefverzorging nodig heeft. Dat hij geen scheurtjes ofzo heeft is mooi, maar 'alleen staan ze niet mooi' kan inhouden dat ze slechter zijn dan ze misschien ogen. Een slechte hoevenstand kan voor je pony veel leed veroorzaken omdat het doorwerkt in de rest van zijn lijf. Loop zelf bijvoorbeeld maar eens een dag met 1 schoen, of een propje in je schoen, dan voel je ook dat dat doorwerkt op de rest van je lichaam. Doe je dat langdurig, krijg je klachten en pijn. Ik kan zo niet zo hoe ze staan, maar hou er rekening mee dat het meer kan inhouden dan 'eventjes' recht maken.
Wat betreft de wormkuur, laat je goed informeren en ben erop bedacht dat je telkens afgewisseld andere merken/soorten moet nemen (hiervoor bestaan roosters) omdat de wormen anders resistent kunnen worden. Laat de dierenarts je ook goed voorlichten over het gewicht van je pony, dus spuit niet alles erin! Overdosis wormkuur is niet zo prettig!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:54

Jana_en_Ik schreef:

hier sluit ik me bij aan.

@ Snoop_fan, ik vind het ECHT SUPER dat je toch bereid bent om te luisteren, en niet meer op je pony gaat rijden. serieus, dat vind ik echt heel erg goed! ik weet dat het voor jou wel jammer is om niet meer te rijden, maar je kiest nu wél voor het beste voor je pony, en zo hoort het ook! klasse!

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 17:00

oké, ben blij dat jullie niet meer super kwaad reageren.. Soor ben een kind van bijna 13. Je kan misschien wel zeggen dat ik niet tegen kritiek kan maar is dit niet normaal.. Als je zelf een shet hebt waar je alles op leerde, je elerde er andere op rijden, je leerde er vertrouwen op kirjgen enz.. en dan opeens zeggen ze: LOSSEN, STOPPEN MET RIJDEN!
Dit weegt zwaar door, het is moeilijk.. ook als je dan iemand anders er ziet oprijden zou je er zo bij op springen.. Ik ga horen wat de hoefsmid zegt, ik weet dat hij hierin niet gespecialiseert is maar hij zal ook wel een idee hebben en niet beginnen te zeggen van, 3 keer z'n eigen gewicht (wat onmenselijk is, dan zou hij zo'n 600 kg kunnen houden, zet er een sumoworstelaar op..) en hij zal ook niet zeggen, 10 kg... een baby, hij heeft ook een idee ervan maar ik vress ervoor dat hij nee zal zeggen, dan zeg ik tegen mama dat ik het meisje dat ik normaal les ging geven of het eens mag komen rijden.. enzo kan ik met mama zagen want zij is geen makkelijk mens waar je gewoon tegen zegt, mam, op bokt.nl zeggen ze da'k te groot ben, krijg ik een andere pony en mag dat meisje komen rijden.
Zo is mijn mama niet, ze wil steeds uitleg van iemand zoals een dierenarts of hoefsmid of die iets van paardjes kent..

Maar zou ik nog mogen uitstappen? of eens een klein drafje maar niet te veel.. vooral stappen en kleine oefeningen voor vertrouwen. ==> zo neen, oké..
==> zo ja, om de hoeveel tijd en hoelang dan?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:18

nee, je doet je pony er tekort mee. ook niet uitstappen terwijl je erop zit, gewoon er niet meer opgaan. ook niet voor een foto, gewoon niet.
enne, ik kan me voorstellen dat je moeder het niet leuk vindt om te horen als je gelijk om een andere pony vraagt. je kunt met deze nog genoeg doen zonder erop te zitten.

ik begin binnenkort met les nemen aan de lange teugel, lijkt me helemaal super!

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 11:48

cool!!
Maar ik zei net tegen mijn moeder net voor de hoefsmid binnenkwam: Mama, Marieke (vriendin) zegt dat ikw at te groot wordt voor SNoopy, wil jij het eens aan de hoefsmid vragen en dan zegt ze: "maar Tine, als je er nu 3 uur per dag op reed zou het wel erg zijn voor z'n rug maar je zit er maar heel soms op en dan kan het geen kwaad maar ze gaat het wel aan de hoefsmid vragen (heb het gezegt dat ze moet zeggen).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:14

en wat heeft de smid gezegd? ben ik wel benieuwd naar.

ik vraag me wel af hoe jouw moeder kan weten wat wel en niet goed is voor dat dier, als ze er geen verstand van heeft. een hoop mensen verkijken zich erop, ook mensen met meer ervaring.