Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happinez

Berichten: 8413
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:14

Bloodymary schreef:
En hier is ook wel eens een wolf gesignaleerd, GW1625M zit hier in de buurt. Zelfs gesignaleerd in de straat waar hij staat. Maar daar maak ik me echt geen zorgen over. Maar denk sowieso dat het zorgen maken bij veel mensen vooral in hun hoofd zit. En dat dat ook erger is dan vroeger, geen idee waarom.

Wel eens is anders dan binnen een territorium wonen. Maar goed ik zal daar niet verder op in gaan want dan vervuil ik het topic teveel daarmee.
Al is dat wel het enige wat tegenwoordig mijn hobby wat stressvoller en minder leuk maakt.

DuoPenotti

Berichten: 30451
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:20

Happinez schreef:
Bloodymary schreef:
En hier is ook wel eens een wolf gesignaleerd, GW1625M zit hier in de buurt. Zelfs gesignaleerd in de straat waar hij staat. Maar daar maak ik me echt geen zorgen over. Maar denk sowieso dat het zorgen maken bij veel mensen vooral in hun hoofd zit. En dat dat ook erger is dan vroeger, geen idee waarom.

Wel eens is anders dan binnen een territorium wonen. Maar goed ik zal daar niet verder op in gaan want dan vervuil ik het topic teveel daarmee.
Al is dat wel het enige wat tegenwoordig mijn hobby wat stressvoller en minder leuk maakt.

Ik denk dat je deze wolf even onderschat. Deze was hier gevestigd.
Heeft in 2 jaar tijd 174 dna bewezen dieren gepakt, schapen, damherten, maar ook koeien. Maar uiteraard zijn het er veel meer.
Over 120 schaapwerend raster en hoger. Liep naast de huizen.

Hij heeft gelukkig hier geen partner gevonden, maar hier was het ook 1 doffe ellende.
Het is niet alleen op de Veluwe en Drenthe ellende, ja momenteel wel, maar hier is ook de vraag, komt hij terug of een ander er voor in de plaats.

Happinez

Berichten: 8413
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:46

ik onderschat niets , denk eerder dat Bloodymary wat onderschat wat de schade kan zijn.
Vind het dan ook niet fijn om te horen dat die zorgen dan eigenlijk "tussen de oren" zouden zitten terwijl ze wel degelijk gegrond zijn.
Maar wellicht bedoelt ze het niet zo.

DuoPenotti

Berichten: 30451
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:48

Oh ik las dat niet gaande over de wolf, maar gewoon in de algemeenheid.
Maar snap nu hoe jij dat hebt gelezen.:)

Bloodymary
Berichten: 4569
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:51

Ja inderdaad, dat ging over stress, je zorgen maken om van alles voordat het zich voordoet, in het algemeen. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het heel vervelend is als je daar last van hebt. En ook zeker niet makkelijk om dat weg te halen bij je zelf.

En de wolf richt zeker veel schade aan. Maar voor mijn KWPN'er is dat niet iets waar ik me zorgen om maak. Zelfs niet als er in de buurt een rond loopt. Ook al zijn er gevallen bekend dat ook grote paarden zijn aangevallen.
Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 19-02-24 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30451
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:53

Bloodymary schreef:
Ja inderdaad, dat ging over stress, je zorgen maken om van alles voordat het zich voordoet, in het algemeen. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het heel vervelend is als je daar last van hebt. En ook zeker niet makkelijk om dat weg te halen bij je zelf.

En de wolf richt zeker veel schade aan. Maar voor mijn KWPN'er is dat niet iets waar ik me zorgen om maak. Zelfs niet als er in de buurt een rond loopt.

knap dat je dat kan, maar kwpn-ers of rijpaarden van dat formaat zijn in Nederland al aangevallen en in Duitsland al veel....

je mag natuurlijk zelf weten of jij je daar druk om maakt, ik wel....

Jessix

Berichten: 16513
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:06

Bloodymary schreef:
Ja inderdaad, dat ging over stress, je zorgen maken om van alles voordat het zich voordoet, in het algemeen. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het heel vervelend is als je daar last van hebt. En ook zeker niet makkelijk om dat weg te halen bij je zelf.

En de wolf richt zeker veel schade aan. Maar voor mijn KWPN'er is dat niet iets waar ik me zorgen om maak. Zelfs niet als er in de buurt een rond loopt. Ook al zijn er gevallen bekend dat ook grote paarden zijn aangevallen.


Fijn dat je je daar geen zorgen over maakt. Ik wel, alleen nu nog niet in ernstige maten, omdat er hier een sporadisch langsloopt. Maar ik moet er niet aan denken dat er straks meerdere roedels zijn op de heuvelrug. Ze eten mijn lusitano's vast niet in één keer op, maar ik zie ze liever ook niet door de omheinding heen knallen of met bijtwonden terug.

Echt zorgen ga ik me daarover ook pas maken als het zover is. Maar voor mij is het wel al minder ontspannen paarden houden dan voor de wolf zich vestigden. Lijkt me heerlijk als je dat totaal niet hebt. (en dat bedoel ik niet sarcastisch maar oprecht)

Popstra
Berichten: 13946
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:17

Bloodymary schreef:
Stressvolle hobby? Ik zie het echt alleen als een heerlijke ontspanning.

Heb het heel druk met mijn werk, eigen bedrijf met kantoor aan huis. Voordeel is dat ik mijn eigen tijd in kan delen. Vaak werk ik smorgens, dan smiddags lekker het bos in met mijn paard en dan savonds weer werken. Bijvoorbeeld. Het even een paar uur uitwaaien in het bos, de wei schoonmaken, het bezig zijn met mijn fantastische dier, dat geeft me echt ontspanning en beweging. Ook gezellig wat buurten en drinken met stalgenoten.

Verder maak ik me er geen zorgen over. Hij wordt prima verzorgd op zijn pensionstalling, ik ga ook gerust drie weken op vakantie in de zomer. Als ik er ben ga ik er 3 a 4 keer in de week heen. De rest is hij in goede handen en vermaakt zich prima met zijn vriendinnetjes op de wei.

En hier is ook wel eens een wolf gesignaleerd, GW1625M zit hier in de buurt. Zelfs gesignaleerd in de straat waar hij staat. Maar daar maak ik me echt geen zorgen over. Maar denk sowieso dat het zorgen maken bij veel mensen vooral in hun hoofd zit. En dat dat ook erger is dan vroeger, geen idee waarom.


Jij klinkt als de iedeale pension klant! :)

Coentjuh

Berichten: 9871
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:33

Ik vraag me dan af, de mensen die niet echt die stress ervaren.. Hebben jullie dan heel weinig medische problemen met jullie paarden? Of echt de allerbeste leukste pensionstal die aan haast alle eisen voldoet?

ikke

Berichten: 37699
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:27

Coentjuh schreef:
Ik vraag me dan af, de mensen die niet echt die stress ervaren.. Hebben jullie dan heel weinig medische problemen met jullie paarden? Of echt de allerbeste leukste pensionstal die aan haast alle eisen voldoet?

Niet speciaal.
Ja, ik sta op een goede stal, daar is deze op uitgezocht en daarom staan we er al 15 jaar.

medisch probleem? Ja, ook onze paarden mankeren wel eens wat. We hebben er onlangs nog eentje op moeten laten gaan. Belangrijk punt: wij hebben een goede dierenarts waarmee je een gezonde discussie kunt voeren waar eigenlijk altijd een goed behandelplan uit komt waar we beiden in geloven.

Ik heb dus geen enkele reden om stress te hebben. Onze paarden staan goed, er wordt naar omgekeken en ingegrepen waar nodig.

Elisabeth32
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:18

Coentjuh schreef:
Ik vraag me dan af, de mensen die niet echt die stress ervaren.. Hebben jullie dan heel weinig medische problemen met jullie paarden? Of echt de allerbeste leukste pensionstal die aan haast alle eisen voldoet?


Ik heb mezelf wel aangeleerd om me minder zorgen te maken. Stalgenoten hadden hier vooral veel invloed op. Je gaat snel mee in negativiteit en dat levert echt stress op. Nu blijf ik daar meer van weg en dat geeft echt rust.

Paard staat op een prima stal, 24/7 buiten, grote schuilstal, verharding en zandpaden, weilanden. Natuurlijk is het niet perfect, maar zeker goed genoeg.

Deze winter is het zwaar, maar dat is overal zo denk ik. Ik merk aan het humeur van mijn paard niks gelukkig.

DuoPenotti

Berichten: 30451
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:21

Coentjuh schreef:
Ik vraag me dan af, de mensen die niet echt die stress ervaren.. Hebben jullie dan heel weinig medische problemen met jullie paarden? Of echt de allerbeste leukste pensionstal die aan haast alle eisen voldoet?

Uiteraard bij ziekte stress.
Maar dat heb ik bij de honden ook. Vind dat niet alleen maar paard gerelateerd.

Gelukkig ook veel gezonde momenten of misschien niet helemaal gezond maar ook niet meteen zo ernstig dat het stress geeft.

Kaaskoekje
Berichten: 42
Geregistreerd: 23-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:37

Ik heb een senior en na meer dan 20 jaar een paard hebben, twijfel ik echt of ik hierna weer een paard wil. Voornamelijk om de stress van een betaalbare goede stal in combinatie met de gezondheid van je paard en alle ballen die je in een volwassen leven sowieso hoog moet houden. Ik ben het meest gelukkig in het bos met mijn paard, maar de balans slaat vaker dan mij lief is uit naar de andere kant...

Furst
Berichten: 727
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:21

Amai.. kei herkenbaar! Ik zie mijn paarden doodgraag, ben er ook graag mee bezig maar kan er soms echt ongelukkig door worden. Zeker omdat ik zo’n stressgevoelige persoon ben. Ik hev het gevoel dat ik nooit zcht gelukkig ga zijn tot ze aan huis staan en dat is gewoon voorlopig echt niet mogelijk. En ik stress me daar kapot over. We hebben al een mooie plek. Nu wel veel modder door de aanhoudende regen, maar toch…

anjali
Berichten: 15377
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 11:43

tienus63 schreef:
Voor wie vindt dat wolven niet (in grote getale) in Nederland thuishoren, er is een petitie gestart.
Deze kan anoniem ondertekend worden.

https://wegmetdewolf.petities.nl/?fbcli ... XHgaBDBhTw

Ik ben blij dat wij geen paarden meer hebben. Het geeft rust, voor de komst van de wolf liepen ze bij goed weer 24/7 buiten.
Sinds de wolf zich in Nederland gevestigd heeft en bij ons over het erf is gelopen, in de nacht altijd binnen.
Hooguit bij hittegolf ‘s nachts buiten. 24/7 op stal is ook zo wat.

Dank je, ik heb dit zojuist ondertekend.

Princesj

Berichten: 4554
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 11:53

Toen ik nog in pension stond maakte ik mij meer zorgen dan sinds ik ze op een eigen plek heb. Ik merkte toch vaak dat de pensioneigenaren minder alert waren op problemen dan dat ik dat zelf ben. Ik kan nu sneller inspelen op (naderende) problematiek, dat geeft mij rust. Het is meer werk, maar t geeft me echt veel meer rust. Ik hoef me ook niet meer te schikken naar wat een ander goed vind, ik doe het lekker op mijn eigen manier waarbij ik kan kijken wat mijn paarden nodig hebben en niet die van een ander.

Fly_high

Berichten: 3339
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 12:21

Coentjuh schreef:
Ik vraag me dan af, de mensen die niet echt die stress ervaren.. Hebben jullie dan heel weinig medische problemen met jullie paarden? Of echt de allerbeste leukste pensionstal die aan haast alle eisen voldoet?


Combinatie van allebei, heb vorig jaar 0 medische kosten gehad dus nu moet ik afkloppen toch behalve preventieve zorg ofc maar dat is nou niet bepaald stressvol ;) en tegelijkertijd een hele betrokken pensionhouder die heel goed voor mijn paard zorgt.

Die regelt ook alles qua ontwormen, enten, tandarts etc en denkt altijd mee wat het beste is voor het paard, ik kan zomaar zeggen dat ik paar weken op vakantie ga en alles wordt dan geregeld, is echt super chill.

Blessures en andere medische issues vind ik wel extreem stressvol, daar niet van :') dus in die zin zal het sws veel meer stressvolle hobby blijven dan kantklossen en klaverjassen := maar goed dat hoort IMO gewoon bij huisdieren hebben.

Zonnetje81
Berichten: 18767
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 12:26

Ik sta op het punt mn pony's die bij mijn ouders staan te verkopen. Want ik vind het dus vooral stress en gedoe opleveren en mijn agenda beheersen.

Ik ben nu na 6 maanden REGEN/MODDER/DREK wind, storm het eigenlijk zo beu. Ik kijk zoooo op tegen de zomer: hitte, dazen, weer elke dag nadenken gaan ze snachts naar buiten of overdag, lukt dat met mn agenda, dekens en hoofdnetjes erop.

Dus nu denk ik wel eens; is dit nou echt leuk??? Om maar te zwijgen over blessures etc.

Wiwabalia

Berichten: 4706
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 12:28

Ik heb mijn paarden op een fijne volpension plek staan die grotendeels voldoet aan mijn wensen en sindsdien echt heel weinig zorgen erom. Echt heerlijk.

Iets minder luxe voor mezelf ‘s winters maar een fijne pensionhouder en stalgenoten die elkaar gewoon lekker laten. Ik denk dat dat echt enorm veel scheelt, en al kom ik een week niet, staan ze er tiptop verzorgd bij, komen veel buiten en als er echt iets is word ik gebeld.

Ik heb wel veel zorgen gehad om ze in het verleden of veel stress, vaak was dit omdat basisvoorwaarden niet oke waren (te weinig ruwvoer/te weinig buiten), of heel veel zelf moeten doen/onderling regelen en dan zat er een partypooper in het groepje.

lizy29

Berichten: 6255
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 12:30

Ik vind onze paarden eigenlijk bijna het meest relaxte onderdeel van onze dierenbende. Onze schapen bezorgen me veel meer kopzorgen. Maar dan nog genieten we er vooral van. Nee niet alles is perfect, en een stukje loslaten moet je leren maar als ik dan de schapenstal inloop en zie hoe tevreden de ooien en lammeren erbij lopen of de wei in stap en begroet word door de paarden dan geniet ik vooral en die momenten maken het voor mij waard.

Popstra
Berichten: 13946
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 12:33

Zonnetje81 schreef:
Ik sta op het punt mn pony's die bij mijn ouders staan te verkopen. Want ik vind het dus vooral stress en gedoe opleveren en mijn agenda beheersen.

Ik ben nu na 6 maanden REGEN/MODDER/DREK wind, storm het eigenlijk zo beu. Ik kijk zoooo op tegen de zomer: hitte, dazen, weer elke dag nadenken gaan ze snachts naar buiten of overdag, lukt dat met mn agenda, dekens en hoofdnetjes erop.

Dus nu denk ik wel eens; is dit nou echt leuk??? Om maar te zwijgen over blessures etc.

Heel herkenbaar.
Die weers invloeden en zomers die verzengende hitte plus de dazen last.
Komt daar nu bij, snachts op de wei hier dus een ding word nu de wolf hier gevestigd is.
Krijg je daar weer slapeloze nachten van.

anjali
Berichten: 15377
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 12:55

Het is ook heel wisselend. Nu inderdaad door het langdurige ongunstige weer. Maar dat zal straks wel omslaan en in de lente ziet alles er veel vrolijker uit. Verder, gezondheid en ziekte kunnen elkaar ook afwisselen waardoor je "goede tijden,slechte tijden" hebt.Als de mijne door een wolf zou worden gedood dan zou ik er (hier in deze omstandigheden althans) wel mee stoppen want ik koop geen dieren om als wolvenvoer te dienen.

Kyno

Berichten: 10449
Geregistreerd: 07-09-03

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 13:17

Ik geniet van mijn paarden, maar maak me inderdaad ook regelmatig zorgen. Gelukkig staan ze aan huis dus kan ik veel beïnvloeden. Ik heb een oude dame staan met artrose die de nodige extra zorg behoeft, en eentje met EMS wat een strak management vraagt en die me regelmatig kopzorgen geeft. Opeens weer een harde manenkam en ik kan weer piekeren; is deze partij hooi te rijk geweest?
Aanhoudende regen waardoor de track niet open kan en ze rondhangen op de bestrating/het pleintje bij de schuilstal: hoe ga ik haar in beweging houden? Etc.

Maar ben me ervan bewust dat ik zelf een stresskipje ben. Ik vind het ook lastig om voor een vakantie de zorg uit handen te geven. Terwijl we echt de best mogelijke oppas aan huis hebben voor de dieren. <3
Zoveel geluk mee!

Alsnog denk ik regelmatig: dit zijn wel echt de laatsten. :=

BrankaZ

Berichten: 3912
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 13:17

Coentjuh schreef:
Wat erg voor de Bokkers die de wolf in de buurt hebben zitten. Verschrikkelijk eng. Heb je daar net je eigen paardenparadijsje.. moet je je paarden nog opsluiten. Ik hoop dat ze in Den Haag wakker worden want dit kan zo toch niet langer.

Hier in Zuid-Oost Drenthe lopen inderdaad ook wolven. Maar ik ervaar het 's nachts op stal zetten niet als opsluiten van mijn paarden. Mijn jonge paard is van het relaxte type, die gaat liggen tukken als hij daar behoefte toe voelt. Mijn oudje is het waakzame type, die vindt dus vrijwel geen rust als er geen ander waakt. Dus 's nacht op stal voor hun en mijn gemoedsrust.

Wat betreft meer stress dan op een pensionstal... dat is verschillend. Ik heb op stallen gestaan waar ik fijne staleigenaren had en fijne stalgenoten. Die combinatie was erg fijn en ik kon dan makkelijk een weekend weg. Maar ook een stal gehad waar mijn paard als veroorzaker van problemen werd aangewezen terwijl hij vooral reageerde op hyper gedrag van andere paarden en ongeduld van degene die hem verzorgde. Paard werd zonder overleg uit de groep gehaald en apart in een paddock gezet. En dat was toevallig ook de plek waar ze vanaf de poetsplaats naar de bak moesten dus vonden ze ook dat meneer vaak in de weg stond. Normaal gesproken heb ik een vrij meewerkend paard, maar dat werd toen steeds minder. En ik snap dat ook nog wel eigenlijk.

Nu de paarden aan huis staan heb ik wat betreft de verzorging een stuk meer rust. Aan de andere kant heb ik minder faciliteiten en met het weer van de afgelopen maanden was het ook niet grappig meer.
Het is meer werk en vakanties is plannen en verzorging regelen. En ik moet mijzelf meer dwingen om echt met ze aan het werk te gaan, maar ondanks dat veel minder zorgen dan op de meeste pensionstallen dat afspraken bij voortschrijdend inzicht eenzijdig worden aangepast. Daar weegt geen stress over wolven tegenop. Die ik waarschijnlijk ook zou hebben op een pensionstal.

Marus
Berichten: 2334
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:49

Wat lijkt mij dat een ellende om de wolven in de buurt te hebben van je paarden!


Ja stress! Stress in de zin van ‘stal netjes huis rommel, huis netjes stal rommel’.
‘Minder willen werken want thuis zoveel werk, meer moeten werken om de paarden te kunnen onderhouden’.
En ‘mam moet je nou Alweer naar de paarden’.
Pff zou willen dat ik meer uren in de dag had zitten.
En de gezondheid….Daar kocht ik een paard met achteraf wormbesmetting, beschadigde dikke darm en ergste graad maagzweren. Maanden dikk stress door de onderzoeken, paard die lag met koliek en pijn. Het niet onder controle kunnen krijgen. Avonden en nachten studies van gemaakt Wat te doen en geven. Afbouwen wat niet wil lukken. Ruwvoer moeten analyseren en er ineens achter komen HOE moeilijk het is passend ruwvoer te vinden wat ze ook nog eens wil eten!
Ellende en dikke stress…..Wat een lol!
Maar ze geven zoveel liefde en warmte in mijn leven dat ik ze niet wil missen.
En pensionstalling was haar dood geworden. Daar had ik in het verleden NOG meer stress van.
Nu bepaal ik lekker Alles zelf!