Wel of geen pensionklanten?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 11:55

superpony schreef:
Veelal wordt bij grote opfok bedrijven, jong spul als kudde verplaatst en dat kan prima zonder moeilijk doen van de mens. Laat de eigenaren maar af en toe komen en afhankelijk van wanneer ze in de opfok komen nog oefenen met halstertje, hoefjes optillen, aanraken.

superpony schreef:
Ik ken hele goede opfok bedrijven en daar gaat het echt prima. (...)
Maar ik ken ook wel mensen die pas na 3 jaar een paard ergens uit de klei trekken en dan pas de hoeven willen doen, willen borstelen, scheren etc. Hele drama's zo gezien, tja....

Maar ben je dan nu van standpunt verandert of lees ik dat nu verkeerd? In je eerste post schrijf je dat de opfok niets met hoefjes optillen en bekappen hoeft te doen want dat is voor de eigenaren. In de tweede post schrijf je dat het slechte opfoks/mensen de paarden pas na drie jaar bekappen.
Was dat laten bekappen dan iets wat jij van jouw opfok zelf moest doen, of deed jouw opfok dat wel gewoon zelf?

Hoe dan ook, een goede opfok doet echt wel meer dan de paarden in kuddevorm van de ene naar de andere wei drijven en een keer per dag alles even in de wei aaien; al was het alleen maar bekappen, ontwormen, injecties en de wondjes/blessures behandelen die in zo'n groep ook altijd weer ontstaan.

Ik ken ook zat slechte opfoks zoals jij in je eerste quote als positief omschrijft waar ze dus niet aan persoonlijke verzorging doen; die paarden worden inderdaad ook nooit bekapt, worden per kudde verplaatst, en masse in een vrachtwagen geworsteld, op een leenwei gegooid, na twee maand is de wei leeg en dan wordt alles weer terug in de vrachtwagen gewurmd met als resultaat een kreupel paard en een wei die met een zware bloedwormbesmetting achterblijft voor degene die de wei had uitgeleend. -O-

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 14:18

Cowgirl schreef:
meggiemeg schreef:
Nee van mijn leven niet.
Mijn ervaring is dat er altijd wel een rotte appel tussen zit die de boel dusdanig weet te verstieren voor iedereen. Je doet het niet snel goed, moet altijd beter maar meer betalen ho maar.
Mocht je besluiten het te gaan doen, zorg dat voor iedereen dezelfde stalregels gelden, overhandig ze en hang ze duidelijk op. Dat geeft al veel rust. Duidelijke afspraken en zelf het goede voorbeeld stellen.
Aan mij is de vraag ook wel gesteld, mag mijn paard bij je komen, nee. We willen dat niet, willen het lekker voor ons zelf houden. Geen aanloop met eventueel extra mensen mee. Geen extra verantwoording over het dier van een ander.

Die zet je er dan toch uit.
Het is dan die eruit of straks een halve leegloop van je stal.
Als je je bij je baas niet gedraagt lig je er ook uit.

Net als mensen die niet betalen.

Dat zou je inderdaad denken, maar deze stalling helaas niet, die dacht elke keer het waait wel over, valt wel mee enzovoorts. Plus dat het eruit zetten makkelijker gezegd is dan gedaan vaak.

superpony

Re: Wel of geen pensionklanten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 14:57

xyzutu2, wij hadden ideale opfok. De eerste keer was ons veulen vroeg en hebben we thuis halstertje om gedaan, hoefjes leren optillen, geborsteld etc. Maar allemaal minimaal. Hij is met moeders de opfok in gegaan en we hebben ze eens per week of per 2 weken eruit gehaald. Ging super. De opfok liep er elke dag doorheen. Meerendeel was van hun eigen fok. Nooit daar problemen gehad of gezien.

De slechte opfok die ik noem, heeft niks met ons te maken. Ik heb ze alleen aan het werk gezien. Trokken een paardje uit de klei, moest bekapt en geschoren en zijn ze daarna gaan trainen om te verkopen. Kopers weten echt niks van die fase.
Wat er slecht aan is, is dat er helemaal geen contact wordt gemaakt en ze in eens veel teveel willen. Al haal je een paard na 3 jaar uit de klei, kan het nog steeds anders.

Mensen overdrijven een beetje hoeveel werk het is om een veulen wat basis dingen bij te brengen. Ook zie ik mensen veel teveel in 1x doen.

Er zijn veel opfok bedrijven waar ik nooit een paard heen zou brengen. Maar het is niet per se slecht om paarden samen te verplaatsen bijvoorbeeld.

In Nederland zie ik weinig echt goede opfok, dus er is over de meeste wel wat te zeggen. Voor eigenaren die voor het eerst voor de lol bijvoorbeeld een veulentje fokken, kan een opfok met ervaren mensen fijn zijn. Maar die doen niet meer dan nodig is. Als je je drachtige merrie ergens heen brangt, dan mag je verwachten dat het adres ervaring heeft met bevallingen, maar dan mag daar ook een prijskaartje aan hangen.

Je betaald voor wat je krijgt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 15:08

Maar TS, het gaat helemaal off topic, dus nog een vraag;

Je hebt het over 15 stallen. Maar met hoeveel grond? En welke faciliteiten?

Wij kijken rond naar huizen met grond en ik zit er ook 50/50 in, of ik het zou doen. Maar het zou bij mij bijv ook aan de indelingsmogelijkheid liggen, hoeveel grond, ligging etc.

Afhankelijk van wat je kan bieden, weet je ook een beetje wat voor klanten je kan verwachten. Met luxe krijg je vaak andere klanten, met andere wensen etc, dan bijv zonder bak aan het bos.

Bij mij roepen mensen wel vaak; dan zet ik direct mn paard bij jou. Maar juis daar ben ik bang voor. Mensen die ik nu (nog) aardig vindt, kunnen je dan gaan ergeren of problemen veroorzaken, waar ik niet op zit te wachten. Maar aan de andere kant, weet je met vreemden ook niet wat je in huis haalt.

Als er bijv geen apart toilet is, zou ik ook al niet snel aan iets beginnen, want dan willen ze toch in nood eens naar binnen en dat kan snel een gewoonte worden. Dus kun je iets scheiden, zou ook belangrijk zijn in mijn geval.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 15:19

Dat ligt er helemaal aan hoe je het inricht (hoe groot en welke service) en welke regels je wel of niet hanteert.

Wij hebben met mafje een paar jaar terug geheel naar tevredenheid "bij iemand achter" gestaan. Hier waren 4 stallen, paddocks en een buitenbak. Een van de redenen waarom dit zo lang goed gegaan is dat er een strikte scheiding was tussen huis en tuin van de eigenaars en het "pensiongedeelte". Ik ben nooit in huis en tuin geweest en de kinderen en de honden van de eigenaars kwamen niet ongewenst en onuitgenodigd in de stallen enz. Als er iets was kon je bellen of je kon het melden als je ze toevallig tegen kwam. Als je wensen had, bijvoorbeeld voor een extra lamp ergens, kon je dat bespreken en dan werd er iets gedaan op het moment dat er tijd voor was. Ook daar nooit een probleem ondervonden. (Overigens was er een toilet op het terrein en een gelegenheid om je handen te wassen en eventueel thee of koffie te zetten.)

Ondertussen werd er goed voor mafje gezorgd: die kreeg regelmatig en genoeg te eten, er werd op haar gelet als wij er niet waren en de bak werd goed bijgehouden. We mestten de stal en paddock zelf uit en ik heb - omdat mafje een notoire uitbreker is - zelf nog een stroomapparaat gekocht en dat hebben we in goed overleg aangelegd en aangesloten.

(We zijn er weggegaan omdat mafje op een zeker moment alleen stond: er waren geen eigen paarden meer en geen andere pensionklanten.)

Communicatie is in mijn ogen het belangrijkst als je aan zo'n avontuur begint: wat verwacht je van elkaar en wat zijn de regels waar beide partijen zich aan gaan houden. Bij een grotere pensionstal (je hebt het over 15 stallen, dat is in mijn ogen toch best commercieel) zal je strikter willen zijn dan als je 1 pensionklant hebt. Om het werkbaar te houden zal je stalregels moeten hebben en je moet erover nadenken hoe je met je pensionklanten wilt omgaan. Wil je dag en nacht bereikbaar zijn of wil je ook nog een eigen leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 15:21

Wat ik soms als eigenaar wel mis, is een vakantiepension voor paarden. Ben dit jaar niet samen met mijn vriend op vakantie, omdat ik geen opvang voor de paarden had. Zou he fijn vinden moest er zoiets bestaan, het bestaat toch al voor honden en katten, dus waarom niet voor paarden? Enkel halen en brengen zou nog een dingetje zijn voor trailerloze mensen zoals ik.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 15:24

@SVRL: maar er bestaat toch wel een service dat mensen de "opvang van paarden" aan huis doen, dus horse sitting gedurende de vakantie? Dan is halen en brengen geen issue.

Het lijkt mij trouwens minder makkelijk om een steeds wisselend pensionklantenbestand te hebben, zoals vakantiestalling, dan een vast pensionklantenbestand.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 15:29

Dat is mij ook diverse keren gevraagd, mag mijn paard niet een paar weken komen logeren.
Nu is dat hier al niet handig ivm de dazen en ik wil dat elke paard in een schuilstal kan.
Normaal heb je vast groepen die ook samen prima matchen in een schuilstal.
Maar daar zet je geen vreemde bij.

Dan heb je nog een stukje als wormen.
Een vreemd paard komt op jou wei schijten met wie weet wat hij bij heeft.
Nee dank je.

En dan nog wat voor karakter heeft hij.
Kan hij over de draad heen snuffelen of hangt hij er dan al meteen kappend en piepend met 2 benen in. Dus moet er een extra draad voor gemaakt worden.
Blijft hij rennen of langs de draad af struinen omdat hij vreemd is en moet hij weer naar huis tegen de tijd dat hij gewend is.

Blijven de huidige paarden rustig of laten die zich opnaaien door de nieuweling.

Allemaal dingen om te zeggen, nee ik begin er niet aan, de hele stal op de kop voor een paar weken.
Het zou natuurlijk wel kunnen als je je daar echt op gaat inrichten. Maar dan heb je niet het hele jaar door inkomen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 15:33

SVRL schreef:
Wat ik soms als eigenaar wel mis, is een vakantiepension voor paarden. Ben dit jaar niet samen met mijn vriend op vakantie, omdat ik geen opvang voor de paarden had. Zou he fijn vinden moest er zoiets bestaan, het bestaat toch al voor honden en katten, dus waarom niet voor paarden? Enkel halen en brengen zou nog een dingetje zijn voor trailerloze mensen zoals ik.

Ik ken wel iemand met paarden aan huis die dat voor bekenden regelmatig doet.

Maar ik zat daar ook al aan te denken, is dat geen optie voor ts?
Heb je de paarden maar niet de mensen...
Belangrijke afspraken maken en dingen op papier zetten is wel heel belangrijk.

Ik zou bij paarden aan huis misschien wel denken aan 1 bekende als pensionklant die evt wat op kan vangen als je zelf aan het werk bent of een keer een paar dagen weg.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 15:36

Superpony, vind het allemaal interessant om te lezen! Ik ben zelf niet van de hele jonge paarden en denk ook niet dat ik die ooit zou kunnen bieden wat ik ze naar mijn idee zou moeten bieden.

Verder is 15 stallen een voorbeeld, zouden er ook 5 of 10 of 20 kunnen zijn. En dan ook of je ze allemaal zou vullen of bijv. 5 van de 15. Het gaat nu njet zozeer om de accomodatie want die is er nu (nog) niet. Ik was echt benieuwd naar de mening van andere.

Mocht het er van komen dan komt er vast opnieuw een topic met de plannen. Mocht je er al meer over willen weten en daarop je mening geven mag je een pb sturen hoor :)

Maflinger: dank je wel voor je bericht, zijn inderdaad allemaal zaken die je mee moet nemen. Communicatie is de sleutel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 15:39

superpony schreef:
xyzutu2, wij hadden ideale opfok. De eerste keer was ons veulen vroeg en hebben we thuis halstertje om gedaan, hoefjes leren optillen, geborsteld etc. Maar allemaal minimaal. Hij is met moeders de opfok in gegaan en we hebben ze eens per week of per 2 weken eruit gehaald. Ging super. De opfok liep er elke dag doorheen. Meerendeel was van hun eigen fok. Nooit daar problemen gehad of gezien.

Maar werden ze daar nou wel of niet elke 6 weken bekapt en regelmatig ontwormd/entingen, en moesten jullie dat dan doen of deden zij dat?

In je eerste post doe je het namelijk voorkomen alsof jouw goede opfok helemaal niets anders anders deed dan paarden verweiden en er af en toe doorheen lopen, en leek het alsof je het vanwege dat arbeidsextensieve aspect dus ook aanraadde aan de TS. Terwijl als je 15 enters/twenters rond hebt lopen die je als opfokker ook allemaal elke zes weken laat bekappen dan heb je daar toch wat meer werk aan dan allesn wat rondwandelen en aaien.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 15:51

Geen :D
Terwijl ik zelf een pensionklant ben en op een stal sta met volgens mij redelijk gemakkelijke klanten (ongeveer 20 paarden). Er zijn een paar duidelijke basisregels, qua voeren/dekens op en af/extra verzorging is alles bespreekbaar en wordt vaak al vanuit de staleigenaren uit zichzelf gedaan of bespreekbaar gemaakt. Bijvoorbeeld bij een erg warme dag, kiezen hun ervoor alle paarden voor de middag op stal te zetten. 's avonds mogen ze weer naar buiten.

Er heerst een gemoedelijke sfeer en de paarden zijn ook rustig in hun doen en laten vanwege de duidelijke structuur (voeren op vaste tijden en binnen/buiten zetten doen ze allemaal zelf). Credits en respect voor de eigenaren zoals zij het doen en aanpakken, je moet het maar kunnen.

Want je hebt toch met veel "baasjes" te maken die allemaal hun eigen zorgen of aandachtspunten hebben. Dat vraagt van de staleigenaren veel geduld en ook een aanpassingsvermogen dat er altijd maar mensen op je erf lopen.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 20:07

Poeh dat ligt heel erg aan de accommodatie. Ik zou bijvoorbeeld niet elke dag vreemde mensen langs mijn huis/tuin willen hebben. Maar is er een aparte oprit en een goede scheiding tussen pension en privé zou ik er zeker over nadenken.
Ik zou het dan wel kleinschalig houden en zelf mensen 'selecteren' die mogen komen. Het is erg belangrijk om redelijk op één lijn te zitten of heel soepele mensen te hebben. Als er een paar rotte tussen zitten zou de lol er gauw vanaf gaan.
Stallen waarbij iedereen elkaar een keer helpt als het nodig is, tijdens vakantie/ziekte etc. vind ik echt een super +. En bovendien het contact met meerdere paardenmensen. Alleen zou ik het totaal niet prettig vinden om continu in de gaten gehouden te worden en overal commentaar op te krijgen. Tips en opbouwende kritiek is prima, maar elkaar lopen afzeiken is voor mij echt een no-go. Daarom zou ik dus ook eerder voor kleinschalig gaan.
Ik heb mijn paarden nu ook aan huis, eventueel wel de mogelijkheid om er een pensionklantje bij te nemen, maar qua accommodatie heb ik op dit moment niet erg veel te bieden, op een inloopstal, wei, een afgezet stuk grond dat zou kunnen dienen als paddock/bak (maar dus geen verlichting/speciale grond), 2 leuke kuddes en bosrijke omgeving na. Bovendien ben ik nu nog student dus heb ook echt niet meer tijd naast mijn eigen beestenbende. Maar voor in de toekomst zou ik het wel gezellig vinden om 1 of 2 leuke, gezellige pensionklantjes te hebben om de hobby te kunnen delen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 21:13

Ik zou het erg leuk vinden om pensionklanten hebben, maar wel op een aantal voorwaarden. Ik wil niet financieel afhankelijk zijn en dus de luxe hebben om zelf mijn klanten te kunnen uitkiezen (en vooral, kunnen afwijzen) en ik wil ze niet direct bij mijn huis en tuin hebben, het is niet fijn om constant aanspraak te hebben als je bijv alleen een boekje wilt lezen in de tuin. Op die voorwaarden lijkt me ook veel gezelligheid en gemak opleveren. Als ik een dag weg moet is het fijn als een ander de paarden een keer controleert en kan mesten bijv.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 21:44

Ts, ik begrijp je vraag, maar of ik het zou doen, hangt dus ook af van de buiten ruimte en faciliteiten. Het aantal stallen zegt me eigenlijk niet zoveel. Als je er van wil leven, is het aantal volle stallen wel bepalend. Maar als dat niet zo is, heb je gewoon andere vragen.

Ik merk op stallen waar het ook inkomen is, of kosten dekkend, dat zij er veel meer bovenop zitten, om vol te staan.

Het is gewoon te individueel. Hoe andere stallen het doen, zegt niks over hoe jij, ik of een ander het zouden doen. Wat je kan en wil hangt van teveel dingen af.

Daarnaast moeten wij gewoon kopen en dan eventueel wat verhuren als we dat zouden willen. Een hyptheek/lening op bedrijfsgedeelte is gewoon heel lastig. ( we hebben al eens met een goed ondernemers plan bij de bank gezeten, die ook gebonden zijn )

Woon je al ergens op een boerderij bijvoorbeeld en begin je een stal erbij, gaat dat vaak anders. Veel zijn begonnen met enkele stallen en later pas uitgegroeid tot grotere pensionstal.

Xyzutu2, dat is echt niet de discussie hier. Onze veulens zijn heel goed opgegroeid. De oudste is 18 en staat bij ons, loopt goed, die van 17 liep vorige week ook nog kerngezond wedstrijden en vd week bosritten. Ik kan hier wel gaan schrijven wat ik goede opfok vind, maar staat totaal los van de vraag. Er zijn gewoon hele grote verschillen. Ben op veel adressen geweest en zou mijn jonge spul niet overal achter laten.

pol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 21:59

Een stal runnen is niet niks..t vergt ijzeren dicipline van je zelf!!
Voor mij geldt 7 dgn in de wk aan de arbeid ( weliswaar in de middag vrijaf, maar altijd weer de verantwoordelijkheid van binnenhalen/ voeren/ avondronde!) Allemaal niet erg als je daar dan ook nog maar wat aan over houdt!!
Ik ben nu 10 jr bezig en ben toch wel tot de conclusie gekomen dat er echt raar volk tussen de paarden zit! Voordat je leuke ploeg mensen hebt ben je echt een paar schade's en schande's verder!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 22:45

Ook mijn ervaring. Met de jaren merk ik dat ik steeds kritischer wordt in wel of niet nog een paard/eigenaar er bij. Ja vergist je makkelijk in mensen en tussen de paarden onderling is het ook maar afwachten. Als je dan eenmaal een rustig groepje hebt met sociale mensen dan neem je liever niet te veel risico om dat weer te verstoren ...

Het is steeds balanceren tussen "vol" willen staan om de kosten zoveel mogelijk te dekken en beschermen wat goed voelt en je wilt bewaren.en ook je eigen grenzen bewaken. Vooral als het niet je inkomen is.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 06:44

Ik ken wel mensen die geen gezeik en wel winst hebben van een pensionstal.

Beide mannen die zich nergens mee bemoeien, geen verstand van paarden hebben en niets maar dan ook niets doen voor de pensionklanten. Het zijn dus doe-het-zelf-stallen.

Voeren, hooi regelen, vlas regelen, buiten zetten, binnen halen, verzorgen bij ziekte, bak onderhouden. De klantn regelen het allemaal zelf (en onderling).
Het enige dat 1 van de stallen doet is weideonderhoud.
Ik weet van 1 van de stalhouders dat hij bij een hoogoplopende ruzientussen klanten hij gewoon beide partijen heeft gesommeerd per direct te vetrekken met hun paarden.

Zo kan het ook. Geen gezeik. Je moet het alleen wel kunnen. Dus ook niet zielig vinden als er toch iemand per ongeluk zijn paard vergeet te voeren of een wond niet verzorgt (of deze mensen direct wegsturen). Een flinke dosis duidelijkheid en 'hardheid' bespaart je een hoop ellende

(maar ook een hoop plezier denk ik? Ik weet niet wat jij voor je ziet. Wíl je puur winst maken en paarden op je erf of wil je zelf tutten en buiten zetten en je met dingen bemoeien?)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 06:46

Oh, mijn voorbeelden zijn wel in de randstad en bieden wel jaar rond weidegang. Hierdoor staan ze altijd vol, aan klanten geen gebrek dus dan kun je nog eens iemand wegsturen.

Als je in een andere regio staat dan krijg je misschien geen klanten als je geen service biedt...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 06:54

Ik begrijp dat er nog geen accomodatie is? Dan zou ik eerst gaan rekenen. Om investeringen (als je dat al gefinancierd krijgt) terug te verdienen heb je een heel ander bedrijf nodig danwanneer je een boederij hebt met bestaande stallen bijv.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 07:15

De makkelijke, nette pensionklanten verhuizen niet snel.
De moeilijke en ontevreden ( en de slecht betalende) pensionklanten verhuizen relatief vaak.
Begin je met een stal, dan kan het zijn dat je de laatste groep als eerste krijgt.

Hier ook bewust geen pensionklanten. Misschien over een paar jaar, maar dan wel klanten die ik zelf uit nodig en geen advertentie. Het is hobby en levert financieel weinig op, dus het mag geen negatieve energie kosten.
Momenteel toch geen boxen over..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 08:13

Waves schreef:
Ik ken wel mensen die geen gezeik en wel winst hebben van een pensionstal.

Beide mannen die zich nergens mee bemoeien, geen verstand van paarden hebben en niets maar dan ook niets doen voor de pensionklanten. Het zijn dus doe-het-zelf-stallen.

Voeren, hooi regelen, vlas regelen, buiten zetten, binnen halen, verzorgen bij ziekte, bak onderhouden. De klantn regelen het allemaal zelf (en onderling).
Het enige dat 1 van de stallen doet is weideonderhoud.
Ik weet van 1 van de stalhouders dat hij bij een hoogoplopende ruzientussen klanten hij gewoon beide partijen heeft gesommeerd per direct te vetrekken met hun paarden.

Zo kan het ook. Geen gezeik. Je moet het alleen wel kunnen. Dus ook niet zielig vinden als er toch iemand per ongeluk zijn paard vergeet te voeren of een wond niet verzorgt (of deze mensen direct wegsturen). Een flinke dosis duidelijkheid en 'hardheid' bespaart je een hoop ellende

(maar ook een hoop plezier denk ik? Ik weet niet wat jij voor je ziet. Wíl je puur winst maken en paarden op je erf of wil je zelf tutten en buiten zetten en je met dingen bemoeien?)

Ik sta ook op zo'n stal waar we alles wat je noemt zelf moeten doen en regelen, maar ook daar kan zeker wel eens gezeik zijn hoor, de pensionhouder houdt zich daar alleen zoveel mogelijk buiten.
Maar doordat er geen regelmatige controle is heb je heel veel vrijheid maar ook altijd mensen die dan denken dat zij de kantjes er wel vanaf kunnen lopen...
Ik denk dat je zulke dingen altijd houdt...

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 08:46

joyce B schreef:
Ook mijn ervaring. Met de jaren merk ik dat ik steeds kritischer wordt in wel of niet nog een paard/eigenaar er bij. Ja vergist je makkelijk in mensen en tussen de paarden onderling is het ook maar afwachten. Als je dan eenmaal een rustig groepje hebt met sociale mensen dan neem je liever niet te veel risico om dat weer te verstoren ...

Het is steeds balanceren tussen "vol" willen staan om de kosten zoveel mogelijk te dekken en beschermen wat goed voelt en je wilt bewaren.en ook je eigen grenzen bewaken. Vooral als het niet je inkomen is.

Dit is precies hoe ik het ook ervoer. Ik heb tot voor kort een pensionstal gehad, maar ben ermee gestopt omdat het te veel werk is, vergeleken met wat het opbrengt. Werk in de zin van: dag in dag uit met andermans paarden bezig zijn, meerdere keren per dag, ook met kerst, oud & nieuw etc., en met de eigenaren en hun wensen bezig zijn. Wensen, verwachtingen en ideeën die niet altijd reëel zijn, en die ik ook nooit beloofd heb.
Je moet goed zakelijk en emotie kunnen scheiden, en duidelijk vertellen hoe het er aan toe gaat bij jou als mensen komen kijken. Wat is mogelijk, en wat niet. Zorg dat je daar zelf al een goed beeld van het van te voren, en wees daar duidelijk in.

pol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:01

Ik vind ook echt dat mensen bereid moeten zijn om een fatsoenlijk stalbedrag te betalen!
7 dgn je bed uit om 6.00 uur ( in mijn geval) mag best een beetje beloont worden!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:13

Tenzij je het dus de pensionklanten laat doen, wij doen met elkaar alles zelf...