superpony schreef:Veelal wordt bij grote opfok bedrijven, jong spul als kudde verplaatst en dat kan prima zonder moeilijk doen van de mens. Laat de eigenaren maar af en toe komen en afhankelijk van wanneer ze in de opfok komen nog oefenen met halstertje, hoefjes optillen, aanraken.
superpony schreef:Ik ken hele goede opfok bedrijven en daar gaat het echt prima. (...)
Maar ik ken ook wel mensen die pas na 3 jaar een paard ergens uit de klei trekken en dan pas de hoeven willen doen, willen borstelen, scheren etc. Hele drama's zo gezien, tja....
Maar ben je dan nu van standpunt verandert of lees ik dat nu verkeerd? In je eerste post schrijf je dat de opfok niets met hoefjes optillen en bekappen hoeft te doen want dat is voor de eigenaren. In de tweede post schrijf je dat het slechte opfoks/mensen de paarden pas na drie jaar bekappen.
Was dat laten bekappen dan iets wat jij van jouw opfok zelf moest doen, of deed jouw opfok dat wel gewoon zelf?
Hoe dan ook, een goede opfok doet echt wel meer dan de paarden in kuddevorm van de ene naar de andere wei drijven en een keer per dag alles even in de wei aaien; al was het alleen maar bekappen, ontwormen, injecties en de wondjes/blessures behandelen die in zo'n groep ook altijd weer ontstaan.
Ik ken ook zat slechte opfoks zoals jij in je eerste quote als positief omschrijft waar ze dus niet aan persoonlijke verzorging doen; die paarden worden inderdaad ook nooit bekapt, worden per kudde verplaatst, en masse in een vrachtwagen geworsteld, op een leenwei gegooid, na twee maand is de wei leeg en dan wordt alles weer terug in de vrachtwagen gewurmd met als resultaat een kreupel paard en een wei die met een zware bloedwormbesmetting achterblijft voor degene die de wei had uitgeleend.