Welke auto?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 09:48

Wat een hoop "volgens mij zit het zo" en "kan of mag?". Het is ook wel ingewikkeld allemaal, zeker als je zoals ik ook nog met het probleem zit alleen een gewoon rijbewijsje B te hebben, maar het meeste is gewoon in de papieren van auto en trailer na te kijken. Alleen het gewicht van je paard moet je zelf bepalen Haha! .
Een auto mag een bepaald gewicht trekken. Dit gewicht staat volgens mij genoemd op het kentekenbewijs. Als dit gewicht gelijk is aan of lager dan het gewicht van de auto zelf (ook weer zie papieren), dan mag je met rijbewijs B of BE een trailer trekken die, inclusief laadvermogen (in theorie, niet wat je er werkelijk in zet!!!), niet boven dat gewicht uitkomt. Mag de auto meer trekken dan het eigen gewicht, dan kan je daarvan alleen met rijbewijs BE gebruik maken.

Let op dat theoretische gewicht: ook al vervoer jij je trailer leeg en mag je die 600 of 700 kilo heel goed trekken, wanneer de auto maar 1200 kilo aan kan, terwijl trailer inclusief laadvermogen op 1300 zit, dan zit je fout!!!
Heb trouwens al veel 2-paards trailers met een gewicht incl. laadvermogen van 1600 kilo gezien. Kan je dus geen echt zware paarden in vervoeren, anders zou het trailertje maar 400 kilo wegen... Verward