iemand die veulen ook niet naar opfok heeft gedaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 18:12

hoi lot(teriema)heb met herman gesproken en ze blijft met de shetjes apart staan tot volgende zomer en dan komt ze in de wei bij de ponykudde,dan is ze al groot

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:18

tyson20 schreef:
hoi lot(teriema)heb met herman gesproken en ze blijft met de shetjes apart staan tot volgende zomer en dan komt ze in de wei bij de ponykudde,dan is ze al groot



Dat klinkt al een stuk beter Lachen
Zorg er wel voor dat Herman voor een goede omheining zorgt, zodat als ze de gekke vijf krijgt en richting haar moeder wil ze zich niet bezeert. Ze zullen in het begin wel naar elkaar gaan gillen.

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:51

mijn hengst heb tot hij 1 was in een koppeltje gelopen van 4 hengsten van de zelfde leeftijd, daarna heb ik hem weer dichterbij huis gehaald en staat nu bij wat oudere paarden, de jongste is 5 en ook een hengst. Gaat verder hardstikke goed maar hij is nu nog 2,5 jaar bijna dus wie weet verandert dat nog. Maar dat zal wel niet.

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 20:14

tyson20 schreef:
hoi lot(teriema)heb met herman gesproken en ze blijft met de shetjes apart staan tot volgende zomer en dan komt ze in de wei bij de ponykudde,dan is ze al groot


Pfew! Dat klinkt inderdaad een stuk beter! Ik ben benieuwd wat de shetjes van Sunny vinden!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 23:02

VValar schreef:
Ja maar dat wordt meestal niet geleerd aan die paarden voordat ze in de opfok gaan Knipoog


sja, dan ligt die fout toch bij de eigenaar

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 23:04

die van mij staat in de opfok, kleine groepen , veel controle
en regelmatig even in handen voor controle
het kan dus echt, een goed adres

als je een veulen aan huis laat opgroeien zijn daar naar mijn mening wel wat voorwaarden voor
en dat is soortgenoten , liefst 1 of meer leeftijdsgenoten
onbeperkte bewegingsvrijheid
dus niet op stal en een paar uur in de paddock
maar standaard op wei of grote paddock/uitloop met schuilmogelijkheid

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:47

tyson20 schreef:
hoi lot(teriema)heb met herman gesproken en ze blijft met de shetjes apart staan tot volgende zomer en dan komt ze in de wei bij de ponykudde,dan is ze al groot


Dat is inderdaad beter, maar heb nog zeer sterke twijfels. volgend jaar is ze pas 1 hoor! Op het land zal het wel gaan, maar die loopstal, ik heb nog steeds ernstige twijfels. Ze hoeft van mij niet in de opfok (heeft Tal ook niet gestaan Haha! , maar wel altijd buiten met 1 of 2 leeftijdsgenootjes) maar een kudde ponies van 23 stuks is toch even wel wat anders. Tal dr slechtste winters waren in die loopstal, ik heb Da rekeningen van diverse verwondingen, koliekaanvallen omdat ze te weinig mocht eten, bloedonderzoek omdat ze zo mager en sloom was, wat dus gewoon door te weinig voedsel kwam. tegen het eind van de eerste winter kwam ik dr 2x per dag voeren, en het ging pas beter toen ze op de wei kwamen. 2e winter ging wel beter, zowel tal in de groep als dat ik eerder begon met bijvoeren, maar op het laatst was ze toch weer te dun. En Tal was dus 1 jaar ouder dan die van jou en nog een paard (okee, -tje) tussen de ponies. Of laten we gewoon de volwassen paarden nemen, Gijs, Boreas, de friezen, moesten allemaal bij worden gevoerd...
Ach, door schade en schande wordt men wijs zegt men, net zoals een gewaarschuwd mens telt voor 2!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:49

ik... en het resultaat is rydar ... een pony waar je alles mee kan (nouja t blijft een fjord he Tong uitsteken ) , die heel sociaal is tegen mensen en andere dieren, 100% verkeers mak door het vele wandelen....

gewoon een toppertje Knipoog

darinka
Berichten: 694
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 18:46

Make my day heeft tot haar eerste jaar met pony's gestaan die ouder waren als haar en daarna met een fjordenveulen
en van haar 1.5 tot haar 2de heeft ze wel met een leeftijdgenoot gestaan en nu staat ze met mijn ander emerrie van 20
ze heeft du niet echr in de opfok gelopen maar wel veel buiten op t land en dat ze ruim een jaar was tot haar 2de heeft ze dag en nacht zomer en winter buiten gestasan om lekker te harden(nf pony)
make is een hele brave sociale pony en rent nu lekker in de rondte met mn ander epony9die is in dr gedrag geen 20 Haha! )
Tis dus geen zeur geworden zondermanieren ze is goed opgevoed door de oudere pony's waar ze altijd mee stond dat ze nog een veulentje was.
Ik vind dat iedereen zelf moet kiezen wat hij of zij doet in de opfok of niet ik vond t niet nodig ze heeft veel buiten gelopen en met andere pnoy's contact gehad (nu nog) en ze is super goed gegroeit
ik ben blij dat ik t zo gedaan heb ik kan alles met haar doen (behalve rijden enzo natuurlijk Knipoog )

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 18:49

Maddox is wel 3 maanden wezen logeren ergens anders, maar geen opfok. En daar gaat ze ook niet heen.

Het gaat prima met haar (zie onderschrift) maar dan moet ik wel zeggen dat ze hier op het land heeft gelopen. Een veulen op stal houden ben ik geen voorstander van

iesolde
Berichten: 331
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Ternaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:59

Ik heb ook nooit een paard in opfok gedaan. Mijn 2 shetlandhengsten nu 3 jaar zijn samen opgegroeid. Vorig jaar had ik weer een hengstveulen die heeft een tijdje met een kennis zijn shetveulen gelopen en is nu net thuis en loopt nu samen met zijn broertje en dat gaat perfect (broertje is zelfs groter dan hem Haha! ) Ook mijn beide frieze hengstjes lopen niet in opfok. 2 jaar geleden werd de eerste geboren die is laat in het jaar geboren dus kon vorig jaar nog tot mei met de dames lopen daarna heeft ie bij de shethengsten gelopen, vorig jaar is er weer een hengstenveulen geboren die is dit jaar samen met het twenter de wei opgegaan en zijn ook enorme maatje van elkaar. Dit jaar is er een merrieveulen geboren die nu samen staat met een shetlandponymerrie en deze gaat volgend jaar met de club jonge en oudere dames de wei op Haha!

Aileentjuhxx
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 23:00

hai,

Ik heb nu een merrie van 2.5 jr heeft niet in de opfok gestaan........
Heb een poging gedaan tot maar helaas merrie werd veel te mager geen goed idee dus.

Maar ik probeer het aankomende zomer gewoon weer niet alleen omdat de opvoeding van paard naar paard gewoon goed maar ze hebben het ook nodig om lekker te kunnen groeien en ontwikkelen.

Mijn merrie is nu heel onderdanig naar paarden omdat ik haar geleerd heb respect voor mij te hebben terwijl ze toen ik haar kocht als jaarling ze een behoorlijk dominante tante was, ik vind dat ze een deel van die dominatie best had mogen houden, vandaar dat ze in de zomer gewoon de opfok in gaat en ik hoop dat ze dan weer leert van zich af te bijten en ze weet nu toch wel dat ik haar baasje bent en ze naar mij moet luisteren.

Maar ik heb er nu wel een verschrikkelijke lieverd aan over gehouden waar ik een hele goede band mee heb en die alles voor me doet.

lailapri

Berichten: 22147
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 07:40

ik kies toch echt liever voor een veulen in een kudde in eerste instantie. omdat ik het gewoon raar vind dat een zootje kinderen bij elkaar in een grop worden gezet zonder begeleiding, hoe kan een kind nou een kind opvoeden???? oke veel leren ze grust wel van elkaar maar ze zullen het toch zelf moeten uitvinden en echt opgevoedt worden ze niet, wij hebben nu ook al 2 jaar een veulen (nu dus 2 jarige) erstuusen lopen en dat gaat heel goed, hij wordt opgevoed er wordt meegespeeld, word ook vaak op zijn plaats gezet maar mag och meer dan de andere ruinen van mijn merrie, vervelend gedrag wordt hem afgeleerd en het is nu en keurige jongen geworden met manieren.als je er op de zelfde manier mee om gaat als mijn merrie doet, doet hij heel veel voor je maar al begin je zegmaar een andere taal te spreken, dan snapt hij het niet meer en neemt zelf het heft in handen.

darinka
Berichten: 694
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:07

ja idd lailapri in een kudde met ook wat oudere pony's enzo vond ik ook wel prettig ze konden make mooi manieren bij brengen ze was nog al eens opdringerig maar dat hebben ze dr wel even bijgebracht dat de ouderen voor gaan
maar zoals ik al zei make is super gegroeit ondanks dat ze niet in een kudde met jonkies heeft gestaan ze heeft alleen ongeveer 1 jaar met een leeftijgenoot gestaan maar staat alweer een aantal maanden bij mn andere pnoy en ze doen evengoed lekker gek rennen enzo en spelletjes

lailapri

Berichten: 22147
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:24

mijn andere pony en nog wat andere spelen ook met de jongste van stal maar maken hem dus ook duidelijk dat nee nee is en niet nog ff doorgaan af en toe zit ik wel eens te denken had ik maar een andere pony erbij die ook graag rende enzo, want nu zijn telkens de merrie's de banketstaaf haha maar dat doen ze zelf... arthur kwam als a pony en is toen in ruim een jaar uitgegroeid naar een d pony (vanaf zijn 10e maand tot nu) dus groeien doet hij wel. hij krijgt nu al meer een echte plaats in de kudde en omdat hij nu een bedreiging begint te vormen strijd hij al regelmatig om hoger in rang te kunnen worden (vage zin)

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:32

De veulens van mijn verzorgpaarden blijven voorlopig lekker hier Lachen Ze staan nu dag en nacht op een gigantische wei met meer paarden, en 's winters mogen ze overdag naar buiten Lachen en de andere paarden zorgen er wel voor dat ze opgevoed worden Knipoog

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:44

Ons vorige veulen is gewoon hierthuis opgegroeid. Er liepen op dat moment nog 3 andere pony's rond.
We hebben een watje gemaakt!! Echt!
Er werd te veel met hem getut, de andere pony's waren niet echt speelkameraadjes voor hem, dus dat kende hij niet. Sociaal wassie slecht. Hij was niks gewend. De enige waar hij de baas over durfde de spelen waren wij.
Hij ging met de rest mee naar binnen en buiten. Dat betekende toen regelmatig dattie een dag op stal bleef. Daardoor stond ie constant te dansen in zijn box. Een eigenschap die hij nu nogsteeds heeft en naarmate dat ie zenuwachtiger word, zie je deze "tic " steeds erger worden.

Uiteindelijk is het wel een hele fijne, zeer goed opgevoedde rij pony geworden.

Dus Tum, het veulen van dit jaar gaat in de opfok. Met een groepje van 4 hengsten in een loopstal, met weidegang. In de zomer op de weide, met 2x daags controle op water en voer(en natuurlijk Bijvoeren)
Nou maar hopen dat deze wat minder mietje gaat worden!!