Te vroeg of niet???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:21

Veulen_Kyra schreef:
als je een veulen in de winter koopt als alle paarden op stal staan kan hij toch ook moeilijk in een groep worden geaccepteerd want dan staan ze bij ons ook niet op de wei en kunnen ze ook niet spelen.

Citaat:
Wij hebben geen loopstal of paddock dus dat alternatief hebben wij niet.

Wat moet een veulen bij zo'n stal???
In de winter lekker wandelen en knuffelen en borstelen?
Sorry maar heb je er ooit wel eens over gedacht wat een veulen nodig heeft om gezond op te groeien?
Op de eerste plaats is dat veel beweging en frisse lucht.

Veulen_Kyra

Berichten: 228
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 13:23

Frisse lucht en beweging krijgt hij wel,ik ga elke dag een flink eind met hem lopen en dat vind hij fijn en heeft er plezier in

Veulen_Kyra

Berichten: 228
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 13:23

Veulen_Kyra schreef:
Frisse lucht en beweging krijgt hij wel,ik ga elke dag een flink eind met hem lopen en dat vind hij fijn en heeft er plezier in

Met een flink eind bedoel ik ook echt een flink eind.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:25

Veulen_Kyra schreef:
Frisse lucht en beweging krijgt hij wel,ik ga elke dag een flink eind met hem lopen en dat vind hij fijn en heeft er plezier in

Dus jij bent gemiddeld zo'n 15 uur per dag met hem sprintjes aan het trekken, aan het stoeien en spelen?
De rest van de tijd laat je heb dan zeker aan de hand grazen?

Meid, je bent nu niet alleen heel eigenwijs maar op deze manier ben je een veulen zowel geestelijk als lichamelijk aan het mishandelen Boos!

Veulen_Kyra

Berichten: 228
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 13:27

En ik word niet goed van jullie die niet kunnen lezen. Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:28

Veulen_Kyra schreef:
Ja dat weet ik wel maar hij moet wel eerst een beetje wennen aan de situatie.Hij mag al wel snel de wei op misschien van het weekend al.
Maar goed ieder doet het op zijn manier,en elk veulen is anders.


Mijn paard is niet in een groep opgegroeid, maar met 1 ruintje. Nou een groter asociaal beest zonder respect voor de mens en het dier ken ik geloof ik niet. Nou ja beetje overdreven, maar mijn paard heeft nooit kuddegedrag geleerd, dus dat betekend dat zij alleen op zichzelf vertrouwd. Dus als ze naar iets engs moet (trailer) zal ze nooit op mij vertrouwen omdat ze dat nooit gellerd heeft. Zo kan ik je nog wel 100 situaties opnoemen.

Een paard hoort bij paarden. Laat het lekker paard zijn!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:32

Veulen_Kyra schreef:
En ik word niet goed van jullie die niet kunnen lezen. Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

Ik kan best lezen.
In de winter kan hij niet op het land en er is geen paddock.
Als beweging denk jij dat het voldoende is om een flink eind iedere dag te gaan wandelen.

Ik kan je 1 ding vertellen, op deze manier krijg je een veulen en straks een jonge pony met een verschrikkelijk vervelend karakter en heel slecht ontwikkeld beenwerk waar hij later ontzettend veel problemen mee gaat krijgen.

En waarom?
Omdat jij hem niet de verzorging wil geven die een veulen nodig heeft Boos!

DiantaM
Berichten: 11282
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:36

Kun je niet normaal reageren? Jij vroeg onze mening en die geven wij, en een hele duidelijke ook!! En jij blijft maar eigenwijs en wilt onze mening niet respecteren, dat vind ik geen goede eigenschap, vooral niet omdat het om het welzijn van dat veulentje gaat!! Niet om jouw pleziertjes!!!!!

Veulen_Kyra

Berichten: 228
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 13:36

Hij gaat toch naar de wei,met andere veulens(hengsten)
Flink eind wandelen of dagedelen op de wei of in onze bak maakt niet uit hij is dan toch buiten!!!

DiantaM
Berichten: 11282
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:40

Het gaat erom dat hij goed opgevoed wordt in de kudde.. niet dat hij leuk eventjes mag wandelen.. Ik weet wel wat zo'n beestje fijner vindt!!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:40

Veulen_Kyra schreef:
Flink eind wandelen of dagedelen op de wei of in onze bak maakt niet uit hij is dan toch buiten!!!

Een veulen hoort niet aan de hand te lopen maar los met leeftijdsgenootjes!
Hij hoort te spelen, te rennen en schijngevechten te houden.
Daardoor krijgt hij sterk beenwerk en daar traint hij zijn spieren en pezen mee zodat hij over 3 jaar sterk genoeg is om voorzichtig mee te gaan werken.

En dat kan jij niet vervangen met wandelen en borstelen.
Dus wat wil je nu eigenlijk?
Een veulentje om te borstelen, te knuffelen en mee te wandelen of straks een leuke en gezonde pony waar je mee kan gaan rijden?

Als je voor het laatste kiest, zet dan dat veulen op een plek waar hij dagelijks in een groep met minimaal een aantal leeftijdsgenootjes buiten los loopt en neem iets van een cavia om mee te knuffelen en te tutten...

Veulen_Kyra

Berichten: 228
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 13:42

Tulandro schreef:
Kun je niet normaal reageren? Jij vroeg onze mening en die geven wij, en een hele duidelijke ook!! En jij blijft maar eigenwijs en wilt onze mening niet respecteren, dat vind ik geen goede eigenschap, vooral niet omdat het om het welzijn van dat veulentje gaat!! Niet om jouw pleziertjes!!!!!


Ik kan heus wel normaal reageren,konden jullie dat ook maar.
Ik respecteer jullie mening heus wel.Er is nu genoeg over gepraat.
Ik heb nu met de staleigenaar gepraat en hij gaat met die andere veulens de wei op.
Ik hoop dat er nu geen rotte opmerkingen meer geplaatst gaan worden anders laat ik er een slotje op zetten.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:43

Mensen! Ik zit het topic nog eens door te lezen en het is mij duidelijk. Dit dier gaat geen opfok zien in zijn leven. Laat lekker. Steek je energie in iets beters, dit werkt toch niet. Wij kunnen niet lezen, maar zij zeer zeker ook niet, dus dit loopt op niets uit!

Masja

DiantaM
Berichten: 11282
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:45

Je hebt gelijk, ik stop ermee.. Ik kan hier absoluut geen begrip en respect opbrengen. Ik hoop dat je ooit nog verstandig wordt..

Veulen_Kyra

Berichten: 228
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 13:47

Hij gaat met de andere veulens op de wei !!! Dat is toch wat WE willen???
Waarom zeuren jullie er dan over door.Steek je energie in iets anders of zo.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:34

Een veulen moet je misschien eens in de week eens naar kijken om een borsteltje overheen te halen..
Wat denk je dat ik met mijn jaarling doe?? Die staat in de wei word gevoerd en krijgt drinken en that's it..
Je moet niet met zo'n dier gaan wandelen en niet tutten.. Wil je een verwend mokkel die zometeen over je heen gaat lopen moet je dit vooral blijven doen, en moet je niet gaan zeuren als ie straks zo vervelend is..
DAT probeert iedereen je duidelijk te maken.. Blijf gewoon 3 jaar van dat beest af, geef hem eens een aai over zijn neus, doe af en toe eens ene halster over zijn oren en krap eens in de week ofzo zijn hoeven eens uit.. Dat is zat.. Een veulen gaat zich na 10 minuten al vervelen namelijk, en dat gaat hij op jou afreageren.. Ik wens je er veel plezier mee!

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:53

Veulen_Kyra schreef:
Alleen wilde mijn instructrice eerst haar jaarlingen afspenen zodat ze met zijn allen op de wei kunnen,anders had hij alleen in de wei gestaan.


Knap!

Driftkikker
Berichten: 17
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:57

Veulen_Kyra schreef:
Ja heranda dat is zo,ik word er soms niet goed van,ze weten heus wel wat ze doen daar op stal,ze heeft zelf ook elk jaar minstens 3 veulens waaronder hengsten dus.


Blijkbaar niet, want zij wil ook jaarlingen spenen!

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:28

Het is nu wel duidelijk dat iedereen van de zelfde mening is en dat diegene die dat veulen op stal heeft staan niet eraan wil toegeven dat ze verkeerd bezig is met het veulen. Maar ok das dr eigen keus als ze dr paard wil verpesten he laten we er maar over op houden want zo krijgen we hier hele ruzie!

En indd je zegt wel ik sta niet op een manege maar pensionstal is het zelfde je zegt er staan aardig wat mensen met paarden en het is gezellig maar dat is in jou belang en niet die van het paard! Bij mijn stal mogen de veulens niet eens op stal die moeten in de opfok das niks voor een veulen op stal! Zelf voor volwassen paarden is het eigenlijk niks om hele dag op stal te staan maar dat is acceptabeler dan een veulen! Ik heb trouwens nog nooit iets gezien of gehoort van een veulen alleen op stal. Altijd met moeder of leeftijdgenoot!

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:35

en YOUNGSTER heeft helemala gelijk je moet niet veel met het veulen doen bij ons op stal is iemand die met fries veulen elke dag dingen deed dat beest heeft ze helemaal onder haar duim ...met 2 jaar begon ze al elke dag met lange lijnen (zadel en hoofdstel). dat paard zit helemaal onder de plak bij haar heb meedelijden met dat beest ze is nu bijna 3 maar dat beest is nog maar te bang om wat verkeerd te doen en is net een hondje en toch stond ze in de opfok maar in de opfok moet je het veulen ook echt paard laten worden!

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 09:45

Veulen_Kyra schreef:
Ik kan heus wel normaal reageren,konden jullie dat ook maar.
Ik respecteer jullie mening heus wel.Er is nu genoeg over gepraat.
Ik heb nu met de staleigenaar gepraat en hij gaat met die andere veulens de wei op.
Ik hoop dat er nu geen rotte opmerkingen meer geplaatst gaan worden anders laat ik er een slotje op zetten.


Hij gaat dus gewoon met veulens de wei op?
Prima toch!

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 18:46

Veulen_Kyra schreef:
Zoals ik al zei ga ik overleggen met haar,hebben We nu gedaan.
En voor degene die de nekharen overeind doen staan hij gaat naar de wei.
Alleen wilde mijn instructrice eerst haar jaarlingen afspenen zodat ze met zijn allen op de wei kunnen,anders had hij alleen in de wei gestaan.
En nog voor alle duidelijkheid HET IS GEEN MANEGE !!!Het is een super gezellige pensionstal,met aardig wat paarden die er rond lopen.Alle paarden staan bij ons gescheiden merrie's bij de merrie's en ruinen bij de ruinen en dus ook de hengsten bij de hengsten...Er lopen wel twee of drie oudere ruinen bij in de wei bij de hengsten.
Wij hebben geen loopstal of paddock dus dat alternatief hebben wij niet.
Ik ga er elke dag gewoon naar toe,hij moet ook nog gevoerd worden,hoe zouden jullie het vinden een dag niks te eten te krijgen???Het is me nu wel gewoon duidelijk wat jullie zeggen.


Ze wil dus eerst haar jaarlingen afspenen??? dat betekend dus dat ze alleen aan haar paarden denkt en niet aan jou veulen!!!!!!!!!! En als je gaat voeren ga dan niet van alles met hem doen laat hem veulen zijn! Dit is voor je eigen best wil dat je hem neit daarme verkloot zeg maar...dit is geen aanval dus reageer aub normaal terug Als je reageerd Tong uitsteken

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 18:47

Kendra schreef:
Hij gaat dus gewoon met veulens de wei op?
Prima toch!


Prima toch? hoelang heeft dat veulen ondertussen op stal gestaan Tong uitsteken Ze had het gelijk moeten doen.....

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:15

Fijn om te horen dat hij de wei op gaat. En ik neem aan dat je ook zorgt dat je veulen in de winter de wei/paddock op kan?

Het is niet goed voor je veulen dat jij met hem gaat tutten en lopen, een veulen hoort op de wei in een kudde om te zorgen dat hij sterke pezen krijgt en sociale vaardigheden ontwikkeld. Ik krijg hier enorme kriebels als ik lees dat jij het verschil niet snapt tussen een veulen op de wei zetten en een tijdje met hem gaan wandelen... het is geen My little pony.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:45

meid,
denk neit aan jezelf,
maar denk aan het veulen !
het veulen moet de groep in,
lekker tot zn 2 of liefst 3,
hij leert zn rangorde,
lopen kun je oom met hem als ie in de opfok staat !