hoe groot is het egeltje bij jou paard/pony

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 10:08

Haha!.

Daar had ik ook nog nooit van gehoord.

Het 'derde oor' van Kev is ongeveer 2 tot 3 vingers breed Haha!.

Marije_jiploverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 10:28

Haha, nooit van de benaming 'egeltje' gehoord, ik ken het wel als 'derde oor'. Jip (haflinger) heeft er geen, vind ik bij een haf ook niet echt mooi. Estor had er vroeger ook geen, om dezelfde reden als Imker, hij had erg weinig voorpluk en met dat beetje manen erbij leek het tenminste nog iets.
Bij Duvel zit er wel een kaal stukje, maar daar hoef ik nooit iets aan te doen, dat blijft kort door zijn miracle collar. Het is ongeveer 5 cm lang denk ik en altijd kaal, dus de benaming 'egeltje' klopt hier ook niet, er steken nooit stekeltjes uit.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 10:32

Voor die maantop spaarders Haha!
Je knipt pas het stukje weg, na de plaats waar het hoofdstel/halster ligt. Je komt dus totaal niet aan de maantop. Het hoofdstel ligt dus OP de maantop haren, en daarachter knip je wat weg.

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 10:41

heeft ze niet knip daar nooit zonde van mijn super moie lange manen.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:32

Ik vind het zonde om manen weg te knippen of te scheren... Zou het echt nooit doen! Sikiley heeft op dit moment wel een egeltje c.q. derde oor Haha! Maar dat heeft ze zelf gedaan door te schuren... Klote zomereczeem ook!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:54

Mikkie schreef:
Ik snap het nog altijd niet.
Dat is het stukje manen dat je wegknipt zodat het hoofdstel beter ligt en er geen manen dubbel zitten???? Ja of ja???
Hoe kan dat dat zo lang zijn als een oor?????????? Verward
Dat knip je toch helemaal kort? Ik wel tenminste?

(woei, ik voel met niet echt slim nu Schijnheilig )

Jeetje mik, zeker laat opgestaan he Knipoog
Ja dat bedoelen ze OK dan!

Treasure heeft hem ongeveer 4 cm.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:17

woei, ik leer echt een hoop hier. Tjeminee, egeltjes, derde oren en nog wat moeilijke benamingen. Bij mij heet dat gewoon het "stukje weggeknipte manen dat mijn hoofdstel een beter plekje geeft" en ja dat heeft Dex ook en hoe lang het is, geen flauw idee. Ik knip gewoon. Schijnheilig

(vind het wel een leuk topic overigens Clown )

Poffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:57

iets breder als het stukje leer van het hoofdstel..

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:15

Mijn pony heeft geen egeltje...

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:26

Ik knip het derde oor/egeltje/(raar-frans-woord)/whatever Rolleyes altijd zo kort mogelijk, dus er blijven haren van een paar millimeter lengte over. En ik weet dat je officieel het oor naar achteren moet vouwen en zo'n groot stuk weg moet knippen. Maar ik knip 2 รก 3 centimeter, zodat het hoofdstel en halster daar goed kunnen liggen. Nog nooit jury-commentaar gehad.

En een klein tipje voor de mensen die het niet wegknippen/kort houden, meer een waarschuwinkje(geen correct Nederlands volgens mij, maar ja)
Je hoofdstel kan afglijden als de haren daar te lang zijn, daarom is het ook bedacht . (gebeurt niet vaak, kan wel makkelijk)

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 18:23

Haha, had ook nog nooit van een 'egeltje' gehoord, noem het, net als vele hier, het 3e oor, oftewel, het stukje achter de oren dat weggeknipt wordt.
Dat je het oor naar achter moest doen en tot dat punt eraf moest halen, wist ik ook niet, zal van de week eens het oor naar achter doen en kijken of er teveel af is of te weinig Haha! .

Weet ook echt niet hoeveel cm het is, het is gewoon een stukje weggehaald (met de schaar, wou er later met scheerapperaat over, maar dat vond Chriss niet zo'n geschikt plan Cool ) zodat daar het halster of hoofdstel kan liggen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 20:33

Mijn paard heeft geen egeltje. Ik zal eens vragen of ze er een wil Tong uitsteken

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 20:49

Huh, nu snap ik er niets meer van.... Boven aan hebben ze het over EGELTJE, dan EGO'tje en daarna weer over een stukkie manen bij de oren.... Verward Waar gaat het nou over ?

patrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 20:52

Locanda schreef:
En een klein tipje voor de mensen die het niet wegknippen/kort houden, meer een waarschuwinkje(geen correct Nederlands volgens mij, maar ja)
Je hoofdstel kan afglijden als de haren daar te lang zijn, daarom is het ook bedacht . (gebeurt niet vaak, kan wel makkelijk)

Wat een waanzin Verward ,Syl heeft daar echt nog nooit last van gehad hoor en die heeft een flinke bos met manen
Ik vindt het een beetje onzin en vooral doodzonde om dat weg te knippen,maar dat moet natuurlijk ieder voor zich weten!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 20:58

qt_shetties schreef:
Huh, nu snap ik er niets meer van.... Boven aan hebben ze het over EGELTJE, dan EGO'tje en daarna weer over een stukkie manen bij de oren.... Verward Waar gaat het nou over ?

Als je het hele topic leest, dan snap je er vast wel iets meer van...

FunkyMirko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:01

die van mij hebben er geen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:08

Aan een fries mag je niet knippen dus Ynz heeft er geen Bloos Heb wel een duidelijke scheiding gemaakt, dus dat wat onder het hoofdstel zit is netjes naar voren gakamt bij de voorpluk Lachen De manen zitten eigenlijk altijd in een hengstenvlecht dus zit het nooit in de war ofzo Knipoog

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:16

Centimetertje of 6 gok ik Lachen

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:28

Ik geloof dat het een dialect is,over een egeltje,want het bestaat echt niet.Misschien dat iemand die je kent het zo noemt,zie maar aan de reacties van de overige bokkers... Haha!
maar de maantop bij mijn paard is net iets boven de ogen Lachen

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:30

Volgens mij snapt niemand er nog iets van, of ben ik nou de geen die het niet snapt???? EGO of EGEL?

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:59

qt_shetties schreef:
Volgens mij snapt niemand er nog iets van, of ben ik nou de geen die het niet snapt???? EGO of EGEL?

De meesten snappen er nu toch echt wel iets van, en als jij alle reacties had gelezen, jij vast ook wel.

TS had het over egeltjes, men begreep niet waar ze het over had, iemand vroeg of ze ego tjes bedoelde en ander vroeg om opheldering.
TS gaf opheldering.
Daarna kwamen de reacties dat ze er nog nooit van gehoord hadden, van die naam, maar dat ze er wel een andere benaming voor hadden.
En gaven antwoord op haar vraag, oftewel, hoelang ze waren.

Staat allemaal al op de 1e pagina...

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:03

ik denk zo'n 7 cm bij m'n verzorgpony

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:46

patrice schreef:
Wat een waanzin Verward ,Syl heeft daar echt nog nooit last van gehad hoor en die heeft een flinke bos met manen
Ik vindt het een beetje onzin en vooral doodzonde om dat weg te knippen,maar dat moet natuurlijk ieder voor zich weten!

Wacht maar tot het gebeurd. Het hoeft ook niet, maar het kan wel gemakkelijk.
Het is echt geen waanzin hoor, zoek het maar na.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:48

Egeltje *LOL* ik moest ook even nadenken hoor.. maar Omar heeft geen egeltje

siccootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 10:05

haha.. grappig topic is het geworden. Tja.. bij ons noemen ze het zow en ik ken nog wel meer mensen die niet bij mij in de buurt wonen die het zo noemen. Maar derde oor had ik ook iets van gehoord.. maja ik noemde et maar egeltje Haha!