wat kan en mag je verantwoord )doen met een enter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:09

Coby schreef:
Het gevaarlijke van veel ´oefenen´met een enter vind ik toch vaak de rangordeproblemen die daaruit voortkomen. Paarden en vooral jonge paarden zoeken hun plaatsje, het liefst een stapje hoger dan jezelf zou willen. Het kan allemaal goed gaan, maar in veel gevallen zit je later met een driejarige die niet makkelijk in te rijden is. Laat ze ´kind´zijn tot hun derde en ga dan aan het werk, resultaat is dan vaak een veel opgewekter meewerkend paard.


Precies! Uit ervaring kan ik vertellen dat de paarden die zo min mogelijk in de mensenhand zijn geweest de makkelijkste en fijnste paarden zijn om zadelmak te maken en om verder mee aan de slag te gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:10

en heeeeel veel ook niet
veel mensen die ervaring hebben met jonge paarden gooien ze juist in de opfok
lees daar maar eens berichten van op bokt en kijk naar ervaringen van die personen.
Kom je er telkens weer opuit Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:11

Okkie1 schreef:
Precies! Uit ervaring kan ik vertellen dat de paarden die zo min mogelijk in de mensenhand zijn geweest de makkelijkste en fijnste paarden zijn om zadelmak te maken en om verder mee aan de slag te gaan!

idd, precies dezelfde ervaring

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:12

runningkawa schreef:
en heeeeel veel ook niet
veel mensen die ervaring hebben met jonge paarden gooien ze juist in de opfok
lees daar maar eens berichten van op bokt en kijk naar ervaringen van die personen.
Kom je er telkens weer opuit Lachen


Verward Ik heb het er toch niet over dat paarden niet in de opfok moeten?

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:16

Ik blijf in ieder geval lekker lopen met mijn twenter. Ik ben het wel deels met jullie eens, de opfok is inderdaad altijd het beste voor jonge paarden maar ik vindt wel dat het ligt aan hoe en wat je met een paard gaat doen aan of het wel of niet kan.
In de vb die Rk geeft kun je inderdaad beter hem helemaal in de opfok doen maar ik ken ook heleboel paarden die veel in de hand zijn geweest en die waren ook erg makkelijk om zadelmak rte maken.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:21

kim16 schreef:
Ik blijf in ieder geval lekker lopen met mijn twenter. Ik ben het wel deels met jullie eens, de opfok is inderdaad altijd het beste voor jonge paarden maar ik vindt wel dat het ligt aan hoe en wat je met een paard gaat doen aan of het wel of niet kan.
In de vb die Rk geeft kun je inderdaad beter hem helemaal in de opfok doen maar ik ken ook heleboel paarden die veel in de hand zijn geweest en die waren ook erg makkelijk om zadelmak rte maken.


Haflingers? Bloos! Sorry kon het niet laten. Nee ik blijf erbij dat de paarden die zo min mogelijk in de hand zijn geweest het makkelijkste zijn met zadelmak maken. Maar dat is mijn ervaring en vanuit die ervaring ga ik aan de slag. Wat anderen doen maakt me dan ook niet meer zoveel uit Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:22

en door wat voor personen waren ze in de hand geweest?
ervaren of niet?
En om wat voor paarden gaat het
een fjord, shet en haf krijg je altijd makkelijk zadelmak Lachen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:24

runningkawa schreef:
en door wat voor personen waren ze in de hand geweest?
ervaren of niet?
En om wat voor paarden gaat het
een fjord, shet en haf krijg je altijd makkelijk zadelmak Lachen



Was gelukkig niet te enigste die daar meteen aan dacht Schijnheilig

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:25

Okkie1 wat bedoel je met haflingers? RK nee dit waren gewoon KWPN´ers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:27

Okkie bedoeld dat je op een haf een zadel gooit en aanrijd Lachen

dan heb je mazzel gehad, mijn ervaring met paarden die veel in de hand zijn geweest ze niet fijn zadelmak te maken waren.
een enkeling wel, maar daar ging het dan om ervaren personen die wisten wat ze deden.
maar geef mij ze maar zo uit de groep, heerlijk

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:29

Bedoelde idd dat Haflingers altijd (oké uitzondering bevestigd de regel) makkelijk zadelmak te maken zijn, vanuit de opfok of vanuit de mensenhand.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:30

Ik ben het ook wel met je eens RK dat dat het beste is, ik wil alleen zeggen dat iemand die ervaring heeft met jonge paarden en die zijn paarden wel veel in de hand heeft gehad(die paarden staan dan wel gewoon in de groep) niet per defenitie slechter hoeft te wezen dan paarden zo uit de groep.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15489
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:32

Tessebes schreef:
Je hebt het over "de meeste", dat vind ik een beetje overdreven. Er zijn ook veel mensen die wel gezond verstand hebben.


Toch zie ik in mijn omgeving veel jonge paarden die gekocht worden omdat de prijs zo laag is en ze nog zo lekker een goede band op kunnen bouwen voordat ze hem of haar gaan inrijden. Je koopt een veulen voor je dochter en denkt dat je dochter daar zo lekker mee kan spelen.....
Dat spelen gaat meestal over in een gevecht tussen kind en paard en het paard moet weer opnieuw in het gareel worden gebracht door een africhtingsstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:33

Maar nu zeg je er wel ff wat bij: ervaring met jonge paarden
dat is net waar het om draait
en 99% van de vragen hier over wat mag ik doen met mijn enter /twenter is van mensen die nog maar een paar jaar paardrijden en zo een goedkoop eigen paardje kopen.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:34

af en toe een wandelingetje, een beetje poetsen en weer oop de wei gooien bij zijn vrinedjes Lachen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:34

runningkawa schreef:
Maar nu zeg je er wel ff wat bij: ervaring met jonge paarden
dat is net waar het om draait
en 99% van de vragen hier over wat mag ik doen met mijn enter /twenter is van mensen die nog maar een paar jaar paardrijden en zo een goedkoop eigen paardje kopen.


Anders vroegen ze het ook niet hier Knipoog

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15489
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:34

runningkawa schreef:
Maar nu zeg je er wel ff wat bij: ervaring met jonge paarden
dat is net waar het om draait
en 99% van de vragen hier over wat mag ik doen met mijn enter /twenter is van mensen die nog maar een paar jaar paardrijden en zo een goedkoop eigen paardje kopen.


OK dan!

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:37

Dat bedoelde ik ook, want de mensen die jullie(RK en Okkie1) bedoelen moeten helemaal geen jonge paarden nemen maar een ouder paard.

marahana
Berichten: 85
Geregistreerd: 22-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:38

jaah je kunt wel lekker met hem omprutse poetsen enzo.. een beetje door de handen worden ze alleen maar makkelijker van. Een blokje met hem lopen is ook geen probleem helemaal niet als hij het leuk vind.. maar verder voor de rest zou ik hem lekker in het land laten lopen en beginnen met zadelmak maken als het een 3jarige is.. groetjes...

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:40

marahana schreef:
jaah je kunt wel lekker met hem omprutse poetsen enzo.. een beetje door de handen worden ze alleen maar makkelijker van. Een blokje met hem lopen is ook geen probleem helemaal niet als hij het leuk vind.. maar verder voor de rest zou ik hem lekker in het land laten lopen en beginnen met zadelmak maken als het een 3jarige is.. groetjes...


Dat vertel je natuurlijk uit ervaring neem ik aan Verward Scheve mond

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:41

kim16 schreef:
Dat bedoelde ik ook, want de mensen die jullie(RK en Okkie1) bedoelen moeten helemaal geen jonge paarden nemen maar een ouder paard.


Klopt, maar dat zouden nog veel meer andere mensen ook moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:41

Okkie1 schreef:
Dat vertel je natuurlijk uit ervaring neem ik aan Verward Scheve mond


het blijft hoploos Lachen
denk dat ik bokt maar uit ga zetten en de hoefsmid op stal wat ga vervelen Lachen

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:42

Ik heb zo idee dat dat iemand is waar we steeds over praten.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:43

RK we dachten hetzelfde volgens mij.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:43

Idd RK, ik dacht er al aan om ook maar heel snel de paarden lastig te gaan vallen Knipoog

Kim, hoe bedoel je? Ik heb het over niemand? Alleen in het algemeen.