Waar wel en waar geen dazen en waarom?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 23:49

Ik woon 50 meter van Weert en het stikt hier van de dazen. Mijn oudere merrie zal al onder de bulten.
Processierupsen hebben we trouwens ook al jaren last van. Ik heb daar een topic over geopend (tijdje geleden) op MD, maar geen enkele reactie.
Paarden en vooral paarden die hoog in het bloed staan en een dunne huid hebben kunnen aardig ziek worden van die rupsen.
Evenals mensen met een dunne huid. Het is idd net een alergiesche reactie van het een op het andere moment zit je vol met, gek-makende jeukende bulten.
Alle huisartsen hier in het zuiden weten daar middelen voor. Bij zon reactie krijg je een injectie en verder zalf met kamfer erin dat koelt en de jeuk vermindert.

Waar je last van krijgt zijn de haartjes van die rupsen die rondvliegen en in de huid gaan zitten.
Verder is het wel mooi wonen onder het Bronsgroen Eikenhout Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 23:51

Wat zijn processierupsen en hoe zien ze eruit?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 23:52

Je ziet ze bijna niet, maar als je goed in de boom kijkt zie je een soort zak van het lijkt wel spinnerag hangen, dat springt dan open en dan komen ze eruit en lopen achterelkaar naar de volgende eik (vandaar de naam)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 23:59

sarabande schreef:
Je ziet ze bijna niet, maar als je goed in de boom kijkt zie je een soort zak van het lijkt wel spinnerag hangen, dat springt dan open en dan komen ze eruit en lopen achterelkaar naar de volgende eik (vandaar de naam)


Die ken ik wel ja, wist niet dat paarden daar zo gevoelig op konden reageren. Regiobepalend is het zeker wel ?

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 07:58

Ze zitten vooral in het zuiden van het land en die brandhaartjes zijn heel hardnekkig. Ik heb vorig jaar een aanval gehad doordat ik Lielles fotocamera een half uurtje om mijn nek had gehad. De band daarvan had twee dagen eerder in het gras onder de eikenbomen gelegen. Die rupsen hebben daarmee vervolgens zowel haar als haar man als mij te pakken gehad: ik heb anderhalve week lang met een soort brandnetel-uitslag aan een kant van mijn hals gelopen. Wist niet dat paarden er ook last van konden hebben, maar het klinkt logisch. Hoe kun je bij paarden zulke uitslag behandelen?

Ik zag trouwens een paar dagen geleden op een ritje hier in het oosten ook een soort mega-spinrag in een struik bij de bosrand hangen. Mag toch hopen dat die van een ander beest was...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:15

Om op je vraag te antwoorden Karin, het ergste geval dat ik ooit had was een drachtige merrie die zich letterlijk en figuurlijk tegen de grond liet klappen van pure paniek voor die jeuk. De DA adviseerde afwassen met koud water om de branderigheid weg te halen en ergens anders neerzetten of op stal.
Ik loop sinds gisteravond weer met een opgezwollen ooglid en rode hals, omdat het opeens begon te waaien toen ik met de honden wandelde.
Maar even een Burka lenen dus

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:27

Toen ik nog in Friesland (tussen Bolsward en Leeuwarden) woonde hadden we bijna geen last van dazen, maar leek het elke zomer wel alsof mijn merrie een enge ziekte had. (Bulten over haar hele lijf, zo zielig!) en nu woon dicht bij de Weerribben wat ontzettend veel dazen betekend, maar mijn merrie heeft nu niet zoveel bulten. Snapt iemand het nog? Verward En ja, in drenthe zijn er dazen, en niet zo'n beetje ook! Vooral in de bossen is het nu al niet meer uit te houden...

MsMarit

Berichten: 2452
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:42

Hier bij Rotterdam hebben we der ook nog geen last van... maar denk dat het dalijk van de zomer iets erger word.. maar nooit heel erg... maar goed ik ga dalijk in Juli 2 weken naar Overijssel en daar zitten ze zeker wel.. Wij gebruiken in Overijssel altijd een eigengemaakt mengsel van water, azijn en citronella en dat werkt echt wel goed.. wij hebben er eigenlijk geen last van tijdens de trektochten..!! haha Maar goed tog hoop ik dat het niet net zo erg is als de jaren ervoor.. haha eigenlijk moet het gewoon een btje miezeren dan heb je der helemaal geen last van :p maar ja dat verpest dan gelijk zo je vakantie he Knipoog

Patriesje

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:49

smurf schreef:
de veluwe is zandgrond dus.....dazen!

Ik heb zo'n jaar of 6 terug een paar zwarte paarden gereden in Lunteren, daar waren stukken bij in het bos waar het stierf van de dazen, anders stukken weer niet, dus een beetje op het soort bomen letten! (eik=dazen)



Ik heb een vriendin die daar als leidster met haar vereniging op ponykamp ging en uren kon rijden zonder ook maar 1 daas gezien te hebben. Rara...

Morrie

Berichten: 22352
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 07:54

Geweldig, daar moet dus iedereen naar toe, welke plek op de Veluwe is dat????

5 jaar geleden hadden we hier (Gooi) nog nooit een daas gezien, maar nu komen er toch wel steeds meer......

Patriesje

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:16

Volgens mij was hun standplaats bij Dieren in de buurt. Een andere vriend vertelde mijn vanochtend dat hij naar de Ginkelse Hei was geweest en daar was zelfs geen mug te bekennen geweest... Het is toch niet eerlijk verdeeld in deze wereld!

Eigenlijk is het natuurlijk een luxe-probleem ... Bloos!

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:26

Ik woon nu in ZO Drenthe en een paar dagen geleden zagen we de eerste dazen weer Boos!
Afgelopen zaterdag op de snuffelmarkt heb ik dus toch maar zo'n dure bus anti-daas spray meegenomen want vorige zomer werden we hier helemaal gek van de dazen! De bak schoonmaken gingen we 's nachts doen omdat je anders zelf ook opgevreten werd!

Toen we nog in Schiedam woonden en onze paarden in de polder stonden hadden we nauwelijks last van dazen, maar hier stikt het er van.