Paardje af laten maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 15:48

ja ik vind zelf ook dat 3 weken boxrust erg kort is. Want bij ons op stal is een meisje al 2 jaar met haar paard aan het wandelen.
Tuurlijk willen we graag nog veel langer van het paard genieten en we hebben er ook aan gedacht om haar op het land te zetten. Maar dan van de winter weer boxrust?????
En ja het paard is (al) 15 jaar misschien dat ze daarom niet zo optimistisch zijn.
En ik vind de oplossing paardenopvang ook een hele goeie hoor bedankt daarvoor. we hebben hier ook aan gedacht (rusthuis in Soest)

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:05

Ik heb vast ergens overheen gelezen? Maar waar halen jullie in godsnaam vandaan dat het paard pas 3 weken stilstaat?

En Mieke, zoek eens met de zoekfunctie op hoeveel cremeren kost. Daar heb je een leuk nieuw paard voor

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 16:08

wat bedoel je met pas 3 weken stilstaat
Het paard moet 3 weken stilstaan en als hij dan uit stal komt moet ze niet meer kreupel lopen in stap

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:24

Moeilijke keuze, ik zou misschien nog proberen of ie ergens terecht kan als gezelschapspaard, anders werd het toch de slacht. I.v.m. het beetje geld dat je nog krijgt. Ik zou namelijk wel een ander paard willen. Als je geld als water hebt dan is het wat anders, maar dan zou ik een stuk land kopen en daar laten lopen i.p.v. cremeren.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:37

3 weken STALrust is iets totaaaaaal anders dan weidegang!!

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:50

Wij hebben dus dat paardje meet een dubbele peesklap waar Annick het over heeft,ze is 20 en vol levenslust.
Foto's in mijn profiel.
Mijn dochter heeft nog veel plezier met haar en rijdt zo'n 4 keer in de week een uurtje.
Ze is via de Stichting De Paardenopvang waar Leonoor het over heeft bij ons gekomen.
Dit was voor de vorige eigenaren een ideale oplossing en voor ons ook.
Het paardje hoeft nog niet dood en mijn dochter heeft een pony die haar nog veel kan leren.
Ze loopt linksom wat soepeler dan rechtsom maar dat maakt niet uit,ze hebben samen plezier en af en toe gaat ze zelfs al mee naar buiten wandelen.
Als het echt niet meer gaat mag ze volledig met pensioen.
Afmaken laat ik pas toe als het paard zelf niet meer kan.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:05

Hierover wordt Bokt het echt nooit eens...
Gebruik de zoekfunctie maar eens, er zijn al heel veel topics en discussies over geweest..

Ze moet doen wat haar zelf goed lijkt en zich niet laten beïnvloeden door anderen.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:09

Het hoe maakt me ook niet uit,dat is haar keuze.
Zit me hier meer af te vragen of het al wel nodig is,maar dan nog is het haar keuze.
Ik hoop alleen dat er goed over nagedacht wordt voor de beslissing valt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:17

Een peesklap is nog geen reden voor een doodsvonnis. Met de goede rust en begeleiding/behandeling zal ze zelfs weer kunnen rijden.
De manier waarop ze gaan moeten zou bij mij een spuitje zijn. Maar in dit geval geloof ik dat ik het paard nog een kans zou geven.

Karlijntje

Berichten: 63
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 18:28

Ik zal der gewoon in het land zetten!! OK dan!
Mijn zus die had ook een paard en die had ook iets met zijn pezen en die is ok in het lang geweest een paar maanden en is er gewoon elke dag me eop de weg gaan stappen en het was naar een paar maanden alweerover! De dierenarts had egdacht dat het noouit meer goed zal komen maar is toch gelukt!! Bloos!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 19:02

je moet je dit zelf afvragen

een injectie of een kogel?

slager is een naar woord,maar ik zou altijd kiezen voor een kogel.
ik ben meegeweest naar de slager met het paard van mijn zus,er was geen stress of angst ,liep zo naar binnen en voordat
het paard zijn achterbeen neergezet had lag hij al op de grond...netjes van te voren afgesproken...wil je erbij?
wil je nog eerst binnen afscheid nemen of niet?
waar je wel ZEKER mee rekening moet houden is dat als je paard op de grond ligt meteen de hals door gesneden word om het paard leeg te laten bloeden!!
mijn zus heeft bij een slager gewerkt en ik werd er ook niet warm of koud van,maar je moet er tegen kunnen met je schoenen in een plas bloed staan terwijl je de laatste aai over het hoofd geeft...

maar het was heel goed geregeld.

het liefst zou ik kiezen voor een kogel in stal( of weide door een va),maar dat mag in nederland niet.
maar als ik een supernerveuze arabier had met een beenprobleem en wakker in zijn koppie dat ik bij de slager naar binnen moet jagen dan kies ik voor thuis in laten slapen.

carola

Berichten: 8698
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 19:16

Ik denk dat je ook niet moet vergeten met wat voor paard je te maken hebt.
Een jong levenslustig dier (bijv. met ernstige gewrichtsproblemen, maar verder prima) WIL vaak niet dood, en zal gaan vechten tegen een spuitje. Dan vind ik de slager een prima oplossing. Of vraag aan je DA om meteen de dubbele dosis in te spuiten.
Een ouder paard wat gewoon 'op' is zou ik niet naar de slager brengen, maar rustig laten inslapen in de wei. Een rit naar de slager vind ik niet echt dier-waardig voor een oudje die gewoon niet meer kan.

Ook een paard wat een acute blessure heeft (bijv. gebroken been) zou ik zelf het niet meer aandoen om eerst nog op de trailer te moeten staan naar de slager. Die zou ik ook ter plekke afgemaakt willen hebben.

zelf vind ik het grootste nadeel van afmaken dat het paard nog een tijdje moet blijven liggen tot hij wordt opgehaald. Wij wonen in een kinderrijke buurt, en ik kan het ook niet maken om m'n paard aan de kant van de weg te leggen met een zeiltje erover heen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 00:38

Je kunt altijd nog beslissen om naar een dierenkliniek te gaan om hem daar een spuitje te laten geven. Dan heb je ook dat dode paard niet op je erf, zie je de Rendac het paard niet ophalen. Nadeel is dat het paard wel uit zijn vertrouwde omgeving wordt gehaald en op vreemd terrein komt te sterven. Maar goed, dat doen ze ook als ze naar de slager gaan.
En idd zoal hierboven al gezegd: soms is er geen tijd meer om naar de slager te rijden, en blijft de spuit de enige oplossing, bijvoorbeeld bij een gebroken been, of ernstige koliek. Als je paard pijn lijdt, wil je hem zo snel mogelijk uit zijn lijden verlossen. Dus speel alle mogelijkheden in je hoofd door, en zeg nooit "NOOIT" als je denkt aan een spuit, en ook "NOOIT" als je denkt aan de kogel.

Zoals mijn onderschrift al zegt: "Always" and "never" are two words that you should always remember never to use.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48706
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:01

ik ozu voor spuitje kiezen.. simpelweg omdat Banjer erg gestressed wordt van reizen, en de reis van de slager zou zoveel stress opleveren dat ook het schieten een gevecht wordt... wat Viking zei, over de kogel op het erf.... dat is een optie die zeker het overwegen waard is... maar gelukkig hoef ik daar nog niet aan te denken... en ik hoop de komende jaren niet....

en daar komt bij dat ik in het paspoort heb laten opnemen dat ze niet bestemd is voor consumptie, dus ik mag haar volgens mij niet eens naar de slager brengen...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:38

SmithsGirl schreef:
en daar komt bij dat ik in het paspoort heb laten opnemen dat ze niet bestemd is voor consumptie, dus ik mag haar volgens mij niet eens naar de slager brengen...


Jawel hoor, je kunt je paard laten slachten, je krijgt er alleen niets voor. Het vlees kan worden gebruikt voor bijvoorbeeld dierentuinen, maar niet meer voor mensen. Maar als jij wilt dat je paard een kogel krijgt, dan kan dat.

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 13:41

ik vind het fijn dat er zoveel reacties op mijn topic zijn gekomen. En iedereen heeft zo zijn eigen mening (is natuurlijk heel logisch). Ik denk dat we er met zijn tween maar eens heel goed over na moeten denken.
Op stal zeggen mensen ook als je haar dan naar de slager brengt laat haar dan ophalen dan krijg je er nog geld voor en als je haar laat inslapen kost het alleen maar geld. Ja wat meot je daar nou van denken???
Het is en blijft een hele moeilijke beslissing

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:01

Gewoon doen waar jullie je het 'prettigste' bij voelen.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:05

QuijoSavan schreef:
Als je het hard moet zeggen; naar de slager. Hierdoor krijg je nog geld van verzekering en geld van het slachten. Klinkt hard, maar als ze nog een paard wil kopen dan is er niet zo ongeloofelijk zwart gat.

Bij de slager worden ze doodgeschoten, alles is ineens over.
Paarden kunnen ook gaan tegenvechten (inslapen) en hierdoor vallen, opstaan ect ect. Niet echt fijne dood met overal wonden op zijn lijf en vechtend ten onder gaan.

Het klinkt echt heel hard, maar heb 1 keer paard zien inslapen en die vecht en bleef vechten. Haalde zn benen en hoofd open door het vallen en opstaan. Dat is echt niet leuk om te zien. Dan maar in 1 knal alles meteen 'uit'.

Veel sterkte en ook met de keuze.


Hier ben ik het helemaal mee eens! Ik zou er zelf ook voor kiezen, ook al hoop ik niet dat ik hoef te kiezen

Silmo
Berichten: 45
Geregistreerd: 28-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:26

tja, slager
ik vind inslapen niks met de redenen die hiervoor al genoemd zijn.
slager is aaien, schot, dood, maar dan wel waar IK bij ben dat ze iemand heeft die ze vertrouwd, hopelijk gaan mijn lieve ponies spontaan dood als ze oud zijn

succes dr mee

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:30

Als het paard net z'n hoofd draait en ze schieten mis hoeft ie ook niet in 1 keer dood te zijn...

Ik zou dan niet besparen om een spuitje minder te geven... Dan maar een spuit extra zodat het goed gebeurt..

Kogel geeft mij de rillingen, zou me niet kunnen bedenken dat ik m'n paard zo aan z'n eind moet laten komen na alles wat ze voor mij betekend heeft.
Ik denk dat ik beter zou kunnen slapen wetend dat mijn paard in zijn eigen vertrouwde omgeving vredig aan haar einde is gekomen, dan haar in een vreemde omgeving de kogel laten krijgen.

Wat denk je dat een paard zelf zou kiezen mocht hij daar de mogelijkheid toe hebben.
Veel mensen die de doodstraf krijgen in america kiezen voor een injectie ipv de electrische stoel.. Dat doen ze niet omdat ze de stoel zo vinden kietelen hoor...

Maar iedereen z'n eigen mening, ik begrijp best dat mensen zeggen dat ze er nog geld voor krijgen bij de slager...
Mij zou dat geld alleen op dat moment geen bal interesseren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:32

mij zou het geld ook niet kunnen schelen. En dat geld om weer een paardje te kunnen kopen komt er dan wel weer, dan duurt het maar even wat langer.

Caira
Berichten: 26087
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:33

Malibu schreef:
Als het paard net z'n hoofd draait en ze schieten mis hoeft ie ook niet in 1 keer dood te zijn...

Ik zou dan niet besparen om een spuitje minder te geven... Dan maar een spuit extra zodat het goed gebeurt..

Kogel geeft mij de rillingen, zou me niet kunnen bedenken dat ik m'n paard zo aan z'n eind moet laten komen na alles wat ze voor mij betekend heeft.
Ik denk dat ik beter zou kunnen slapen wetend dat mijn paard in zijn eigen vertrouwde omgeving vredig aan haar einde is gekomen, dan haar in een vreemde omgeving de kogel laten krijgen.

Wat denk je dat een paard zelf zou kiezen mocht hij daar de mogelijkheid toe hebben.
Veel mensen die de doodstraf krijgen in america kiezen voor een injectie ipv de electrische stoel.. Dat doen ze niet omdat ze de stoel zo vinden kietelen hoor...

Maar iedereen z'n eigen mening, ik begrijp best dat mensen zeggen dat ze er nog geld voor krijgen bij de slager...
Mij zou dat geld alleen op dat moment geen bal interesseren.



Hoe kom je in godesnaam op de vergelijking tussen de kogel en een stoel? Vraag aan de willekeurige gevangene of ze liever een kogel of een injectie zouden willen, ik weet het antwoord al!

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:44

Citaat:
Malibu schreef:
Als het paard net z'n hoofd draait en ze schieten mis hoeft ie ook niet in 1 keer dood te zijn...

Ik zou dan niet besparen om een spuitje minder te geven... Dan maar een spuit extra zodat het goed gebeurt..

Kogel geeft mij de rillingen, zou me niet kunnen bedenken dat ik m'n paard zo aan z'n eind moet laten komen na alles wat ze voor mij betekend heeft.
Ik denk dat ik beter zou kunnen slapen wetend dat mijn paard in zijn eigen vertrouwde omgeving vredig aan haar einde is gekomen, dan haar in een vreemde omgeving de kogel laten krijgen.

Wat denk je dat een paard zelf zou kiezen mocht hij daar de mogelijkheid toe hebben.
Veel mensen die de doodstraf krijgen in america kiezen voor een injectie ipv de electrische stoel.. Dat doen ze niet omdat ze de stoel zo vinden kietelen hoor...

Maar iedereen z'n eigen mening, ik begrijp best dat mensen zeggen dat ze er nog geld voor krijgen bij de slager...
Mij zou dat geld alleen op dat moment geen bal interesseren.



Hoe kom je in godesnaam op de vergelijking tussen de kogel en een stoel? Vraag aan de willekeurige gevangene of ze liever een kogel of een injectie zouden willen, ik weet het antwoord al!


Vind het erg knap dat jij voor anderen kunt spreken dan.....

Feit is dat we het nooit zullen weten en nooit kunnen vragen aan onze paarden... Wel is het zo dat meer dan 90% van de executies word uitgevoerd doormiddel van een injectie.

Zegt niets over dat jij goed zit zegt niets over dat ik goed zit.
Dit is alleen mijn mening erover, en zoals ik al zei als iemand er anders over denkt prima. Alleen ik zou niet kunnen slapen met het idee dat mijn paard de kogel heeft gehad.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:46

stoel of kogel, dan weet ik het ook.
stoel of injectie, dan weet ik het ook.

Maar als ik mag kiezen, dan geen van drieen!

Als het paard nog enigszins pijnvrij door het leven kan gaan en je hem niet zelf wilt houden, probeer er dan een goede baas voor te vinden die hem nog een fijne oude dag geeft.

Caira
Berichten: 26087
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:54

Malibu schreef:
Citaat:
Malibu schreef:
Als het paard net z'n hoofd draait en ze schieten mis hoeft ie ook niet in 1 keer dood te zijn...

Ik zou dan niet besparen om een spuitje minder te geven... Dan maar een spuit extra zodat het goed gebeurt..

Kogel geeft mij de rillingen, zou me niet kunnen bedenken dat ik m'n paard zo aan z'n eind moet laten komen na alles wat ze voor mij betekend heeft.
Ik denk dat ik beter zou kunnen slapen wetend dat mijn paard in zijn eigen vertrouwde omgeving vredig aan haar einde is gekomen, dan haar in een vreemde omgeving de kogel laten krijgen.

Wat denk je dat een paard zelf zou kiezen mocht hij daar de mogelijkheid toe hebben.
Veel mensen die de doodstraf krijgen in america kiezen voor een injectie ipv de electrische stoel.. Dat doen ze niet omdat ze de stoel zo vinden kietelen hoor...

Maar iedereen z'n eigen mening, ik begrijp best dat mensen zeggen dat ze er nog geld voor krijgen bij de slager...
Mij zou dat geld alleen op dat moment geen bal interesseren.



Hoe kom je in godesnaam op de vergelijking tussen de kogel en een stoel? Vraag aan de willekeurige gevangene of ze liever een kogel of een injectie zouden willen, ik weet het antwoord al!


Vind het erg knap dat jij voor anderen kunt spreken dan.....

Feit is dat we het nooit zullen weten en nooit kunnen vragen aan onze paarden... Wel is het zo dat meer dan 90% van de executies word uitgevoerd doormiddel van een injectie.

Zegt niets over dat jij goed zit zegt niets over dat ik goed zit.
Dit is alleen mijn mening erover, en zoals ik al zei als iemand er anders over denkt prima. Alleen ik zou niet kunnen slapen met het idee dat mijn paard de kogel heeft gehad.


Net als ik nog de beelden op mijn netvlies heb staan van 3 vechtende paarden tegen injecties! Nee dank u!


Dodelijke injectie
Je wordt een kamertje binnengeleid. Je wordt met riemen vastgebonden op een tafel, die wel iets weg heeft van een brancard. Dit alles zonder dat je vooraf een kalmeringsmiddel hebt gekregen. Terwijl je helemaal ligt vastgesnoerd krijg je een microfoon voor je mond. Je mag de toeschouwers, die jouw door het glas gadeslaan, nog een laatste maal toespreken.
Na je laatste woorden krijg je 3 infusen in je arm. In eentje gaat een desinfecteringsmiddel. Nog steeds is het nu mogelijk dat de telefoon gaat en de Gouverneur van de staat waarin je je bevindt uitstel of gratie verleent. Belt hij niet, dan krijg je een tweede infuus ingebracht waarin een kalmeringsmiddel zit. De werking van dit middel is te vergelijken met 3 of 4 glazen whisky. Je ligt al een half uur op de tafel. Nu pas wordt de dodelijke injectie in het derde infuus gespoten. In het begin merk je niks. Na enige tijd ga je steeds moeilijker ademhalen. Het spul in de infuus verlamt je longspier. Als tenslotte ook je hartspier wordt verlamd is het gedaan. De doodstrijd duurt enige minuten.


Electrische stoel - electrocutie
In een kamertje staat hij. De electrische stoel. Al meer dan honderd jaar zijn hier zo'n 4000 mensen je voorgegaan. Op de stoel wordt je vastgebonden met riemen. Je hoofd is kaal geschoren. Met een spons wordt je hoofd natgemaakt met een vloeistof. Op je hoofd worden 2 ijzeren electroden vastgemaakt. Ook aan je beide enkels krijg je zulke electroden.



Er wordt een handel overgehaald en er wordt een electrische stroom van je hoofd naar je enkels gevoerd van zo'n 2000 Volt (7 tot 12 Ampere). De aderen in je hoofd exploderen, je ogen komen uit je oogkassen. Uit je neus, mond en oren spuit bloed. Het bloed kookt. Darmen en blaas legen zich spontaan van de schokken. Vlammen van zo'n 30 cm hoog komen uit je hoofd.

De schakelaar wordt steeds opnieuw uit- en aangezet. Dit kan wel 5 minuten duren. Heel je lichaam verbrand van binnen. De dienstdoende dokter die moet vaststellen dat je werkelijk dood bent zal je absoluut niet aanraken want je bent kokend heet.

Even ter illustratie!